Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa  (Luettu 28478 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #105 : 30.05.15 - klo:10:42 »
Olen ihastunut uuteen kaasugrilliimme. Lihaa en halua valmistaa, se on Matin homma.
Kävi näin hassusti:  Eilen grillasin broilerin rintaleikkeitä jotka itse marinoin. Ne onnistuivat oikein hyvin, samoin paprikasipuli-chilivartaat. Siistä päätin laittaa samaa tänään saunavieraille.  Kaupassa Matti sanoi; Ostetaan nyt jtakin helppoa ja valmista tänään päiväruoaksi.
Hän osti kokonaisen grillatun broilerin !   :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #106 : 31.05.15 - klo:06:19 »

   Kiitos Jeesus!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #107 : 31.05.15 - klo:07:17 »
Meille jäi itsegillattuja broilerin rintaleikkeitä, kuin myös valmiina ostettua grillibroiskua niin paljon, että tänäänkin niitä syödään ja jää vielä ylikin. Jaleipä riittää ja sardiinipurkkeja.

Ipanat eivät syöneet broileria vaan pinaattikeittoa ja munia. Niitäkin jäi yli.   :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #108 : 02.06.15 - klo:19:35 »
Söin vähän epämääräiseen kuntoon päässyttä raejuustoa, parasta ennen näköjään 31.5. (katsoin vasta syötyäni, ja purkki avattu 28. päivä). No, jos menee maha sekaisin niin se on saikkua sitten huominen!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #109 : 04.06.15 - klo:15:41 »
Kun näin että AnttiJuhani ja Viisveisaaja ovat kuulolla, kerron että otin äsken uunista muikkuvuokan. 

Voideltuun vuokaan ladoin kerroksittain puhkottuja muikkuja, kevätsipulia, tilliä, suolaa, sitruunapippuria, smetanaa, tomaatisosetta( tuubista), suolaa, ja pinnalle parmesaania.

On vielä jäähtymässä eikä ole maistettu mikä siitä tuli.

Lohisoppa oli melko maukasta. Sen keitin eilen paistetun uunilohen jämistä. Raastoin perunat ja porkkanat. Keitin kalaliemeen kerman kera. Lisäsin pippuria ja suolaa ja paljon tilliä.

Kolmas ruoka jonka tein oli ihan tavallinen sikanautapaistos. Paprikaa ja valkosipulia lujasti ja smetanan kanssa hauduttelin. Se saa perunat seurakseen kun syöntiaika tulee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #110 : 04.06.15 - klo:16:37 »
Eilen kaupassa grillibroileri 5,50 kilo, jälkiuunileipä 6,25. Jokapäiväinen leipämme on kallista! Ehkä se pitäisikin jättää pyhäpäivien herkuksi ja syödä arkena vain puuroa. Tai sitä broileria. Puuron viimeaikaisia hintoja en ole tutkinut, mutta taitaa olla leipää halvempaa kumminkin.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #111 : 04.06.15 - klo:16:44 »
Neljänviljan puurotarpeet  saa kahdelle hengelle kilon paketista pariksikymmeneksi kerraksi ( arvelu ) ja paketti maksaa suunnilleen saman verran kuin yksi ruisleipä, n. 1,90 euroa.

Sait edullista broileria.  Oliko kypsää, valmista syötävää? Minä maksoin 6,45 / kpl
viime lauantaina.  Kolme rintafilettä raakana Rainbow n. 3 euroa.
En laita broiskua vähään aikaan. Neljä päivää kanaa kasvatti höyheniä kurkkuun.

Kaikkeen kyllästyy kun hölvää liian usein samaa laatua. Avokadoihinkin, kuten lanttuunkin.
Veteen en kyllästy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #112 : 04.06.15 - klo:17:20 »
^Kypsää oli. Raakaahan saa halvemmalla.

Linnun luut ovat niin olemattoman kevyet, etteivät kilohintaa juuri tuosta nosta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #113 : 10.06.15 - klo:10:52 »
Matti esitti maanantaina toiveen tillilihasta.  Se on meille vanhoille ihmisille herkkua, nykynuoremmille inhottaa ajatuskin. Koulukeittiössä valmistettu harmaa limapuuro ei ollut kai samaa lajia nähnytkään. Sipatti on toinen samanmoinen.

Tänään kysäisin nuorta vasikkaa. Priman Votkinin lihatiski tekee tilauksen lauantaiksi.
Sunnuntaina syödään sitten sitä uusien ruotsalaisten perunoiden ja vihreiden herneiden ja puna-piparjuurisalaatin kera.  Nyt jo suuta syyhyttää ja kieli kostuu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #114 : 11.06.15 - klo:20:22 »
Väsymyksen tähden ryhdyin perusruokailuremonttiin. Tietty jääkaapin tilttaaminen vaikutti sekin, juuri nyt onneksi pakastin vielä pelittää jääkaapin veroisesti. Viidellätoista eurolla ostin kapineen joka tekee kaikki kasvikset ja vihannekset juotavaksi etenkin jos liittää mukaan vaikka maitorahkatölkin.

Nuoriso nimittää sellaista smoothieksi.

Näin nautin alle tomaattiporkkanarahkamaitojuoman ja nyt siemailen omenanektariinirahkajuomaa. Olen äärettömän innoissani ja jo kokoamassa alustavaa juomakirjaa näistä.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #115 : 12.06.15 - klo:13:01 »
Siemailen aamiaista joka on yksinkertainen tomaattikurkkujuoma. Suomalaisia kumpikin jo. Jälkiruokana saatan vielä surauttaa nektariinipäärynärahkan. Eilen olinkylläinen näin mutta jäihän siitä suolaisennälkä. Illalla rapistelin vuoteeseeni näkkäriä metwurstilla.

Ei paha. Ollenkaan. Olen toistaiseksi äärettömän tyytyväinen.  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #116 : 12.06.15 - klo:13:03 »
Jokin helppogrilli terassipuutarhaan kyllä sopisi mutten osaa arvata hemppojen pitkämielisyyttä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #117 : 12.06.15 - klo:14:12 »
Aion lähteä villivihannesjahtiin. Puutarhahanska käteen ja nokkosta koppaan. Paras kausi  on kyllä ohitse. Lisäksi  tuoresta voikukkaa on runsaasti.

Saatan löytää tuttua ketunlepääkin. Sain innoituksen lueksittuani henpon seurassa maa- ja metsätalousnaisten kierrekirjasta maista luonto tai mitä se oli. Se annettiin Tarjoustalossa kaupan päälle. Olen tosin tietysti syönyt niitä lapsena. Nyt siinä oli näppäriä smoothieohjeita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #118 : 12.06.15 - klo:18:30 »
Nautimme hempon seurassa lounaan, itse pistelin muikkua rasiasta, tuli vimmattu kalannälkä. Umbriassa ei syöty kuin possua. Ja pastaa tietysti. Kikherneitä ostin, pääsin siellä makuun.

Oli kyllä turkasen suolaista, huh. Illallisena otamme tomaattibasilikavoikukkaa.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #119 : 14.06.15 - klo:20:49 »
Pitkälle automatkalle, jolle läksimme aamuvarhain, otin evääksi leipomiani broilerisamosoja, kylmää kurkkukeittoa ja kahvia. Maistui hyvältä, vaikka jouduimmekin istumaan autossa, koska levähdyspaikan penkit olivat sateen kastelemia.