Kirjoittaja Aihe: Yöpöydälläni  (Luettu 538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8261
Yöpöydälläni
« : 26.06.19 - klo:15:05 »

   Yöpöydälläni on 16 kirjaa:
Tuomas Kempiläinen: Kristuksen seuraamisesta
Paavo Ruotsalaisen kirjeet
Petri Järveläinen: Yks enkeli yks perkele – Kirjoituksia Paavo Ruotsalaisesta (Petri Järveläinen on ollut pitkään Lapinlahden opiston rehtori [En ole lukenut = EOL])
Kiveen hakattu? – Pyhät tekstit ja perinteet muutoksessa (Reetalle ja Pekalle Keravalla 26.2.19 / Martti [EOL])
Paavo Ruotsalainen 1777-1852 – Juhlakirja [EOL]
E.F.Juurmaa: Kristuksen sisällinen tunto – Paavo Ruotsalaisen sanoja (”Isälle Jouluna 1952 , Antti ja äiti. Ah synny meissäkin / Nyt Jeesus rakkahin! / Taluta hengelläsi. / Seuraamaan jälkiäsi! / Varjele maailmalta. / Synniltä saatanalta!” [EOL])
Hanhensulan ravintola – Kirjallinen keittokirja (Ensimmäisellä sivulla, sivulla 0, on teksti: ”Otavalta jouluna -84 = Sen jälkeen kun Ravitsemusalan sanasto oli päätetty makuloida” [EOL])

Markku Envall: Mikä keisarin on
Jouko Turkka: Aiheita
Hannu Salama: Runot
Siionin virret
Haruki Murakami: Komtuurin surma [EOL]
Virsikirja
Raamattu [EOL {kokonaan}]
Bengt Jonzon: Paavo Ruotsalainen ja hänen uskonelämänsä (Perintö: Veikko Väätäinen 1943)
Päivän Tunnussana 2019 Tänään: ”Herra, ole minulle armollinen, olen hädässä.” Ps. 31:10; ”Jeesus sanoo: Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö.” Luuk. 12:7.


Ensi kesänä :hiipia: Kauhavalle 3.7. Korkeimman suojeluksessa kuljen Pyhille paikoille, missä herätyksen tuulet puhaltavat.
Katsokaa! Ettekö jo näe!

http://www.kauhavanseurakunta.fi/toimintaa
/kauhavan_herattajajuhlat_2020/

https://www.youtube.com/watch?v=v1mQT1u_45I

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25789
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #1 : 26.06.19 - klo:16:00 »
Suomen kirkon historia, Eino Murtorinne 3 osa.
Raamattu ja Thomas Wilcox  Kallis hunajanpisara
 Martti Luther Kristityn vaellus ja Puhe hyvistä teoista
Wilfrid Stinissen, Kristillinen syvämietiskely
Urpo Karjalainen, Esaun kyyneleet
Viljo Porkola, Jumalattoman vanhurskauttamisesta

Radiosta tuuluu korvani juuresta lähes joka ilta Raamattu Kannesta kanteen, Norvanto

« Viimeksi muokattu: 26.06.19 - klo:16:05 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4450
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #2 : 26.06.19 - klo:19:41 »
Teilläpä on tukevat yöpöydät, kun jaksaa kaiken kantaa.  :017:
Itselläni ei ole yöpöytää. Pieni kirjahylly korvaa yöpöydän.  :003:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25789
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #3 : 26.06.19 - klo:20:33 »
Eipä ole minullakaan varsinaista yöpöytää. On se pesukomuutti, sen vieressä tuoli ja nurkassa hylly kirjoille.
Tuolilla jonka vedän yöksi sängyn viereen on iso lasi vettä ja pieni lasi jugurttia, jota tarvitsen kuivaan kurkkuuni. On astmapiippukin varalla.
Komuutin päällä on herätyskello, yksi ikoni ja muut ovat ikkunalaudalla.
Seinällä on pari Helene Schjerfbäck´n jäljennöstä ja krusifiksi ja rukousnauha.

