Kirjoittaja Aihe: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!  (Luettu 18061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #45 : 09.02.14 - klo:12:30 »
"Heränneet, perikörttiläiset, ovat kai sitä mieltä että kaste on pelastusrengas. Sen avulla mennään perille asti."

Sellaistakin mielipidettä on, että Kristuksen sovituskuoleman rinnalle ei saa tuoda mitään muita vanhurskautta edistäviä tekijöitä, jotka auttaisivat ihmistä saamaan sen hyvän osan tuonpuoleisessa.

No huh. Sitäkö se kristinusko vaan on, että itse kukin miettii, miten saisi itselleen hommattua hyvän osan tuonpuoleisessa?

Evankeliumeja kun lukee, niin pointti tuntuu olevan ihan muussa: Eläkää ihmisiksi ja muistakaa että olette Jumalan luomia. Sivuhuomautuksena sitten, että tuomiokin on tulossa ja ne jotka hyvää tekevät, pääsevät taivaaseen ja pahantekijät sammumattomaan tuleen. Ja joo, Jumala kyllä katsahtaa rakastavasti synnintekijänkin puoleen, jolloin tämä voi vapautua pahantekemisen halustaan (kuten Sakkeus, mutta toisaalta niinikään varakkaalle nuorukaiselle kävi toisin). ja ehkä jos ei pyynnöistään huolimatta pääse irti pahoista haluistaan niin saattaa armosta silti saada hyvän osan tuomiolla, kun sentään on turvannut oikeaan suuntaan.

Sellaistakin mielipidettä on, että pointti olisi Kristuksen seuraamisessa. Ja millä hän työnsä aloitti, no, käymällä kasteella. Ja Pyhä henki laskeutui taivaasta kyyhkysen muodossa.

Mutta tämä on niitä asioita, joita en protestanttisuudessa ymmärrä: Yletön keskittyminen johonkin omaan pelastukseen, joka tapahtuu joskus vasta jossain tuonpuoleisesssa. Historiallisesti protestanttisuus syntyi samaan aikaan kuin individualismi muutenkin alkoi nostaa päätään. Ehkä se on yksilökeskeisyyden uskonnollinen ilmentymä vain?

(Tällä vuodatuksellani nyt ei taas paljon mitään tekemistä aloituksen kanssa ollut.)

Yhteiskunnallisesti merkittäviä ja hyviä asioita savat aikaan pakanat ja ateistit yhtä lailla kuin minkä tahansa suunnan kristityt, joten sikäli tarvinneeko tuolla herännäisyydellä mitään kummempaa yhteiskunnallista merkitystä olla?

Pahana ihmisena helposti arvelen, että merkityksen kysely onkin samaa kuin halu että oma joukkue menestyy urheilukisoissa, että oma kotikaupunki on iso ja kaikkialla tunnettu, että oma kirkko on komein ja sen uruissa eniten äänikertoja. (Pahana, koska tuossahan en usko lähimmäisestäni ensimmäisenä hyvää, kuten pitäisi, vaan että hän elättelee ylpeitä eli siis vääriä ajatuksia.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #46 : 09.02.14 - klo:17:24 »

Yhteiskunnallisesti merkittäviä ja hyviä asioita savat aikaan pakanat ja ateistit yhtä lailla kuin minkä tahansa suunnan kristityt, joten sikäli tarvinneeko tuolla herännäisyydellä mitään kummempaa yhteiskunnallista merkitystä olla?

Pahana ihmisena helposti arvelen, että merkityksen kysely onkin samaa kuin halu että oma joukkue menestyy urheilukisoissa, että oma kotikaupunki on iso ja kaikkialla tunnettu, että oma kirkko on komein ja sen uruissa eniten äänikertoja. (Pahana, koska tuossahan en usko lähimmäisestäni ensimmäisenä hyvää, kuten pitäisi, vaan että hän elättelee ylpeitä eli siis vääriä ajatuksia.)

Kyllä sillä, että ei tuomitse toista mieltä olevia, vaan jättää sen Jumalan käsiin ja sietää naapuriaan on suuri yhteiskuntaa rauhoittava vaikutus. Tämä on minusta Herännäisyyden antia tähän yhteiskuntaan ja parasta rauhantyötä mitä tiedän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #47 : 09.02.14 - klo:17:28 »
Tuossa sinun allekirjoituksessasi piilee viisaus.

"Jumala on arjessa"

Ajattelen että nimenomaan niin on.
Jokaisessa hetkessä vaikkemme aina sitä huomaa.

Arki pitää sisällään monesti hyvinkin erilaisia kohtaamisia.
Kumpa osaisi kohdata Vapahtajan mentaliteetilla, laupeudella ja armahtavaisuudella.

