Kirjoittaja Aihe: Eläimet 7  (Luettu 35162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #45 : 18.07.15 - klo:18:31 »
Oleskeleva siili poikkeaa käyttäytymiseltään muusta joukkueesta. Eilen illalla notkuin foorumilla suoltamassa soopaa kun huomasin, kauhistusta, olen myöhässä! Siilit odottivat kyllä. Aamulla varhain havahduin rymistelyyn mutta ajattelin että odottakoot nyt nukuttaa liikaa.

Niin aamiainen tarjoiltiin hieman myöhään. Siili on kuitenkin todetusti aikataulustaan tarkka.

Jokin sitä pienehköä siiliä pitää täällä. On lämmintä, suojaisaa, ateria tarjoillaan kolmesti ja jos lautanen tyhjennetään se täytetään uudestaan.

Hännätön orava ilmestyi. Katoin sille hyvän pähkinäaterian portin alle ja se söi samoin hyvin tarkkaan kaiken, mutta tavattoman arka se on oravaksi.

Mitähän siili olisi teillä tehnyt Saukkis, minun uteliaisuuteni heräsi sillä nämä eivät ylitä kynnystä. Siileille on hankittu edullisesti lämmin ja pehmeä kai alkuaan ovensuumatoksi tarkoitettu olohuonematto, jonoa edullinen hinta selittyy sillä ettei se luullakseni kerää pölyä kengistä saati kuraa ja keveys saa sen ryttäytymään jos ihminen koettaa pyyhkiä jalkansa siihen. Kahtia  leikattuna se olisi loistava siilinalunen kukkalaatikoiden alla. En vain tiedä mitä mieltä olisi oleskelusiili, tämä on nyt järjestellyt itselleen neljä olokoloa ja vaihtaa koloa päivittäin.  En haluaisi riistää ainuttakaan mutta myönnän maton helpommaksi pestä kuin lattialaudat niissä koloissa. 
« Viimeksi muokattu: 18.07.15 - klo:18:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #46 : 18.07.15 - klo:20:20 »
Täkäläiset siilit kyllä osaavat ylittää kynnyksiä. Useina kesinä on haettu naapurinmummoilta asuntoihin eksyneitä siilejä ulos. Pitäisiköhän siilienkin poistamiseen asunnosta hakea ELY-keskuksen lupa kuten Hesarin mukaan oravien tai talitinttien kanssa? Luvan saanti kestää kuulemma kuukauden. Jossain kaupassa on lehtitietojen mukaan rohkea ja röyhkeä orava, joka käy repimässä leipäpusseja ym. Pitää K-kauppaa ravintolanaan. Eikä sitä voi poistaa kaupasta, kun pitää saada enain lupa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #47 : 19.07.15 - klo:00:27 »
Täkäläiset siilit kyllä osaavat ylittää kynnyksiä. Useina kesinä on haettu naapurinmummoilta asuntoihin eksyneitä siilejä ulos. Pitäisiköhän siilienkin poistamiseen asunnosta hakea ELY-keskuksen lupa kuten Hesarin mukaan oravien tai talitinttien kanssa? Luvan saanti kestää kuulemma kuukauden. Jossain kaupassa on lehtitietojen mukaan rohkea ja röyhkeä orava, joka käy repimässä leipäpusseja ym. Pitää K-kauppaa ravintolanaan. Eikä sitä voi poistaa kaupasta, kun pitää saada enain lupa.

Hyvä tavaton, sitten täytyy saada kestolupakäytäntö. Tämä muistuttaa sitä kindermunaoravaa!  :repee:  Meidän näkökulmastamme orava tietty on röyhkeä kun ei kulje kassan kautta, oravaperspektiivi saattaa olla toinen.

Itse puolestani jouduin selvittelemään siilitappelua. Aadam ja Kalle osuivat samalle lautaselle, sillä oli ankkaa. Mutta tämä ei ole koko totuus sillä joskin kaniini maistuu ehkä siilin suussa toiselta, lähellä oli kolmas vati jolla myös oli ankkaa oli näette iltakattauksen aika.

Aadam saapui myöhässä kuten kaikkikin siilit tänään, kaatosade saattoi haitata polun löytämistä. Kalle sitä hätyyttämään, Aadam heittäytyi palloksi mutta myöhemmin oli käynnissä nujakointi ja nyt todella vakuutuin siitä että kyseessä oli vihamielinen toiminta. Muuten en olisi estellyt. Aadam ajoi Kallen lopulta koko terassilta. Se palasi jolloin minulla oli ankkavati sille. Asetin sen nyt hieman loitommas jotta saivat syödä, se on siilinelämässä sittenkin tärkeää. Joksikin aikaa Kalle kellahti nukuksiin mutta armias, äkkiä oli Aadam hätyyttämässä sitä koko terassilta.

Kalle saapui takaisin ja jos siili voi tuhista ja puhista niin tämä tuhisi ja puhisi! Aadam oli tyhjentänyt jo kaniinivadinkin eikä piitannut. Onneksi siellä oli vielä astiallinen ruokaa. Oli siis mahdollista myös
nauttia ateria. Minua kyllä nauratti. Suursiili siinä kellottaa ja toinen kiertelee sen ympäri puhisemassa.

