Ja niitä "narsisteja" penkoessa: hyvin harva täyttää narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit. Miksi ei voisa sanoa, se hakkaa kännissä minua tai se on työssä aina ja olen siihen kyllästynyt tai muuta, toisinaan nuo " narsistit" ovat jotakin jonka ihmiset vielä jokin aika sitten muistivat psykopaateiksi.
Mutta se on oikeasti karmivaa - vielä vuosien jälkeenkin - kun joutuu yritystoiminnassa tekemisiin sellaisen henkilön kanssa, joka täyttää kriteerit - ne viralliset. Pahin ajanjakso on se, kun ei oivalla, mistä on kysymys, vaan ihmettelee, että itsessä tässä vika varmaan on.
Omalla kohdallani satuin puolivahingossa kuvaamaan tilannetta ammattihenkilölle, joka totesi, että tätä asiaa ei jätetäkään tähän. Useampi istunto pidettiin, sain tietoa ja kirjallisuutta. Sitten kun sai asiallista tietoa ja ymmärsi, mistä ilmiöstä on kysymys, pääsi itsesyytöksistä, osasi suhtautua ja jopa ennustaa kyseisen henkilön toimintaa. Vaikeaa oli saada muut asiaan liittyvät henkilöt ymmärtämään, mistä oli kysymys.
Kriisin aktiiviaika kesti vajaan vuoden, jälkihoito ja tapahtumien purkaminen keskusteluin asiaan liittyvässä porukassa useamman vuoden.
Tosipaikan kokeneena olen oppinut erittäin varovaiseksi näiden mainitsemiesi nimitysten kanssa.
Mt