Ihan vaan tuli  ykskaks mieleen tälläisiä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #48 : 09.02.14 - klo:17:55 »
Kyllä sillä, että ei tuomitse toista mieltä olevia, vaan jättää sen Jumalan käsiin ja sietää naapuriaan on suuri yhteiskuntaa rauhoittava vaikutus. Tämä on minusta Herännäisyyden antia tähän yhteiskuntaan ja parasta rauhantyötä mitä tiedän.
Onko tuo mielestäsi näkynyt käytännössä? Onko herännäisyyden valtaseuduilla Pohjanmaalla ja ja Pohjois-Savossa oltu vähemmän tuomitsevia kuin muualla päin maata?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #49 : 09.02.14 - klo:18:40 »
"sietää naapuriaan" liikutaan yksilötasolla, körttikansa on rauhoittunut, verrataanpa vaikka 30-lukuun. Tai körttiset "kansanjohtajat" ovat rauhoittuneet, jos sellaisia tänään enää onkaan. Hengellisyyttä ja politiikkaa ei haluta sekoittaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #50 : 09.02.14 - klo:18:46 »
Puukot ja puntarit heiluivat körttikodeissa keskivertoa harvemmin, luulen. Onko totta, että körtit rauhoittivat 1800-luvun puolivälin paikkeilla häjytkin veisuullaan?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #51 : 09.02.14 - klo:18:54 »
Olen joskus lueskellut eri herätysten historiaa.
Mielenkiintoista kun alkaa liikehdintä.
Varmaan kaikissa erilaisissa herätyksissä kautta historian on ollut omat ominaisuuspiirteensä aluksi ja sitten löytyy uoma jota pitkin herätys etenee, uomaantuu. :eusa_angel:

Ainakin ajattelisin niin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #52 : 09.02.14 - klo:19:39 »
Puukot ja puntarit heiluivat körttikodeissa keskivertoa harvemmin, luulen. Onko totta, että körtit rauhoittivat 1800-luvun puolivälin paikkeilla häjytkin veisuullaan?

Tuosta en tiedä, mutta jonkun huonon puheen olen itse kuullut veisattavan nurin.

Eduskunnassakin pitäisi olla körttikuoro :)

Ihmeellinen voima noissa siionin virsissä.  :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #53 : 09.02.14 - klo:20:26 »
Kyllä körtit pitivät puoliansa häjyjä vastaan, mutta laillista menoa halusivat suosia.
Ja Viisveisaajalle: kyllä niekkuileva Siionin virsi hyvin selkärangassa kylmii. Mieli on avoin "pöntöstä" puhujille. Kirjoitan tällälailla mielikuvilla, toivottavasti ei haittaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #54 : 09.02.14 - klo:21:04 »
Onko tuo mielestäsi näkynyt käytännössä? Onko herännäisyyden valtaseuduilla Pohjanmaalla ja ja Pohjois-Savossa oltu vähemmän tuomitsevia kuin muualla päin maata?

En asu siellä, joten vastaan, että ainakin Etelä-Suomen körtit menettelevät näin ja oppinsa he ovat hakeneet pohjoisempaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #55 : 10.02.14 - klo:08:43 »
Minusta tuntuu siltä, että itsekullakin se oma herätysliike / muu kristillinen (tai muu) yhteisö tuntuu siltä kaikkein vähiten tuomitsevalta ja muutenkin kaikin puolin siltä kaikkein parhaalta eri ominaisuuksin.
Eri puolilla olen elämää seurannut ja jotenkin tämänsuuntaiselta se on alkanut näyttämään.

Körttiliikkeen piirissä olevalla tuntuu oma liike vähiten tuomitsevalta.
Jollakulla toisella on aivan päinvastainen käsitys ja kokemus.

Oma kokemukseni/käsitykseni on se, että jos suostuu tiettyyn muottiin ja suostuu uskomaan tietyllä tavalla, körttiliike on erittäin ystävällismielinen ja hyvä paikka olla ja sen piirissä on hyvä elää.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #56 : 10.02.14 - klo:09:32 »
Kyöstille  :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #57 : 10.02.14 - klo:09:46 »
Minusta tuntuu siltä, että itsekullakin se oma herätysliike / muu kristillinen (tai muu) yhteisö tuntuu siltä kaikkein vähiten tuomitsevalta ja muutenkin kaikin puolin siltä kaikkein parhaalta eri ominaisuuksin.
Eri puolilla olen elämää seurannut ja jotenkin tämänsuuntaiselta se on alkanut näyttämään.

Körttiliikkeen piirissä olevalla tuntuu oma liike vähiten tuomitsevalta.
Jollakulla toisella on aivan päinvastainen käsitys ja kokemus.

Oma kokemukseni/käsitykseni on se, että jos suostuu tiettyyn muottiin ja suostuu uskomaan tietyllä tavalla, körttiliike on erittäin ystävällismielinen ja hyvä paikka olla ja sen piirissä on hyvä elää.

