Kuului leppälinnun hyit tek tek varoittelua ja pajulinnun vienoa hyi tai hyii ääntä. Leppälinnulla selvä t lopussa. Tiltaltilla on myös t, mutta siltä puuttuu lopun tek tek ääni. Muutapa mainittavaa linnuista ei kentältä olekaan 
Mie olen aina miettinyt, että mikä lintu se minua moittii pihalla: Hyi tätä, hyi tätä. Mutta se lienee leppälintu, joita täällä näkee. Tuo miten äänen kuulee ja miten sen kirjaimiksi muuttaa, riippuu kai kuulijasta ja minun kohdalla vähän mielikuvituksestakin.
Monta kertaa olen pihalla miettinyt, että olispa Myyrä täällä sanomassa, mikä tuo lintu on, joka tuommoista ääntä pitää. Meillä on linnunlaululevyt, mutta pitäisi vähän tietää, mitä etsii, että sieltä löytäisi. Joskus kun onnistuu näkemään edes vähän sitä laulajaa, voi katsoa lintukirjasta kaikki siihen viittaavat linnut ja sen jälkeen kuuntelee niiden laulut. Sillä konstilla kyllä löytää.
Viime päivinä ollaan ihmetelty käkeä, joka viihtyy meidän pihapiirissä. Se on aika tumman harmaa. Istuu sähkölangalla ja katselee vain, kun läheltä alta kuljetaan ja jutellaan sille. Ollaan arveltu, että se voisi olla tämän suven poikasia. Mene ja tiedä.