Kirjoittaja Aihe: MARTTI LUTHER USKONPUHDISTAJA JA EDELLÄKÄVIJÄMME.  (Luettu 15073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: MARTTI LUTHER USKONPUHDISTAJA JA EDELLÄKÄVIJÄMME.
« Vastaus #15 : 24.03.14 - klo:13:34 »
Rakas veljeni !  Otan vinkkisi kiitollisena vastaan. Jos sinulla on Jerry Cottonisi, niin minulle ovat dekkarit ja historialliset romaanit. Elämää voi katsella niistäkin vinkkeleistä jotakin oppiakseen.

Ja sitten Lutteerukseen. Yhden elämänkerran olen hänestä kaun sitten lukenut. Siitä en muista muuta kuin sen kovan ukonilman. Myös sen, tietenkin, että saatana sai mustepullosta. Martti itse naukkaili ahkerasti olutta. Kathariina käännytteli häntä viininjuojaksi.
Katekismuksen olen lukenut oppikoulussa ja kirkon Katekismuskoulussa. Mistä alottaisin Martti-maisterin teoksista? Saan Eckhardin pian loppuun ja tilaan Ristin Johanneksen. Ehkä se maakuntakirjastosta löytyy.

Tsau , veikkoseni !  Olen niin hyvillä mielin eilisen kokemusten jälkeen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 24.03.14 - klo:13:44 »
Minun mielestäni Lutteeruksen ristinteologia on samankaltaista... mm. kärsimys on suurin onni, taivaallinen valo on pimeyttä. Mutta Sinulle voisi antaa neuvon, että kaikkein suurin katolisen kirkon mystikko on Ristin Johannes (s. 1542). Muutamia kirjoja hän on kirjoittanut ja miltei paras on "Elävä rakkauden liekki". Körttiläisen ja sitten katolisen Seppo A. Teinosen kääntäminä. Minulla on omituinen kirjamaku... mm. Lutteerusta Haikolan kannalta, Ristin Johannesta ja Jerry Cottonia.

Ristin Johannes, Elävä rakkauden liekki on varattu nyt minulle. Oli 1 kpl kairjaston varastossa. Olen kerran käynyt siellä, museolta tuoksui. Pekka ,
 :002:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 24.03.14 - klo:14:02 »

Kuopiossa on yleisten kirjastojen valtakunnallinen varastokirjasto.

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: MARTTI LUHER USKONPUHDISTAJA JA EDELLÄKÄVIJÄMME.
« Vastaus #18 : 01.05.14 - klo:16:44 »
Innostuneena Mestari Eckhadtin opetus- ja saarnakokoelmasta tutustuin samalla oikeastaan ensi kerran johonkin tiettyyn teologiseen ajatteluun kirjan kautta.
Tästä syvällisestä ajattelijasta hakeuduin netin kautta Ireneos Lyonilaisen sanoihin 100-luvulla. Sitten katsoin hernnhutilaisuudesta ja pietismistä
Olavi Peltolan nettikirjoituksessa. Siinä lopuksi hän kertoi ajatuseroistaan Kansanlähetykseen.  Sitä suuntaa jo jonkin verran tunnenkin. Kansan Raamattuseuraan Peltola suhtautuu suopeammin. Katselin hiukan Erkki Lemisestä kirjoitettua. Häntä olin käynnyt useita kertoja kuulemassa. Ihmisenä pidin kovasti Erkistä ja runotkin ovat erkkimäisen sykähdyttäviä. Pietismiä en silti kannata.

Lutherista olen ammoin lukenut elämänkerran. Katekismus on luettu, mutta ulkoa en sitä osaa. Lutheria kuuntelen luettuna radiosta. Kaikki on hänellä tähänkin aikaan pätevää. Joskus on joku vanhahtava sanonta. Se vain piristää ja edustaa aikakauttaan.
Körtit kunnioittavat Lutherin opetuksia, virsiä ja elämääkin, vaikka hän oli aikansa "vikuri".  Tämä liike näistä kaikista mainituista on tullut minulle rakkaaksi. Ilman myyntipuheita.

En usko että minusta tulee koskaan mitään kirjanoppinutta. Elämä arjessa on sittenkin tärkein, uteliaallekin.

Eikö vaan kuitenkin ollut jännittävää. Minusta tuo joutaa roskapönttöön koko titteli, kirjanoppinut. Kun oppisi Isoa Kirjaa, se merkitsisi suuria. Tarkoitan, ihan ulkoa.  Ulkoaopiskelu. torjuu Alzheimerin tautia ja moni epäselvä kohta avautuu niinkin että se kulkee mielessä. Päätän usein ruveta lukemaan Raamattua ulkoa.   :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 04.05.14 - klo:23:56 »
3-vuotiaana minä olin ylpeä osatakseni vastata puhelimeen. Puhelin soi ja minä vastasin. Sieltä kuului "jaha, jaha, ootko sinä saanut maksalaatikkoa?" Kysyjä oli etiikan professori Lauri Haikola. Siinä tuli kristinusko minuun tietoisesti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 05.05.14 - klo:06:56 »
Ymmärsitkö myös Haikolan kysymyksen piiloviestin :  Rautaista, vahvistavaa ?

Minun iloni kumpusi lapsena uusista lakeerikengistä. Hypellen katua alas taisin ylistää jumalaa niistä. Se oli kumman pyhä kokemus, sillä muistan sen yhä. Pula-aikana se oli suuri juttu.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 05.05.14 - klo:09:54 »
 :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 05.05.14 - klo:10:22 »
Tänään ei ole maksalaatikkopäivä. Lähden syömään lounasta Sibeliustaloon. Siellä tarjotaan myös kevytvaihtoehtoja !   :icon_biggrin:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 05.05.14 - klo:11:21 »
Lähden syömään lounasta Sibeliustaloon. Siellä tarjotaan myös kevytvaihtoehtoja !   :icon_biggrin:

Mikä on kevytvaihtoehto Sibeliukselle? Oskar Merikanto?

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 05.05.14 - klo:13:26 »
...voi muuten olla!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 05.05.14 - klo:14:34 »
Sibeliustalo vaihtui nepalilaiseksi kansanravintolaksi. Rahapussi keveni vähemmän. 
Tämä oli käytännön ratkaisu yhden osallistujan hammaslääkärin vastaanoton sijainnin takia. Ei huono !, kuten Jorma Uotinen sanoisi.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 05.05.14 - klo:18:03 »
Edelläkävijämme uskonpuhdistaja ei kuvista päätellen tainnut paljon perustaa ruoan ja juoman suhteen mistään kevyistä vaihtoehdoista. Mahtoiko niitä hänen aikanaan ollakaan?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 05.05.14 - klo:18:51 »
Katharaina olisi halunnut Martti-maisterin käyttävän punaviiniä oluen sijaan. Liekö mies totellut ?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 05.05.14 - klo:18:56 »
Liekö mies totellut?

Tässä ollaankin jo vakavien kysymysten äärellä. Miä en sano mittää!

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 06.05.14 - klo:07:39 »
Minun mielestä jokin asiantuntija sanoi vain (Teol.toht.) sitä, että Lutteerus tykkäsi sekä oluesta että viinistä. Mutta niillä oli eri tarkoitus tai kohderyhmä. Enkelit tykkäsivät viinistä ja meille ihmisille jäi vain olut. Kyllä ihmisetkin saa juoda viiniä, mutta hengellinen tarkoitus tulee pitää voimassa. Viini on enkelien juoma.