Ei voi kahlita. Siksi tarvitaan lakia. Ei leipäveistäkään kielletä, mutta sen väärinkäytöstä (esimerkiksi lähimmäisen väkivaltaisesta silpomisesta) seuraa tai ainakin pitäisi seurata rangaistus.
On aika uskaliasta sanoa, että minun omatuntoni on oikea, sinun väärä. Myös siksi tarvitaan lakia.
Se, että onko omatunto oikeassa/väärässä, on sitten toinen asia. Omantunnon oikeellisuudesta / vääryydestä ei ollut kyse, kyse oli itse omastatunnosta, eli mitä se sanoo.
Omatunto on pysyvämpi ilmiö, kuin lainsäädäntö.
Esim. jonkun lääkärin omatunto kieltää abortin. Kun lainsäädäntökin suhtautui siihen kielteisesti, ei tällä lääkärillä ollut sen asian kanssa mitään ongelmaa. Kun sitten lainsäädäntö muuttui ja ryhtyi suhtautumaan asiaan varsin liberaalisti, tällöin tälle kuvitteelliselle lääkärilleni tulikin ongelma: vaihdanko alaa vai teenkö vastoin omaatuntoa.
Äärioloissa ihminen joutuu tämän kysymyksen äärelle: tottelenko omaatuntoa vaiko lakia. Esim. kauan sitten Saksassa tietyt kansanryhmät oli julistettu epäihmisiksi. Kaikkien omatunto ei tätä hyväksynyt, he rikkoivat lakia, piilottelivat "epäihmisiä".
Kun ajat ja lait muuttuivat, näistä rikollisista tulikin sankareita.
Joku toinen ehkä saattoin natsien aikana omaantuntoonsa vedoten ilmiantaa ihmisiä, jotka sitten tepettiin. Hän toimi tuolloin omantuntonsa ja lainkin mukaan.
Jos ihmisellä on riittävän voimakas vakaumus jostain, ei sitä voi lainsäädännöllä muuttaa.
Eikä luterilainen kirkkokaan tule ainakaan lähiaikoina muuttamaan virallist alinjaansa siinä, että enemmin tulee totella Jumalaa, kuin ihmistä. Kukaan muukaan uskonnollinen yhteisö ei tule tätä sääntöa muuttamaan.
Ihmiseen sisään rakennettu ymmärrys siitä, että omatunto menee kaiken muun yläpuolelle ei tule muuttumaan lainsäädönnön kautta.
Aina tulee olemaan niin, että se, jolla on ihmisten keskellä valta, päättää oikeasta ja väärästä, mutta viimekädessä yksilöihminen itse ratkaiseen toimintansa omantuntonsa mukaan. Jos enemmistön mieli ja ihmisen omatunto menee vastakkain, enemmistö voittaa ja tuo toisin uskova joutuu vaikeuksiin. Näin tämä toimii ja ei sitä muuksi voi muuttaa.
Demokraattisissa yhteisöissä enemmistö päättää, mikä on oikeaa ja väärää: se mikä tänään on oikein, voi olla jo huomenna väärin ja päinvastoin.