Kirjoittaja Aihe: Kasvit 2,5  (Luettu 11374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit 2,5
« Vastaus #15 : 14.05.14 - klo:16:47 »
Loppujen lopuksi, kaikki liittyy kaikkeen.  Kasveista saavat ravintonsa niin eläimet, kuin ihmiset. Pullajauhot tehdään vehnästä, yleensä, ja se on kasvi.
Hirvi syö kasveja, ja ihminen syö lihaa, ellei ole kasvissyöjä.

Sinulla on Eino-eno, minulla Eino-setä jota puhutaan aina Eino-enoksi, sillä hän oli eno serkuilleni, joita on enemmän kuin meitä veljien lapsia.
..
Omia kasvihavaintoja tänään. Voikukka on nostanut nuppunsa ja kukkansa nurmikon sekaan. Matti ajoi ensikerran pihanurmen. Punarinta tuli heti siihen jotakin nokkaansa noukkimaan. Ehkä kuitenkin ötököitä.
Morsiusangervo availee ensimmäisiä nuppujaan, samoin lemmikit. Kielon lehdet kääriytyvät auki. Kukkapenkit voivat tänä vuonna hyvin. Perennatkin ovat levinneet hyvin, eikä rikkaruohot mahdu sekaan. Vaahtera on heleän värinen. Omepuussa kukkasilmut näkyvät vasta pieninä. Talousrakennuksen pohjoispuolelle, varjoon, on levinnyt ketunleipää. Se kukkii suloisesti. Pidän siitä, vanamosta, kielosta ja yleensä valkoisista kukista.

Tämä on herkintä vuodenaikaa, sopii minulle, kuin ensirakkaus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 14.05.14 - klo:20:45 »
Voikukkia tunnistan ja bongasin.
Kiva lukea Riitta-mummin ja Mallan muisteloita  :039:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 15.05.14 - klo:07:49 »
Kotkan puistojen koristekirsikat (?) ovat kauneimmillaan.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 18.05.14 - klo:17:39 »
Istutin äitienpäivänä saadut ruusut ja ruusupelargoniat ulos, sekä omani että äitini saamat.
Muutenkin touhusin aikani ulkona ja sitten välillä vaan istuskelin tuolissa ja katselin kaikkea kaunista, vihreyttä, vehreyttä ja olin kuulolla että kuuluuko mitä lintujen liverrystä ja viserrystä ja kuuluihan sitä.
Kissatkin siinä hyväilyttivät itseään samalla.
Voi että kuinka ihanaa kun on lämmin, aurinkoinen sää. :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 16.06.14 - klo:16:58 »
Annoin lemmikkien vallata kukinnallaan tulppaanipenkkini kun sipulikukkien aika oli ohi. Kauniisti ne kattoivatkin kuihtuvat tulppaanien varret. Ja kukinta oli hyvin kaunis parhaimmillaan. Nyt se oli valmis kylvämään siemenet, joten revin ne armottomasti irti. Onneksi se kasvaa ruusukkeina ja on helppo kiskaista irti.  Toista on kyläkellukan ja rönsyleinikin hävittäminen. Tosissani sain kirkoa, ja varmasti jäi juurakot maahan.

Ahomansikkaa tuli esiin, raakileita on aika mekoosesti ( pohj. murre ). Syöjiäkin riittää.
Jännä tietoa tästä kyläkellukasta wikissä. En tiennyt että sen juuro on neilikantuoksuista ja vanhastaan hyvä rohto, mm. vatsavaivoihin ja hermosärkyihin.

Pihassamme kasvaa keväisin vuokkoja, sitten kieloja. Nyt on metsäkurjenpolven ja apilan aika. Saniainen viihtyy myös. Pidän siitä, etenkin ensimmäisen koirani Busterin haudalla.

Kurttulehtiruusu-aita alkaa kukoistaa ja päivänliljat ovat parhaimpansa jo ylittäneet. Ne on rumia kun kuivuneet kellot riippuvat ruskeina. Jos jaksan niin nypin niitä irti. Nyt meni liki tunti perkaushommassa. Niskani ja pääni eivät enempää siedäkään yhdellä kertaa.

Kyläkellukka. ( ristiriitaista tietoa sen levinneisyydestä eri sivustoilla )

https://www.google.com/#q=kyl%C3%A4kellukka

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 17.06.14 - klo:20:04 »
Kevään lämpimillä kaikki kukki nopeasti. Nyt säiden viilettyä kukinta hidastuu, niin kuin kasvukin. Mooseksen palava pensas kukkii komeimmillaan. Toivon sen kukkivan kauan.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 17.06.14 - klo:21:01 »
Kasvisi on minulle vieras, joten katsoin googlesta. Kauniskukkainen se onkin. Pidän kasvutavasta ja väristä, mutta siinä on se polttava ominaisuus. Onko Tiiti saanut joskus ihottumaa ?  Samaa voi kai sanoa Jättiukonputkesta. Naapurikin otti sitä alkuvuosina koristeeksi pihaansa. Onneksi saivat sen pois tapettua, sillä se oli lähellä rajaamme.

Ostin lobelioita tulppaanipenkin täytteeksi. Ne ovat sinisiä ja sopivat kauniisti valkoisten, vaal.punaisten ja pinkkien sormustinkukkien ja vaal. liljojen seuraksi. Jollei sade pilaa kaikkea. Tai lehtokotilot ja liljakukot. :075:

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 17.06.14 - klo:21:08 »
Minä ostin kesäkukkia taas luottopuutarhaltani. Ovat vähän kalliimpia, mutta puutarhuri kasvattaa niitä väljästi, joten verbenat, lumihiutaleet ym. ovat symmetrisiä koko ruukun ympäri.

Nukenkaulukset olivat loppuneet, mutta sain komean valkoisen verbenan ja sen kaveriksi tummanviolettilehtisen koristebataatin.

Takapihalla taistelu jostain levinnyttä vuohenputkea vastaan jatkuu...

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 17.06.14 - klo:21:11 »
Aivan outoja kukkia minulle. Verbera näkyy olevan sininen, niistä pidän.
Tänään katselin puutarhaosastolla upeita valkoisia verenpisaroita amppeleissa. Hinta ei ollut nyt este, mutta talomme on valkoinen, joten siksi ei.
Sitäpaitsi tarvittava kukkamäärä on jo.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 17.06.14 - klo:21:21 »
Minulla oli amppelissa joskus jättiverenpisara, ja kyllä se oli komea. Valkoisen voisin ottaa myös.

Heliotrooppeja ei tänäkään vuonna ollut, niissä olisi ihana tuoksu ja houkuttelisivat perhosia. Limenvihreä koristetupakkakin olisi kiva. Minulla on vielä yksi iso ruukku tyhjänä, voi siihen tulla lahjakukkiakin vielä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 18.06.14 - klo:07:49 »
Nyr sitten tiedän millainen on heliotrooppi. Sana on tuttu, mutta merkiseekö jotakin muuta ?

Ihastuin Kreikassa pasuunakukkaan. Sekin on myrkyllinen. Tänään oli lehdessämme artikkeli lasten hyvästä leikkipihasta ja se sisälsi luettelon myrkyllisistä kasveista.
Oli myös juttu taiteilija Kuutti Lavosesta ( Tyrvään kirkko-Lavonen ). Olipa siis heti googlailu-aamu. :002:

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #26 : 18.06.14 - klo:16:52 »
Riitta-mummin kysymykseen, en ole koskaan saanut ihottumaa Mooseksen palavasta pensaasta...toki asiaan on voinut auttaa mm. aistiherkkyys, hajuaistini on aina ollut niin herkkä, että Mooseksen olen kieränyt kaukaa...  :icon_lol: Tänä kesänä olen kärsinyt erittäin paljon siitä, että pihlajat ovat kukkineet niin voimakkaasti, niiden löyhkä aiheuttaa minulle oksettavan etovaa tunnetta ja päänsärkyä, toinen aivan kamala on happomarjat kukkiessaan. 

Parvekkeelle pääsi amppeliin tomaatti ja pöydälle punainen dalia, jonka juuri päätyy talveksi meidän kylmäkellariin (70-luvun kerrostalon riemuja ovat kellarit). :023:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #27 : 18.06.14 - klo:17:24 »
Riitta-mummin kysymykseen, en ole koskaan saanut ihottumaa Mooseksen palavasta pensaasta...toki asiaan on voinut auttaa mm. aistiherkkyys, hajuaistini on aina ollut niin herkkä, että Mooseksen olen kieränyt kaukaa...  :icon_lol: Tänä kesänä olen kärsinyt erittäin paljon siitä, että pihlajat ovat kukkineet niin voimakkaasti, niiden löyhkä aiheuttaa minulle oksettavan etovaa tunnetta ja päänsärkyä, toinen aivan kamala on happomarjat kukkiessaan. 

Parvekkeelle pääsi amppeliin tomaatti ja pöydälle punainen dalia, jonka juuri päätyy talveksi meidän kylmäkellariin (70-luvun kerrostalon riemuja ovat kellarit). :023:

Entä tuomi? En kestä kukkivaa tuomea ollenkaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 18.06.14 - klo:18:20 »
Tuomi on minullekin liikaa. Pihlajaa siedän jotenkuten. Kielosta pidän kovasti, siis tuoksuista kun jutellaan. Syreeni on paras, yhtä hyvä orvokin kanssa.
Hei Tiiti, kiva kun käyt foorumilla. Tulethan Lapualle veisaamaan ? :039:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 18.06.14 - klo:18:47 »

Nautin kaikista tuoksuista. Marunan tuoksu mm. on eksoottinen.

🇫🇮