Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys ennen ja nyt  (Luettu 53277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #15 : 17.05.15 - klo:17:14 »
Miten perustelet Raamatulla, etteivät yhteiskunnalliset asiat ole hengellisyyden ydintä ja että ne eivät sisälly Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemiseen?

Monella tapaa sen voisi osoittaa, mutta otan vain yhden tekstin Paavalilta.
Fil. 3:8
"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen"

Olen huomannut, että on varsin yleistä ohittaa kristillisyyden ydin sillä, että tuodaan esille se tosiseikka, että kyllähän maallisetkin asiat pitää hoitaa. Luulen, että olen tällaiseen ideologiaan varsin usein törmännyt.


Pääsin noista huolista kätevästi ihan vain sillä kun totesin, että enhän minä itse oman sieluni autuuden asioille mitään voi. Ei kuulu minulle. Lähimmäiset ovat ainoa minulle kuuluva asia. Tässä minua auttoi kovasti Erkki Niinivaara, jonka käsityksen mukaan Luther ei opettanut valintavarmuutta ja että omaan pelastukseen keskittyminen onkin aika itsekeskeistä.  Voi vain luottaa siihen, että Jumala on rakkaus ja toteuttaa tahtonsa, vaikka tämä merkitsisi sitä että menen helvettiin. -Mutta meillä on varmaan eri kysymykset; sinä sentään taidat uskoa Jumalan olemassaoloon, kun taas minä en sitäkään. Ja en suinkaan ole varma, että Niinivaara olisi ymmärtänyt oikein, mitä Luther tarkoitti. Tai että Luther sen mitä Jeesus. (Ja sitä en tiedä, sisältääkö uskontunnustuksen keskeinen väite Kristuksen tosi ihmisyydestä minkälaista erehtyväisyyttä, mikä noin muuten tuntuisi ihmisyyteen liittyvän.)

Jonas Lagus ja muut samanhenkiset körtti-isät nimittävät tekstiensä ja historiankirjoituksen mukaan tuollaista ajatusmallia kuolleeksi ja tuhoon johtavaksi luuloksi.
Nykyherännäisyys taasen pääsääntöisesti minun ymmärrykseni mukaan pitää tuota ajatusmallia jonkinlaisena hyveenä, johon on hyvä pyrkiä.

Ainakin historiatietojen mukaan körtti-isät pyrkivät johtamaan ihmistä Kristuksen luo.
Kuinka on nykyisin?
« Viimeksi muokattu: 17.05.15 - klo:19:31 kirjoittanut seppos »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #16 : 17.05.15 - klo:17:54 »
Sanan "Nykyherännäisyys" jälkeen lisään sanan "taasen", joka helpottaa tekstini ymmärtämistä.
En voi enää tekstiä editoida, joten teen sen lisäyksen tällä tapaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #17 : 17.05.15 - klo:19:30 »
Sanan "Nykyherännäisyys" jälkeen lisään sanan "taasen", joka helpottaa tekstini ymmärtämistä.
En voi enää tekstiä editoida, joten teen sen lisäyksen tällä tapaa.
Editoin tekstin toivomuksesi mukaan ja poistin yhden typon Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #18 : 17.05.15 - klo:19:56 »
Kiitos.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #19 : 17.05.15 - klo:20:00 »
Se mikä oli ennen ei aina suinkaan ole oikeaa ja vastaavasti uusi ei ole väärää. Yritä sitten pujotella siinä välissä. Joka tapauksessa emme ole tulleet tänne peruttaksemme, vaan mennäksemme eteenpäin kohti Kristusta tässä ajassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #20 : 17.05.15 - klo:20:28 »
Se mikä oli ennen ei aina suinkaan ole oikeaa ja vastaavasti uusi ei ole väärää. Yritä sitten pujotella siinä välissä. Joka tapauksessa emme ole tulleet tänne peruttaksemme, vaan mennäksemme eteenpäin kohti Kristusta tässä ajassa.

Näin on. Toimintatavat muuttuvat, mutta sisältö ei saisi muuttua, ellei sisältö sitten ole ollut väärä.
Haaste tosiaan sekin, että oikean ja väärän erottaminen on välillä varsin mahdottoman oloista.

On myös niin, että ei taida mitään uutta olla auringon alla. Samoja ilmiöitä on ollut ennenkin, joita sitten uusiksi kuvitellaan.
Esim. kun olen lukenut Lutherin Galatalaiskirjeen selitysteosta, tajusin, että joitain uusina ilmiöinä pitämiäni asioita esiintyi jo Lutherin aikaan.
Samoja ilmiöitä oli jo Paavo Ruotsalaisen aikaan ja aikaisemminkin, jotka herännäisyydelle on rakasta nykyisin.