Kirjojen lisäksi hyllyllä on Kuukauslehden uusimpia numeroita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15354
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #4 : 27.06.19 - klo:09:07 »
Yöpöydän virkaa toimittaa hyllyntapainen. Kirjoja on kaikkiaan kolmessa tasossa. Luetteloin vain päälimmäiset kirjat:

Rudyard Kipling, The Jungle Book & The Second Jungle Book
Aila Meriluoto, Lasimaalaus
Erkki Niinivaara, Maallinen ja hengellinen
Quino, Mafalda 1 ja Mafalda 2 (sarjakuva-albumeita)
Björn Kurten, Musta Tiikeri
Mawlana Rumi, Rakkaus on musta leijona
Siionin kannel
Petri Järveläinen, Yks enkeli yks perkele - Kirjoituksia Paavo Ruotsalaisesta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10271
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #5 : 12.07.19 - klo:15:29 »
Kahvitahrainen liina, kovin, kolme kynttilää lasiastioissa ja näemmä tyyny.
Joskus olivat Taru sormusten herrasta ja Linnan Täällä Pohjantähden alla. Menivät kovassa kulutuksessa rikki.

Raamattu on tyynyn alla. Tai oli, joskus, pitkään.
Meni kovassa kulutuksessa rikki, älä koskaan hanki pahvikantista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8261
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #6 : 18.07.19 - klo:05:56 »

   
 Yöpöydälläni on 16 kirjaa



http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5139.msg227579#msg227579


   Yöpöydän laatikossa oli vielä kolme:

Wilcox: Kallis hunajan pisara
Ruotsalainen: Sisällisen tykökäymisen neuvot
Sanan aika 2016-2017


Murakamin Komtuuri surman aloitin. Siinä on 821 sivua. Olen jo sivulla 589. Kirjailijan teoksille on ominaista käsittämättömien tapahtumien esiintyminen, sikäli uskonnollisuudelle läheistä.

Kiveen hakattu? -teoksesta etsin sanalle  a l k u p e r ä i n e n  selityksiä, koska siitä käydään keskustelua täällä ketjussa Tyhmiä kysymyksiä http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5148.0#lastPost. Löytyihän niitä:
Esimerkiksi Juha Pakkala, Heilsingin yliopiston eksegetiikan ja Raamatun heprean yliopistonlehtori ja Vanhan Testamentin eksegetiikan dosentti, kirjoittaa otsikolla Miksi pyhää ja muuttumatonta Jumalan sanaa muutettiin?:
"... Antiikin ajoista alkaen kristityt ja juutalaiset oppineet ovat yrittäneet arvioida, mikä vaihtoehtoisista lukutavoista (hepreankielinen/kreikankielinen teksti [minun huom.]) on oikea. Päämääränä oli saavuttaa  a l k u p e r ä i n e n  pyhänä pidetty teksti tunnistamalla myöhemmin tehdyt inhimilliset virheet ja korjaukset. Tieteellinen raamatuntutkimus ja poikkeavien lukutapojen kriittinen arviointi syntyivät kuitenkin vasta 1800-luvulla. Niiden myötä kävi nopeasti ilmi, että kaikkia Raamatun kirjoja oli tarkoituksella muutettu jossain vaiheessa niiden historiaa. A l k u p e r ä i s t ä  tekstiä ei ehkä koskaan voida saavuttaa, sikäli kuin  a l k u p e r ä i s e s t ä  tekstistä voi edes puhua. Tieteellinen raamatuntutkimus on kuitenkin pyrkinyt rekonstruoimaan tekstien historian mahdollisimman hyvin. Tämä on tarpeellista jo raamatunkäännöstenkin vuoksi, mutta tekstien historia tuo myös merkittävää tietoa juutalaisuuden ja kristinuskon varhaisvaiheista. Joissain tapauksissa pienikin tekstiin tehty muutos voi kertoa muuttuneista käsityksista. ..." s.30-31


Oleellista on raamattua tulkittaessa "Pyhän Hengen" vaikutus. Hän ohjaa oikealle. Pyhä Henki syntyy auktoriteetista, joka rakentuu vanhemmuudesta ja oppineisuudesta sekä kokemuksesta. Ihminen on alisteinen "suuremmalle", lapsi vanhemmalle.


Ensi kesänä :hiipia: Kauhavalle 3.7. Korkeimman suojeluksessa kuljen Pyhille paikoille, missä herätyksen tuulet puhaltavat.
Katsokaa! Ettekö jo näe!

http://www.kauhavanseurakunta.fi/toimintaa
/kauhavan_herattajajuhlat_2020/

https://www.youtube.com/watch?v=v1mQT1u_45I

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10271
Vs: Yöpöydälläni
« Vastaus #7 : 22.07.19 - klo:11:50 »
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5139.msg227579#msg227579


   Yöpöydän laatikossa oli vielä kolme:

Wilcox: Kallis hunajan pisara
Ruotsalainen: Sisällisen tykökäymisen neuvot
Sanan aika 2016-2017


Murakamin Komtuuri surman aloitin. Siinä on 821 sivua. Olen jo sivulla 589. Kirjailijan teoksille on ominaista käsittämättömien tapahtumien esiintyminen, sikäli uskonnollisuudelle läheistä.

