Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 28048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Linnut 25
« Vastaus #90 : 30.06.15 - klo:21:35 »
Ihmiseen tottunut orava voi olla kiusallisen röyhkeä naapuri. Kaupunkien puisto-oravat voivat kehittyä jopa taskuvarkaiksi. Lokit ja varislinnut saattavat oppia samanlaisia kataluuksia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #91 : 01.07.15 - klo:03:15 »
Oravalle kelpaavat lintujenkin eväät. Jyvät ja auringonkukan siemenet, erityisesti se pitää pähkinöistä. Ja sitä pystyt kesyttämään.

Konsultoin sitä eläimille puhuvaa sisarta todettuani että siinähän tämä orava, vaikuttaa nuorelta persoonalta, minua seuraa. Sanoin että ole ihan rauhassa kyllä täällä saa olla mutta en osaa puhua eläimille kuten hän ja orava otti hatkat.

Sisar veikkasi vahvasti sen palaavan. Munarosvohan se on ja cityoravistaa kuulee juuri mitä Pena kertoi paitsi ei ole mainittu taskuvarasoravaa. Sisar hyväksyy kaikki eläimet eikä voi lähteä kävelylle sateen jälkeen koska joutuu noukkimaan kastemadot jottei kukaan astu päälle  :repee: minä keräisin onkimista varten tai juuri ajankohtaisesti tarjoaisin linnuille liha-aterioita.

Linnut omaksuvat kuulemma nopeasti tarjoilupaikan. Huomenna hommasn punnitsejasäästästä vähän pähkinää. Ne ovat vetonaula kuulin.

Tiainen dallaili ymmällään pitkin lautaa, söi sitten sen kerrotun runsaan aterian. Lauta tuli täyttää oitis jälleen. Samalla ymmärsin sen kokoamisen. Edustanee tuttua ketjua.
« Viimeksi muokattu: 01.07.15 - klo:03:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #92 : 01.07.15 - klo:03:32 »
Oravalle kelpaavat lintujenkin eväät. Jyvät ja auringonkukan siemenet, erityisesti se pitää pähkinöistä. Ja sitä pystyt kesyttämään.

Kesytän, ja annan sille hyvän kasvatuksen  :109: .  Opetan sisäsiistiksi ja pyytämään pähkinää nälissään ollen ja noin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #93 : 01.07.15 - klo:08:28 »
Näin maalaisoloissa oravista ei ole ollut haittaa. Voin kyllä kuvitella, että kaupungin muureissa kesyyntynyttä oravaa voidaan pitää liikanaisena opportunistina.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Linnut 25
« Vastaus #94 : 02.07.15 - klo:08:24 »
Orava on rotta tavoiltaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #95 : 02.07.15 - klo:14:21 »
Niin tai näin lauta ei kerää lintuja mutta orava palasi. Se ei vaikuta kesyyntyvän ainakaan näillä puheilla. Siis, sanoin että ai sinä olet siinä, kyllä täällä saa olla. Se oli jyväsien perään. Kun lähdin eilen kaupoille oli punnitsejasäästä jo kiinni.

Olen hieman pettynyt sillä oletin lautaa lintuvetonaulaksi  muttei  kävijöitä näy vaikka järjestelin viereen raikasta vettä jossa mahtuu kylpemäänkin. Misä ne kaikki on.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 25
« Vastaus #96 : 02.07.15 - klo:18:33 »
Tänään lähti kirjosiepon pojat ensilennolle. Oli aikamoista räpinää ja tirinää omenapuussa.  :039:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #97 : 02.07.15 - klo:23:36 »
Onnea sieppojen johdosta. Isäsieppo lähtee ajankohtaisesti perustamaan toista pesuetta.

Ei ne tule syömään edes pähkinää, suolaamatonta maapähkinää ohjeen mukaan hommasin. Mietin miten menetellä laudan kanssa nyt kun olen tuokion matkoilla ja se tyhjenee. Järjestin sitten maaperälle muutamia kourallisia iloiseksi yllätykseksi.