Tietysti tekniikan ja työmenetelmien kehittyminen on nopeuttanut monien asioiden suorittamista, mutta periaatteessa mitään olemukseltaan uutta siinä ei mielestäni ole.
« Viimeksi muokattu: 17.05.15 - klo:20:32 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #21 : 17.05.15 - klo:20:43 »
Sellainen muutos on myös tapahtunut körttiläisyyden ympärillä, että körttiläisyyden alkuvuosikymmeninä körttiuskovilla oli ongelmia esivallan kanssa. "Körttiusko" oli punainen vaate valtaapitävien keskuudessa ja körttiläiset saivat osakseen myös pilkkaa ja vastustusta.
Nykyisin körttiläisyys on esivallan suosiossa eikä nykykörttijohdon julkilausumissa taida olla mitään, joka herättäisi pahennusta valtaa pitävien joukossa. Myös kristinuskosta vieraantunut suuri yleisö suhtautuu nykykörttiläisyydestä nouseviin ajatuksiin myönteisesti.

Vainotoimenpiteitä ei tosin valtaa pitävien taholta nykyisin taida luterilaisten piirissä kukaan muukaan kokea ja suuren yleisön pahennusta saavat vastaanottaa enää vain lestadiolaiset ja jotkut harvat viidesläiset, eikä tuo pahennuskaan kovin voimakasta ole.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #22 : 17.05.15 - klo:21:59 »
Eikai tarkoitus ole kerätä vastustusta ja vainoa, vaan elää Kristukseen katsoen ja omaatuntoon nojaten. Toisaalta ei vainoa ja vastustusta tule pelätäkkään.
Alkuaikojen vaino johtui paljolti esivallan pelosta, siitä että heidän valtansa on uhattuna, ei välttämättä mistään uskonnollisesta näkemyserosta. Sangen inhimillistä pelätä etujen menetystä eli sitä samaa kuin tämän päivän politiikka. Eli kuten jo sen sanoit.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #23 : 17.05.15 - klo:23:05 »
Eikai tarkoitus ole kerätä vastustusta ja vainoa, vaan elää Kristukseen katsoen ja omaatuntoon nojaten. Toisaalta ei vainoa ja vastustusta tule pelätäkkään.

Tuli tästä mieleeni, että aivan kristillisen seurakunnan alkuaikoina Raamatussa mainitaan aika, jolloin kristityt olivat kaiken kansan suosiossa. Välillä on siis tässä suhteessa helpompaa.

Raamatussa kehotetaan rukoilemaan tiettyjen asioiden puolesta, jotta voitaisiin elää rauhallista ja hiljaista kristillistä elämää.

Osa ulkoisista vainoista voivat olla myös itse aiheutettuja: langennut luonto se on kristitylläkin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #24 : 18.05.15 - klo:03:55 »

   Totuudenpuhujalla ei ole yösijaa, ja jos onkin, ei nukuta.

Ja puhdas omatunto on hyvä päänalunen. Silti ei uni välttämättä tule.

Herran tiet ovat tutkimattomat.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #25 : 19.05.15 - klo:06:30 »
Mielestäni tämä on elämän tien kulkemista. Jotkut olivat paljon pietistisempiä kuin toiset. Minulla ei ole mitään sanottavaa tämän otsikon alla.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #26 : 20.05.15 - klo:07:45 »
Eikö oikeaoppinen vastaus Paavolle ole, että ei, ei ole mitään Hengen todistusta surkeassa saastaisessa sieluraasussani?

(En ole lukenut kummankaan sanomisia, joten en tiedä mitä sanoivat.)

Jatkan vielä tästä.
Körttifoorumi ymmärtääkseni edustaa ideologialtaan sitä ajatusmaailmaa, mikä körttipiireissä nykyisin on laajasti vallalla.
Sinä olet näissä piireissä aikaasi viettänyt. Tarkoitan sitä, että tätä foorumia olet seurannut ja tuon kaltaisen käsityksen olet saanut. Siinä mielessä olet oikein ymmärtänyt, koska minunkin mielestäni körttien usko (kun yleistetään) edustaa juuri tuota, jota kuvasit.
Koska "herännyt" kansa pitää Paavo Ruotsalaista jonkinlaisena oppi-isänään (kuten minäkin pidän), niin on luonnollista, että syntyy käsitys, että Paavo Ruotsalainen edusti tuollaista kuvaamaasi uskonkäsitystä.

Todellisuudessa harva kristillisperäinen herätysliike tai kirkkokunta ymmärtääkseni on nykyisin kauempana Paavo Ruotsalaisen ja hänen kumppaniensa uskonkäsityksestä kuin ns. herännäisyys. Ainakin jehovantodistajat ja mormonit ovat "herännäisyyttä" kauempana, kun verrataan ryhmiä Paavo Ruotsalaisen uskonkäsitykseen. Into heillä on kyllä Paavon ja hänen kumppaneidensa tasoa, mutta, joten siinä voittavat körttiläiset ja muutkin kristilliperäiset järjestöt, mutta tässä tekstissäni vertailukohtana onkin tuo opillinen puoli.