Äsken vein yöpalaa, sillä ainakin joku sitä tarvitsee. Vadit nimittäin on nuoltu puhtaiksi aamun tullen. Aadam lötkötti niin kynnyksellä että melkein astuin päälle. 

Sisar ehdotti aitaa, mutta päädyimme epäilemään ymmärtäisivätkö nämä valtakunnanrajojen päälle, täytynee vain pitää silmällä sitä ateriahetkeä.
 

Kun sanoin Aadamille että tule pois vain sisälle se nimenomaan ei tullut. On tietty hieman riskinsä tässä lähiruokinnassa mutta olen saanut vaikutteita sisarelta, selvästi. Maalla ei ikinä siili tullut sisälle, vaikka niitä ruokittiin joka ilta.

Olisiko joku tarjonnut hylakermavadillista liian lähellä? Siili pelkää kyllä kovasti ihmistä.


« Viimeksi muokattu: 19.07.15 - klo:00:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #48 : 19.07.15 - klo:00:41 »
Olen muuten hoksannut keinon pitää pientä rajaa. Rivi tyhjiä pulloja tai vesipulloja joista kastelen kukat, riviin kynnykselle. Oravista Emma olisi vähät välittänyt mutta se olikin raskaana. Siilit vauhkoontuvat varmasti, hyvä jos uskaltavat poiketakaan.

Onhan niistä työtä ja kulujakin mutta tavaton kuinka hauskoja ne ovat. Aivan hohdokas on se iltakattaus jolle saapuu noin neljä siiliä kerrallaan. Tänään aloin miettiä montaako siiliä ravitsen, entä jos Kallena pitämäni olikin joku uusi joka ei kuulu Aadamin jengiin ollenkaan?  :repee: :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #49 : 19.07.15 - klo:11:21 »
Aamuni käynnistyi tavanomaisella lannanlapioinnilla ja tolukuurauksella. Kunnioitan suuresti maatalojen navetoissa työskenteleviä joskaan heidän ei tarvitse kontallaan kerätä löysähköä jätöstä mutkikkaiden kukkatelineiden alta. Harmikseni astuin läjään uudella nilkkatuellani, sillä unohdin kokonaan että Aadam vietti yönsä ainakin osittain ovipielessä, siitä kun on hyvä valvoa menemisiä  ja tulemisia. 

Toisaalta juuri näin saan sitä hyötyliikuntaa joka käyttää kaikkia lihaksia  :icon_biggrin: joten ei siilissä moitittavaa. Vaaka uimahallissa näytti järkyttäviä lukemia. Jotakin feelua on niissä laskelmissa, kalorit sisään, aja viisi tuntia kuntopyörää niin kulutat omenan. Liikuntahan nostaa perusaineenvaihdunnan tasoa jo.

Noh, tuoksahduksesta päätellen on Emma, olettaakseni, tyhjentänyt aamiaisvadillisen. Erikoista on että ne eivät tee jätöksiä matolle. Ne kellottavat sillä kyllä halukkaasti.

Eipä ollut. Pakokauhukolon edessä vain oli tuores siilinjätös joten sain lisää liikuntaa   :003: . Eilen pääsin toteemaan, siilin suoli tyhjenee sen säikähtäessä.

Emma lienee ryöminyt koloon jonka unohdin mainita. Se ei totu toluntuoksuiseen riepua  heiluttavaan jättiläiseen joka laulaa siililaulua  :-\ .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #50 : 19.07.15 - klo:11:34 »
Juu näin oli. Emma kiersi kauniisti läjän eli siili on perussiisti eläin. Ystävällisesti tehty, ei tarvitse kuurata suurta alaa   :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #51 : 19.07.15 - klo:20:32 »
Aadam on torkkunut koko kolean päivän lähimmän kukkalaatikon alla. Välillä ihan katson kohoileeko kyljet, sillä siiliuni on syvää kesälläkin. Äsken minulla oli neljä ateriavierasta mutta kaksi aloitti tappelun. Alan vakuuttua siitä että joku on tämän jengin ulkopuolinen nyt.  Yritin mennä selvittämään tilannetta mutta ne juoksivat peräkanaa portista ulos. Hauska näky mutta murheellinen päätös. Toivon niiden palaavan, ja että tämä yhden siili kiiliäisen torjuminen saataisiin päättymään. Iida nauttii ilta-ateriaa toisella puolen terassia, arvelen niistä jokaisen arastelevan Aadamia joka onkin siiliksi ennennäkemätön löllerö.

Voi sentään. Mutten minä pidä siitä että siili minun silmieni alla vahingoittaa toista. Loputtomiin ei voi olla palloksikäpertyneenä mikäli aikoo vähän syödä.