Tiainen on käynyt paistattamassa päivää, untuvaa näkyy karisseen kukkapenkkiin. Siis tuoretta untuvaa. Hyvä kun johonkin kelpaa jokin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #98 : 03.07.15 - klo:21:33 »
Kesälinnuilla on helppoa, toista on sitten talven hyytävien pakkaskelien aikaan. Tärkeätä on halu ruokkia luonnon pienimpiä. Meille on selvästi kehittymässä harakoiden runsastumisesta johtuen kaikenlaista lintujen riitaisuutta, kopistelevat peltikatolla heti aamuvarhaisella ja rähisevät.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 25
« Vastaus #99 : 05.07.15 - klo:16:03 »
Pääskyset ovat nyt todella aggressiivisia, ja syy löytyy siitä että poikaset ovat kuoriutuneet. Pesässä näkyy liikettä. Joka kerta kun ovesta menee sisälle tai ulos, saa yläpuolellensa kieppuvat raivokkaasti kirskuvat ja syöksylentävät pääskyvanhemmat. Mitä energianhukkaa.. vaiston sanelema hyökkäys-puolustusreaktio.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #100 : 05.07.15 - klo:17:22 »
Eikös niiden ruokakin ole vapaassa ilmatilassa, hyttyset ja muut hyönteiset. Meillä kävi sillä lailla, että pesän rakensivat valmiiksi, mutta silleen jättivät. Onkohan niin kolea ja ruoasta köyhä kesä?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #101 : 07.07.15 - klo:09:04 »
Laudalta syödään pähkinät nyt kun hommasin juuri linnuille tarkoitettua erikoislaatua. Maistelin niitä verratakseni ihmispähkinään. Tämä on pehmeämpi ja hieman kuin karvas maultaan. Ihmiselle myytävä on makeahko ja kova.

En sanoisi oravan syövän kaikkea, se todella paremmin kiipeilee. Sitä paitsi yöllä yskitti niin riivatusti etten saanut nukuttua niin nousin jalkeille. Ampaisi matkaan lintu, sellainen varpusta muistuttava, vähän suurempi ja ruskeapäinen.

Olisiko niin että nuo nokkapalat kostuivat. Toisaalta märkiä ne maassakin ovat. Sisar mainitsi pähkinän olevan linnulle suuri herkku. On käsitettävää että ne ensin syödään. Kun kylmenee järjestän talipalloja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 25
« Vastaus #102 : 07.07.15 - klo:09:38 »
En malta olla kirjoittamatta tästä lintujen kesäisestä ruokinnasta vaikka Leenalle tämä tuottaakin surua että lintuja ei pitäisi ruokkia kesällä. Mm. poikasten täytyy saada valkuaista kehitysvaurioiden estämiseksi ja sitähän saa parhaiten hyönteisistä. http://yle.fi/uutiset/lintujen_talviruokinta_ei_saa_kestaa_kesaan_saakka/5339382.  Lokakuun alku on yleensä ollut "virallinen" aloitus esim. Eläinmuseon jokavuotisessa linturuokintaseurannassa. Olin siinä mukana 13 vuotta.

Muuten oli kiva lueskella hempoista, joka on täällä harvalukuinen pesijä.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #103 : 07.07.15 - klo:09:53 »
No mutta, surullinen olen mutta en tahdo linnuille pahaa tapahtuvaksi joten kiitoksia tästä selvityksestä. Ei kai voi tarjota pähkinääkään, siinä on valkuaista kyllä. Hemppoja en onneksi ruokkinut, lauta hommattiin vasta niiden mentyä teilleen.

Täytyy tyytyä opettamaan käytöstapoja Olaville. Jos se oppisi nimensä, ja yksinkertaisen käsitteen Hyvä Orava, pääsisi pitkälle. Hyvä Orava ei...  Ja niin edespäin, ja "Olavi on hyvä orava. Hyvä Orava Ei hyppää lastenvaunuille yms mitä olen havainnut cityoravista.

Kohta sitäpaitsi on talvi.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #104 : 07.07.15 - klo:09:55 »
Hetkinen, tuli kyllä mieleeni että entä jos ne eivät syökään nokkapalaa eli jyväsiä? Ne tietävät mitä on tarkoitus syödä. Vain tuo tiainen joka käy lämmittelemässä söi. Sitähän me epäilimme sairaaksi linnuksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.