Kirjoittaja Aihe: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan  (Luettu 5861 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« : 11.09.14 - klo:00:09 »
Saa nähdä, tuleeko tästä foorumin lyhyin viestiketju.

Otsikko on Vaasan-Jaakoon tiivistelmä yhteiskuntapoliittisesta ajattelusta: jokaaselle omansa ja toisen oma pannahan tasan.

Taloudellisen taantuman oloissa pitää jostain tinkiä. Yleensä ihmiset ja eturyhmät katsovat, että muiden saamista eduista, tulosiirroista ym. voidaan hyvin tinkiä, mutta omista eduista ei.

Nyt kysyn:

Mistä omista eduista, tulonsiirroista, sosiaalipalveluista ym. hyvinvointivaltion toiminnoista olisit omalta kohdaltasi valmis tinkimään?

Täytän kysyjän velvoillisuuden ja vastaan ensimmäisenä. Nautin reilu vuosi sitten erikoissairaanhoidon palveluita, joiden tuotantokustannukset olivat ehkä noin 70 000 euroa. Suuruusluokka on oikea ja perustuu klinikan henkilökunnan antamaan arvioon sekä yksityisen puolen hinnoitteluun. Itse maksoin laskuja satasia - no olisiko mennyt yli tonnin, mutta ei varmasti kovin paljon. Tästä olisin ollut valmis maksamaan esim. viisinkertaisen hinnan - vaihtoehto näet olisi ollut aika karu. Ansiotasoni on keskitasoa tai sen alapuolella, kuten vanhuuttaan laiskistuneelle yrittäjälle sopii.

Muita kohteita ei ole helppo keksiä. Kirjastopalvelut? No minun puolesta kyllä, olen jo lukenut riittävästi, mutta siitä kärsisivät muut enemmän. Tiet: sama juttu. Joukkoviestintä? Kyllä, kyllä, mutta maksan Yle-veroa aika vähän eikä yritys maksaa penniäkään. 

Mt

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #1 : 11.09.14 - klo:06:41 »
Kysymykseen on vaikea vastata. 90-luvun laman hoitoon osallistuin siten, että eläkkeestäni meni veroa 48 % ja ansioistani, mitä ulkomaanpalvelustani sain, meni veroa 53%. Ja eläkkeessäni oli sellainen osa, mikä otettiin pois 115000 suomalaiselta eläkkeen saajalta, minulla tuo määrä oli 425 markkaa. Silloin tuntui todella pahalta, eläkehän on lakiperusteinen. Määrästä on sitten euroaikana palautettu 50 euroa. "Tappiolla" olen reilun prosentin. En ole halunnut valittaa, koska se ei auttaisi mitään. Lainlaatijan on nämä asiat hoidettava, siis eduskunnan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #2 : 11.09.14 - klo:08:30 »
Minkä tai keiden hyväksi tinkisin? Nyt puhutaan yritysten kilpailukyvyn parantamisesta, jotta menestyvä talouselämä voisi työllistää useampia. Kotkan näkökulmasta menestyvällä teollisuudella on ollut tapana sijoittaa teknologiaan, jolla vähennetään ihmistyön osuutta tuotannossa. Toisaalta tiedän, että kertyvää varallisuutta ei aina sijoiteta kotimaahan ja työpaikkojen luomiseen, vaan ulkomaiseen keinotteluun. Miten voisi luottaa taloudellisen vallan isänmaallisuuteen?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #3 : 11.09.14 - klo:08:51 »

   Verosuunnittelu on syntiä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #4 : 11.09.14 - klo:09:05 »
En mistään! Leikkaukset kohdistuvat pahiten pienituloisiin. Sivistysvaltion kuuluisi pitää huoli heikoimmista. Saan työeläkettä noin 850€ ja kansaneläkettä noin 250€, asumistukea noin 350€. Muita sos.tukia en saa enkä ole kyllä hakenutkaan. Siinä tuloni. Kaikki sairasmenot olen maksanut itse - reilusti yli tonnin tänä vuonna - mutta onneksi olen saanut maksaa ne osissa. Nyt ei ole mitään maksuja rästissä. Vuokra on kallis tällaiseen huonokuntoiseen asuntoon. Asuntosijoitusyhtiö kiskoo verenimijälepakon lailla kaiken osakkaille. Sitten vielä valehdellaan, että vuokra on muka täällä alle keskitason. Porvarit yrittää kaikkensa nujertaakseen köyhän, mutta me emme lannistu!!!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #5 : 11.09.14 - klo:09:29 »
En mistään! Leikkaukset kohdistuvat pahiten pienituloisiin. Sivistysvaltion kuuluisi pitää huoli heikoimmista. Saan työeläkettä noin 850€ ja kansaneläkettä noin 250€, asumistukea noin 350€. Muita sos.tukia en saa enkä ole kyllä hakenutkaan. Siinä tuloni. Kaikki sairasmenot olen maksanut itse - reilusti yli tonnin tänä vuonna - mutta onneksi olen saanut maksaa ne osissa. Nyt ei ole mitään maksuja rästissä. Vuokra on kallis tällaiseen huonokuntoiseen asuntoon. Asuntosijoitusyhtiö kiskoo verenimijälepakon lailla kaiken osakkaille. Sitten vielä valehdellaan, että vuokra on muka täällä alle keskitason. Porvarit yrittää kaikkensa nujertaakseen köyhän, mutta me emme lannistu!!!

