Kirjoittaja Aihe: Linnut 20  (Luettu 33851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 20
« Vastaus #105 : 22.06.14 - klo:20:04 »
Hyttysiä on vähän. Se on meikäläisen onni, mutta mitä ajattelee asiasta hyönteissyöjä, esimerkiksi kirjosieppo?

Mt

Eilen piti kova kolea tuuli itikat poissa. Tänään oli tyyntä ja turhan viileää, mutta ei silti ole nähty kuin pari itikkaa. Kirjosieppo ruokkii yhä poikasiaan, joten niukka ravinto voi olla viivästyttänyt kehitystä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 23.06.14 - klo:04:04 »
Entä miten viileä sää vaikuttaa hyönteistoukkien määrään? Kai useimmat hyönteissyöjät voivat syödä muussakin kuin lentävässä muodossa olevia hyönteisiä?

Tervapääsky taitaa napsia vain niitä lentäviä. Kuinka kauas ne voivat lähteä hakemaan ravintoa, jos täältä ei löydy? Poikaset voivat horrostaa pesässä, mutta jättävätkö emot se silloin itsekseen?

Muoks: Vastauksena ylläolevaan kysymykseeni Suomen Luonto -lehden sivuilta:

"Rankat ja pitkäaikaiset sateet pakottavat lentävistä hyönteisistä riippuvaiset tervapääskyt väistämään pesäpaikoiltaan jopa satojen kilometrien päähän. Ilman ruokaa jääneet poikaset vaipuvat hypotermiaan ja pystyvät paastoamaan viikonkin."

Ainoa vain, että enpä tiedä, onko missään "satojen kilometrien päässä" olennaisesti lämpimämpää. Tänään ainakin vielä kuulin ja näin tervapääskyjä, ja mietistelin juuri näitä hyönteisasioita.

Räkäteille ainakin näytti sateesta olevan hyötyä; kattoi nurmikot mehevän lieroisiksi.
« Viimeksi muokattu: 23.06.14 - klo:04:13 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 23.06.14 - klo:14:24 »
"Kattoi nurmikot mehevän lieroisiksi", meillä sama juttu. Yritämme pitää tontin hyvin ajeltuna ruohosta hyttysien vuoksi. Rastaat hyötyvät, naaraspuoliset ihan niiata niksauttavat minulle ennen pakolentoaan kiitoksen eleenä. Liekkö sittenkin näköharha?

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 23.06.14 - klo:14:40 »
Olin joku päivä näkevinäni lentävän punakylkirastaan nokassa hirmuisen pitkän madon.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 23.06.14 - klo:18:13 »
"Kukin taaplaa tyylillään", olen taas nähnyt räkätin tekevän sellaisen ison klöntin madoista.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #110 : 25.06.14 - klo:10:16 »
Kylmä sää on koitunut monen linnunpoikasen kohtaloksi. Metsäkanalinnuilla poikasten kuoriutuminen ajoittui juuri siihen aikaan kun pahimmat kylmät alkoivat. Eräs rengastaja raportoi Etelä-Pohjanmaalta, että kokonaisia kirjosiepon poikueita löytyy pöntöistä kuolleina. Sattui todella ikävään aikaan nämä viileät.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #111 : 25.06.14 - klo:13:34 »
Tänään kaksi lehtokerttua lauloi ihan lähekkäin. Pienen hiekkatien, joka on saanut joskus kadun arvonimen, varressa. Toisen niistä näinkin yhtenä päivänä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 27.06.14 - klo:12:04 »
En tiedä valehtelooko silimäni, mutta minusta näyttää että meidän yhdessä kirjosieponpesässä on kaksi naaraspuolista ruokkijaa. Olisko toinen menettänyt poikasensa ja ryhtynyt talkoosiin ? Kyllä siinä uroskin pyörii.

Ne ovat todella rohkeita. Pönttö on aivan pihakiikun kupeessa ja pyykkinarukin siinä parin metrin päässä. Ei ne minua pelkää, kuten ei punarintakaan. Se istuksii metrin päässä kun istun pihakahveilla. Puhumattakaan waris-parista, Kaisasta ja Klaus´ta. Ei ne ihan vielä kädestä syö, mutta ei paljon puutu. Tänään on tarjolla vanhaa paahtoleipää ( ei homeista ) ja muikunperkeitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 27.06.14 - klo:12:53 »
En tiedä valehtelooko silimäni, mutta minusta näyttää että meidän yhdessä kirjosieponpesässä on kaksi naaraspuolista ruokkijaa. Olisko toinen menettänyt poikasensa ja ryhtynyt talkoosiin ? Kyllä siinä uroskin pyörii.

Ne ovat todella rohkeita. Pönttö on aivan pihakiikun kupeessa ja pyykkinarukin siinä parin metrin päässä. Ei ne minua pelkää, kuten ei punarintakaan. Se istuksii metrin päässä kun istun pihakahveilla. Puhumattakaan waris-parista, Kaisasta ja Klaus´ta. Ei ne ihan vielä kädestä syö, mutta ei paljon puutu. Tänään on tarjolla vanhaa paahtoleipää ( ei homeista ) ja muikunperkeitä.

Olet nähnyt ihan oikein. Kumma kun ei ole vielä kolmea urosta mukana. Kirjosieppo on lintumaailman Liisa Leväperä. Sen vastakohta ovat joutsenet, jotka pariutuvat elinikäisesti jo pari vuotta ennen kuin ovat sukukypsiä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 28.06.14 - klo:20:15 »
Iso haukka istui juuri lyhtypylvään lampun varrella. En pystynyt tunnistamaan lajia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 28.06.14 - klo:20:31 »
Iltasella kotimökillä käydessä kuulin vielä käen kukkuvan. Laulurastas siellä yleensä ylimpänä kuuluu.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #116 : 29.06.14 - klo:14:57 »
Muisti pätkii niin pahasti että piti kuunnella netistä pensaskertun ja pensastaskun laulun erot. Kaksi pensaskerttua kuulin tänään sittenkin laulavan enkä yhtään taskua. Muita laulajia mm. lehtokerttu, punavarpunen, mustarastas ja viitakerttunen. Sitten vielä mm. pikkutyllejä, valkoviklo, pari töyhtöhyyppää ja räystäs- sekä haarapääskyjä ja tervapääskyjä kaikkia kolmea lajia samoilla hyönteisapajilla.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 29.06.14 - klo:22:51 »
Jos myyrän muisti pätkii kun noita ei tunnista...
Mitenkähän minun laita onkaan?
Mutta ehkä on eri juttu mulla kun en ole koskaan juuri mitään lintua tunnistanutkaan  :icon_sad:

Siitä olen kyllä ylpeä kun nuorin veljeni joskus 70-luvulla tunnisti kaikki kun kasetilta testasin, useita kymmeniä.

Poissa mami

• armon kerjäläinen
« Vastaus #118 : 30.06.14 - klo:19:58 »
Mikähän lintu tämä on: yksivärinen kirkkaan tiilenpunainen rinta alas asti, valkoista päässä: joko leuan alla tai poskissa. Muuten tumma lintu ja aika pieni.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #119 : 30.06.14 - klo:20:28 »
Mikähän lintu tämä on: yksivärinen kirkkaan tiilenpunainen rinta alas asti, valkoista päässä: joko leuan alla tai poskissa. Muuten tumma lintu ja aika pieni.

Ettei ollut tämä?:

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/leppalintu