Kirjoittaja Aihe: Eläimet 8  (Luettu 46288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #90 : 15.09.15 - klo:10:04 »
Kaksi oravaa teki jälleen ylletyssyöksyjönasunnon puolelle. Koko elimen meni kun juoksin oravien prrässä. Tai se toinen on vähän pahana ja pienempi änkes sitä karkuun... Lue siinä sitten kun saat juosta oravaa kiinni.

Versio oravanpyörästä.  :icon_lol:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 15.09.15 - klo:10:25 »
Mikä komposti tuollainen on? Kompostin idea on biojätteiden maatuminen mullaksi. Se vaatii ilmaa, lämpöä ja kosteutta. Toimiva komposti tuottaakin lämpöä.  :107:

No äh, kulutetaan sitten näppistä ja sormenpäitä ja ilmaistaan asia pidemmin: kompostijäteastia. Eli lyhyesti vain komposti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 15.09.15 - klo:15:24 »
Olihan niitä hirvikärpäsiä kuitenkin. Noukin Matin valkoisesta tukasta 7 kpl, omasta tummasta löytyi vain viisi, ja Themiksestä yksi. Hyvä uutinen hirvimiehille.
Sieniä ei ollut minkäänlaisia. Metsät ovat hyvin kuivat sielläpäin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 15.09.15 - klo:18:40 »
Minussa on ollut hirvikärpäsiä päiväkausia kerta käyn Peipporämeellä, mikä paikka on hirvien asuinalue. Tänäänkin näin ne kolme elukkaa. Eivät juoksemalla traktoria pakene, vaan sitä tehden edestä poistutaan kuin itse etenen. Männyn viljely ei onnistu, koska hirvet syövät elääkseen. Onneksi me keräämme vain polttopuuta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 16.09.15 - klo:11:42 »
Nukuin pit-käääään valvottuani edellisyön jonkin palautetehtävän äärellä, puh.  Ja siinä kuljeskelee jo kädet taskussa nelisen oravaa;  missä pähkinäihminen, missä pähkinät?  Niitä oli siellä!  Onko nyt kuppiin kurottaminen ylivoimaista siis jo sekin?   >:(

Ne pitävät nimittäin eniten ikkunalaudalla aterioimisesta. Orava kuorii pähkinää ja katselee minua, minä katselen oravaa ja uskottelen opiskelevani.

Tarjottiin ulkopesähoivaan ulkosiilejä. Ottaisin, mutta siililä oli ainakin vielä eilen täysi.  Viime yönä jätettiin ateriavadit  kajoamatta, täytyy katsoa mikä tilanne eli vilkaista sisälle. Löysin hienon kuivuneen vaahteranoksan jonka lehtiä kuivaan vieläkin kuivemmiksi.  Lisäksi opin siiliniksin;  kuivata heinä yms uunissa, kun ei saunaa ole.

Hugon kasvatuskodin emäntä teki kotikäynnin;  tarkastimme mitä Hugoa varten on varattuna ja arvioimme mitä tarvitaan, Tarjoustalossa kävimme mattoa ja kosteanpaikanmattoa niitata portaikkoihin ei kallista. Fleecepalasia jämäkappaleista ryhdyn illalla uudessa keinutuolissani leikkelemään soveliaiksi paloiksi.  Pesän hankimme niinikään;  se tulee minun vielä maisemoida.

Hugo saapuu tänne 3.10.  Se on viime yönä jo muuttanut kotoa, lähtenyt pesästä spontaanisti, siis kääntänyt akkaväellä selkänsä --- viikko sittenhän se kulki vielä sinnikkäästi emon perässä;  anna nyt.... No anna, älä hei mee... Miks sä välttelet mua...   Älä nyt häivy hei...

Hugo ryhtyy vaikuttajaksi, pyrkii politiikkaan, mutta sitä epäröimme, ilmoitammeko Hugon "ensitreffit alttarilla" ohjelmaan.  Poliittista kantaansa Hugo empii. 

Hugo joka tapauksessa perustaa blogin, jotta saa näkyvyyttä.  :icon_biggrin:
« Viimeksi muokattu: 16.09.15 - klo:11:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 16.09.15 - klo:22:14 »
Lainakissa vetää tuossa minttukännejä. Minulla on kissanmintulla täytetty pariton sukka, sitä se nuolee, puree, repii, kurmuuttaa, puskee ja kiehnää.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 16.09.15 - klo:22:52 »
Täytyykin selvittää olisiko se Hugolle käypänen. Minulla on nyt tuunattuna eräs pesätarjokas, mahdollisesti hankin vielä toisen, kakkosasunto, you know, suunnittelemme kaksikerroksista terassiasuntoa, viehättävin pihanäkymin, täällähän oli muuttaessani metrinen kangaskasvi  joka viimein löysi kutsumuksensa. Se toki paloitellaan, se palvelee metsänä.

