Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 28058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut 25
« Vastaus #75 : 24.06.15 - klo:15:07 »
^Haudonta pari viikkoa ja poikasten pesäaika toisen pari viikkoa, joten ovat hyvin voineet "aikuistua".

Eläinten kanssa on kyllä vähän aina luopumisen opettelua. Paitsi ehkä kilpikonnien ja isojen papukaijojen.

Mökkireissulla vastaanottokomiteana rantasipi (jota en kaupunkirannoilla tänä kesänä ole kuullutkaan). Sitten oli peipposia, pajulintuja, sirittäjiä, punarintoja, punakylkirastaita, räkättirastaita, mustarastas, laulurastaita, kirjosieppoja, talitintti ja keltasirkku ja käki. Punatulkkumaista ääntä. Tiiroja ja lokkeja, naakkoja ja variksia. Illalla kurnutti lehtokurppa ja mäkätti taivaanvuohi. Kuovia piti soutaa kuuntelemaan. Kyyhkyt karjuivat toisilleen rannalla ja vastarannalla.  Kuikat olivat paikalla kuten pitää, ja joutsenilla pesä järvenperän ruovikossa, jossa ennenkin. Puolenyön aikaan toinen aina lensi äänekästä matalalentoa  järven puoliväliin, ja palasi tunnin päästä. Telkkiä paljon ja niillä jotain ihan omanlaistaan hauskanpitoa ja pulikointia: jäimme ensin huolestuneena seuraamaan, onko joku juuttunut kalanpyydykseen, ja joutsenetkin nostivat päänsä mekkalan havahduttamina. Totesimme kuitenkin (sekä ihmiset että joutsenet), että ei hätää. Olikohan tässä jo kaikki, mitä tunnistin?

Mutta sitä siis ihmettelen, miksi joutsenen pitää pitää isoa ääntä lentäessään (sanooko se "pois tieltä!"), ja miksi pitää lentää niin matalalla kuin mikäkin ohjus. Ja voiko lintu lentäessään törmätä puuhun, ihan kuten ihminenkin voi kävellessään törmäillä (minä ainakin).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #76 : 25.06.15 - klo:09:32 »
Joutsen menehtyy usein lentäessään sähköjohtoon, koska lentää niin matalalla. Viime syksynä oli sellainen tapaus taas. Aikuinen joutsen, kaikin puolin ehyen oloinen, mutta sähkölinjan alla kuolleena. Lintu on niin iso, että mädäntymisaika on pitkä ja kamalan hajuinen, että yleensä kaivan viereen montun ja siten menehtyneen hautaan.
Tälle aamulle en päässyt näkemään syytä sille, miksi harakat olivat ihan raivoissaan tällä kankaalla. Ehkä haukka yritti napata saalista. Tämän päättelen siitä, kun linnut pysyttelivät kuusen oksistoissa, mutta huusivat ja räkättivät ihan kunnolla. Minulle sellainen on vain mielenkintoista seurattavaa.
Öppiäisellä on vankka kokemus seurata linnustoa, kun muistat havainnoimasi lajit  :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #77 : 25.06.15 - klo:09:39 »
Juuh, niin se on mennyt, kun pesä on pystytetty kiireesti tyyliin joku korsi ristiin toinen rastiin olisiko tyylinä muuttaa muualle siis vaeltavaa sorttia koko henppo. Oli unohtumatonta kun lauloi minulle. Oli siis mainiota.  Lintuinnostus virisi aivan todella.

Aion rikkoa julmasti sääntöä ei saa ruokkia ja asettaa tuijan alle myöhemmin talipalloa yms. Mitä se kenellekään kuuluu millaista lannoitetta ninä käytän tuijaan  :003: . Niin toimivat kyllä hyvin useat. Eräällä  on lintujen uima-allas yms. Linnut peseytyvät siinä aktiivisesti.

