Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 5  (Luettu 40295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 5
« Vastaus #45 : 10.12.14 - klo:05:46 »
Minä komppaan Tuntemattoman Hietasta. Minä en hyväksy sellaista selitystä, että kaikki paha tulisi aina työnantajilta ja porvareilta. Taidanpa pitää taukoa, jos tällaisista pitäisi vain kirjoitella.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 10.12.14 - klo:07:07 »
Minä komppaan Tuntemattoman Hietasta. Minä en hyväksy sellaista selitystä, että kaikki paha tulisi aina työnantajilta ja porvareilta. Taidanpa pitää taukoa, jos tällaisista pitäisi vain kirjoitella.

En ole etumiesasemassa. Olen vain henkinen työläinen suurimmaksi osaksi. Mutta kavereiden joukossa aivan törkeätä kielenkäyttöä porvareista ja työnantajista. Minäkin olen ryhtynyt keppikerjäläisporvariksi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 10.12.14 - klo:07:22 »
Raha on väline, ei hallitsija. Jos on, tulee tehdä parannusta.

Fransiskaanit saivat ottaa vastaa tavallisia lahjoja ja ruokaa, mutta ei  k o s k a a n  rahaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 11.12.14 - klo:07:55 »

Se pahuus on aina merkittävämpää, jolla on mahdollisuudet toteutua. Siitä kai johtuu, että taloudellista tai muuta valtaa käyttävien pahuus näkyy ja tuntuu. Voimattomien pahuus jää suunsoitoksi tai ilkivallaksi.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 11.12.14 - klo:13:45 »
 :039:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #50 : 19.12.14 - klo:13:43 »
Raha on väline, ei hallitsija. Jos on, tulee tehdä parannusta.

Fransiskaanit saivat ottaa vastaa tavallisia lahjoja ja ruokaa, mutta ei  k o s k a a n  rahaa.

Onneksi en ole fransiskaani.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #51 : 19.12.14 - klo:13:50 »
Lueskelin tänään kahvilassa Uusi Pohjois-Karjala lehteä. Se on demarien maakunnallinen lehti. Eipä sisällössä muuten mitään ihmeellistä, mutta yleisönosasto kirjoitukset oli kiinnostavia. Välillä ei oikein tiennyt, mistä (vasemmisto)puolueesta kirjoittaja oli tai mitä oli lähinnä. Kyllä demareista vielä jytyä löytyy. Olenkin jälkikeynesiläisenä ajatellut, että voisi vaikka liittyä ensi vuonna demareihin... lehdessä oli myös jotenkin positiivisen tuntuista kristillisyyttä...se myös houkuttaa. Nykyisen puolueeni välillä hirmu ateistinen kirjoittelu tympii.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 19.12.14 - klo:13:50 »
...enkä mohikaani enkä Tsingis-kaani.

Fransiskaanit keksivät modernin ajatuksen, että rahaa ei tule kerätä, vaan käyttää. Olihan tuo sanottu jo Jeesuksen talenttivertauksessakin.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #53 : 19.12.14 - klo:14:07 »
...enkä mohikaani enkä Tsingis-kaani.

Fransiskaanit keksivät modernin ajatuksen, että rahaa ei tule kerätä, vaan käyttää. Olihan tuo sanottu jo Jeesuksen talenttivertauksessakin.

Niin...mutta miten se liittyy ay-liikkeeseen? Toki kunnioitan fransiskaaneja, ei sen puoleen, mutta aika kauas varsinaisesta asiasta tässä mennään. Rahan kerääjät löytyy kyllä ihan muualta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 20.12.14 - klo:12:09 »
Ay-liike on tästä näkökulmasta pyrkinyt siihen, että rahaa kierrätettäisiin oikeudenmukaisesti myös työntekijöiden taskujen kautta. Pelkästään tuotantolaitosten omistajien pelimerkkeinä se näyttää johtavan tolkuttomuuksiin.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 21.12.14 - klo:17:14 »
Pannaan tänne, kun taisin tulla tukeneeksi harmaata taloutta ja veronkiertoa, kun ostin joulukuusen. Hinta oli todella halpa, enkä saanut kuittia. Tinkimisprosessi oli ihan nurinkurinen, kauppias koetti laskea hintaa ja minä nostaa. Koska olen huono tinkimään, sain viidenkympin kuusen lopulta 25 euron hintaan.

