Ovatko homoavioliitot sinusta jotenkin ratkaisevasti pahempi asia kuin eronneiden vihkiminen uuteen avioliittoon entisen puolison vielä eläessä? Kirkkomme tekee sitä, ja hyväksyy sellaiset työntekijöiikseen, jopa piispoikseen. Raamatun mukaanhan kysymys on huorintekemisestä ja sen siunaamisesta.
Jos homoista noin jaksat meuhkata, niin luulisi heteroidenkin tekemisten sinua kiinnostavan. Miksi eronneita vihkivä kirkko vielä ansaitsee kristillisen Kristuksen kirkon nimen, mutta homoissa menisi raja?
"Vuonna 1948 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous totesi, että eronneita, joiden edellinen puoliso oli elossa, ei tullut vihkiä kirkollisesti eikä siunata heidän siviilimenoin solmittua avioliittoaan. Vihkiminen ja siunaaminen oli sallittua vain, jos papin mukaan siihen oli erittäin painavia syitä.
Presidentti Paasikivi ei kuitenkaan vienyt asiaa eduskunnalle, joten kirkolliskokouksen esittämää rajoitusta ei tullut kirkkolakiin. Koska kirkkolakiin ei saatu rajoitusta eronneiden vihkimiselle, papeilla oli paitsi oikeus myös velvollisuus vihkiä kaikki eronneet, jotka täyttivät kirkollisen vihkimisen ehdot.
Vuonna 1978 piispainkokous antoi suosituksen, jonka mukaan papin, joka omatunnon syistä kieltäytyy vihkimästä eronneita avioliittoon, pitää ilmoittaa vakaumuksestaan hiippakuntansa piispalle, joka päättää miten tilanne ratkaistaan. Käytännössä asia hoidetaan seurakunnan sisäisin järjestelyin. Piispainkokouksen suositus on edelleen voimassa.
Kirkon katekismus kommentoi eronneiden vihkimistä seuraavasti: "Päätös uudelleen avioitumisesta on vastuullinen ja vakava. Sen tuominen Jumalan ja ihmisten eteen ei kysy vain tahtoa sitoutua vaan myös armoa ja anteeksiantamusta."
Lähde
Wikipedia-Eronneiden vihkiminen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Eronneiden_vihkiminenMeidän aralla omatunnolla olevien körttiläisten on armon kerjäläisinä pitäydyttävä siihen, miten apostoli Paavali ei anna lupaa uudelleen avioitumiseen entisen puolison eläessä (Room.7:2-3;1.Kor.7:8-16). Siksi maamme ev.lut.kirkon ei olisi koskaan pitänyt ryhtyä vihkimään eronneita uuteen avioliittoon entisen puolison vielä eläessä. Piispan tai papin virassa ei uudelleen avioitunut tietenkään voi enää toimia (1.Tim.3:2).