Kirjoittaja Aihe: Syksy 2  (Luettu 17906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Syksy 2
« Vastaus #30 : 10.09.15 - klo:21:19 »

Taas kukkasilla kukkulat   https://www.youtube.com/watch?v=10KXgFqlaKI

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 13.09.15 - klo:12:51 »
Rilke voisi osua lähemmäs:

Die Blätter fallen, fallen wie von weit,
als welkten in den Himmeln ferne Gärten;
sie fallen mit verneinender Gebärde.

Und in den Nächten fällt die schwere Erde
aus allen Sternen in die Einsamkeit.

Wir alle fallen. Diese Hand da fällt.
Und sieh dir andre an: es ist in allen.

Und doch ist Einer, welcher dieses Fallen
unendlich sanft in seinen Händen hält.

Hei, tämä se on!  Tämän käänsin suomeksi kun pyrin lyriikkakurssille ja kolme tehtävää piti. Ja tähän niin kiinnyin että tein laulun  :icon_biggrin:  laulaakseni.

On vain tullut minusta laiska Sibeliuksrn eli sen nuottiohjelman käyttäjä. Syy on erityisen leenamainen. Olen kadottanut sen dvd: n jolta sen saisi siirrettyä uudelle koneelle, voih! Lankomieheni katsetta tämän tunnustettuani en voi unohtaa.

Lisäksi Sibeliuksessa olisi jokin juttu että kun sen hankkii niin saisi sen latuulevyn kyllä,  omistajat on merkitty ja numeroitu, mutta niinkuin nyt löytäisin omaa numeroa!  Tai että mihin se lähetetään! Se muuten maksoi rahaa josta syystä ihan kevyesti en osta uutta.

Niin siis Sibelius lepää kirpputorihyllylläni, se on sillä läppärillä jossa ei toimi enää mikään muu  :003: ja joskus sen sieltä kaivan jos jostakin melodiasta tulee semmoinen jolle opin sanan, korvamato. Se sen jälkeen lähtee pois korvasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 13.09.15 - klo:13:11 »
Georg Heym on minulle tuntematon, mutta hänenkin Syksynsä löytyi:

Der Herbst

Viele Drachen stehen in dem Winde,
Tanzend in der weiten Lüfte Reich.
Kinder stehn im Feld in dünnen Kleidern,
Sommersprossig und mit Stirnen bleich.

In dem Meer der goldnen Stoppeln segeln
Kleine Schiffe, weiß und leicht erbaut;
Und in Träumen seiner leichten Weite
Sinkt der Himmel wolkenüberblaut.

Weit gerückt in unbewegter Ruhe
Steht der Wald wie eine rote Stadt.
Und des Herbstes goldne Flaggen hängen
Von den höchsten Türmen schwer und matt.
Georg Heym

Voi kauhistusta tästä tuli saman tien korvaani tämä mato. Kun Rilke oli ensimmäinen teelmäni jossa melodia vaihtoi sävellajia niinkuin opin yhdellä hienolla kurssilla että voi kirjoittaa kun haluaa loitonnusta ja kylmyyttä niin valikoi sävellajit joilla ei ole yhtään yhteistä säveltä eli hyppää pois kvinttiympyrästä niin hyppäsin

...................

Hypätä voi myös siinä Sarkian runossa jossa "päiväisen läikkä on valahtanut lattiaan". Se on kauhea korvamadoksi.

Sittenhän siinä pikkupoika nukahtaa ja herää yössä....  "Havahtuu unistaan kauhistuen poikanen"

Ja

"Käsi vasten ikkunaa
suunnaton
kohtalon
jättirukki kiertää....  "

........................

ja sitten opin toisella hyvin hienolla luennolla että kun asettaa melodiaa laskemaan puolisävelaskelin,  se kuvaa tehollisesti barokin ajan affektiopissa  surullista  ja kuolemaa, ja sitten kun Rilken "Syksyssä".  tulee tuo

und doch isä Einer. ----   der dieses Fallen ----  unendlich sanft in seinen Händen hellt ---- tullaan hyvin yksinkertaisesti ja konstailutta lähtösävellajiin ja se on ihan melodinen.