Kiveen hakattu? -teoksesta etsin sanalle  a l k u p e r ä i n e n  selityksiä, koska siitä käydään keskustelua täällä ketjussa Tyhmiä kysymyksiä http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5148.0#lastPost. Löytyihän niitä:
Esimerkiksi Juha Pakkala, Heilsingin yliopiston eksegetiikan ja Raamatun heprean yliopistonlehtori ja Vanhan Testamentin eksegetiikan dosentti, kirjoittaa otsikolla Miksi pyhää ja muuttumatonta Jumalan sanaa muutettiin?:
"... Antiikin ajoista alkaen kristityt ja juutalaiset oppineet ovat yrittäneet arvioida, mikä vaihtoehtoisista lukutavoista (hepreankielinen/kreikankielinen teksti [minun huom.]) on oikea. Päämääränä oli saavuttaa  a l k u p e r ä i n e n  pyhänä pidetty teksti tunnistamalla myöhemmin tehdyt inhimilliset virheet ja korjaukset. Tieteellinen raamatuntutkimus ja poikkeavien lukutapojen kriittinen arviointi syntyivät kuitenkin vasta 1800-luvulla. Niiden myötä kävi nopeasti ilmi, että kaikkia Raamatun kirjoja oli tarkoituksella muutettu jossain vaiheessa niiden historiaa. A l k u p e r ä i s t ä  tekstiä ei ehkä koskaan voida saavuttaa, sikäli kuin  a l k u p e r ä i s e s t ä  tekstistä voi edes puhua. Tieteellinen raamatuntutkimus on kuitenkin pyrkinyt rekonstruoimaan tekstien historian mahdollisimman hyvin. Tämä on tarpeellista jo raamatunkäännöstenkin vuoksi, mutta tekstien historia tuo myös merkittävää tietoa juutalaisuuden ja kristinuskon varhaisvaiheista. Joissain tapauksissa pienikin tekstiin tehty muutos voi kertoa muuttuneista käsityksista. ..." s.30-31


Oleellista on raamattua tulkittaessa "Pyhän Hengen" vaikutus. Hän ohjaa oikealle. Pyhä Henki syntyy auktoriteetista, joka rakentuu vanhemmuudesta ja oppineisuudesta sekä kokemuksesta. Ihminen on alisteinen "suuremmalle", lapsi vanhemmalle.

Veisin tämän toiseen ketjuun jos osaisin.  VT han on kiveen hakattu diasporan aikaan Betlehemin seudulla, koska oli tarpeen säilyttää juutalainen kulttuuri ja sen uskonnollinen peruskivi, no siis, pronssikauden perimätietoon ei päästä.  Niiden tekstien kopiointi oli äärettömän tarkkaa, siihen ei päästetty ketä hyvänsä ja kopiot olivat arvokkaita koska nekin hakattiin kiveen, eli en kokonaan ymmärrä professoria.  Näin saattaa käydä.

UT: n kohdalla tämä on erittäin totta, ja alkuperäisimmistä käsikirjoituksista ei kai ole tiatoo.  Ne kirjoitettiin papyruksille jotka ei kestä. Itseltäni jäi mainitsematta tämä ja että myöhäisempiin kopioihin on lisätty jotain, ehkä juuri varhaista kirkko-opillista kommenttia pappeuskäsityksestä.  Ehkä.  Alkuperäinen eksegeettinen tutkimus koski juuri vanhimman mahdollisen kässärin hakemista ja kääntämistä, myöhäisempi vertailee tekstiä ja ottaa huomioon paljon muuta.... Eksegeetin exä oppi vahingossa näitä ennen kuin itse kiinnostui. 

Opiskelussa oli parasta, kun voi kysellä opettajalta. Nykyinen eksegeettinen tutkimus on monipuolisempaa.  Esimerkiksi kyllä ne Mooseksen sarvet osataan, ja ne on muuttuneet muuksi, kertokaa joku oliko hohdetta ohimoilla kun en taas muista.  Mutta siis, vielä Durerin piirrosten Mooses oli sarvipää, eli VT jos  ei muuttunut niin kielentutkimus muutti käännösten.
« Viimeksi muokattu: 22.07.19 - klo:11:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.