Onko kuusikauppa yleensä pimeää? Työvoima ainakin varmaan hyvin tilapäistä; lieneekö sitten kaikki työnantajamaksut maksettu kuten pitää?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 21.12.14 - klo:19:34 »
Uskoisin, että kantohinnanomistaja itse tai omaiset ovat monesti myyjinä. Ansiot jäävät pieniksi. Emme koskaan lähteneet sellaiseen kauppaan, vaikka aikoinaan istutin kuusentaimia 4000 kpl. Itselle on riittänyt ja jälkikasvulle ja taloyhtiölle. Jos aikoo pärjätä, pitää olla verkotusmahdollisuus, isot kärryt ja sen sellaista.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 21.12.14 - klo:20:44 »
Pannaan tänne, kun taisin tulla tukeneeksi harmaata taloutta ja veronkiertoa, kun ostin joulukuusen. Hinta oli todella halpa, enkä saanut kuittia. Tinkimisprosessi oli ihan nurinkurinen, kauppias koetti laskea hintaa ja minä nostaa. Koska olen huono tinkimään, sain viidenkympin kuusen lopulta 25 euron hintaan.

Onko kuusikauppa yleensä pimeää? Työvoima ainakin varmaan hyvin tilapäistä; lieneekö sitten kaikki työnantajamaksut maksettu kuten pitää?

Valitettavasti minun on tuotettava sinulle pettymys: et päässyt tällä suorituksella talousrikollisten joukkoon.
Laki kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa:

Lainaus käyttäjältä: 658/2013
"2 §
Tätä lakia sovelletaan elinkeinotulon verottamisesta annetussa laissa (360/1968) tarkoitettuun liike- ja ammattitoimintaan, jos toiminnan tilikauden liikevaihto on enemmän kuin 8 500 euroa.

3 §
Tätä lakia ei sovelleta:-- 3) markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa, lukuun ottamatta alkoholijuomien vähittäismyyntiä ja anniskelua"

Lain perusteluissa sekä verottajan ohjeissa todetaan lisäksi erikseen, että kuitinantovelvollisuus ei koske maa- ja metsätalouden harjoittajaa. Maataloustulo ei ole verotuksellisesti elinkeinotuloa vaan maataloustuloa ja metsätulo taas kuuluu ns. henkilökohtaiseen tulolähteeseen.

Jos siis myisin omasta metsästä tekemiäni polttopuita naapureille, kuitinantovelvollisuutta ei ole. Jos taas myyn klapeja laitakaupungilla sijaitsevalla klapikauppiaalle ja tämä edelleen kuluttajalle, kuluttajan on kuitti saatava. En nyt tässä puutu arvonlisäverotukseen, jossa on omat liikevaihdon määrään liittyvät rajoituksensa.

Mt

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 21.12.14 - klo:21:46 »
Myyjä oli sillä lailla ulkomaalaistaustaisen oloinen, etten usko hänen olleen metsän omistaja.

No hyvä jos en itse ole rikollinen. Ei ollut viinahörppyäkään kaupanpäällisiksi tarjolla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #59 : 21.12.14 - klo:22:03 »
Myyjä oli sillä lailla ulkomaalaistaustaisen oloinen, etten usko hänen olleen metsän omistaja.

Onko epäilystä, että olisivat olleet varastettuja kuusia? Minun eka työpaikka oli kuusien vartiointi joulun aikaan firman metsässä. Sain siitä vähän palkkaa ja kaipa verot tuli maksettua? Isä oli kyllä niin rehellinen ja lakia kunnioittava mies, että varmasti hoiti sen asian kuntoon.

Nykyistä menoa ihmettelen kun veroja ei haluta maksaa? "Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu".