Kirjoittaja Aihe: Pelko ja rohkeus  (Luettu 16589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Pelko ja rohkeus
« : 25.02.14 - klo:08:01 »
Syntymäsäikkynä olen maininnut pelko-sanan aika usein. En pelkää hämähäkkejä, enkä mörköjä. Näennäisestä rohkeudestani huolimatta tapaan itseni usein pelkäämästä jotakin määrittelemätöntä.

Olen perinyt kaikkinaisten murheiden kantajan ominaisuuden, huolestuneisuuden, ja siinähän sitä onkin taakkaa ollut.

Tälle iälle on pitänyt päästä ennen kuin olen oppinut hiukan hellittämään. Kun huoli alkaa ahdistaa vetäisen nopeasti pätkän Filippiläiskirjeestä: Älkää mistään murehtiko... Se on useimmiten auttanut. Tietty huolettomuus ( melkein synniltä tuntuva) on vallannut alkaa ja mielentyyneys ja
elämisen ilo ovat voittaneet kuolemisen pelonkin.

Pelkoja:  Viha. Katkeruus. Omat ajatukset.
Huolia: Maailman tilanne. Jälkeläiseni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Pelko ja rohkeus
« Vastaus #1 : 25.02.14 - klo:09:04 »

Juhanin kautta olen saanut professori Lauri Haikolan sanat: "Minä en pelkää mitään muuta kuin Jumalaa."
Nyt äkkipäätä ajatellen se tuntuu uhmakkaalta. Kaipa se kuitenkin on viisaus, jota voisi yrittää soveltaa käytäntöön.

🇫🇮

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #2 : 25.02.14 - klo:09:21 »
Juhani on viisas mies.

Riitta-mummin peloista tuli oma äitini mieleeni. Hän aina pelkäsi asioiden menevän pieleen ja kaikkea pahaa tapahtuvan. Lisäksi häellä oli suljetun paikan kammo. Olen aina ajatellut, että se on lapsuuden perimää. Hän sai nimensä isänsä syntymäpäivän mukaan, kun isä oli Tammisaaressa ja Suomenlinnassa kuolemaantuomittuna punavankina. Isän veli kuoli sillä reisulla, mutta isä sitten aikanaan armahdettiin ja kuoli vuonna 1969. Tilanteen on täytynyt tuntua kotona, vaikka pieni lapsi ei siitä paljoa muuta kuin tunnelman ymmärtänyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 25.02.14 - klo:09:31 »
Juhani, missä olet, viisas mies ?

Jumalan pelko on erilainen pelko. Ei pelko lainkaan, enemmän ihmettelevää kunnioitusta.
Minäkin olen perinyt äidin suvusta paljon. Pedanttiutta, vaativuutta, kriittisyyttä. Ehkä tätä tietynlaista elämän aristamistakin.

Äskettäisessä Anna-lehdessä oli artikkeli HSP- oireisista. Sitä ei pidetä sairautena, vaan ilmiönä joka tarkoitta High-sensitive-personality oireiluna.
Säikyn kovia äkillisiä ääniä, käännän radion ääntä pienemmälle ym.ym Olen tiennyt olevani hyvin herkkä, mutta että sillä on määritelmä, on uutta.
Meitä on aika paljon jutun mukaan.
...
Suljettua paikkaa en pelkää, korkeita kammoan ja lentokoneeseen en halua mennä.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 25.02.14 - klo:11:20 »

Juhani, missä olet, viisas mies ?

J.:llä on iso pesue huollettavanaan. Lisäksi hän on oppinut. Oppineet ovat kiinnostuneet oppikeskusteluista. Oppimattomille vastaaminen ei ole keskustelua.

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 25.02.14 - klo:12:00 »
   J.:llä on iso pesue huollettavanaan. Lisäksi hän on oppinut. Oppineet ovat kiinnostuneet oppikeskusteluista. Oppimattomille vastaaminen ei ole keskustelua.

Ymmärrän kyllä. Tämä huolehtivaisuuteni näkyi nyt tässäkin. Kun olen johonkin ihmiseen kiintynyt, ajattelen häntä usein. Kun en oman sairastumiseni takia päässyt Juhania kuulemaan Herättäjän kirkkopyhään Launeen kirkkoon tammikuussa, niin mielikuvituksessani olen pelännyt hänenkin sairastuneen. Että tämmöistä tämä on.

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 09.03.14 - klo:19:55 »
Syntymäsäikkynä olen maininnut pelko-sanan aika usein. En pelkää hämähäkkejä, enkä mörköjä. Näennäisestä rohkeudestani huolimatta tapaan itseni usein pelkäämästä jotakin määrittelemätöntä.

Olen perinyt kaikkinaisten murheiden kantajan ominaisuuden, huolestuneisuuden, ja siinähän sitä onkin taakkaa ollut.

Tälle iälle on pitänyt päästä ennen kuin olen oppinut hiukan hellittämään. Kun huoli alkaa ahdistaa vetäisen nopeasti pätkän Filippiläiskirjeestä: Älkää mistään murehtiko... Se on useimmiten auttanut. Tietty huolettomuus ( melkein synniltä tuntuva) on vallannut alkaa ja mielentyyneys ja
elämisen ilo ovat voittaneet kuolemisen pelonkin.

