Tässä Jessey Normanin tulkinta: https://youtu.be/qMLa_sW9jMo
...
Minä en kuuntele hanakasti sopraanoa, huilua tai muita kovin korkeita ääniä.
Sello,baritoni, kontratenori ja mieluiten altto ( joita on vähemmän youtubessa)sopivat
mieluusti.
Myöskään en pidä kovin rytmikkäistä , kuten marsseista tai tietynlaisesta rock'sta.
Jousikvartetti, jazz ja barokkimusiikki, sekä oratoriot ovat parasta. Poikkeuksin.
Jessye Norman on ihan omaa luokkaansa ja lauloi tämän kuten laulaa kun on omaa luokkaansa. Rakastan ihan yli muiden tätä kappaletta, ja kumma kyllä tämä meni minulta aina hyvin. Jotkin vain lauloin niin ettei minun olisi pitänyt laulaa aivan niin hyvin, tai sitten opettaja innostui jauhamaan juuri tietyt kuntoon.
Useimmat nauttivat matalafrekventtisistä soittimista eniten. Se johtuu siitä täyteläisyydestä jonka yläsointi antaa, sitä tietysti tulee matalalke enemmän.
En osaa selittää, teoreettisesta ei ole mitään hyötyä, siis kuinka siniaalto käyttäytyy niin ja siksi näin. Se täytyy kerran kuulla, niin sen kuulee aina. Tai huomaa.
AL:ssa kerran Matti Hyökki demosi sen antamalla kakkosbasson laulaa hyvin matalaa ääntä ja rupesin lukemaan sanoja (Tippettin oratorio, a child of our time) eli itse tarinaa. Jaa, kuuntelen toisella korvalka, Matti hakee jotain viritystä koska nyt laulaa tenori.... Ykkösbasso.... Ykköstenori..... Altto.... Sitten pelästyin, sopraano, mikä sivu, ja koetan luntata koska ei saanut olla niin pihalla. Mutta joka naisella ympärilläni on suu kiinni eikä kukaan laula. Katson ympärille, eikä edelkeenkään muut kuin toinen basso laula sitä yhtä säveltä. Mitähän meidän piti siitä oppia? Ei käsitystä.
Joillekin sopraano kuulostaa kirkumiselta, milloin sopraano ei saa vibratoa hallittua, kuulostaakin kyllä. On hyvin hyvin kauniita korkeita sopraanoääniä, kuten Cecilia Bartolin on. Useimpia siinä ei mikään kiusaa. Myös sopraano saattaa olla hyvin lämminsävyinen. Jonkun mielestä silloin on tosin kyseessä korkea mezzosopraano mutta fakkien määritys on sellaista jonka mieluiten laulajan kohdalka hyppään yli. Se on muutakin kuin äänenkorkeutta, tosin siitä on opettajalle hyötyä, että hän lähtee sitä hitaasti kuuntelemaan ja arvioi äänen niin sanotut breikit eli kohdat joissa äänenmuodostuselin muuttaa hieman muutaman ruston asentoa.
Ja se olikin lopulta kiinnostavaa! Tietyt rustot eivät saa naksahtaa uuteen asentoon vaan lihaksia pitäisi kouluttaa siirtämään ne. Muuten korkean so praanon tunnistaa siitä että breikki on kohdalla c-es ja ylempi kaksiviivaisen g:n kohdalla, aina. Se on hyvin jännittävää.