Tuo viimeinen lause oli virheellinen. Ei kukaan lypsävää lehmää halua nujertaa. Kysymys on vain voiton kylmästä maksimoinnista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #6 : 11.09.14 - klo:09:59 »
Tuo viimeinen lause oli virheellinen. Ei kukaan lypsävää lehmää halua nujertaa. Kysymys on vain voiton kylmästä maksimoinnista.

Vihoviimeinen lause kuului: Me emme lannistu! Siihen ei kai viitattu. Jollei lypsävää lehmää laiteta lihoiksi, olen kyllä ollut havaitsevinani kultaa munivien hanhien lahtausta siinä toivossa, että ne olisivat kokonaan kultaa sisältä. Eivät ole.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #7 : 11.09.14 - klo:10:37 »
Vihoviimeinen lause kuului: Me emme lannistu! Siihen ei kai viitattu. Jollei lypsävää lehmää laiteta lihoiksi, olen kyllä ollut havaitsevinani kultaa munivien hanhien lahtausta siinä toivossa, että ne olisivat kokonaan kultaa sisältä. Eivät ole.

Sorry epätarkka ilmaisu. En todella viitannut viimeiseen lauseeseen, vaan lauselmaan sisältäen useampia kieliopin mukaisia lauseita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #8 : 11.09.14 - klo:11:07 »
Em kirjoittelun tyylin vuoksi olen Penaa vähän yrittänyt "opettaa". Mitä sitä nyt kiertämään puukkoa avoimessa haavassa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #9 : 11.09.14 - klo:11:25 »
Avoimet haavat on puhdistettava, että paraneminen lähtisi käyntiin. Ei siinä aina puukkoa tarvita, mutta usein se kirvelee. Hanhilla tarkoitan vaikkapa valtion laitosten muuttamista yrityksiksi, jotka sitten myydään pois.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #10 : 11.09.14 - klo:11:49 »
  :eusa_angel: :039:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #11 : 11.09.14 - klo:14:08 »
   Verosuunnittelu on syntiä.

Mikä on verosuunnittelua?

Mt


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #12 : 11.09.14 - klo:15:16 »
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi kierretty vero.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #13 : 11.09.14 - klo:16:12 »
Eikö voi valita sitä vaihtoehtoa että maksaisi enemmän veroja kuin tinkisi palveluista? Tehdäänkö jokin tulonhankkimisvähennys viran puolesta, eli en voi itse jättää sitä vähentämättä? Vaikka työnteosta kieltämättä on hieman kuluja niin siitä voisin luopua. Minulla on tapana hyväksyä veroehdotus sellaisenaan. Olen sekä liian laiska miettimään, miten pääsisin vähemmillä veroilla, että liian iloinen veronmaksaja  :icon_biggrin:.

Onhan paljon sellaisia palveluja, joihin olisin oikeutettu mutta en niitä käytä, voisin tietysti sikäli niistä luopua, mutta toisaalta niitä käyttää moni muu, joille ne varmaan ovat tarpeen.

Mutta joo, yksityisen terveydenhoidon Kela-korvauksesta voisin luopua. Yksityisellä hammaslääkärillä olen käynyt; pitäisiköhän ottaa asia esille seuraavan tarkastuksen yhteydessä? Miksen niistä erikoissairaanhoidon kustannuksistakin voisi maksaa enemmän itse, tosin viime aikoina ei ole tullut edes käytettyä.

Sitten sellaista pienempää, että vaikka seuraankin huippu-urheilua ja joskus käyn teatterissa tai konsertissa, niin moisia ei välttämättä tarvitsisi tukea julkisin varoin. Niihin nyt toki menee kovin mitättömiä summia. YLE:n kulttuuritarjontaa voisi ehkä sitäkin leikata. En pahastu, jos suuret urheilukisat jätetään liian hintavina televisioimatta.

Julkisella puolella töissä ollessani ihmettelin henkilökunnalle verovaroin kustannettuja lahjoja ja työpaikan taidehankintoja; niistä olisin silloin luopunut myös. Vähemmällä siivouksella olisin myös pärjännyt, ja mieluummin olisin vaihtanut palaneet lamput itse kuin lomakkeella tilannut paikalle huoltohenkilön niitä vaihtamaan.

Omaan makuuni puistoja (myös kaupungin) parturoidaan liian huolella, sitä voisi vähentää.
« Viimeksi muokattu: 11.09.14 - klo:16:19 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Jokaiselle omansa ja toisen oma tasan
« Vastaus #14 : 11.09.14 - klo:16:27 »
Niin joo. Kai se on tuo tuleva Rantaväylän tunneli meille tamperelaisille verovaroin kustannettava hyvinvointivaltion palvelu. Siitä yritin viime vaaleissa luopua, mutta en ihan onnistunut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.