Kirjoittaja Aihe: Linnut 20  (Luettu 33887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
Vs: Linnut 20
« Vastaus #90 : 19.06.14 - klo:19:25 »
Kerran ison porukan lenkki-illassa keskustelin pitkään kaverin kanssa, oliko juuri näkemämme lintu sinisorsa vai heinasorsa - me koiranleuat. Kesti aika kauan, ennenkuin muut älysivät, ja kyllä meitä sitten nauratti. Emme olleet ollenkaan sopineet asiaa, mutta kumpikun oli "tosissaan" väittelemässä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 20.06.14 - klo:08:20 »
Meille kansakoulun käyneille tämä lienee tuttu laulu laulutunneilta.  Meidän luokalla oli karjalaisia sukunimiä monta, mm. Käki, Kaija, Leivo ja Tikka.
Laulussa lauletaan kolmesta. Minua kiusattiin: Tikka johtaa soittoa, on vallan innoissaan, taktia hän tarkkaan lyö pitkällä nokallaan !
Myös Tillin tallin tikka tanssii, hoilottivat. Ei sitä koulukiusaamiseksi silloin ymmärretty.

https://www.youtube.com/watch?v=_-NzTeOu55I
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 20.06.14 - klo:19:44 »
Pari yötä nukuin vähän huonosti kevytrakenteisessa aitassa kun satakieli (? luulisin) piti konserttiaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 20.06.14 - klo:21:21 »
^Satakieli kuulemma mekastaa pahimmillaan sadan desibelin voimalla. Tässä tutkimuksessa ei tosin ihan niin lujaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #94 : 20.06.14 - klo:22:06 »
^Satakieli kuulemma mekastaa pahimmillaan sadan desibelin voimalla. Tässä tutkimuksessa ei tosin ihan niin lujaa.

100db on jo melkoinen melu ja niin pienestä linnusta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 21.06.14 - klo:07:11 »
Kaakkurin ja kurjen äänet ovat kovimmat sekä kantaviummat tutkijan taulukossa. Kurki puuttui IS:n taulukosta. Meillä on niitä naapureina ja kun ne kiljaisevat n. 100 m päässä, se kuuluu 5 km päähän. Meillä me huonokuuloisetkin säpsähdämme sitä rääkäisyä.
Kuikka huutaa toisella suunnalla Vesijaon selillä, sinne on n. 300 m. Sillä on ikiaikaisen haikeuden ääni.

Kannattaa katsoa öppiäisen linkittämän jutun alaosassa oleva linkki, siellä on hyvä vertaileva taulukko tutkijalta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 21.06.14 - klo:09:00 »
Sen verran tekniikasta. Desibeli (db) on logaritminen yksikkö ja äänen (signaalin) voimmakkuuden kaksinkertaistuminen nostaa sen arvoa aina 3 desibeliä. Jos 75 hengen kuoron äänen voimakkuus halutaan tuplata niin tarvitaan toiset 75 laulajaa. Näin käy myös soolon  ja dueton välillä. Musiikki-instrumenteissä on muita keinoja äänen vahvistamiseen. Yksi yksinkertainen keino on äänen suuntaaminen yksinkertaisimmilaa kädet suun molemmin puolin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #97 : 21.06.14 - klo:14:21 »
Luulin, että sirittäjästä tuli tänään uusi pihapinna mutta eipä tullutkaan. On minulla se pihasta, mutta ei ollut ennen sisältä, joten sisä-/ikkunapinna tuli  :109: Nyt pihapinnoja on 88 ja ikkunapinnoja 59  :eusa_angel:

Sirittäjä on muuten niitä lintuja, jotka laulavat vielä heinäkuussa ja olenpa tainnut kuulla sen elokuussakin. Laulu on samantapaista "siritystä" kuin mitä pyörivä kolikko pöydällä pitää. On sillä kyllä muitakin ääniä.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #98 : 21.06.14 - klo:14:42 »
Luulin, että sirittäjästä tuli tänään uusi pihapinna mutta eipä tullutkaan. On minulla se pihasta, mutta ei ollut ennen sisältä, joten sisä-/ikkunapinna tuli  :109: Nyt pihapinnoja on 88 ja ikkunapinnoja 59  :eusa_angel:

Sirittäjä on muuten niitä lintuja, jotka laulavat vielä heinäkuussa ja olenpa tainnut kuulla sen elokuussakin. Laulu on samantapaista "siritystä" kuin mitä pyörivä kolikko pöydällä pitää. On sillä kyllä muitakin ääniä.

Kuuntele: sirittäjän laulu kiihtyy loppua kohti  :eusa_angel:

http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/kuuntele-sirittajan-laulu-kiihtyy-loppua-kohden/

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 21.06.14 - klo:22:52 »
Bongasin äsken Tampereen Vaakonpuistosta neljä sisämeriharakkaa. Naurulokkiparven seassa näyttivät aterioivan nurmikolla; kaipa sieltä heillekin jotain syötävää löytyi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 22.06.14 - klo:09:33 »
Olen kyllä huomannut, että lapset eivät osaa lintuja. En minäkään osannut kun minä olin pieni. Mm. Peipposta, laulurastasta, körttiläistä mustarastasta ja evankelista satakieltä olen kuunnellut. Kysyin pojaltani, että mikä linnun ääni tämä on... poika sanoi, että "Se on lintu ja typerästi karjuu". Hän oli satakieli.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 22.06.14 - klo:09:44 »
Jouduiin vatsavaivojen vuoksi käymään ulkohuoneess aamun sarastaessa klo 2 ja konsertti oli todella mahtava
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #102 : 22.06.14 - klo:12:16 »
Metsä- ja valkoviklo sekä hätäilevä töyhtöhyyppäpari, lehtokertulla oli paljon asiaa.

Oli ensin puolipilvistä ja sitten voimakas sadekuuro. Jotenkin tuli mukava alkusyksyinen tunnelma tuolla kentällä johtuen säästä, metsäviklosta (voi hyvinkin olla syysmuutolla, se on hyvin aikainen lähtijä) ja tietyistä syksyn kasveista, jotka ovat jo nupullaan. Hyypillä on varmasti poikaset jossain lähellä ja valkoviklo on pyörinyt (välillä kaksi) tässä keväästä lähtien.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 22.06.14 - klo:19:00 »
Hyttysiä on vähän. Se on meikäläisen onni, mutta mitä ajattelee asiasta hyönteissyöjä, esimerkiksi kirjosieppo?

Mt

myyrä

• Vieras
« Vastaus #104 : 22.06.14 - klo:19:27 »
Hyttysiä on vähän. Se on meikäläisen onni, mutta mitä ajattelee asiasta hyönteissyöjä, esimerkiksi kirjosieppo?

Mt

Luultavasti huonoa ajattelee. Tänään en tarkemmin ajateltuna nähnyt enkä tuntenut ainuttakaan hyttystä, vaikka erinomaisen itikka-alueen poikki kuljinkin. Tosin paljaita alueita ei ollut kuin kasvot ja kämmenet; päässä oli huppu ja jalassa pitkävartiset nokialaiset. Viileä sääköhän hyttyset piti poissa. Toisaalta kyllä niitä viikko sitten yölaulajaretkellä oli ihan riittävästi.

Marjoja tulee syksyllä ehkä huonosti.