Kirjoittaja Aihe: Patikointia Serujan polulla  (Luettu 38211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #105 : 09.02.20 - klo:22:41 »
Juutalaisuuteen kuuluu myös temppeliä ikävöivä uskonnollisuus. Se ei ole vain vuoden 70 jälkeen syntynyt uskonnon muoto vaan kuului juutalaisuuteen pakkosiirtolaisuudenkin aikana. Siitä on monia todistuksia Vanhassa tedstamentissa.

Virtojen varsilla Babyloniassa me istuimme ja itkimme, kun muistimme Siionia. Rannan pajuihin me ripustimme lyyramme. Ne, jotka meidät olivat sinne vieneet, vaativat meitä laulamaan, ne, joiden orjuudessa me vaikeroimme, käskivät meidän iloita ja sanoivat: "Laulakaa meille Siionin lauluja!" Kuinka voisimme laulaa Herran lauluja vieraalla maalla? Jerusalem, jos sinut unohdan, kadotkoon käteni voima! Tarttukoon kieleni kitalakeen, ellen sinua muista, ellen pidä ylimpänä ilonani sinua, Jerusalem!
Temppeli on kuitenkin juutalaisen uskonnon keskus eikä ilman temppeliä uhrausmenoineen voi olla juutalaista uskontoa. Jo toisen temppelin tuhosta lähtien nyky­aikaan saakka juutalaisten keskuudessa on elänut toivo kolmannen temppelin rakentamisesta samalle paikalle. Juutalaisten yleinen käsitys on, että kolmas temppeli voidaan rakentaa vasta Messiaan tullessa.

Lähteet

Miksi kolmas Temppeli on niin tärkeä?          https://shalom.fi/israel/miksi-kolmas-temppeli-on-niin-tarkea/

Kolmannen temppelin kivet                          https://www.tv7.fi/vod/player/8169/


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #106 : 09.02.20 - klo:23:03 »
Tarkennuksena vielä, että suurin osa eli lähes kaikki Jordanian pohjavedet ovat rajun suolalaisia (suolaprosentti >5% sekasuolaa). Suolan saa käänteisosmoosilla poistettua, mutta mitä tehdään miljoonilla kiloilla sekasuolaa. Olen käynyt Jordaniassa selvittämässä asiaa.
Kiitos tiedosta.  :)

"YK:n tekemien ennusteiden mukaan jo niinkin pian kuin vuonna 2025 puhtaan juomaveden hankkiminen puolelle maailman väestöstä tuottaa ongelmia. Yksi mahdollisuus juomaveden hankkimiseksi on suolan poistaminen merivedestä. Nykymenetelmin se on kuitenkin kallista, joten siitä ei ole patenttiratkaisuksi."

Lähde

Tieteen kuvalehti/Juomakelpoista vettä vain vähän         https://tieku.fi/luonto/raaka-aineet/juomakelpoista-vetta-vain-vahan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15664
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #107 : 10.02.20 - klo:02:13 »
Kiitos tiedosta.  :)

"YK:n tekemien ennusteiden mukaan jo niinkin pian kuin vuonna 2025 puhtaan juomaveden hankkiminen puolelle maailman väestöstä tuottaa ongelmia. Yksi mahdollisuus juomaveden hankkimiseksi on suolan poistaminen merivedestä. Nykymenetelmin se on kuitenkin kallista, joten siitä ei ole patenttiratkaisuksi."

Lähde

Tieteen kuvalehti/Juomakelpoista vettä vain vähän         https://tieku.fi/luonto/raaka-aineet/juomakelpoista-vetta-vain-vahan

Tieteen kuvalehden toteamus kallista on vahvasti yksinkertaistetu.   Sana kallista pelottaa aina minua. Käänteisosmoosissa, jota mm valtameripurjehtijat käyttävät on jäteongelma ei kuitenkaan merellä tai rannikolla, jossa väkevöityneen (>20% suolaa) suolaveden voi sylkäistä takaisin mereen. Pietarissa myytävä pullovesi on näin tehty Nevan vedestä. Tähteet syljetään takaisin Nevaan alemmas jokeen. Nevan vesi on jo niin puhdasta ja suolatonta, että jätettä tulee hyvin vähän ja se on vain väkevöitynyttä Laatokan vettä. Lehti- ym artikkeleita tulee aina lukea varoen.

