Kirjoittaja Aihe: Tänään 44  (Luettu 39786 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Tänään 44
« Vastaus #75 : 16.11.15 - klo:19:33 »
Tänään olin parinsadan muun kanssa kynttilä kädessä rauhanmarssilla Kotkan Sibeliuspuistosta Sapokan vesipuistoon. Ei mitään iskulauseita, kylttejä tai banderolleja. Kynttilät jäivät heijastumaan Sapokanlahden vedestä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 17.11.15 - klo:07:15 »
Kauppa, posti =R-kioski, kirjasto ja pankki.  Unohdin verkkopankkini salasanan, enkä muista myöskään mihin sen piiloitin. Salasanan unohtamisesta seuraa sen nollaaminen, eikä sitä tehdä puhelimitse.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
« Vastaus #77 : 17.11.15 - klo:12:09 »
Tänään on sitten ensi kertaa syksyn aikana maa valkeana.
Jääköhän lopullisesti, vai sulaako.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 17.11.15 - klo:16:33 »
Vanha kansa sanoo; marraskuun lumi ei pysy. Luulisi Lapissa jo pysyvän, mutta Leppävirralla arvelen sen vielä sulavan.

Lahdessa ei ole lunta nänty, nähtäneekö ennen ensi vuotta. Minä annoin jo lämpöiset talvikenkäni tyttärentyttärelle. Taidan nykymenoni mennä kevyemmillä jalkumilla.
Jalkumet on hämeen murretta, aikin Orimattilassa ne ovat ne.

Tänään onnistuivat asioinnit sujuvasti. Kahdessa erässä käytiin Matin kanssa eikä missään tuhraantunut tätä eläkeläisen kiireistä aikaa.

Olen nyt saanut kahdessa päivässä katsottua 13 jaksoa Tapahtukoon Sinun tahtosi-sarjaa.
Nyt kun sarjan henkilöt ovat tulleet takaperin tutuiksi, voin vain ihastella ohjaajan ja käsikirjoittajan taidokasta työtä ja henkilövalintoja.

Kaksi osaa on vielä edessäpäin,  tänään ja huomena.

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
« Vastaus #79 : 17.11.15 - klo:17:23 »
Tänään loppuivat laudelaudat rantasaunan remontissa.
Tarvitaan vielä kaiteita varten.
Rahien tekoon menikin yllättävän paljon.
Täytyi tehdä riittävän tukevat että kestävät pienten tyttöjen painot :).
Siis horjumattomat, kysymyksessä puuhakkaat kaksi ja viisi vuotiaat.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 17.11.15 - klo:20:02 »
Ovatko sen tyttären tyttäriä jonka hääpuhetta jännitit ?

Meillä on mökillä liki 50 v. vanha leikkimökki jonka lattiat ovat lahot ja mökki muutoinkin pieni ja vaatimaton. Juuri tänään tyttärentytär kertoii että hänen puolisonsa mielisi rakentaa sinne uuden typyköilleen, mutta osaako, siinä kysymys.

Matti kyllä osaisi, mutta jalkavaiva ei rakennushommista tykkää. Mestarina voisi olla, kunhan mietitään.

Kuukauden päästä tytöt täyttävät toinen kuusi, toinen viisi vuotta. Isompi alkaa rauhoittua, mutta pienempi on poikamaisen villi ja meluisa.

Kalastatko vielä sillä Weke-katiskalla ? Miten kalaa tulee ?  Meillä on ostokala. Tänään söimme kuhaa, huomena Janssonin kiusausta, siis matjessillifileestä.   :039:

