Tämän päivän psalmitekstissä tuli eteen sana luopio. Minua alkoi kiinnostaa, missä eri yhteyksissä sanaa luopio käytetään Raamatussa. Löysin
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible sivustolta useita esimerkkejä. Laitoin hakusanoiksi luopio ja luopiot.
Tässä ovat ne raamatunpaikat:
Ps. 25:3
Ei kukaan, joka luottaa sinuun, jää vaille apuasi. Vain luopiot joutuvat häpeään.
Sananl. 2:22
mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä. [Job 18:17]
Sananl. 14:14
Luopio saa ravintonsa omalta tieltään, hyvä ihminen omaltaan.
Jes. 46:8
Ottakaa tämä varteen ja olkaa tarkkoina, pitäkää tämä mielessänne, te luopiot!
Jes. 48:8
Et ole niistä kuullut, et tiennyt, koskaan ne eivät ole korviisi kantautuneet. Minä tiesin, että sinä olet uskoton, "luopio kohdusta alkaen", siinä nimesi.
Jer. 12:1
-- Herra, sinä olet oikeudenmukainen, kuinka minä voisin syyttää sinua mistään? Silti kysyn: Onko oikein, että jumalattomat menestyvät, että kaikki luopiot saavat elää rauhassa? [Job 21:7]
Ilm. 21:8
Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema." [Jes. 30:33; Hes. 38:22; Ilm. 19:20, Ilm. 20:14,15]
Muistan kuulleeni, että luopio tarkoittaisi semmoista, joka on luopunut uskosta. Mieleen on myös jäänyt, että se olisi paljon pahempaa kuin olla pakana, joka ei ole Jumalasta koskaan mitään kuullut.