Se mitä saa myydessä määrää, mikä on kallista ei se, mitä maksaa ostettaessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16155
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #108 : 10.02.20 - klo:06:51 »
Temppeli on kuitenkin juutalaisen uskonnon keskus eikä ilman temppeliä uhrausmenoineen voi olla juutalaista uskontoa.

Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. Tämä Heprealaiskirjeen määritelmä pätee juutalaiseenkin uskoon. Temppeli, jota ei nähdä, mutta johon toivotaan, on todellisuutta, johon katseet luodaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #109 : 10.02.20 - klo:12:54 »
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. Tämä Heprealaiskirjeen määritelmä pätee juutalaiseenkin uskoon. Temppeli, jota ei nähdä, mutta johon toivotaan, on todellisuutta, johon katseet luodaan.
Juutalaisten usko siis kohdistuu temppeliin, mutta Heprealaiskirjeessä puhutaan siitäkin, miten juutalaisillakin on pääsy kaikkeinpyhimpään vain väliverhon eli Kristuksen ruumiin kautta Hänen rinnastaessaan itsensä ja Jerusalemin temppelin. Kristus siis omistaa temppelin, oman ruumiinsa ja kristillisen kirkon. Siksi juutalaistenkaan ei tarvitse mennä Jerusalemiin päästäkseen pyhälle paikalle. Juutalaisillekin riittää pyhien yhteisö kristillisessä kirkossa, jossa Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan päästäkseen taivaaseen.
« Viimeksi muokattu: 10.02.20 - klo:13:00 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #110 : 10.02.20 - klo:13:14 »
Tieteen kuvalehden toteamus kallista on vahvasti yksinkertaistetu.   Sana kallista pelottaa aina minua. Käänteisosmoosissa, jota mm valtameripurjehtijat käyttävät on jäteongelma ei kuitenkaan merellä tai rannikolla, jossa väkevöityneen (>20% suolaa) suolaveden voi sylkäistä takaisin mereen. Pietarissa myytävä pullovesi on näin tehty Nevan vedestä. Tähteet syljetään takaisin Nevaan alemmas jokeen. Nevan vesi on jo niin puhdasta ja suolatonta, että jätettä tulee hyvin vähän ja se on vain väkevöitynyttä Laatokan vettä. Lehti- ym artikkeleita tulee aina lukea varoen.

Se mitä saa myydessä määrää, mikä on kallista ei se, mitä maksaa ostettaessa.
Kiitos asiantuntevasta kommentista. :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16155
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #111 : 10.02.20 - klo:16:14 »
Juutalaisten usko siis kohdistuu temppeliin, mutta Heprealaiskirjeessä puhutaan siitäkin, miten juutalaisillakin on pääsy kaikkeinpyhimpään vain väliverhon eli Kristuksen ruumiin kautta Hänen rinnastaessaan itsensä ja Jerusalemin temppelin. Kristus siis omistaa temppelin, oman ruumiinsa ja kristillisen kirkon. Siksi juutalaistenkaan ei tarvitse mennä Jerusalemiin päästäkseen pyhälle paikalle. Juutalaisillekin riittää pyhien yhteisö kristillisessä kirkossa, jossa Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan päästäkseen taivaaseen.

