Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa  (Luettu 28234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #120 : 14.06.15 - klo:21:37 »
Iltapalakseni surauttanen sen kaalin ja kurkkua. Jälkkäriksi jäätynyttä rahkaa jos se suostuu tulemaan ulos purkista ja paloittumaan, sekä omenia ja loput rypäleet.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #121 : 15.06.15 - klo:07:16 »
Tarvitsee minunkin ottaa blenderi taas pitkästä aikaa käyttöön. 
Eilisen tilliliha-aterian ja jäätelö-suklaakastike annoksen takia paino nousi siitä mitä oli alimmillaan n. 400 gr. Ja on tullut muutakin napsittua, kuten parmankinkkua ja patonkia.

Olen tosissani painonpudotukseni kanssa. Jalat tykkää ja vaatteet ovat löystyneet.

- 5 kg !  Meille ostetaan aina nykyään suunnilleen viisikiloinen joulukinkku. Kuvittelen sen kokoa , tai viittä sokeripakettia  :003:


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #122 : 15.06.15 - klo:08:17 »
Ei nyt aivan jokapäiväinen juomani mutta ehdottomasti lempijuomani tänä kesänä on ekströmin mansikka/vadelma tiivistemehuun sekoitettu kivennäisvesi, vaikka metsämansikan makuinen. Parempaa kuin limsa, terveellisyydestä puhumattakaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #123 : 15.06.15 - klo:09:05 »
Minä ja Lotta pidämme myös kivennäisvesi-mehusekoituksista. Se on nimeltään Kuplamehu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #124 : 15.06.15 - klo:12:40 »
Hyvä, jos iskee helle juodaan täällä kuplamehua myös. Nyt kun on tuo mitta saa helposti sen tavoitteen kolme litraa ylimääräistä päivässä täyteen. Kiitos vinkistä.

En tiedä mihin ketjuun tämä kuuluisi mutta vaatepuntari, se uskottavin, kertoo laihtuneeni, samaten peili. Ei ollenkaan paha. Toedän kyllä että minulla paino on aina vaihdellut vaivattomasti, liikunta Italiassa lisäsi perusaineenvaihduntaa ja nyt tämä ruokavalio.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #125 : 15.06.15 - klo:12:51 »
Tekaisin 'matonpesuorjalle' kunnon smoothien voimajuomaksi ennen hommaa.

1 iso avokado
vajaa puolikas banaania
puoli kerää jääsalaattia
2 cm pätkä kuorittua ja hienonnettua tuoretta inkivääriä
1/2 sitruunan mehu
3 dl Arlan rasvatonta vaniljajogurttia

pyöräytetään blenderissä välillä pitkällä lusikalla sekoittaen.

2 dl kivennäisvettä.

pyöräytys ja pitkiin laseihin  jossa pitkä lusikka.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #126 : 16.06.15 - klo:08:10 »
Kiitos ohjeesta. Sopii muillekin. En olettanut muuten että kasvikset todella pitäisivät nälän poissa. Lukuunottamatta nyt perunaa. Kyllä ne melkein pitävät, samoin hedelmät. Se oli ylläri. Ei niin etten olisi sitten lämmittänyt paputölkkiä kasvishan se myös on ja pidän tölkkipavuista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #127 : 18.06.15 - klo:18:44 »
Puoliso on keittänyt 11 litrasta luomumaitoa juhannusjuustoa. Riittää naapurillekin ja sunnuntaina tuleville vieraille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #128 : 18.06.15 - klo:23:07 »
^Tuotapa en ole koskaan syönyt. Tiedän kyllä ruokalajin, noin teoriassa. Kuulemma sitä saa myös kaupallisena tölkitettynä versiona jossain päin maata. Oletko sellaisia maistanut?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #129 : 19.06.15 - klo:17:04 »
^Tuotapa en ole koskaan syönyt. Tiedän kyllä ruokalajin, noin teoriassa. Kuulemma sitä saa myös kaupallisena tölkitettynä versiona jossain päin maata. Oletko sellaisia maistanut?

Itse en ole muistaakseni maistanut, mutta ystäväni, joka ei saa aikaiseksi itse keittä, ostaa joskus valmista muinakin vuodenaikoina ja pitää sitä oikein hyvänä.

Seeprakakusta tuli oikein hauska, ja salmiakin makuinen. Nam.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #130 : 21.06.15 - klo:07:12 »
Muistelen aina juhannusjuustosta puhuttaessa edesmennyttä foorumilaista JuhoMa' aa. Hän laittoi minulle ikivanhan sukunsa resetin:  Otetaan 40 litraa lypsylämmintä maitoa....


Juhannuksena olemme syöneet lihaa ja kanaa ja molemmat ovat maistuneet oikein hyvin. Tänään kevennetään, ja keitetään perunat ja avataan kylmäsavu vakuumista. Smetana ja tilli ja punapiparjuurisalaatti riittävät lisuiksi.
Joko jälkiruuaksi tai iltapäiväkahville jäätelön höystöksi teen :

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/314816/Grillatut%20persikat/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #131 : 21.06.15 - klo:17:43 »
Puoliso on keittänyt 11 litrasta luomumaitoa juhannusjuustoa. Riittää naapurillekin ja sunnuntaina tuleville vieraille.

Kyllä käy kateeksi. Täällä sylkeä nieleskellen muistelen edesmenneen tätini keittämää herkkua.   :-\   Sain sitä viimeksi 38 vuotta sitten.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #132 : 23.06.15 - klo:22:50 »
^Mikset kokeilisi keittää itse?

Kävin kävereitten mökillä, Ahti tms. soi antejaan, ja nyt pitäisi jotain kehittää hauesta ja ahvenista. Haukia tuli enemmänkin, mutta vapautimme ne, jotka pystyi isompaa vauriota tekemättä. En ole ihan varma tuon menettelyn järjellisyydesta. Kuhaa ja ahventa me yritettiin, mutta hauet olivat ahneempia, vaikka ihan kuhavauhtia vain mentiin.

Kalat on perattu ja pintakäsitelty. Ehkä fileoin ne, paistan fileet (ehtaa voita on), ja keitän päästä (se hauki) ja ruodoista liemen myöhempää käyttöä varten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #133 : 24.06.15 - klo:07:34 »
Jokapäiväiseltä aamiaiseltamme puuttui tänään  k a h v i  .  Eilen juotiin viimeiset böönät iltapäivällä. Illalla oli kaakaota ja nyt aamusella teetä.

Pidän kyllä teen aromeista, mutta en minä sillä käyntiin lähde. Kahvin tuska on nyt sitä hirmuisempi kun tietää että purkki on tyhjä.

Päänsärkyä on ilmankin !  Nyt on Matin lähdettävä kaupoille.    :kahvi: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #134 : 24.06.15 - klo:12:10 »
^Mikset kokeilisi keittää itse?


Saanko reseptin? Aikanaan en ymmärtänyt pyytää sitä tädiltä ja nyt se on myöhäistä.
Pyryharakka