Sisar textasi ehdottaen pesäruukkua asetettavaksi kun kysyin mikä niitä vetäisi lisää maisemiin, täytyy mennäkin Prismaan kyselemään  :repee2:


Öppiäinen tuntee hyvin paljon lintuja!
« Viimeksi muokattu: 25.06.15 - klo:09:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #78 : 25.06.15 - klo:09:45 »
Ei ole näkynyt sitä tiaistakaan joka otti aurinkoa mutta syy saattaa olla siinä ettei aurinkoakaan ole näkynyt suuremmin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #79 : 25.06.15 - klo:10:56 »
Älä murehdi linnuista nyt. Syksyn tullen me olemme taas tärkeät.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #80 : 25.06.15 - klo:12:29 »
Älä murehdi linnuista nyt. Syksyn tullen me olemme taas tärkeät.

Juuh. Tämä riippuvuus tärskähti äkillisesti. Kuulostelen ja kyllä jossakin kuuluu hempon laulua. Täytynee kehitellä vaikka puupino, se vetoaa niihin useasti.

Laulun hemppo kun kuuli
Vislasi lounatuuli
Sitä hempoksi luuli, eikä väärin luullutkaan
Sillä hemppo oli se
Joka sanoi: tehkäämme pesä
Jossa lusia kesä.

Hemppo hamppua haukkaa
Sitten täyttä laukkaa
oksankappaleen löytää
pikapuoliin toisenkin
Ristiin rastiin asettaa
Toteaa, tuli tyylikäs pesä
Kelpaa lusia kesä

Syö hamppusi, hemppo,
vedä joka jyvä huiviin
Niin jaksat lentää ja laulaa
täyttä päätä täyttä kaulaa
Sillälailla heppo laulaa
Täyttä päätä täyttä kaulaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut 25
« Vastaus #81 : 25.06.15 - klo:13:09 »
Ei ole näkynyt sitä tiaistakaan joka otti aurinkoa mutta syy saattaa olla siinä ettei aurinkoakaan ole näkynyt suuremmin.

Jospa se tiainen juuri on ottanut koko auringon  :107:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #82 : 25.06.15 - klo:20:46 »
Jospa se tiainen juuri on ottanut koko auringon  :107:

Paha kyllä näkyy näin tapahtuneen  :003:

Viisas lintu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Linnut 25
« Vastaus #83 : 25.06.15 - klo:23:14 »
Tämän päivän linnut: palokärki ja nelihenkinen kurkiperhe.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #84 : 26.06.15 - klo:17:06 »
Tämän päivän linnut: palokärki ja nelihenkinen kurkiperhe.

Nuorehko tiaispariskunta hypähteli pitkään ja sitkeästi lähikirsikassa. Kai ne siitä jotakin syömisen puolta löysivät.

Keräilin tukikepin kappaleita ja laudanpaloja. Kyseessä on vuokralle tarjotaan -ilmoitus ja itse majoitus rakenneltu etupuutarhan pöydännurkkaan, jossa on niukasti ihmisliikennettä. Saatan järjestellä muutakin mitä nyt myyvät.

Rastas kuuluu palaavan etevästi rakennettuun pesään takaisin, sitä emme tienneet. Oletimme kertakäyttöisiksi. Olen hyvin kiinnostunut nyt kaikesta lintuisasta, niiden laulutavoista, pesimätavoista, parisuhteista kuten syrjähyppy- ja leskeysratkaisuista.

Sisar joka osaa puhua myös linnuille ravitsee niitä talvisin. Kun talipallo syödään loppuun, erityyppiset talvehtijat seisovat keittiön ikkunalaudalla ja takovat ruutua. Ymmärrän heidän kissojensa kiinnostusta ikkunalautoja kohtaan nyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #85 : 28.06.15 - klo:12:40 »
Suuri mustarastas löysi jotakin joka tuskin mahtui nokkaan ja eteni sulavin loikin vasemmalle pitkin käytävää. Sieltä kuuluu rastaanääniä, eilen varovasti haeskelin pesää muttei ole tällä tontilla tai on hyvin kätketty. Räkättirastas pitää meteliä, niitä on ilmeisesti paikalla tosiaan koko suku. Varpusella on jo jälkikasvu joka etsii itse ravintoa tai nokkii muuten.

