Kirjoittaja Aihe: Syksy 2  (Luettu 17905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Syksy 2
« Vastaus #15 : 03.09.15 - klo:14:36 »
   Arvelutti vähän tuo laulu, kun siinä on "Lenin". Se saattaa aiheuttaa joissakin huimausta.  :icon_wink:

Mutta lukekaapa sanat!  On runoilijoita ja Runoilijoita ja joka kirjoitustaitoinen on tilapäisvärssyjä pykännut omaksi ratoksensa, usein toisen Raskaaksi Huokaukseksi.  :003: Paha vielä jos ovat pitkiä  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 03.09.15 - klo:15:24 »
^Kyllähän minä vähän kranttu olen, mutta olkoonn nyt tämän kerran. Jos ei tule tavaksi. Ja jos minulle sallitaan plagiaatiosanontojen käyttö. :003:
Kun kirjoitan ajatusteni Tonavasta, se on ylevää, matkittu Nicolao ja Elena romanialaisilta, niiltä kivijalan viereen ammutuilta. Jos kirjoittaisin ajatusteni Lapuanjoki, se olisi ....vaikea ymmärtää.
Saan kirjoittaa Romaniasta haluni mukaan, koska olen asianosainen Dacia-kuljettaja.

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #17 : 03.09.15 - klo:16:12 »
Kyllähän ajatusten Oulujokikin kuulostaisi komijalta  :icon_biggrin:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 03.09.15 - klo:16:51 »
Kyllähän ajatusten Oulujokikin kuulostaisi komijalta  :icon_biggrin:
Kas eipä tullut mieleenkään. Olet oikeassa, pitää muistaa seuraavalla kerralla kerta asun joen töyräällä. Taikka eihän se enää töyräs ole, kun kaupunki on tehnyt sen "fiiniksi".

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #19 : 04.09.15 - klo:07:29 »
Ei muuta kun nimimerkkiä vaihtamaan vaan.  :023:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 07.09.15 - klo:14:33 »
Syksy tulee. Näen sen lintujen toimista. Pääskyt ovat aika lailla lähteneet. Kurjet huutavat ja hyppivät läheisellä pellolla ja aina välillä nousevat ilmaan harjoittelemaan. Siinä lujaa huudetaan toiselle "auraan, tuohon minun eteeni, etkö tuota tajua, päiväkausia on harjoiteltu". Toinen siihen "joo, joo", eikä tee elettäkään lentoansa muuttaakseen. Hanhet vähenevät myöskin, vaikka pitäisihän niiden tankata. Menevätkö ne soitten kautta? Kotoperäiset pysyvät ja uteliaina kiertelevät pihapiirissä pannen merkille ruokapaikkoja(ko).
Oikeastaan olen tyytyväinen, että pääskyt ovat poissa. Ne ovat riettaan sottaisia. Istuksivat ladossa juuri Hymerin yläpuolisilla orsilla ja kakkivat. Olenkin oppinut, etten kovin hyväksi kattopuolta pese ennen suippopyrstöjen lähtöä.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 07.09.15 - klo:15:36 »
Kaksi vanhaa varista on syysrunojen helmi:

”Kurkikin jo lähti”, veljelleen
toinen virkkaa niinkuin itsekseen.
Pitkä hiljaisuus. Jo toinenkin
”niin maar; lähti”, sanoo takaisin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 07.09.15 - klo:16:31 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 07.09.15 - klo:16:38 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #24 : 07.09.15 - klo:17:20 »
Itse huomasin syksyn tulon eilen kun soutelin lähellä olevaan soistuvaan lahteen. Pari viikkoa takaperin vedenpinnalla liikkui monta vesimittaria tai mitähän ne vedenpintaa myöten säntäilevät hyönteiset on. Lisäksi oli paljon sudenkorentoja.
 Eilen näin vain kahta erilaista korentoa, mittarit oli häipyneet. Kuvia sain otettua, saisikohan niitä tänne laitettua, pitää tutkia...

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 07.09.15 - klo:21:05 »
Teki mieleni tänne raapustaa se saksalainen Die Herbst, josta pidän ihan hirrrrrveästi, mutta sanonko mitä. Sen olen varmaan jo joskus kirjoittanut, ja tällä kertaa kerronkin vain että oli lukion Saksan kirjan oheislukemistossa.  Mitta kyl se oli kaunis, ja silloin ajattelin, että kun tämän pystyi ymmärtämään niin jos samalta runontekikältä muitakin. Muistais nyt keneltä.

Nyt minä kumminkin kirjoitan saksankielisen värssyn. Se on runosta nimeltä Allerseelen, ja sen on Richard Strauss säveltänyt. Richard ei ollut niitä valssistrausseja. Se laulu on hyvin hyvin hieno, jos joku sen löytää niin ei hirveän tummalle mezzosopraanolle....   

Allerseelen kertoo vanhasta pyhäinpäivän uskomuksesta. Kuolleet palaavat hetkeksi maailmaan, ja tässä runossa odottaa illalla edeltä lähtenyttä kumppaniaan joku....   

Stell'. auf den Tisch Die doftenden Reseden
Die Letzten roten Astern drag herbei
Und lass uns Wieder von den Liebe reden
wie eins im Mai

Ja sitten valvoja sanoo, tartu vain käteeni vielä kerran, en pelkää.  kerran vuodessa koittaa yö, joka vapauttaa kuolleet haudoistaan  ----   odotan sinua jälleen, niinkuin odotin kerran toukokuussa. 🍂
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 08.09.15 - klo:08:42 »
Tällaisen saksalaisen syyslaulun löysin, mutta se 'hei hussassa!' ei kuulosta ihan Leenan tapaiselta.

http://www.skg-forum.de/liederdruck/lied044druck.htm

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 08.09.15 - klo:08:46 »
Rilke voisi osua lähemmäs:

Die Blätter fallen, fallen wie von weit,
als welkten in den Himmeln ferne Gärten;
sie fallen mit verneinender Gebärde.

Und in den Nächten fällt die schwere Erde
aus allen Sternen in die Einsamkeit.

Wir alle fallen. Diese Hand da fällt.
Und sieh dir andre an: es ist in allen.

Und doch ist Einer, welcher dieses Fallen
unendlich sanft in seinen Händen hält.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 08.09.15 - klo:08:48 »
Georg Heym on minulle tuntematon, mutta hänenkin Syksynsä löytyi:

Der Herbst

Viele Drachen stehen in dem Winde,
Tanzend in der weiten Lüfte Reich.
Kinder stehn im Feld in dünnen Kleidern,
Sommersprossig und mit Stirnen bleich.

In dem Meer der goldnen Stoppeln segeln
Kleine Schiffe, weiß und leicht erbaut;
Und in Träumen seiner leichten Weite
Sinkt der Himmel wolkenüberblaut.

Weit gerückt in unbewegter Ruhe
Steht der Wald wie eine rote Stadt.
Und des Herbstes goldne Flaggen hängen
Von den höchsten Türmen schwer und matt.
Georg Heym

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 08.09.15 - klo:20:09 »
Kirjoittelen nyt Oulussa. Syksyn tuntua täällä pitää katsella almanakasta. Kaupungissa on erilaista. Tänne on hyvä tulla, mutta kiva taas huomenna palata maalle. Käytimme Lauraa hammaslääkärissä 5 v tarkastuksessa. Laura oli sitä mieltä, että syksyllä pitää pukea paljon vaatetta päälle, muuten tulee nuha. Laura ei inhoa mummin sipulimaitoa, vaan oikeastaan pitää siitä.