Oma itse edellä mennään, siis?
Täh?
Viittasin aiempiin sanomisiisi, eli tähän:
Jaa että miksi pitäisi tehdä parannusta? Ei se ole Jumalan mielistelemistä vaan itselle ja omalle uskolle ihan yhtä terveellistä kuin joku downshiftaaminen.
Sain sen vaikutelman, että olennaista olisi ihminen itse uskonelämineen, jossa uskonelämässä on kaksi osapuolta, se oma itse ja sitten Jumala, mutta mitään lähimmäistä ei näy mailla halmeilla.
En tykkää siitä, että parannuksen tekeminen käsitetään moraalisen paremmuuden tavoitteluksi ja siihen tarkoitinkin viitata, kun "neokörttiläisyyttä" dissasin. Se on nimenomaan sairaudesta paranemista ja kaikkihan tietävät, että sairaudesta paraneminen tekee elämän helpommaksi.
Minulle ainakin tästä taitaa selvitä, mitä "neokörttiläisyydessä" dissaat. En tunne asiaa tarpeeksi arvioidakseni, tavoittelevatko he moraalista paremmuutta vai sittenkin jotain muuta.
Olisin kyllä sitä mieltä, että tietysti pahantekoa pitää välttää, mutta eihän ne välttämisyritykset tai jopa niissä onnistuminen ihmisestä Jumalalle yhtään sen rakkaampaa tee. Sitä voi välttää tekemästä pahaa joko hampaat irvessä, niin että kovasti tekee mieli mutta omatunto sanoo että ei saa, tai sitten niin ettei tule tehtyä kun ei edes tee mieli. Sillähän sitä rukoillaankin että älä saata meitä kiusaukseen vaan pästä meidät pahasta.
Kaipa jokainen löytää elämästään kumpaakin sorttia - ja sitten vielä sitä ettei ole pystynyt vastustamaan kiusausta. Tai että on tullut tehtyä pahaa ilman että on edes tajunnut tekevänsä.
Mutta se jälkimmäinen sortti pahanteon välttämistä eli se ettei (ainakaan kovin paljon) edes tee mieli toimia väärin, se kai olisi se ihannetilanne ja oikeaa vapautta. Ei vapautta tehdä mitä vain vaan vapautta kiusauksista, ja sitä kautta vapautta tehdä mitä haluaa - kun ei edes haluaisi tehdä mitään väärää. Ihannetilanne ei minkään tuomion jälkeen maksettavan palkkion takia vaan siksi, että silloin ei kärsisi lähimmäinen eikä itsekään. Ehkä siihen pääsisi, jos näkisi elämässä minkä tahansa lahjana ja armona ja luottaisi täysin, niin ettei tarvitsisi haalia itselleen mitään eikä varautuko tulevaan, ihan kuin ne Vuorisaarnan "älkää murehtiko' -käskyt. Eikä tarvitsisi pelätä lähimmäisiään että se tulee ja vie minulta jotakin.