Meillä siivotaan piha koivun, kuusen ja männyn oksista. Syksyn ja talven aikana puita kaadoin, mutta oksat jäi. Tuliko väsy. kylmä vai kiire, en muista kerta homma jäi kesken. Zetoria ja peräkärryähän tarvitaan, koska roskat on vietävä lustepellolle polttoon. Zetorin käynnistäminen on helpppo nakki kunhan etenen tutussa järjestyksessä. Ensin jäähdytysvesiseos jäähdyttäjään ja moottoriin, sehän menee syylärintäyttöaukosta. Toki pitää muistaa sulkea kaksi laskuhanaa, syylärin pohjassa on toinen ja laturin puolella moottoria toinen. Täyttö 8 lt nestettä ottanee noin neljä-viisi minuuttia. Sitten pakkosyöttövipu päälle dieselpumpun kyljessä, ruukaan myös pumpata "ilmaa" pois putkista varmuuden vuoksi niin kauan, että ensimmäinen narskaus kuuluu. Se tarkoittaa, että jonkun sylinterin suutin aukesi ja naftasumua sinne syöksyi.
Zetori käynnistyy sekunnissa. Peruutus pilttuustaan viereisen tallin eteen, missä säilytän peräkärryä. Siitähän olen kirjoittanut paljon, kun se piti modifioida, kun sillä Ruotsin armeijan kenttäkeittiön perävaunulla vm-41 jäin aina kiinni. Nyt se pelittää hyvin maavaran ja kapeutensa vuoksi, samalla lyhensin vetoaisaa, kun se oli sellainen megalomallinen kuikelo.
Lastasin kuusen ja männyn oksat kärryyn ja ajoin ne pois. Toin kärryn koivun kaatopaikan viereen ja sammutin Zetorin. Kaariina jatkaa kunhan ehtii.
Iltasella hämäränkuhjassa taidan rytöläjän panna tuleen. Hehkua riittää aamuun asti, niin voimme muitakin roskia polttaa. Pihassa on vielä muutamia lumikasoja. Ajelin niitten yli "mennen tullen", että sulaisivat nopeammin. Routa on vielä lujassa, ei rastaat täällä voi lieroja maasta vedellä. Rastaat palasivat eilen matkaltaan etelän aurinkomaille.