Kirjoittaja Aihe: Tänään 23  (Luettu 32690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Tänään 23
« Vastaus #90 : 08.08.14 - klo:12:34 »
Minun mielikuvitusella tuota ruokaa ei syödä. Äiti ei koskaan keittänytkään sitä.  Siis, niitä Helmi-ryynejä saa vieläkin ! Sammakonkutuahan se on.  :107:

Olin ajatellut ruokapaikaksi sataman laivaravintolaa. Onneksi Matti huomasi, että satamassa on alkamassa Historic Rally. Ei sinne olisi sekaan sopinut, enkä olisi sellaiseen suljuun lähtenytkään. Menimme siis paikalliseen etno-kuppilaan. Ja ruoka oli maukasta ja tuoretta ja
tarjoomiset runsaat siihen hintaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 08.08.14 - klo:13:44 »
Aikanaan kasvoin "miehen" mittaan puuroilla, velleillä, nisulla, maidolla,leivällä kastettuna tulikuumaan silavarasvaan ja perunoilla. Kalaa meillä oli äärettömän harvoin. Ei oikein ollut mistä ostaa. Kuusamolainen isäni murehti Tavajärvensä kalojen perään. Helmivellin muistan oikein hyvin, söisin nytkin jos saisin.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 08.08.14 - klo:14:57 »
Tuli poimittua kotimökillä punaisia viinimarjoja ämpärillinen.
Yllättävän paljon niitä näkyy olevan vanhoissa pienissä raihnaisissa pensaissa.  :eusa_angel:
Selkähän siinä hommassa kipeytyi.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 08.08.14 - klo:15:09 »
Kyllä me sodan jälkeen kasvaneet lapset söimme mitä saimme. Vanhat kuivuneet leivät äiti keitti maidossa, lisäsi hiukan voita, ja saimme laittaa hiukan sokeriakin lautasellisen  päälle. Maitoa, leipää, läskiä, lanttua, porkkanaa ja perunaa yleensä  oli. Useimmilla ihmisilä oli pottumaa, jopa kanoja  ja possukin. Maitoa haettiin hinkillä taloista. Lihakaupasta sai läskiä ja suomimakkaraa. Karkkeja oli hyvin harvoja merkkejä. Muistan kovat lakritsipalat, Pectus- ja Eucalyptys-pastilleja sekä Fazerin sekalaiset. Sipsejä vastasivat hellan liitalla paistetut lanttu- ja perunasiivut. Siirappia sai joskus ruskistetun leipäviipaleen päälle.
Äitini ei ollut kovin hyvä keittämään, mutta sitäkin parempi kankuri.

Tämä meni taas muisteloksi, mutta ompahan jotakin aktiviteettejä aivoille täällä verhojen takana.

Päikkäreiden jälkeen menin pihalle istuksimaan. Tykkäsin että ilma on suloinen. Taisi olla hetken puolipilvistä, mutta pian alkoi taas räkittää
ja teki pian huonon olon. Olisin ruskistanut hiukan sääriäni kauneuden vuoksi, mutta ei onnistunut. Tänään on piirun verran helpompaa hellettä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 08.08.14 - klo:16:46 »
Voi Leena, pelkäsinkin että otat tämän juuri noin. Älä suotta. Ole vain kiitollinen että sinua käytettiin hyväntekijänä silmäni asiassa.
Kyllä minuunkin kaikki silmät,  kirjoista, lehdistä, kuvista ja milloin niitä missäkin näkee, puhuttelevat. Koetan muistaa kiittää avusta.
Sinua, lääkäreitä, ennenkaikkea Jumalaa. En ole tälle hoitsullekaan vihainen, sanoinkin sen hänelle. Hän kyllä tiesi mitä oli tehnyt ja varmaan puhuttelu oli pidetty, koska hän sanoi tippoja laittaessaan: Nyt tule  l y h y t v a i k u t t e i n e n tippa.

Olet ihan oikeassa, oikea silmäni on tri Sarkolan mukaan ns. dominoiva silmä.  Hän katsoi myös asialliseksi kertoa uusimmasta hoitomuodosta makulan turvotukseen. Se on eräänlainen implantti joka vaikuttaa kolmen kuukauden ajan. Ei kuitenkaan sovi glaukoomasilmään.

