Kirjoittaja Aihe: Sielunhoito  (Luettu 5792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
Sielunhoito
« : 10.09.14 - klo:21:31 »
 :)
Miten, kuka, kenen kaa ja miks. Miks ei. `?ÖÖ

Myyrää pyysin joskus sieluhoitajaksi, kiva nimitys,"sielujenhoitaja" uskonnolliseksi psykologiksi itselleni, kun ahdisti ja oli isoja asioita joita käsitellä ja myyrän tapasimme, mutta meni enempi fiilsitelyksi vanhan musan kaa ja myyrällä taisi olla tyttelit enempi mielessä, kuin laskeutua rippiäni kuuntelemaan, vaikkakin iso apu hän oli.

Olisi kiva kuulla aiheesta noin enempi ja miten vaan, vaikka tieteellisesti tai mitä, kuta nyky Freudilaisuus asiasta sanoo?

Tyhmiä kysymyksiä on ne mitä ei olla esitetty,,,Eli tyhmää kysymystä ei olekkaan,. Vastauksissa niitä voinee tulla :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Sielunhoito
« Vastaus #1 : 11.09.14 - klo:09:24 »
En tykkää freudilaisuudesta... pähkähullu C. Jung on meikiksen suosiossa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 11.09.14 - klo:14:09 »
Mulla on ollut sellainen ystävä, nainen elämässäni jolle olen tohtinut kaikenlaista tunnetilaa purkaa ja itkeä itkujani.
Hän on aina jaksanut rohkaista, ei lainkaan lannistaa.
Ikäänkuin tarjonnut avaimia tulevaan.
Olen niin kiitollinen Eilasta.

Sitten on muitakin ihmisiä mutta he eivät ehkä siltikään tunne yhtä hyvin mun sisintäni ja ajatuskuvioitani ja tuntojani kuin tämä ko Eila ystävä.

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 11.09.14 - klo:15:12 »
Miten, kuka, kenen kans jne...

Minulla on sellainen kokemus, että tällä asialla ei kumpikaan osapuoli elvistele!

Jutellaan, eikä pidetä meteliä.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 11.09.14 - klo:16:33 »
Eipä ole sopivaa löytynyt.

Tuolla yhden kirkon ilmoitustaululla mainostetaan sielunhoitoa. Taitaa olla pikakurssin saaneet maallikot hoitajina. Vähän arveluttaa, meneekö ehkä puoskaroinnin puolelle helposti. Jos on kovin tietäväinen ja vastaukset valmiina, ei ole hyvä hoitaja. Ja sellaisia saattavat innokkaat maalllikot olla.

Tai kuulostaa jotenkin isolta luvata, että kyllä me se hoidetaan. Jos luvattaisiin edes vain kuuntelua niin olisi kohtuullisempaa. Vaikka vaikeaa kai sekin lupaus olisi pitää, kun kuuntelijan tekee kumminkin mieli avata suunsa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 11.09.14 - klo:18:30 »
Tarvettahan tällaiseen on, ainakin itselläni, aihe on arka ja henkilökohtainen.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 11.09.14 - klo:20:31 »
En tykkää freudilaisuudesta... pähkähullu C. Jung on meikiksen suosiossa.

Mitä se semmone freudilaisuus on :003: kun en ole kuullu. Täällä täytyy kirjottaa jotta tyhmäkin ymmärtää. Tai se on hyve tai ainakin hyvä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 11.09.14 - klo:20:33 »
Raapustin tänne pari vuotta sitte ripistä hyvin pitkästi. Ne varmaan löytyis vielä. Ei ole luulen niihin lisäämistä minulla.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 11.09.14 - klo:21:57 »
🇫🇮

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 12.09.14 - klo:17:43 »
Tarvetta sielunhoidolle on, ihmisillä on mielenpäällä kaikenlaista pahaa oloa. Monilla kirkon työntekijöillä ja muillakin juttelut ovat  osa arkipäivää ja iso osa työhön käytettyä aikaa.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 12.09.14 - klo:18:25 »
Jung on kiva unien ja muiden tulkitjana ja Freud taas oli seksuaalisuuteen kaiken peilaava. Joku trauma ilmeisesti niistä jotenkin tullut, kun niin voimakkaasti niihin rinnasti kaikki ongelmat.