Pelkoja:  Viha. Katkeruus. Omat ajatukset.
Huolia: Maailman tilanne. Jälkeläiseni.
Joku päivä sitten olin parin hyvän kaverin kanssa syömässä ja siinä tuli tämäkin teema esille. Pelkoa on tosiaan monenlaista ja se estää suoraan tai epäsuorasti monenlaisia asioita.
Tuo "älkää mistään murehtiko on hyvä". "vapauteen Kristus vapautti meidät" on toinen hyvä, vapauteen peloistakin tai ainakin vapauteen siitä, että vaikka pelkää jotain (esim epäonnistuminen, itsensä nolaaminen jne jne), niin ei anna sen kahlita vaan tekee silti.

Aina loistava virsien sanahaku toi muutamia hyviä, esim 112:5:
Hiljenny siis ristin luo.
Arvelut ja pelko heitä.
Rauhan sinulle hän suo...

ja koko 307.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 12.03.14 - klo:19:42 »

Mäkin oon aika pelkuri, mutta onneksi on tota rohkeutta ja tyhmyyttä, että yleensä uskollan kohdata pelot.

Musta se on rohkeutta, että uskoltaa kohdata pelot.
En aina siihen pysty, mutta tyhmyys auttaa kummasti.

Karjalaisenkyösti sanoi joskus, että kun siitä ei välitä, niin se ei haittaa.
No niinhän se on.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 12.03.14 - klo:20:23 »
Siis minä en pelkää Saatanaa kuten Lutteeruskaan... mutta olen peloissani Jumppua kohtaan ja... poliisia!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 12.03.14 - klo:20:36 »
Aikanani vannoin yhden valan. Monen, monen vuoden ajan sen jälkeen mietin, jos vala pitää pystyä pitämään, että onko minusta siihen vai iskisikö minuun pelko pahalla hetkellä. En oikein tiennyt, miten toimia, joten siedin öisiä vaikeuksiani. Pikkuhiljaa ajatukset jäivät pois.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 20.03.14 - klo:12:31 »
Vivica Bandler kirjoittaa ystävästään Tove Janssonista kirjassa Toven matkassa:

Epävarmuus leimasi voimakkaasti sekä Toven että minun nuoruutta. Epävarmuuden syitä ei kuitenkaan voi asialliseen riikinruotsalaiseen tyyliin löytää "sodasta ja kurjuudesta ".

Maailmassa on yksinkertaisesti ihmisiä , jotka pelkäävät. Monet Muumi-kirjoistakin kertovat jollain tavalla pelon voittamisesta.
---

Toisinaan ajattelen , että olisin ollut tavalla tai toisella vankina, ellei Tove olisi antanut minulle itsetuntoani takaisin.
Luulen että Tove itse kävi kerran psykiatrin vastaanotolla. " Mitä hän sanoi ?" minä kysyin. "  Hän oli erittäin yllättynyt " Tove sanoi.
Minä en usko psykiatreihin- uskon ystäviin, silloin kun niitä on.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 20.03.14 - klo:12:37 »
Siis minä en pelkää Saatanaa kuten Lutteeruskaan... mutta olen peloissani Jumppua kohtaan ja... poliisia!
[/quote

En voisi sanovani pelkääväni, mutta pikkasen saa mut vihaiseksi, mutta en kenenkään poliisin tai lääkärin, tai siis anteeksi poliisin kyllä, päälle käynyt.

Siis niinku poliiseila ja lääkäreillä vaan on liikaa valtaa yksilön yli.

Jos poliisi päättää, et toi menee putkaan, niin aiinähän eukko tai ukko menee.'

Lääkärillä on vielä paljon enempi tota valtaa, jos ne sanoo, et toi eläkkeelle. tai hullujenhuoneelle tai ajokieltoon tai mihkä, niin niillä on liikaa valtaa.

Ehdottomasti.

ikävä juttu tähän vielä.
Kun olin Jorvin sairaalassa töissä, niin lääkäri kielsi joltain vastaan otolle tulevalta pääsyn ja jotenkin toi on häirikkö.
Kaveri sitten ampui itsensä autossa.

Ole nyt sitten lääkäri..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 20.03.14 - klo:12:38 »
On sanottu niinkin että kun tohtii, uskaltaa kohdata pelkonsa niin siitä voi päästä.
Kohdata ja ehkä läpityöstää.
Joskus se voi tuntua pelottavalta mutta jos sen läpielämisellä pääsee irti ja vapaaksi peloistaan niin ehkä se kannattaa.
Ja voi viedä joskus aikaa työstää asioita joista pelko on muodostunut.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 20.03.14 - klo:12:41 »
On sanottu niinkin että kun tohtii, uskaltaa kohdata pelkonsa niin siitä voi päästä.
Kohdata ja ehkä läpityöstää.
Joskus se voi tuntua pelottavalta mutta jos sen läpielämisellä pääsee irti ja vapaaksi peloistaan niin ehkä se kannattaa.
Ja voi viedä joskus aikaa työstää asioita joista pelko on muodostunut.
han totta Mallah

Jotenkin tulisi uskoltaa kohdata pelkonsa, siten niistä pääsee yli.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 20.03.14 - klo:12:44 »
Osaatko sanoa myös serotoniini-aineenvaihdunnan aiheuttamasta pelokkuudesta, sukuperinnöstä ? Vai onko sekin raamatun tarkoittamaa pelkoa.
Rakkaudessa ei ole pelkoa, on joskus lyömäase pelkäävälle.