En minä ottanut mintenkään, minua vain nauratti yhä tuo meidän  " tervetuloa takaisin "  :014: :021: :068: eli näillä mennään. Minua oikeasti nauratti, kai, kun en jäänyt sen kaatuvan kaapin alle enkä saanut tuolista omaan päähäni eikä kukaan toinenkaan.

Yksikkö oli heinäkuun ajan fyysisesti suljettuna. Henkisesti se oli ja toimi toisissa tiloissa. Sulku ajoitettiin heinäkuulle. Piti suorittaa remontointia ja homepesuja.

Mainittakoon nyt sentään että tuo on meidän palvelujen käyttäjiltä ääreestään harvinaista, eikä hän ollut meillä kirjoilla han vain oli siinä tahtomassa jotain.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 08.08.14 - klo:16:51 »
Mietin mitähän sitä isona rupeais tekemään ja toiseksi, jaksaiskohan viedä bioroskat vai odottaisko että viilenee. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 09.08.14 - klo:08:46 »
Yön yli kestävä retki Varkauteen. Isot juhlat, kiva olla rekvisiittana.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 09.08.14 - klo:11:05 »
Vaihteeksi aivan vetämätön ja saamaton päivä. Keskeneräinen vaikea asia stressaa pahasti   :icon_sad:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 09.08.14 - klo:11:59 »
Sietämättömästi kutittaa silmiäni ja pahaa pelkään, jokin puutarhatekijä. Käsivarsia kutisee kyynärpäihin saakka ja öisin yskittää puuskittaisesti ja tehokkaasti.  Tosin pujo kukkii totesin, samaten ilmassa on luontaista homepölyä kertoi minulle tuttava apteekkari.

Pidän väreistä ulos vilkaistaessani.  Vain vihreää, siellä täällä hehkuu jokin kukka.

Naapurit ottavat toisistaan mittaa.
« Viimeksi muokattu: 09.08.14 - klo:12:10 kirjoittanut Leena »

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 09.08.14 - klo:12:53 »
Mukavaa kun on viileämpää.
Lohta ja salaattia söin.
Ja ihan kivaa kun on päivä että saa "olla vain" ilman isompia juttuja.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 09.08.14 - klo:14:05 »
Tämä päivä on ollut juhlaa ! Ilma on ihana ja kolmetuntinen on vierähtänyt nopeasti laulukilpailua kuunnellen ja omia mielipiteitä kirjaten.
Söimme jo ennen yhtätoista, että ehdin tv:n ääreen. Laitoin kanawokin riisillä ja kookosmaidolla jatkettuna. Maistui. Tein basilika-pestoa tomaattisiivuille. Kiireestä huolimatta onnistuin mielestäni hyvin. Matti keitti äsken kahvit. Se on hänen hommansa useammin kuin minun.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 09.08.14 - klo:18:47 »
 :eusa_angel: :kahvi:

Kyllä on ollut tosi ihana päivä kun viikon verran oli sellaista hulabaloota että ei kerennyt paljoa pysähtymään, noin niinkuin kuvaannollisesti.
Sosiaalista kanssakäymistä, mukavaa mutta kyllä nyt on ollut ihana ottaa ihan rennosti tämä päivä.

Aurinko killittää taivaalla.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 09.08.14 - klo:18:51 »
En oikein tiedä viitsisinkö lähteä uimaan.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 09.08.14 - klo:23:07 »
Tunnin pyörälenkki pitkästä aikaa, ottipahan koville.
Eipä jaksanut iltauinnillekaan lähteä.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 10.08.14 - klo:07:56 »
Kirjoittelen tätä Hymerissäni eilisten juhlien jälkitunnelmissa. Laulavien henkilöiden kanssa kului aika hyvin. Taisin itsekin vähän testata kohdassa "Tiza-virta vuolas aaltoinen....". Se oli v-64 Hiukkavaarassa joukkueeni marssilaulu, alokashan lauloi sydämmensä kyllyydestä.