"Heränneet, perikörttiläiset, ovat kai sitä mieltä että kaste on pelastusrengas. Sen avulla mennään perille asti."
Sellaistakin mielipidettä on, että Kristuksen sovituskuoleman rinnalle ei saa tuoda mitään muita vanhurskautta edistäviä tekijöitä, jotka auttaisivat ihmistä saamaan sen hyvän osan tuonpuoleisessa.
SItä monesti ihmettelen, että kuinka eri uskontokuntiin kuuluvat ihmiset pystyvät tekemään niin varmoja kasteoppeja itselleen ja kuitenkin Raamatussa puhutaan niin vähän tuosta kasteesta. Liekö syy monen monen kirjaviin erilaisiin toisistaan poikkeaviin kasteoppeihin juuri siinä, että Raamattu on varsin lyhytsanainen tuosta asiasta.
Minulle tuo kasteasia ei ole avautunut, hyllyvällä suolla sen suhteen olen. Ehkä joskus saan varmuuden tästä asiasta. Sitä ainakin toivon.
Pelastusarmeijassa muuten on sellainen kasteoppi (puhun edelleen vesikasteesta), että sitä ei tarvita, joten ymmärtääkseni eivät kasta ollenkaan.
Paavali kerran totesi tähän tyyliin, että "Jumala ei ole lähettänyt minua kastamaan, vaan saarnaamaan evankeliumia."
Hebrealaiskirje käyttää termiä "oppi kasteista". On siis erilaisia kasteita. Siellä myös todetaan, että "oppi kasteista" kuuluu kristillisen elämän alkeisiin.
Tässä asiassa en ole päässyt vielä alkuunkaan. Välillä käy mielessä, että ovatkohan nämä erilaisista kastekäsityksistä kovin varmat ihmiset yhtään sen pidemmällä. Vai onko kenties niin, että oli käsitys kasteesta sitten mikä tahansa, niin se riittää? Kukapa tietää, kenties näin on, koska kasteesta on niin säästeliäästi Raamatussa puhuttu.