Ihan totta, kuten Mauno kirjoitti, niin arka aihe, että siitä ei pitäisi kenenkään puhua kovaan ääneen.
Ikäviä on sellaiset tilanteet joissa sitten juorutaan, minusta sellaisista sielunhoidollisista asioista ei saisi edes miehelleen, eukkolleen avautua mitä on kuullut.

Just nämä sielunhoitokurssit ja sen jälkeen on joku sielunhoitaja pikkaisen arveluttaa.
Kyllä se tulisi olla, niin että itse löytää sellaisen kaverin jolle tuntuisi avautuminen onnistuvan.
Nykyäänhän puhutaan vertaistuesta ja joku viisaus siinä on, kunhan ei ihan sokea sokeaa taluta, mutta sellainen kun on päässyt yli jostain samanlaisesta, mitä toinen tuskittelee voisi olla hyväksikin avuksi. :)

Ihmiset tietysti paljon erehtyykin ja julkkikset ja muusikot ainakin laulajat saavat postia joissa heille avaudutaan. Kait kun laulujen sanat on osuneet. Vaikka laulun on voinut sanoittaa joku ihaan muu kuin laulaja, että sielunhoitajan valinnassa voinee erehtyä :)

Kait kuitenkin on niin, että välttämättä ns, ammattiauttajat eivät riitä ja ovat ylityöllistettyjä tai hoitelevat vain jollain Freudin tekemällä psykoanalyysillä ilman sen kummemppaa tunnetta kuin oppia ja tekniikkaa.
Sanovat mitä on kirjoista opittu milloin mihinkin avautumiseen?

Ehkä katolilaisuudessa kun on se rippituoli on samaa, mene tunnusta synnit ja pappi, en tiedä kuunteleeko edes, mutta sanoo, että mene tekeen pari Ave Mariaa ja unohda koko juttu.

Sekin kun joissain kirkoissa, ainakin Tuomasmessussa sanotaan, että jää penkille istumaan messun loputtua, niin valkohameinen tulee juttelemaan tai valkotakkiset hakemaan tuntuu kummalta, kun ei tiedä millainen valko sieltä sitten tuleekaan, Voi olla vaikka juoru ukko.

Eli itseni kohdalla ajattelen, että kunhan löydän sellaisen tyypin jolle tuntuu, että voi avautua ja tuntuu ymmärtäväiseltä asian suhteen, niin avaudun.

Sellainen Cortecen filmi kun taxi driwer, jossa oli De Niro muistaakseni tähtenä oli hieno kuvaus sielunhoitoa hakevasta kaverista, kun gollegaltaan meni hakemaan apua ja muutenkin etsi sitä sielunhoitajaa. Se sielunhoito juttu siinä filmissä oli aika hienosti kuvattu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 12.09.14 - klo:18:45 »
Tämän parempaa sielunhoitoa kuin kirjoittaminen tänne foorumille, runot, musiikki, ja huumor-pläjäykset en enää kaipaa. Kun saan lisäksi olla Jumalaan yhteydessä ja rukoilla, siinä on kaikki.  Luotettava ystävä on aarre, silloin jaetaan. Ehtoollinen hoitaa.

Pika-koulutettuna "sielunhoitajana" olen saanut ties mitä vahinkoa aikaan. Tosin itsellenikin on käynyt taakaksi pari ripustautujaa. Tapaukset ovat jo vuosikymmenien takaa alkaneita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 13.09.14 - klo:07:51 »
Minul oli hyvä kokemus psykoanalyysista aivan ns freudilaisella analyytikolla ja vakuutan puhutun muusta kuin seksuaalisuudesta. Hupaisa se käänne eli transferenssin ratkeaminen on. Jankutin puol vuotta että hän vain sättii ja arvostelee, kunnes yhdel tapaamisella se juttu alkoi maistua suussa kuin liikaa pureksittu purkka.

Kai siitä katosi kiihkeys tai rupesin vähän vaimenramaan, ja hän kysyi että kuka arvostelee ketä. Kun hän on istunut täs ääneti kuus kuukautta jokseenkin.

Minä huomasin ja nauroin jokseenkin sen tunnin mutta totesin että kyllä minä itse itseäni kritisoin. Sitten siitä vähän aikaa riitti juttua muttei se seksiin yhdistynyt.