Hempot muuttivat muualle, arvelen. Pesimisoikeusharakkaa ei liioin näy, ne liikehtivät Teerenpelinpolun puolella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Linnut 25
« Vastaus #86 : 28.06.15 - klo:17:46 »
Eilen iltapäivällä kiersimme kolmisin Pikku-Veskun tarkoituksena nähdä sielä nyt ensimmäistä kertaa pesineen kyhmyjoutsenparin seitsämine poikasineen.
Ja näimmekin, mutta poikasia oli enää viisi. Vielä tiistaina niitä oli ollut seitsemän. Matti näki ne silloin.  Siinä katsellessamme erän nainen pitkäputkisen kameransa kanssa kertoi niitä olleen kuusi perjantaina.



Varsinainen rari oli tundrahanhi joka oleili valkoposkihanhien parvessa järven toisella laidalla. Sielläkin eräs ' pitkäputkinen ' sen meille esitteli. Emme olisi sitä niin harvinaisuudeksi tienneetkään.

Sorsia ei ollut enää yhtä paljon kuin aiemmin. Kuitenkin niitä mutatioitakin yhä oli. Olin varannut muutaman leipäpalan taskuun, mutta kalalokit olivat ahneina ja nopeina niiden perään ja veivät suurimman osan.

Kirjosiepoilla on menossa toinen pesintä. Nyt taitaa tulla enemmän poikasia. Ensimmäisestä jäi eloon vain yksi.

Tali- ja sinitiaiset ovat poissa pihamaisemista. Saavat ruokansa nyt metsässäkin.
Västäräkki ei enää tule pihaan. Se pitää kaiketi avarammista maisemista, sorateiden päällä ja rannoilla ne ovat mielellään. Tässä alkavat kaikki pihat olla tuuheasti kasvavia puista ja pensaista. Ja on koiriakin tullut lisää. Pesitärauha on epävarma.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #87 : 29.06.15 - klo:09:50 »
Rakensin itse syöttölän, jos en saa omistaa lintulautaa. Saa nähdä, josko koristeeksi kuitenkin.  :003:

Syöttölä on yksinkertainen tumma istutusruukku jossa on suuremnankin linnun mentävä aukko, siinä nokkapalaa lautasella. En tiedä onko vaaraa linnulle joutua siinä nalkkiin että pyörähtää eikä pääsekään ulos. Se sijoitettiin etupuutarhaan mutta onhan epävarmaa saanko kävijöitä, juuri nyt on kai linnun markkinat.

On miellyttävää lautaa kaupan,maisemaansulautuvaa amppelityyliä. Saatan sittenkin uhmata lavantautia ka lintuinfluenssaa ja mikä se perustelu oli ja kuurata roiskeet suopealla mielellä. Niitä nyt kukaan tottele.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #88 : 30.06.15 - klo:15:00 »
En oikein osannut koota sitä vihreää muovilautaa, mutta sai jonkinlaisen kiikkerän asennuksen puutarhan ulkorajan ja portin välille. Kyllä siitä näkyy jyvääsyävälle linnulle kelpaavan. Se kookas tiainen kävi ja söi oikein kunnolla.

Seikka jota en osannut huomioida oli orava. Mahdollisesti pihalintu tottuisi minuun mutta oravasta saattaa olla niille suurempi haitta. Pelkään pöyhiä hempon pesäjäämiä, jään toivoon, että ne muuttivat muualle, hempon ääntelyä kuulee kyllä.  En sitä oravaakaan olisi säikytellyt mutta totesin liian myöhään että joku tuijottaa minua. Priorisoisin nyt nuo linnut en oikein tiedä kuinka asettaa oravalauta erikseen ja mitä sille tarjottavaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #89 : 30.06.15 - klo:16:22 »
Oravalle kelpaavat lintujenkin eväät. Jyvät ja auringonkukan siemenet, erityisesti se pitää pähkinöistä. Ja sitä pystyt kesyttämään.