Semmoinen vasta on kivaa. Silloin ja kirjoittaessa toisinaan, mutta kirjoittaessa lauluja eritoten, tulee olo että tekeekin työtänsä. Minulla oli vaari joka kirjoitti kanssa lauluja muttei ikinä ennättänyt mitenkään niitä julkituoda. Joskus kai joku kolmesta kuorosta lauloi niitä. Se harmittaa että kun vaari kirjoitti laulun jokaiselle kahdeksalle lapselleen, ne ovat kateissa jokainen. Joko pommitus hävitti tai ne voisi löytää Klemettiopistolta eli Oriveden opistolta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.15 - klo:13:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 13.09.15 - klo:13:26 »
Mutta!  Siinä on minulla mummolle ja vaarille joululahja!  Sitten enää toimivaa tulostinta jaakaamaan.  :icon_biggrin:  Joululahja kuuluu syksyjeni suurteemoihin.  :109:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 15.09.15 - klo:14:16 »
Hommistani palatessa näin kaksi syksylle ominaista ilmiötä: asfalttitien varteen olivat ilmestyneet aurausviitat, ne punaiset ja päässä pätkä illuminoivaa hopeateippiä ja sitten toinen, kun kurjet harjoittelivat todella suurena kiljuvana parvena nousemaan termiikissä "ilmaiseksi" ylöspäin. Pitkälle edessä olevalle matkalle kaikki temput opetettaneen nuorille tämän kesän poikasille.
Minulle meinasi käydä vanhanaikaisesti tämän päivän matkallani Peipporämeelle - polttoainetta en ollut lisännyt moneen päivään Zetorin tankkiin. Pihassa palatessa moottori kummallisesti "hörsäisi" ja meinasi sammua. Heti tuli mieleen polttoaineen vähyys ja, kun mittatikullani mittasin, niin saattoi tankissa vielä desilitra naftaa olla.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 15.09.15 - klo:15:31 »
Minullakin loppui polttoaine, ruohonleikkurista.  Matti tankkasi, ja taas mentiin. Nurmikko oli paikoin hyvin paksua, etenkin kuistin ovenpielet. Yöpissat liekö voimistaneet kasvua.

Teimme sen minkä jaksoimme. En anna Matin nyt rehkiä ennen kuin lääkäri sanoo mikä on vaivan nimi.
Sain jopa ajaa autoa kotiinpäin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 01.10.15 - klo:16:24 »
Sato on ainakin kaksi viikkoa myöhässä, niin pelloilla, pihoissa kuin metsissä.
Luumut naapurin puissa ovat viimein syötäviä  :003:  ja ruusunmarjat ovat parhaimillaan. Poimimme Matin kanssa sangollisen , perkasimme kuistilla ja nyt ne porisevat puolisen tuntia. Sitten Matti vääntää niistä soseen ja minä kiehautan tuloksen hillosokerin kanssa. C-vitamiini karkaa, sen tiedän, mutta maku paranee.

Ruusunmarjakiisseli kermavaahdon kanssa on juhlaa. Luumuista tulee liian väkevää, ne on syötävä tuoreina. Ja vatsa toimii. :107:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 02.10.15 - klo:14:11 »
Minä syön Lidlin luumuja suoraan purkista. Ovat mustia ja meheviä. Puukon kärjellä niitä nostelen 4 a 5 päivässä ja koko ukko toimii  :107:.

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #38 : 07.10.15 - klo:17:35 »
Kahtena aamuna on nyt joutunut auton ikkunat raaputtamaan ennen liikkeelle pääsemistä. Yleensä ensimmäinen kerta on jo syyskuulla.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 09.10.15 - klo:18:55 »
Viikon päästä on lomamatkalle lähtö Helsingin kautta. Flunssa on vain jatkunut. Ensi viikolla pitää voida päättää miten menemme Vantaalle. Pikkuautolla vaiko matkailuautolla ja tarvitseeko vielä murehtia talvirenkaista.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 11.10.15 - klo:19:42 »

Katri Helena - Syysunelma ( 50-vuotis Juhlakonsertti 2013)  https://www.youtube.com/watch?v=14FPVxJeQko

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 12.10.15 - klo:09:30 »

Laila Kinnunen - Tanssilaulu  https://www.youtube.com/watch?v=TydfPVQ8Euk

🇫🇮

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #42 : 12.10.15 - klo:13:08 »
^Suosikkini Tanskan viisuedustajista, ja Saukin suomenkielinen sanoitus on loistava. En tiedä vastaako se alkuperäistä, mutta nautin siitä että tavupituudet istuvat rytmiin napakasti, seikka jota laulujen sanoittajat eivät aina osaa ottaa huomioon (mm. Maamme-laulun saana ja kootimaa häiritsvät korvaani).

Mutta mikäs syystaideketju tästä on tullut? Osallistunpa sitten minäkin. Runosuosikkini kautta aikain on aapisesta, muistinvaraisesti se meni näin:

Huono omenasato.
Asuntopula, sanoi omenamato.

Ekaluokkalaiseen tuo teki lähtemättömän vaikutuksen (kuten näkyy). Ja eipä ihme, kun myöhemmin opin, kuka on tekijä: Kirsi Kunnas, akateemikon nimen arvoinen sepittäjä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 12.10.15 - klo:13:43 »
Yhdyn kuoroon, Dansevisan on myös minun suosikkini erään irlantilaisen Jimmy Loganin laulaman lisäksi.
Syksy on runojen ja kynttilöiden aikaa:

https://fi.wikisource.org/wiki/Pohjatuuli

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 12.10.15 - klo:16:13 »
Tässäkin on Kirsi Kunnaksen kädenjälki:

Sinä päivänä satoi vettä niin,
kun kävelin kylällä kerran
ja tapasin vanhan herran,
joka puettuna oli turkiksiin.

Minä kumarsin ja hän kumarsi:
Miten voitte? Hyvin voimme!
me toisillemme näin hoimme
ja toistimme: päivää ja hyvästi!

Feodor Rojankovskin syksyinen kuva Hanhiemon iloisessa lippaassa täydentäisi tunnelman.