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
« Vastaus #81 : 17.11.15 - klo:21:24 »
Ovat juuri hänen tyttäriään.
Katiska odottaa nyt jäiden tuloa.
En kalastanut kesän aikana lainkaan.
Varkauden vävy piti minut kalassa, yli kymmenen kilon haukea, pienempiä paljon ja toista kymmentä kuhaa, isoin lähes kuuden kilon, niistä riitti minullekin. Jigi uistimella.
Keväällä pyydin särkiä toista sataa kiloa Wekellä, kompostoriin lähes kaikki.
Kerran tein kalakukon ahvenista ja särkisardiineja avo astiassa.
Molemmat onnistuivat, gluteeniton kuori.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 19.11.15 - klo:13:12 »
Pankkineuvontatapaaminen meiltä peruuntui kerta neuvoja sairastui. Lähdimme kuin rasvattu salama Kankaalaan, missä nyt kirjoittelen. Lunta ei ollut maassa koko matkalla. Täällä ei ole ollut pakkasen puolella ulkona, joten +16 astetta sisällä. Uunissa ja hellassa on kunnon tulet. Parin tunnin kuluttua on normaalilämpö.
Kaariina etsii valotuikkunsa ulos ja sisälle, niistä pitänee joitakin lamppuja vaihtaa, mutta piankos nuo ovat tehdyt. Itse menen ulos laittamaan pikkupuolelle hellaan tulet, tarkastan lintujen ruokatilanteen ja sen jälkeen kannan vedet ja puut saunaan. Jos virtaa piisaa, niin voin klapeja alkaa särkeä.
Pyhänä pitää sitten käydä Oulussa, meidän kummankin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 19.11.15 - klo:13:23 »
Kävin Liisa-ystäväni luona nimipäivää onnittelemassa. 102-vuotias on jo hyvin hauras ja lähtövalmis. Hän ei enää syö. Tunsi minut ja kysyi yhteisistä ystävistä.
Lauloin yhden säkeistön Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Siihen hän nukahti. Hoitaja tuli pyynnöstäni katsomaan ja sai hänet hereille. Syödä kuulema pitäisi verensokerinkin vuoksi.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 19.11.15 - klo:23:39 »
Joukulahjateettelyä, ompelua neulontaa ja Herra Hugon suhteen oikein hyvä ja onnellinen tila, hän sai tai hankki kasvattaja lämpömaton, jolle oletimme sen asettuvan makuupussiin.  Ihmissilmiäin välttäessä oli Hugeliinikugeliini kiivennyt yläkertaan telttailemaan. Teltta on siilille must. Paljon virkustui kun sai lämpöä. Öisin herään jälleen Tumps tömps siiliorganisointiin, ja viime yönä Hugo työnteli kilisytintään pum päin seiniä sen jälleen löydettyään.

Sen on kyllä musikaalinen. Kun sen ottaa se kiipeää aina vasemmalle olalle ja odottaa laulua. Kun laulu lopulta alkaaa jo itseäni unettaa ja loppuu,  se toteaa tuh, ja kiipeää alas. Mutta jos laulu alkaa jälleen, se kiipeää takaisin olkapäälle. Se tuntee monta sv:a ja joihinkin on muokattu siilisopivuussanat ja on luonnollisesti muita siililauluja joita yhdessä laulamme.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #85 : 20.11.15 - klo:09:52 »
Onnistuin vaihtamaan jarruvalopolttimon Toyotaan ihan ite  :109:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 20.11.15 - klo:10:38 »
Lähdin töilleni ulos heti yhdeksän jälestä kerta minulle on valo ja aurinko valmistettu. Olin pirtin hormin ja tulilaitteiden nokikolari. Teen nämä työt itse, koska olen hormin ja leivinuuninkin muurannut ja hellan paikalleen asentanut. Minulla on tarvittavat välineet.
Otamme vähän murua rinnan alle ja sitten klapeja tekemään.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 20.11.15 - klo:19:02 »
Tulipa kolmen vartin vesijuoksuliikunta tehtyä, ainoa tällä viikolla.
Ensilumi tänään, maa vielä valkoisena.
Tänään(kin) piipahdin tänne lukemaan, kirjoittaminen takkuaa pahemman kerran... :icon_sad:
 :039:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 21.11.15 - klo:10:44 »
En ehtinyt kaikkia suunnittelemiani klapeja särkeä, koska hiihtojen vuoksi piti tulla ajoissa pirttiin. Kahden jälestä voin mennä uudestaan, niin ei urakkani "pissi". On se kumma juttu, että itsellensä tässä iässä määrää tavoitteita. Toisaalta on kiva tieto se, että hellapuita saimme kuivamaan 23 kuutiota ja uunipuita näyttäisi tulevan vajaat kymmenen. Entisiä on kuivina riittävästi, että näitä voin kuivata kaksi kesän aikaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 21.11.15 - klo:12:12 »
Kauppareissu otti vähän voimille kun on jotakin virusta kiusana ja verensokeri heittelee.
Vähän levättyäni alkoi ruokarumba. Kahdelta tulevat syöjät ja jättävät vanhemman typykän meille vuorostaan yökylään.
Olin suunnitellut meneväni huomena yksin kirkkoon . Voi olla ettei se käy kun on tämä lapsukainen ja oloni ei ihan paras.

Hiihtoja katselemme minkä voimme. Näyttää ykskaks jouluiselta kun on lunta ja joulupukkikin Rovaniemellä ja viime yönä tuli maa täälläkin valkoiseksi. Märkään maaha räntää tulee yhä. Kynttilät luovat lisää tunnelmaa.