Vietin viime yönä parisen tuntia tutkimuksissa Päijät-Hämeen keskussairaalan Akuutti-osastolla.
Iltapäivällä n. klo 16 alkoi tuntua tykytyksiä rinnassa. Kun ne olivat jatkuneet viisi tuntia ne vielä pahenivat kun menin nukkumaan.
Oli niin kamala olo, pelotti, että mitä tämä on, koronaako , että soitin ensin talossamme asuvalle sairaanhoitajalle. Hän kehoitti soittamaan 116 117, minkä teinkin. Kuvailuni johdosta minut kehotettiin Akuuttiin. Lapsenlapsi lähti viemään ja odotti koleassa aulassa koko ajan.
Ilmottautumisessa kerroin oireet ja vastasin yskiväni, kun siitä kysyttiin. Kerroin astmasta ja COPD:stä. Ja näkyväthän ne kaikki tietokoneelta.
Minut laitettiin korona-osastolle. Hoitaja laitatti sairaala-paidan ja kytki laitteiseen.
Ensin seurattiin rytmiä, sitten tehtiin EKG ja otettiin CRP. Vihdoin tuli lääkäri, virolainen aksentista päätellen. Hän kyseli tapahtumat ja lääkkeet, mm. Somac´n.
Kaikki oli kunnossa sydämessä, ja pääsin kotiin. Käskettiin ottamaan beta-salpaajaa.
Kun kävin makuulle, muljahtelu ja pompotus alkoi entistä voimakkaampana. Kun uskoin että sydän on kunnossa nousin ylös ja kävin läppärille tutkimaan , googlettamaan.
Ensin katsoin rytmiäiröt. Ei sopinut oikein minuun.
Jostakin syystä katsoin myös refluksin, johon olin saanut lääkkeen pari vuotta sitten samantyylisiin pumputuksiin.
Kun luin, löysin vaivani oireet. Minulla ei ole polttavaa kipua vaan muljahtelua. Ääni oli mennyt käheäksi, astma pahentunut ja röyhtäilyttänyt. Kaikki sopi !
Laitoin sänkyni jalkojen alle korotuksen, ja vointi koheni. Oma diagnoosi on refluksi, kuten Mehiläisen lääkärikin aikanaan löysi, vaikka minulla on rytmihäiriö-oireet.
Olipa kokemus ! Leena, onko näin, että jos potilas sanoo epäilevänsä rytmihäiriötä, niin vain sitä tutkitaan ?
Eikö se että kerroin oireen loppuvan seisoessa, yskä, käheys, antaneet muita impulsseja kuin sydän- tai korona-oireet ?