Kirjoittaja Aihe: Luopio  (Luettu 14813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Luopio
« : 21.03.14 - klo:15:02 »
Tämän päivän psalmitekstissä tuli eteen sana luopio. Minua alkoi kiinnostaa, missä eri yhteyksissä sanaa luopio käytetään Raamatussa. Löysin http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible sivustolta useita esimerkkejä. Laitoin hakusanoiksi luopio ja luopiot.

Tässä ovat ne raamatunpaikat:

Ps. 25:3

Ei kukaan, joka luottaa sinuun, jää vaille apuasi. Vain luopiot joutuvat häpeään.

Sananl. 2:22

mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä.  [Job 18:17]

Sananl. 14:14

Luopio saa ravintonsa omalta tieltään, hyvä ihminen omaltaan.

Jes. 46:8

Ottakaa tämä varteen ja olkaa tarkkoina, pitäkää tämä mielessänne, te luopiot!

Jes. 48:8

Et ole niistä kuullut, et tiennyt, koskaan ne eivät ole korviisi kantautuneet. Minä tiesin, että sinä olet uskoton, "luopio kohdusta alkaen", siinä nimesi.

Jer. 12:1

-- Herra, sinä olet oikeudenmukainen, kuinka minä voisin syyttää sinua mistään? Silti kysyn: Onko oikein, että jumalattomat menestyvät, että kaikki luopiot saavat elää rauhassa? [Job 21:7]

Ilm. 21:8

Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema." [Jes. 30:33; Hes. 38:22; Ilm. 19:20, Ilm. 20:14,15]

Muistan kuulleeni, että luopio tarkoittaisi semmoista, joka on luopunut uskosta. Mieleen on myös jäänyt, että se olisi paljon pahempaa kuin olla pakana, joka ei ole Jumalasta koskaan mitään kuullut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luopio
« Vastaus #1 : 21.03.14 - klo:16:29 »
Minulle luopio on ollut aina asenteellisesti kova sana tarkoittaen jostan luopunutta ja luottamuksen pettänyttä

Wiki sanoo näin luopio
petturi, pettäjä, petollinen, kavaltaja, maanpetturi, kutu, uskonluopio, hutu, epatto, täi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 22.03.14 - klo:08:16 »
...täi?!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 22.03.14 - klo:08:25 »

^^^ Kaikki Raamatun kohdat ovat Vanhasta Testamentista!

🇫🇮

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #4 : 22.03.14 - klo:08:39 »

Paitsi ilmestyskirja
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 22.03.14 - klo:09:01 »

... Ilmestyskirjallisuudelle tyypilliseen tapaan sanoma on verhottu peitekielisiin näkyihin. Kirjallisuuslajiin kuuluu tietty hämäryys ja selittämättömyys...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanneksen_ilmestys

🇫🇮

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 22.03.14 - klo:09:40 »
Siionin virsi kehottaa luopionakin tulemaan:

1. Nyt saavun, Jeesus, köyhänä
taas eteen kasvojesi,
kuin luopio tai kieltäjä
luo armoistuimesi.
Jos et voi enää armahtaa,
jos laupeuttasi en saa,
niin hukun synteihini.
(sv.146)

Joten kannattaa yrittää. :-)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #7 : 22.03.14 - klo:09:56 »
Olen yrittänyt etsiä tietoja sanasta luopio aika laihoin tuloksin. Oikeasti minua kiinnostaisi kuulla siitä hyvä selitys.

Tulkitsen tämän kommentin seuraavasti: Luopio -sanaa on turha käyttää, koska siitä on mainittu vain Vanhassa Testamentissa. Sillä ei ole enää mitään merkitystä. Koska on olemassa Uusi Testamentti, niin vanhan voi unohtaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 22.03.14 - klo:10:19 »
Yhdessä raamattupiirissä muistan tästä sanasta keskustellut. Silloin opettaja tiesi näin: Kaiken muun saa anteeksi, paitsi Pyhän Hengen pilkan.