Yritän joka tapauksessa kattaa hyvin huolellisesti kaksi erillistä vatia samalla ateriavaihtoehdolla lähelle porttia mutta selkeästi pienen matkan päähän toisistansa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #53 : 19.07.15 - klo:20:37 »
Heh heh ! Dallape soi samalla metodilla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #54 : 19.07.15 - klo:23:47 »
Olen kiertänyt koko rundin tosin  karhua emme nähneet.  Putosinko jossain kun en kuullut musiikkia :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #55 : 20.07.15 - klo:07:47 »
On otettava selvää tuosta tuhinasta. Iltayöstä nimittäin eräs siili nähdäkseni se hätyytetty seisoi keskellä mattoa ja vain tuhisi. Ruokaa oli tarjolla mutta se mieluummin piti itsekseen meteliä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #56 : 20.07.15 - klo:08:05 »
Eilisestä    Etlarista   löytyy juttu Orimattilan siilihoitolasta. Sielä on jopa 70 siiliä nkerrallaan saamassa apua.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/07/19/laki-maaraa-auttamaan-luonnonvaraista-elainta---sari-valtasen-hoitolassa-on-yli-70-siilia

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #57 : 20.07.15 - klo:08:14 »
Sääli etten saanut koko tarinaa auki mutta minä siis harjoitan jaloa tointa  :109:  mikä minua lohdutti tässä kurjassa kesäsäässä josta en nyt voine ottaa pikalähtöä lämpimään maahan koska, kuka hoitaisi siili kiiliäisiäni? Tänne on saatava ainakin joku päivystämään ja pitämään silmällä ettei ainuttakaan kiiliäistä ajeta pois aterialta, olkoon siiliperspektiivistä vaikka kuinka normatiivista. Se on aivan hyvä siili ja nähdäkseni ilmaisee mielipiteensä niin äänekkäästi että havahdun sen puhinaan jota se pitää sitten yksikseen keskellä terassia.

Oli somaa nähdä kuva jossa siili makoili kämmenellä.

Noh, on lähteminen vessapaperin, riepujen, sangon ja tolupullon kera päivän askareisiin, katsottava moniko yöpyi tässä hotellissa sillä siihen sisällytetään aamiainen. Tavallisesti näille tarjoillaan lounas ja päivällinen ja mikäli Aadam, suursiili, jäi yöksi, onkin aika ostaa lisää muonaa.

Tämä kerrotaan sisarelle joka sureksii auton tönäämiksi jääneitä siilejä joita on runsaasti heilläpäin. Hän voinee nyt katsoa pihiseekö henki ja jäikö poikue orvoksi ja toimittaa siilit hoitolaan, sillä hän ottaa siilikohtalot kuten kaikki eläinkohtalot sydämelleen kovin raskaasti.

Hännättömälle oravalle on jo tiedossa hyvä hoitola jos tämä luottamussuhde nyt etenee niin että se saadaan pyydystettyä koriin ja pidettyä pähkinäannoksin siellä tyynenä.
« Viimeksi muokattu: 20.07.15 - klo:08:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #58 : 20.07.15 - klo:11:56 »
Onko oravalta vallan häntäruoto poikki vain onko se vain karvaton? Meillä on karvaton toistaiseksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #59 : 20.07.15 - klo:12:27 »
Onko oravalta vallan häntäruoto poikki vain onko se vain karvaton? Meillä on karvaton toistaiseksi.

Siltä on koko häntäruoto tyvestä poikki. Olisiko synnynnäinen vaurio eli emo saanut jotakin sopimatonta raskausaikanaan.

Yö oli siilielämälle suotuisampi eikä aamukaan kovin kolea joten täällä ei ole yövytty nähdäkseni.  Mutta!  Mattoni on ruiskittu nyt kosteaksi ja tuoksahtavaksi. Se tapahtui sillä välin kuin tein ut:n tehtävää ja kävin lenkillä ja kaupassa.  Epäilen sillä merkityn jotenkin tämä paikka.  Kuinka toimia en tiedä. Ei satanut  joten joskin rankka sadekuuro toisinaan yltää kostuttamaan matonreunaa ei voi olla siitä kysymys.

Olisiko mahdollisesti se Aadamin häätämä siili suutuspäissään?  Minä nimittäin heräsin sen tuhistukseen!  Se oli äänekäs!  Tai niin, Aadam nukkui täällä eilispäivän eikä selvästi tule täällä jokaisen kanssa toimeen.

Pitäisiköhän kuurata sitä Tolulla, olisi hajutonta kun oli männyntuoksuinen loppu. Vai kaaostanko siilielämän?  Tänään ei edes paista aurinko joka maton kyllä kuivaisi vikkelästi, se on sellainen vähän kansimattoa muistuttava. Onko minun odottaminen iltaan?  Yksi lautanen on tyhjennetty joko salakolosta tai pihareittien kautta. Sitä ei sijoitettu maton lähelle vaan Iidan salakolojen tienoolle. Iidasta on pidettävä erityinen huoli koska se todella saattaa olla raskaana ja lisätä siten maamme siileyttä.

Neuvoja--- Ruoka on syöty, pesimisoikeusharakka ei siitä pidä, ja on kenkkua jos joku siili rupeaa täällä pomottamaan ja häätämään siiliksi kaikkia toisia pois, voin kyllä odottaa joskin tuo tuoksahdus on ilmi viesti jo kohta joka eläinlajille itseni mukaan lukien.
« Viimeksi muokattu: 20.07.15 - klo:12:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.