Hankittuna on vihreä hiekkalaatikko sekä kivet, lintukivet, sain tarjouksesta.  Tarjotin kouraantuntuvan alle puuttuu;  usein juoksupyörässä se lennähtää, ja Hugohan on siis kotonaan jossa saa toimia kuten tahtoo... Lämmin kylpy auttaa myös. Shampoota emme hanki vaan hienointa öljyä. Viihtyvyydeksi kaksi kumisiiliä jotka parkaisevat, pallo johon on tarkoitus kätkeä jauhomatoa, harmi että tuhosin kasvustoni  >:(. Niitä myydään edullisesti, samaten nyt alkuun tarjotaan sirkkaa , torakka ja muuta tuttua kotiruokaa, ja kerran viikossa herkkuna en enää muista mikä se oli mutta muistan mistä se ostettiin.  :icon_eek:.

Erityisen somat ateriavadit oravakuvin. Juoksupyörä, putket, kodintuoksuista fleeceä tulee mukana. Hyvä, että se on tuttua.

Pihasiililässä päivällä kurkistin, kuului tasainen hiljainen puhina ja suljin katon. Hämärtyessä kuului siilimaiskutus ja arvioin että nukuttiin pitkä yö eli täytynee tarkastaa puoliltaöin että ruoka riittää.

Alan saada siis nimeä hyvänä ulkosiilihoivaajana.

Se muuten on yksi oravista, joka jemmaa kaikki pähkinät aina samoin. On hoksannut että kupin saa nurin, sen alle pähkinät! Uskomatonta! En enää  kääntänyt kuppia oikein päin. Seuraillaan tilannetta. Seuraavaksi se luullakseni kaataa vesikupin  samaan tarkoitukseen. kun edellinen varastoista täyttyy.  Olen nauhoittanut pätkän jossa kysyn missä on veljesi Onni? Otto heiluttaa hienostuneesti häntää, Onko Orava Veljensä Vartija?  Häntäliikkeiden detaljit saan pian koottua tulevat uskontotieteen ylimääräisen kurssin oppimistehtäväksi.
« Viimeksi muokattu: 16.09.15 - klo:22:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 17.09.15 - klo:06:51 »
Tänään ja huomena hoidamme myös naapurin rouvan koirarouvan ulkoilutukset.
Vilma on jack-russelrotuinen 13-vuotias kiltti vanha tyttö. Tulevat hyvin toimeen samanikäisen Themiksemme kanssa.

Eilen vielä löytyi auton sisätiloissa kaksi hirvikärpästä Padasjoen tuliaisina tiistailta.

Banaanikärpästen lisäksi sisällä pörisee taas muutama suuri raatokärpänen. Jos ovesta tuulettaa ne tunkevat sisälle. Kiinni niitä ei helposti saa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 17.09.15 - klo:08:48 »
Jostakin kuulin, että kärpänen ponnistaa aina taaksepäin lentoon lähtiessään. Kannattaa siis läimäyttää sen taakse eikä kohdalle, jos meinaa sellaisen listiä. Olen parantanut tämän tiedon avulla onnistumisprosenttiani.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 17.09.15 - klo:21:35 »
Jostakin kuulin, että kärpänen ponnistaa aina taaksepäin lentoon lähtiessään. Kannattaa siis läimäyttää sen taakse eikä kohdalle, jos meinaa sellaisen listiä. Olen parantanut tämän tiedon avulla onnistumisprosenttiani.
Kiitos. Tänne pukkasi kai kun sammalta toin kuivumaan jokin pienkärpänen, ei hedelmä, vaan sellainen joka puree. Ei hirvi, tämä ei tungeksi ihmisessä. Aika monta raidausta auttoi kyllä.

Ennen kuin unonen vie minut unten maille täytynee täydentää terassin ateria-annosta. Oli somaa kun osuin kohdalle kun Samuel, hän se oli tuo kuono on yksilöllinen,  tulla paarusti eteiskäytävästä. Se nautti rohkean neljänneksen hyvin järjestelmällisesti, ja pyörähti niin pyyleväksi siiliksi sulavasti ympäri ja kömpi pesään vielä ruokaperäsille. Oli yhä valoisaa, se saattoi tehdä heräilyä, ja kääntyi takaisin pesän suojaan. Se ei ole niitä uljaimpia. Mutta pimeni äkkiä ja nopeasti oli vaadit saaneet tilaa. En tahdo sen joutuvan etsimään hiukopalaa enkä etenkään että täytyy nälkäänsä haeskella jotain matosia kun on vähän tottumatonkin...  Kyllä se on lihonut. Kyllä kohta horrostus maittaa.