Freud tulkitsi unia, sillä määrätyt symbolit toistuivat ja kun niitä käsitteli kaikki päätyi samaan, kuten uni talosta oli useasti ihminen  juna oli kuolema,  kirkonmies oli  isä.  Joskus näin unta että menin luennolle jonka nimi oli Kirkonmies, suuruus jo elämässään.  Dosentti on isätransferenssin jäänne minulla voisi väittää   :003: .   Mutta harmittelin kun en yhtä myöhempää unta ottanut todesta. Kun viimeksi tutkin Dosenttia, enhän minä koskaan hänestä unta nähnyt. Sen sijaan Bethgestä. Olisi pitänyt epäillä että tutkin Bethgen Bonhoeffer-kuvaa, sitä jonka Bethge päästi läpi sensuurista, sillä hän oli Bonhoefferin sielunhoitaja. Nyt kun sen tietää, niin tietää.
--------------,-,
Jung kehitti ajatuksen arkaaisesta piilotajunnasta. Jung ja Freud riitautuivat koska Freudin miekestä Jung juoksee seksuaalisuutta karkuun ja Jungin mukaan Freud siinä riippuu. Kuusi tenavaahan Freudilla oli.  Mutta henkisesti henkevä kälynsä oli vaimoa läheisempi. Kälyllä oli aikaa olla henkevä, vaimon kun piti niistää neniä ja istuttaa potalla sitä seksuaalisuuden hedelmätarhaa.

-------------------

Se minkä Freud torjui oli oma juutalaisuutensa, siis hengellinen puoli. Hän oli ateisti ja piti spiritualiteettia jäiriönä, mikä jarrutti sen tutkimista pitkään. Minä lyön sen mäsäksi suurtutkimuksessani Dosentista.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 13.09.14 - klo:08:02 »
Mielestäni meidän hoitohenkilökunta teki hyvää ja motivoitua työtä arkijärjellä ynnä eri suuntausten koulutuksilla ja koetti todella etsiä mihin kukin on kompastunut. Työryhmien ongelmana on, että ne taantuvat milloin ikinä työ on epämääräisesti johdettua tai siinä ei vain viitsisi olla.  Tällöin keskitytään muuhun,  kuten kenen syytä täällä kaikki on, milloin Leena palaa saikulta koska silloin kaikki ongelmat ratkeavat -  muistan kun yksi  hoitaja sanoi että hurja, eihän mikään ratkennutkaan, ja kyl nuo pääsivät lääkäriäkin iholle.

Itse asiassa mietin, että Bion, joka kirjoitti tuon työryhmädynamiikan opuksen, oli viisas mies. Yhtä puuttuu, eli taantuman syvyys.  Tiimi saattaa alkaa kokea psykoottisesti, esim kuulla olemattomia, ja tässä usein kulkee jokin raja jonka jälkeen tai jota ennen työnohjaus tai selvittely ei enää auta. Yksikään ei ole itsekseen psykoottinen. Yhden henkilön kuitenkin voi osoittaa aina idean äidiksi.

-----------------

Hesan seudulla ei todel pääse hoitoon, kun pääsee se on hyvää. Ongelmana on muuttovoittoisen kunnan resurssien pysäkki jonnein ennen viime lamakautta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.14 - klo:08:15 kirjoittanut Leena »

myyrä

• Vieras
« Vastaus #14 : 13.09.14 - klo:09:00 »
Miten, kuka, kenen kaa ja miks. Miks ei. `?ÖÖ

Myyrää pyysin joskus sieluhoitajaksi, kiva nimitys,"sielujenhoitaja" uskonnolliseksi psykologiksi itselleni, kun ahdisti ja oli isoja asioita joita käsitellä ja myyrän tapasimme, mutta meni enempi fiilsitelyksi vanhan musan kaa ja myyrällä taisi olla tyttelit enempi mielessä, kuin laskeutua rippiäni kuuntelemaan, vaikkakin iso apu hän oli.

Ai pyysit? Enpä ole tuota tiennytkään. Ei mulla "tyttelit" ole sen enempää tai vähempää mielessä kuin kenellä tahansa miehellä. Ravintolassa tietenkin voi naiset tulla jossain vaiheessa mieleen.