Tähän ei ole mitään lisättävää. Juutalaisus on kuitenkin edelleen elävä uskonto, sitä ei ole kieltäminen. Sen mariginaalissa on myös jo merkittäväksi kasvanut messiaaninen juutalaisuus.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #112 : 15.02.20 - klo:12:46 »
Lienen ollut kovinkin kopea nimittäessäni itseäni kristilliseksi sionistiksi. Sanottakoon niin, että haluaisin sellainen olla. Joka Israelia siunaa, tulee itse siunatuksi.
Älä nyt pahoita mieltäsi, mutta Israelilla ei ole siunausta Kristuksen ulkopuolella.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #113 : 15.02.20 - klo:13:19 »
Tähän ei ole mitään lisättävää. Juutalaisus on kuitenkin edelleen elävä uskonto, sitä ei ole kieltäminen. Sen mariginaalissa on myös jo merkittäväksi kasvanut messiaaninen juutalaisuus.
Toki juutalaisus Jerusalemin toisen temppelin tuhosta lähtien on edelleen elävä uskonto synagoga-juutalaisuudessa leeviläs-aaronilaisen papiston harjoittamassa päivittäisessä rituaalisessa uhripalveluksessa toorassa tarkasti säädettyjen ohjeiden mukaan, koska temppelipalvelusta ei voida harjoittaa. Kaikki maailman synagogat on suunnattu kohti Jerusalemia. Siksi juutalainen myös suuntaa oman rukouksensa samaan suuntaan. Tooran määrittelemien päivittäisten uhrien sijaan juutalainen mies rukoilee kolme kertaa päivässä.

Jo alkukirkon ajoista asti on juutalaisia kääntynyt kristinuskoon. Messiaaniseksi juutalaisuudeksi kutsuttu juutalais-kristillinen liike alkoi muodostua vasta 1800-luvulla englanninkielisessä maailmassa luoden pohjan nykyajan messiaanisille liikkeille. Israelin valtion virallinen kanta ja näin messiaanista juutalaisuutta avoimesti tunnustavat eivät kuulu maan paluumuuttolain piiriin. Messiaanisia seurakuntia vainotaan Israelissa.

Lähteet

Juutalaisuus  https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisuus

Messiaaninen juutalaisuus   https://fi.wikipedia.org/wiki/Messiaaninen_juutalaisuus

Jews for Jesus     https://jewsforjesus.org/

Messiaaninen seurakunta kukoistaa vainon keskellä        https://www.avainmedia.org/messiaaninen_seurakunta/   

« Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:13:27 kirjoittanut luterilainen »

Paikalla 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 14892
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #114 : 26.02.20 - klo:20:25 »
En pahoita mieltäni enää, olen surullinen. Kristillisissä piireissä kukoistaa ns korvausteologia. So, että nyky-Israel ja Jumala eivät kohtaa, vaan tälle ajalle syntynyt kristillinen yhteisö on tullut Jumalan silmissä Israelin sijalle. Jeesus opetuksessaan ei tullut kumoamaan kirjoituksia vaan vahvistamaan niitä. Jeesus oli suvultaan juutalainen. Kukapa nyt voi toisen uskosta sanoa, että se on väärä. Emme liiku tieteen alueella, vaan uskon alueella.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16155
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #115 : 27.02.20 - klo:08:09 »
Mitä Israel tarkoittaa? Sehän on alunperin patriarkka Jaakobille annettu nimi. Jumala sanoi hänelle: -- Nimesi on Jaakob, mutta nyt saat uuden nimen: kutsuttakoon sinua Israeliksi. Niin hän sai nimekseen Israel. Tänään sillä voi viitata Israelin valtioon. Hiukan eri asia on tarkoittaa valtion sijasta maata ja sen kansaa. Laajemmin voi sana merkitä kaikkia maailman juutalaisia, jolloin vaihtoehtoina ovat kansallisuus tai uskonto, jotka kietoutuvat toki toisiinsa. Uudesta testamentista löytyy selvät perusteet pitää kristillistä kirkkoa Israelille annettujen lupausten perillisenä. Tästä lähtee tapa kutsua seurakuntaa Siioniksi. Siionin virsiä mekin veisaamme.

Asia ei siis ole yksinkertainen. Tämän merkitysten vyyhden kanssa meidän tulee sovussa elellä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #116 : 29.02.20 - klo:12:39 »
Juutalaisuuteen kuuluu myös temppeliä ikävöivä uskonnollisuus. Se ei ole vain vuoden 70 jälkeen syntynyt uskonnon muoto vaan kuului juutalaisuuteen pakkosiirtolaisuudenkin aikana. Siitä on monia todistuksia Vanhassa tedstamentissa.