Miksi jumalanpilkkaaja ja jeesustelija saavat anteeksi mutta Hengen pilkkaaja ei.? Tämä opettaja tiesi, minä en. Siksi pitäydyn Kolmiyhteisen jumalan pilkasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 22.03.14 - klo:11:48 »
Minä olen kohdannut  sanan 'luopio' kirkollisessa keskustelussa. Siellä käytetään ilmaisua 'luopiokirkko' tarkoittamassa opillisten erimielisyyksien vastapuolta, joiden arvellaan pitävän kirkossamme valtaa käsissään. Ikäävää nimittelyä minun mielestäni!

Poissa Thomas McElwain

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 22.03.14 - klo:12:11 »
Laitoin hakusanoiksi luopio ja luopiot.

Tässä ovat ne raamatunpaikat:

Ps. 25:3

Ei kukaan, joka luottaa sinuun, jää vaille apuasi. Vain luopiot joutuvat häpeään.

Sananl. 2:22

mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä.  [Job 18:17]

Sananl. 14:14

Luopio saa ravintonsa omalta tieltään, hyvä ihminen omaltaan.

Jes. 46:8

Ottakaa tämä varteen ja olkaa tarkkoina, pitäkää tämä mielessänne, te luopiot!

Jes. 48:8

Et ole niistä kuullut, et tiennyt, koskaan ne eivät ole korviisi kantautuneet. Minä tiesin, että sinä olet uskoton, "luopio kohdusta alkaen", siinä nimesi.

Jer. 12:1

-- Herra, sinä olet oikeudenmukainen, kuinka minä voisin syyttää sinua mistään? Silti kysyn: Onko oikein, että jumalattomat menestyvät, että kaikki luopiot saavat elää rauhassa? [Job 21:7]

Hepreankielinen sana "luopio", joka löytyy Psalmissa 25:3, löytyy 39 kertaa Vanhasta Testamentista, mutta ei Sananl. 14:14 eikä Jes. 46:8. Niin on kääntäjän tehtävä haastaavaa!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 22.03.14 - klo:13:15 »

Luopio luo. Luopion luona on hankalaa. Luopio on luopunut loikoilemisesta vanhassa. Luopioksi luulevat lunastetut lukkojen takaa murtautuneita. Totuuden puhujalla ei ole yösijaa. Pelokas tarrautuu. Yksinäinen etsii kumppania. Näin on ollut ja näin tulee aina olemaan. Mitään uutta ei ole auringon alla. Me raukat olemme kaikki raukkoja. Hapuilemme, teemme velvollisuutemme. Väistämme totuutta viimeiseen asti. Totuus tulee julki. Jumala näkee.
Perinne täytyy tuntea. Perinteen kestävyyttä on koeteltava. Perinnettä voi kunnioittaa vain, kun sen on opiskellut ja sitten siitä jatkanut yksinäistä matkaa tiedeyhteisön tuella ensin, lopuksi vain Korkeimman turvissa.

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 22.03.14 - klo:13:21 »
Pelokas tarrautuu. Totta. On vain katsottava tarkkaan mihin.

Paavali istui Gamalielin jalkojen juuressa. Oppiko hän laupeutta ja maltillisuutta ?
Jos rakastaa kaikkeuden Luojaa ja Jumalaa yhtä paljon kuin muslimi rakastaa Allahiaan, onko silloin luopio ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 22.03.14 - klo:13:29 »
Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Jos rakastaa kaikkeuden Luojaa ja Jumalaa yhtä paljon kuin muslimi rakastaa Allahiaan, onko silloin luopio ?

Silloinhan on nimenomaan muslimi, sillä kaikkeuden luojajumalaa muslimi rakastaa. Tosin moni heistä taitaa myöntää olevansa huono muslimi ja rakkautensakin heikkoa.

Tai ehkä on luopio, sellainen tulevaisuuden körttiläinen, jolle merkitsee vain ensimmäinen uskonkappale. On luopunut Kristuksesta ja Pyhästä Hengestä. (Okei okei, Kristuksen kautta kaikki luotiin, ja kaikki persoonat ovat yhtä vanhoja ja suuria ja arvokkaita, mutta kun kuulemma muutakin on tapahtunut kuin luominen. Ja pyhittyäkin pitäisi, mitä se sitten onkaan.)
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo:13:34 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 22.03.14 - klo:14:34 »
Pyhityksestä veisataan SV 124:ssä:

8. Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.