Jokin noissa oravanryökäleissä liikuttaa, se tapa nojautua vasten ikkunaa, Pähkinäihminen! Pähkinäihminen!  Tai kun ne vain loikovat säleikön päällä.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 18.09.15 - klo:23:26 »
Siili  :) https://www.youtube.com/watch?v=xeQI9qNaMVM

Jotenkin naurettavaa että sain niin lyhyeltä metsässä käynniltä kimppuuni niin monta hirvikärpästä, joista kaksi jäi asumaan luokseni. Niistä toinen toimitettiin ulos. Sänkypeitolta löytyi (toivottavasti) viimeinen. Peite on harmaa, pehmeä ja pitkänukkainen. Rassukka taisi luulla hirveksi.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 18.09.15 - klo:23:47 »
kömpi pesään vielä ruokaperäsille.

Piilevä pyylevä siili?

Äitini eilen soitteli, sanoi että koetti päättää, ettei enää hyysää siilejä (ajattelee, että jos kuolla kuukahtaa, niin hoito jää kesken mikä on huonompi homma), mutta ei niitä silti ole voinut ihan omilleen jättää. Kun siilejä oli paljon, meni "kouraantuntuvien" siivoilussa terassilta kahdeksan tuntia päivässä  :icon_eek:. Ei ehkä tosiaan töissäkäyvän ihmisen harrastus. Olen pistänyt joka yöksi hieman ruokaa piha-aitani toiselle puolen, mutta en tiedä, kuka sen käy syömässä. Tuskin kaikki menee harakoille, sillä kuppi vajentuu jo pimeän aikana, jolloin ne eivät vielä ole liikenteessä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 20.09.15 - klo:00:42 »
Piilevä pyylevä.... Ihastuttavaa ja samuelmaista ilmaisua. Katsoakaan sivustoa Siili kiikarissa! Siellä joku ruokkii viittätoista pihasiiliä. Olin sanaton.

Äsken vein ateriavadin, jospa se lohduttaisi. Samuel on syönyt syönyt syönyt se syö minut vararikkoon. Mutta se on kyllä nähtävyys putkahtaessan  pesäputkesta. Se hipsi iltapäivämurkinoinnin jälkeen huomaamattaani takaisin, luulin sen verryttelevän kukkalaatikoitten takana. Vilkaisin onko kaikki ok eli kuivaa, kuului vain äreä puuffuf puuffuf. Se tekaisee kyl kouraantuntuvat ulokuolel pesän.

Mutta tosi on jos on runsaampi siilijoukko tarvittisi palkata siivooja. Siinähän työllistäisi  :icon_biggrin:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 21.09.15 - klo:09:20 »
Katselin riistakameran muistitikun lävitse, vain kissa täällä kulkee. Jätösten mukaan se myös pihalle kakkinee, vaikka ei sitä kuvista näy. Minulla on kamera jotenkin monimutkaisella moodilla, tai miten se sanotaan, koska menee kauan ennenkuin tikku on läpikäyty. Pitäisi olla siten, että vasta liike napsuttaa kuvauksen päälle. Silloin ei tarvitsisi tyhjää katsoa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 21.09.15 - klo:09:38 »
Katselin riistakameran muistitikun lävitse, vain kissa täällä kulkee. Jätösten mukaan se myös pihalle kakkinee, vaikka ei sitä kuvista näy. Minulla on kamera jotenkin monimutkaisella moodilla, tai miten se sanotaan, koska menee kauan ennenkuin tikku on läpikäyty. Pitäisi olla siten, että vasta liike napsuttaa kuvauksen päälle. Silloin ei tarvitsisi tyhjää katsoa.

Tuollainen olisi hyvin hyvä! Tahtoisin tietää, mitä Samuel touhuaa pimeässä, kuljeksiiko terassilla vai lähteekö vielä yöjalkaan kauemmas. Ja sen, onko täällä muita siilejä ja kenen se parkaisu oli muuan yönä jonka jälkeen en kyllä saanut unta. Ruoka paras lääke on kun on kyseessä syyssiili vaikka soisin itsekin niiden jättävän kouraantuntuvan jälkensä hyvin säännöllisesti samaan paikkaan. Kun se tuntuu kouraan pehmeältä ja oravat saapuvat varhain on lopputulos aika hirveä.

Eilen tuumin joko alkaisi uni maittaa, sillä edellispäivänä Samuel nautti useita aterioita mutta iltasella pysytteli sisällä. Pesimisoikeusharakka saa syödä tuon mirrinmurkinamakkaran jota siilini hyljeksivät kuten niille ei kelpaa kissanraksut. Mitäs aloitin ravitsemisen lihahyytelöllä. Nyt se kyllä kelpaa. Muun laita on... Eikä minulla ole aikaa niihin routa porsaan kotiin ajaa-juttuihin koska siilin horrostuksen aika lähenee.