Sen verran sanoisin, että tuo on toiveunta. Eräs liike sanoo olevansa ainoa, josta pääsee taivaaseen ja siinä on vinha ero siihen, että päätös jätetään taivaan isälle. Toinen tuomitsee kaikki poikkeavat ja kolmas luulee, että ttaivaan portilla kysytään mitä mieltä olit naispappeudesta jne. Edellä en puhu yksilöistä, vaan ryhmien ryhmien virallisita opeista. Taivaan isä ratkaisee nämä asiat. Ihmisille ei ole annettu niissä tuomiovaltaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #58 : 10.02.14 - klo:10:21 »
Eräs liike sanoo olevansa ainoa, josta pääsee taivaaseen ja siinä on vinha ero siihen, että päätös jätetään taivaan isälle. Toinen tuomitsee kaikki poikkeavat ja kolmas luulee, että ttaivaan portilla kysytään mitä mieltä olit naispappeudesta jne. Edellä en puhu yksilöistä, vaan ryhmien ryhmien virallisita opeista. Taivaan isä ratkaisee nämä asiat. Ihmisille ei ole annettu niissä tuomiovaltaa.

Kristillinen kirkko yleisesti opettaa, että vain Kristuksen ristinkuoleman kautta voi pelastua.
Joku voi pitää tätä kovinkin tuomitsevansa, mikäli ei satu uskomaan siten, kuin kristillisissä piireissä perinteisesti uskotaan.
Jos taasen uskoo, niin kuin kirkko näistä asioista perinteisesti on opettanut, ei ollenkaan pidä itseään tuomitsevana tämän kristillisen kirkon pääopin kanssa.

Tämä pätee kaikkeen, jota ihminen pitää oikeana ja Jumalan tahtona.
Jos ihminen kokee, että
 - naispappeus  on väärin
 - Raamattu ei hyväksy erilaisia elämänmujotoja ja toimintatapoja ja kutsuu niitä synneiksi
 - tietyt asia ovat oikein ja tietyt väärin
ei ihminen koe itseään missään määrin tuomitsevaksi, vaan ennemminkin hän kokee tuomioksi sen, kun joku toinen hyökkää tämän ihmisen uskonkäsitystä vastaan.
Ihminen ymmärtää niin, että tuomitsemisen pitää kohdistua vain vääriin asioihin, ei oikeisiin. Kun hän pitää jotain asiaa oikeana, hän kokee siihen kohdistuvat arvostelut aiheettomina ja turhina tuomioina.
Kun kahden osapuolen oikeat asiat ovat ristiridassa toistensa kanssa, syntyy puolin ja toisin tuomitsemissyytöksiä ja tuomitsemiskokemuksia.

Sinulla SeppoS on oma uskonkäsituksesi ja sinusta vain tuntuu toisin uskovat enemmän tuomitsevaisilta, kuin itse olet.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herännäisyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä!
« Vastaus #59 : 10.02.14 - klo:10:28 »
Tosi on, että heränneet eivät pidä itseään ainoina oikeina, uskovat, että muistakin herätysliikkeistä voi pelastua. Toisinajattelevia ei heitetä ulos liikkeestä, päinvastoin. Heidän tukensa yhdistykselle on oikein tervetullutta. Jos joku lähtee liikkeestä, niin hän ei jää tyhjän päälle. Hän voi edelleen osallistua jumalanpalveluksiin tarkistamatta, kuka pappi on paikalla. Hän voi olla aktiivisena seurakunnan toiminnassa.

Aikanaan ihmettelin, mistä katulapset tulevat, eihän kukaan synny kadulle. Minulle vastattiin, että olosuhteet kotona ovat niin hirveät (väkivaltaa, juopottelua, laiminlyöntejä), että lapset lähtevät kotoaan ihan vapaaehtoisesti. Mietin, kuinka moni herännyt jättää herättäjäjuhlat siksi, että ei tykkää sen raamattutunneista ja niistä puheista, jotka eniten kiinnostavat lehdistöä. Kun siellä alkavat olla Siionin virret ainoita, jotka pitävät kiinni, niin tilanne on aika hankala.

---
Oma kokemukseni/käsitykseni on se, että jos suostuu tiettyyn muottiin ja suostuu uskomaan tietyllä tavalla, körttiliike on erittäin ystävällismielinen ja hyvä paikka olla ja sen piirissä on hyvä elää.


Tämä pitää paikkansa ainakin täällä foorumilla. Jos nielet kaikki liberaalit ajatukset ja olet valmis mm. homoavioliittoihin, niin pääset foorumin ylimpään kastiin. Kyllä, foorumilla on kastijako. Ihan selvästi!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.