Virtojen varsilla Babyloniassa me istuimme ja itkimme, kun muistimme Siionia. Rannan pajuihin me ripustimme lyyramme. Ne, jotka meidät olivat sinne vieneet, vaativat meitä laulamaan, ne, joiden orjuudessa me vaikeroimme, käskivät meidän iloita ja sanoivat: "Laulakaa meille Siionin lauluja!" Kuinka voisimme laulaa Herran lauluja vieraalla maalla? Jerusalem, jos sinut unohdan, kadotkoon käteni voima! Tarttukoon kieleni kitalakeen, ellen sinua muista, ellen pidä ylimpänä ilonani sinua, Jerusalem!
Toki noinkin!Kuningas Salomon rakennuttaman temppelin tuhoon oli syynä Salomon lähteminen lukuisten vaimojensa taivuttelemana palvelemaan epäjumalia (1.Kun.11:4-1-13). Siksi Jumala repäisi rikki Salomon valtakunnan hyljäten Salomon temppelin, ja luvattuun maahan istutettu Juudan kansa revittiin irti sekä pakotettiin uudelleen vieraan ikeen alle. Babyloniaan joutuminenhan oli kuin paluu takaisiin Egyptiin. Ensin Mooses oli johdattanut kansan pois Egyptin orjuudesta palvelemaan Jumalaa, mutta profeetta Jeremia ilmoitti kansan joutuvan uudelleen orjuuteen (Jer.2:5-6 ja Jer.2:11). Profeetta Jeremian kutsumus  oli kuin käänteinen kuva Mooseksen tehtävästä. Temppelin tuhoutuminen ja kansan joutuminen pois omasta maastaan herätti kansan hengellisen hädän. Oliko Jumala unohtanut Aabrahamille, Iisakille, Jaakobille ja Daavidille antamansa lupaukset?

Uuden testamentin valosta katsottuna profeetta Jeremia itki kansan syntien tähden (Jer.9:11, Jer.13:17 ja Jer.14:17). Samoin Jeesus itki nähdessään Jerusalemin paatumuksen (Luuk.19:41). Profeetta Jeremia profetoi Jerusalemin ja temppelin tuhoamisen (Jer.26:6 ja Jer.26:12). Kristus ilmoitti temppelin ja sen uhripalveluksen loppumisen sekä ilmoitti temppelin lopullisen täyttymyksen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan (Mark.14:58 ja Joh.2:19 sekä Joh.2:21).

Paikalla vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19680
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #117 : 03.03.20 - klo:09:08 »
Jos luette Hetkinen - Raamatunlukuopasta, katsokaa tänään 3.3. oleva teksti
ja siihen liittyvä Raamatun kohta Hesekiel 39: 1-20

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 926
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #118 : 06.03.20 - klo:14:03 »
En pahoita mieltäni enää, olen surullinen. Kristillisissä piireissä kukoistaa ns korvausteologia. So, että nyky-Israel ja Jumala eivät kohtaa, vaan tälle ajalle syntynyt kristillinen yhteisö on tullut Jumalan silmissä Israelin sijalle. Jeesus opetuksessaan ei tullut kumoamaan kirjoituksia vaan vahvistamaan niitä. Jeesus oli suvultaan juutalainen. Kukapa nyt voi toisen uskosta sanoa, että se on väärä. Emme liiku tieteen alueella, vaan uskon alueella.
Mutta eikö edes vähäinenkin Kristuksen sisäinen tunteminen tuo lohtua suruusi, ja tuo sitä iloa ja onnea, jonka luterilainen usko ja körttiläisyys tuovat mukanaan, vaikka juutalaisilla ja nyky-Israelilla ei olisikaan pelastushistoriallista merkitystä? :017:

Paikalla 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 14892
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #119 : 06.03.20 - klo:14:28 »
Pienempikin pilkkakirveen heiluttaminen piisaisi. :039: :icon_wink: :023: