Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys.. Miksi?  (Luettu 17547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Herännäisyys.. Miksi?
« : 22.10.06 - klo:08:30 »
Herännäisyys.... Miksi? Kertokaa nyt hyvät ( tai oikeammin kehnot ) ihmiset minkä takia te olette kiinnostuneet herännäisyydestä? Muutakin kai on?

Poissa Progressor

• Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #1 : 22.10.06 - klo:11:51 »
Vähän aikaa sitten aloin tuntea tarvetta liittyä mukaan seurakunnan toimintaan, mutta en oikein tiennyt, viihtyisinkö missään porukassa. Arvelin, että enimmäkseen toiminnassa mukana olevat ovat uskossaan niin vahvoja, että minunlaiseni epäilijä tuntisi heidän joukossaan olonsa lähinnä kiusalliseksi. Jos ylistys ei lähde suoraan sydämestä, niin lienee parempi olla ylistämättä.

Aloin kuitenkin tutkia, mitä täkäläisillä kristillisillä opiskelijajärjestöillä olisi tarjottavana, opiskelija kun olen. Mikään ei kuvauksen perusteella aluksi oikein säväyttänyt, mutta sitten törmäsin herännäisyyteen. Tässä on Herättäjä-Yhdistyksen sivuilta pätkä, joka vaikutti minuun erityisen voimakkaasti:

Lainaus
Herännäisyyttä on luonnehdittu "alatien kristillisyydeksi". Ihminen otetaan vastaan asettamatta hänelle ennakkoehtoja. Häneltä ei kysellä hänen parannuksestaan tai ratkaisun teostaan. Pikemminkin "parannuksen" teko ei ole suosittu puheenaihe. Niissä asioissa ratkaisu jätetään korostetusti Jumalalle.
...
Erityisesti Paavo Ruotsalaisen perintöä herännäisyydessä on "etsivä ja ikävöivä usko". Käytännössä tämä merkitsee luottamista Jumalan aikatauluun. Ihmisen ei tule kiirehtiä tekemään ratkaisua, ottamaan ennen kuin Jumala antaa. Jumala antaa ajallaan, mitä pyytävä ja odottava ihminen tarvitsee. Tätä juuri merkitsee odottava ja ikävöivä usko.

Tämä oli juuri sitä, mitä olen kaivannut. Kun vielä löysin tämän foorumin ja totesin, että täällä on huomattavan järkevää keskustelua, kiinnostukseni vahvistui entisestään. Täytyy vielä käydä tutustumassa seuroihin, ennen kuin julistaudun lopullisesti herännäiseksi, mutta ainakin aatteiden puolesta tunnen kyllä olevani vahvasti samalla kannalla tämän liikkeen kanssa. Viimeinkin olen löytänyt yhteisön, jossa saa olla reilusti epävarma!

Poissa Johannes

• ystäväkansaa
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #2 : 22.10.06 - klo:14:47 »
Se kai minulle vahvin pointti oli, kun aikoinaan mummon kanssa paljonkin juttelin ja sitten nykyisellään omistan perintönä joitakin mummon kirjoja, joita lueskelin ja lopullisesti kiinnotuin asiasta ja viime kesänä olin sitten ekan kerran herättäjäjuhlilla tätin kanssa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #3 : 22.10.06 - klo:18:37 »
Minä olen yrittänyt päästä eroon tästä körttiläis-mystisestä kansanliikkeestä... myönteistä on siellä mystisyys, järkiperäinen suhtautuminen Jumalaan ja syntiseen ihmiseen, ARMO ja sosiaalisuus sekä rakkaus ihmisiin ja elukoohin. Terv. Syntisen pääkaupunkiseudun sekunda-aluehäirikkö. PS. Enhän minä jaksa erota mystisestä liikkeestä. En ikinä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

• ystäväkansaa
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #4 : 23.10.06 - klo:09:45 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Minä olen yrittänyt päästä eroon tästä körttiläis-mystisestä kansanliikkeestä... myönteistä on siellä mystisyys, järkiperäinen suhtautuminen Jumalaan ja syntiseen ihmiseen, ARMO ja sosiaalisuus sekä rakkaus ihmisiin ja elukoohin. Terv. Syntisen pääkaupunkiseudun sekunda-aluehäirikkö. PS. Enhän minä jaksa erota mystisestä liikkeestä. En ikinä. :wink:

En ole niinkään yrittänyt päästä eroon, mutta jotenkin vain huomasin jossain vaiheessa hämmästyksekseni, etten mitenkään pysty älyllisesti holhoamaan herännäisyyttä, että en pysty älyllisellä analyysillä vaientamaan näitä koti-ikävän ja toivon sävyjä ja äänenpainoja. Se herätti sitten kiinnostuksen yleisestikin kristinuskoon ja muuhun uskontoon. Luulisin että melkein mikä tahansa muu kristillinen tausta olisi johtanut ongelmattomaan - ja pinnalliseen - materialismiin ja ateismiin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #5 : 25.10.06 - klo:10:32 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
En ole niinkään yrittänyt päästä eroon, mutta jotenkin vain huomasin jossain vaiheessa hämmästyksekseni, etten mitenkään pysty älyllisesti holhoamaan herännäisyyttä, että en pysty älyllisellä analyysillä vaientamaan näitä koti-ikävän ja toivon sävyjä ja äänenpainoja. Se herätti sitten kiinnostuksen yleisestikin kristinuskoon ja muuhun uskontoon. Luulisin että melkein mikä tahansa muu kristillinen tausta olisi johtanut ongelmattomaan - ja pinnalliseen - materialismiin ja ateismiin.

Hienosti sanottu.
Acta, non verba.

Poissa Teme

• armon kerjäläinen
    • http://www.janoinen.net/
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #6 : 25.10.06 - klo:19:58 »
Körttiläisyys on niitä harvoja paikkoja, joissa tällainen murskattu ihminen voi enää olla. En ole yhtään hengellisesti lyövää sanaa kuullut körttiseuroissa. Mutta viimeksi kun olin jossain muussa seurakunnan hengellisessä pienpiiritoiminnassa, niin heti kun pappi käänsi selkänsä, viidesläiset alkoivat riehumaan. Olin viikon sen jälkeen ihan sekaisin ahdistuksesta. :( Siitäpä tuo Huitsinnevadakin sai alkunsa. Jos Kristus ei kanna ehdoitta Kotiin, niin helvettiin päädyn. Körttiläisyys on edes jokin linkki kristilliseen maailmankatsomukseen, vaikka seuroissakaan en ole tänä syksynä käynyt.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #7 : 26.10.06 - klo:12:32 »
Mulla on juuret syvällä herännäisyydessä. Ja körttihuiviin kiedottuna tämä puu kasvaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kristian

• veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #8 : 26.10.06 - klo:18:23 »
Körttiläisyydessä alunperin viehätti tunnelma; se jokin "mystinen" välittömyys, joka heijastui seuroista ja ihmisistä. Sen jälkeen, kun tutustuin aiheeseen tarkemmin, alkoivat myös yksinkertaisuus ja tuomitsemattomuus viehättää.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Herännäisyys.. Miksi?
« Vastaus #9 : 18.11.09 - klo:17:49 »
Lainaus
Herännäisyyttä on luonnehdittu "alatien kristillisyydeksi". Ihminen otetaan vastaan asettamatta hänelle ennakkoehtoja. Häneltä ei kysellä hänen parannuksestaan tai ratkaisun teostaan. Pikemminkin "parannuksen" teko ei ole suosittu puheenaihe. Niissä asioissa ratkaisu jätetään korostetusti Jumalalle.
...
Erityisesti Paavo Ruotsalaisen perintöä herännäisyydessä on "etsivä ja ikävöivä usko". Käytännössä tämä merkitsee luottamista Jumalan aikatauluun. Ihmisen ei tule kiirehtiä tekemään ratkaisua, ottamaan ennen kuin Jumala antaa. Jumala antaa ajallaan, mitä pyytävä ja odottava ihminen tarvitsee. Tätä juuri merkitsee odottava ja ikävöivä usko.
-------------------------
"Pakko" lainata Progressorin sitaattia, niin samalla lailla ajattelen. Jotenkin vaan herännäisyys tuntuu omalta, sen vaan tietää sitten kun sen hengellisen kotinsalöytää. Ja niistä Siionin virsistä, niissä viehättää just se mistä niitä moititaan: vanhat ja vanhahkot kielikuvat, raskassoutuisuus ja surumielisyys ja sitten se kun tämä raskassoutuisuus ei tule kuitenkaan seuroissa ja herättäjäjuhlilla vastaan. En ole millään muilla hengellisillä juhlilla kokenut sellaista kodikkuuden, sallivuuden ja avoimuuden tunnetta ja ilmapiiriä. Ihan on jo ikävä kesän juhlille, pääsen taas viettämään synttäreitäni siellä... :113:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Progressor

• Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
« Vastaus #10 : 18.11.09 - klo:18:12 »
Jaahas... tuollaista sitä tuli näköjään kirjoiteltua kolme vuotta sitten. No, eipä ole tilanne olennaisesti muuttunut. Täällä minä roikun vieläkin.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 19.11.09 - klo:05:27 »
Herännäisyys on valtionkirkkomme, kansankirkkomme luja ydin.
🇫🇮

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 19.11.09 - klo:10:28 »
Luja, mutta joustava.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 19.11.09 - klo:16:27 »
 Mitenkä körttiläisyys sinne lujaan ytimeen mahtuu???? Lestadiolaisten konttori, kun Oulusta on ilmoittanut olevansa se ydin, eikä taivaaseen mahdu muita???? :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #14 : 19.11.09 - klo:16:44 »

... myönteistä on siellä mystisyys, järkiperäinen suhtautuminen Jumalaan ja syntiseen ihmiseen, ARMO ja sosiaalisuus sekä rakkaus ihmisiin ja elukoohin...
Lainaus
Herännäisyyttä on luonnehdittu "alatien kristillisyydeksi". Ihminen otetaan vastaan asettamatta hänelle ennakkoehtoja...on "etsivä ja ikävöivä usko". Käytännössä tämä merkitsee luottamista Jumalan aikatauluun. Ihmisen ei tule kiirehtiä tekemään ratkaisua, ottamaan ennen kuin Jumala antaa. Jumala antaa ajallaan, mitä pyytävä ja odottava ihminen tarvitsee. Tätä juuri merkitsee odottava ja ikävöivä usko.
-------------------------
"Pakko" lainata Progressorin sitaattia, niin samalla lailla ajattelen. Jotenkin vaan herännäisyys tuntuu omalta, sen vaan tietää sitten kun sen hengellisen kotinsalöytää. Ja niistä Siionin virsistä, niissä viehättää just se mistä niitä moititaan: vanhat ja vanhahkot kielikuvat, raskassoutuisuus ja surumielisyys...
Körttiläisyys on niitä harvoja paikkoja, joissa tällainen murskattu ihminen voi enää olla.

:eusa_angel: