Kirjoittaja Aihe: Jouluvalmistelua  (Luettu 17421 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Jouluvalmistelua
« : 01.12.16 - klo:12:56 »
Kävimme Hankkijan myymälässä, koska ilmoitus lehdessä havahdutti muutamaan ostokseen.
Vanha punainen kynttilälyhty pihapöydällä vaihtui nyt valkoiseen. Ovikranssi sai myös uuden muodon, ostin sydämenmuotoisen pajutekeleen, valkoinen sekin.

Itsenäisyyspäiväksi ostin kaksi vielä nupuilla olevaa hyasinttia ja niille metaaliruukun johon ne jo istutin.
Muutamia lyhtykynttilöitä vielä, ja taas päästiin eteenpän meidän pienissä joulu-askareissa.

Tänä vuonna ei meillä juhlita joulua, vaan jokainen viettää sitä omassa kodissaan.
Joulupäivänä kaikki tulevat kahville meille. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

• ystäväkansaa
Vs: Jouluvalmistelua
« Vastaus #1 : 01.12.16 - klo:16:06 »
Markettien ruuhkat yritän välttää.
Tavoitteena jos saisin torttuja ja pipareita leivottua, normaali-tiskausten lisäksi.  :023:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 02.12.16 - klo:01:15 »
Piparitaikina on tehtynä, mutta ei millään huvittaisi paistaa sitä. Ja olen siitä kummallinen, että mieluummin syön paistettuja pipareita kuin taikinaa  :003:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 02.12.16 - klo:13:34 »
Joulukorttien kirjoittaminen on alussa. Ensin kokoilin osoitteiston yhteen vihkoon. Entinen irtolehtipainos oli aikansa elänyt, suttuinen, ja monta edesmennyttä nimeä ja osotetta jouduin poistamaan.

Yhden lahjan ole tänään ostanut, ja sukkalahjat jo viikkoja sitten Puuhapirtiltä.

Katselen hedelmäkakkujen reseptejä. Se voisi jo tehdä maustumaan hyvin pakattuna.
Se säilyy kun lorauttaa jotain väkevää taikinan sekaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 02.12.16 - klo:15:00 »
Katselen hedelmäkakkujen reseptejä. Se voisi jo tehdä maustumaan hyvin pakattuna.
Se säilyy kun lorauttaa jotain väkevää taikinan sekaan.

Hedelmäkakkujen säilyvyys on ylimainostettua. Meillä ne syödään hyvin nopeasti - joko avoimesti tai salaa. Lorauttaminen saattaa jopa nopeuttaa kakun tuhoutumista.  :003:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 02.12.16 - klo:15:20 »

Jos ostais joululahjaksi lapsille YV-keräyksen hyväksi rukoushelmet - tai kaikille.

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 02.12.16 - klo:16:36 »
Yhden ja ainoan kerran olen itse kinkun suolannut. Innoissani uuden talomme kellarista ja levinuunista, halusin olla perinne- emäntä.Ostin tuoreen kinkun hallista, tein suolaveden suureen saaviin jossa se likosi monta viikkoa. Paistoin kinkun ruistaikinakuoressa omassa leivinuunissa, ja onnistuihan se.

Enää en jaksa ryhtyä sellaiseen. Kinkku saa olla Prisman pakastealtaassa jouluviikolle asti. Ostan n. 5 kg luuttoman juhlakinkun, sulatan sen ja paistan saman tien. Turha sitä on oman pakastimen kautta kierrättää. Kinkkuja riittää. Toista se oli vielä parikymmentä vuottakin sitten. Silloin ostin tilaamani kinkun K-kaupan suuresta suolavesisaavista. Potkaan oli pistetty nimilappu. Joskus kauppias oli valinnut minulle aika huonon kinkun, luisen ja littanan.

En ole huomannut enää suurta hintasotaakaan, jota takavuosina oli, kun tanskalaispossujen reisiä myytiin lähes polkuhintaan.

Kaikkea on nykyään saatavana mielin ja määrin.Omenoitakaan ei enää osteta isoa laatikollista, kuten joulun alla kuului tehdä vielä 1980-luvullakin.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 03.12.16 - klo:09:01 »
^
Noin on mennyt meilläkin. Meillä on vain ollut pyöreitä kinkkuja. Sitä suren, että talia ei nykysioissa ole kuin vähän ja sekin on tinetille kovaa hakattavaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 03.12.16 - klo:18:32 »
^Ostan kauppahallista palasen sianlapaa, sillä sama se minulle syönkö etu- vai takaraajaa. Hyvin on läskiä piisannut niissä! Ja sieltähän voi tilata paksurasvaisemman palan, kuka sellaista arvostaa. Ja silloin kun vielä lintuja sain ruokkia, kävin sieltä ostamassa varta vasten ihan vain suolatonta läskiä. Sitähän tarvitsin myös valurautapannun huoltamiseen, niin kauan kuin sellaisen omistin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 03.12.16 - klo:19:23 »
Olen just tänään aikonut samaa, ostaa hallista suolatonta sianihraa linnuille.
Haen oikein reilun kimpaleen, että tikoillekin piisaa. Ne pystyy isossa rasvakimpaleessa roikkumaan , mutta ei pienissä talipalloissa. Harmaapäätikka kävi taas tänään.

Otan samalla, maanantaina, itselleni porsaankieliä. Keittelen ne leikkeeksi.

Taidan jättää tortut ja piparit tyystin pois kahvipöydästämme. Jos on makeaa joululeipää ja kinkkua sen kanssa, niin riittää kun on hedelmäkakku ja ehkä homperskoja.
Ajattelen kaiken muunkin ruuan vähentämistä minimiin. Saa nähdä kuinka pysyn suunnitelmassa. :017:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 04.12.16 - klo:07:17 »
Valurautapannun huoltamiseen on ihra hyvää. Samalla tavoin huollan joskus hellan kannen. Se käytössä nuhjaantuu ja, kun sen pinnan vimmatulla Vimillä ja rautavillalla ja kuumalla vedellä puhtaaksi pesen, niin se tarvitsee puleeraushoidon. Lämmitän hellan kuivilla koivuilla kuumaksi ja työntelen pinnalla läskinahkaa, karvapuoli ylöspäin  :003:. Vähän käryää, mutta sitten alkaa taas kiiltää.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 07.12.16 - klo:10:41 »
Mulla kesti hetken hoksata että karvapuoli siis miten?  :icon_eek:  Kuumeisena tulee kummia ajatuksia.  Jouluvalmisteluihin kuuluu sukkapuikkojen esiinmetästys ja se kaheksan sukkaparin viikonloppu. Oli mielenkiintoset tuntemukset vasemman käden etusormen pinnalla kun siitä aikansa oli kulkenu lanka ylitte. Yks joulu pääsin tuostaki ylitte mutta kyl nyt, jos sais edes vähäse tehtyä.  Joka pari menee tarpeeseen.

Samoin täällä on muuan hyasintti poikineen vaikken heitä haista. Pelkään että Hugeliini ei niistä pidä, ei tule syliin, sähisee vaan. Hugeloinen ei tänä jouluna matkusta, kun se oli sille selvästi kauhujen paikka koko Anttola, pallotteli ja juoks paniikissa edestakas pyörässä eikä syöny. Menee jouluks Lennulaan eli omaan mummolaansa.

Sitten joskus kun tauti otteens hellittää leivon homperskoja jos löytäisin ohjeen. Riitta-mummi kiltti....  :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 07.12.16 - klo:11:21 »
^
Huomasin, että Kankaalan vanhin talilevy on niin syöty, että karvatupet jo alkavat näkyä  :003:. Neljän kiinnitysruuvin vieressä vielä on sitä ihteään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 07.12.16 - klo:13:12 »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.