Jos Jonas Lagusta on uskominen, niin heränneen kansan keskellä alkoi vielä hänen elinaikanaan suuri luopumus. Lagus pahoitteli lähettämissään kirjeissään sitä, että moni ennen Kristusta etsinyt heränneen kansan jäsen on mennyt muiden heille paremmin sopivien uskonnollisten virtausten mukaan ja kovin harva pappikaan enää Kristusta etsii.
Paavon Eeva tyttären sukuhaarasta olen lukenut erään lausunnon 1900-luvun alusta, jossa oltiin sitä mieltä, että tuon ajan helluntailaisuus on lähempänä Paavon oppia, kuin sen ajan körttiläisten oppi.

Vanhoja körtti-isiä (Paavali, Luther, Thomas Wilcox, Paavo Ruotsalainen, Jonas Lagus, N.K. Malmberg) mielestäni ei voi juuri missään mielessä pitää nykykörttiläisten oppi-isinä. He kun edustavat monessa kristinuskon ytimeen liittyvässä kysymyksessä erilaista uskoa, joissain kohdin jopa päinvastaista uskoa, kuin körttiläisyys yleensä.

Ajat kuluvat ja muuttavat yhteisöjä. Välillä tulee uskonpuhdistuksia ja herätyksiä, herätykset laantuvat, luisutaan kauemma, taas tulee herätys, palataan uskonpuhdistuksen uskoon, jälleen lähdetään erkanemaan uskonpuhdistuksen uskosta kohti luulouskoa jne... Tätä on se kristittyinä itseänsä pitävien ihmisten historia.

Mielestäni Suomessa tarvitaan kaikissa herätysliikkeissä ja kirkkokunnissa uskonpuhdistusta, jossa jälleen palattaisiin tuohon körtti-isien uskoon.

Kuka on Erkki Niinivaara, joka sinut johdatti tuohon vanhan körttiläisyyden kannalta niin vieraaseen uskoon?

Körttiläisiä kutsutaan myös "heränneiksi".
Mistä he ovat heränneet?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #27 : 20.05.15 - klo:07:57 »
Tuo tekstini oli siis kirjoitettu ikään kuin Paavon, Jonas Laguksen ja N.K, Mahlmbergin  silmälasien kautta ja voi näinollen tuntua hyvin vieraalta, jos on toisenlaisia laseja käyttänyt.
 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #28 : 20.05.15 - klo:08:57 »
Vanhoja körtti-isiä (Paavali, Luther, Thomas Wilcox, Paavo Ruotsalainen, Jonas Lagus, N.K. Malmberg) mielestäni ei voi juuri missään mielessä pitää nykykörttiläisten oppi-isinä. He kun edustavat monessa kristinuskon ytimeen liittyvässä kysymyksessä erilaista uskoa, joissain kohdin jopa päinvastaista uskoa, kuin körttiläisyys yleensä.

Muista en nyt sano mitään, mutta mihin perustat käsityksesti Paavalista ja Lutherista? Lutherista nyt varsinkin. Hänen kirjoituksensa ovat kaikkien luettavissa, samoin aikalaisten kirjoituksia, joissa hänestä puhutaan. Silti oppineet teologit ovat eri mieltä niiden tulkinnasta.

Kuka on Erkki Niinivaara, joka sinut johdatti tuohon vanhan körttiläisyyden kannalta niin vieraaseen uskoon?

Ei minua mihinkään uskoon ole johdatettu, enhän ole uskossa. Eikä minulla ole tarvetta seurailla oppi-isiä muutenkaan.

Niinivaara on niitä teologeja, jotka Lutherista ovat kirjoittaneet. Ja uskonpuhdistuksen olemuksesta - hänen mielestään "puhdasta oppia" ei ole etsittävä menneisyydestä, vaan olemme vasta kulkemassa sitä kohti. Uskonpuhdistus ei ollut jokin tapahtuma joskus, vaan jatkuu koko ajan.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #29 : 20.05.15 - klo:09:18 »
Usko ja oppi käsitetään joskus melkein samaa tarkoittaviksi. Minusta se on virhe. Perinteisiä kielikuvia käyttäen oppi on päässä ja usko sydämessä. Usko on suurelta osin salaisuus ja oppi on yritys selittää sitä. Salaisuuden selittäminen on oikeastaan mahdotonta. Niinpä oppirakennelmia voi verrata vain pitämällä jotakin oikeampana ja jotain väärempänä. Lopullisesti oikeaa oppia tuskin voi ollakaan. Onko täysin väärää harhaoppiakaan? Harhailun kautta saatetaan löytää jotain aitoa, joka muuten jäisi löytymättä.