Kirjoittaja Aihe: Hyviä ehdotuksia puhujiksi Lapuan 2014 ja muille Herättäjäjuhlille  (Luettu 41848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Eihän kirkossa helvetillä tms. uhkaile nykyään kukaan muu kuin juurikin Sadinmaa:

"Sinä päivänä Herra vaatii tilille maan hallitsijat. Heidät kootaan yhteen ja samaan vankikuoppaan, samaan tyrmään heidät teljetään."

Sadinmaa uhkailee tässä helvetillä ainoastaan päättäjiä ja hallitsijoita, ei meitä, jotka valitsemme päättäjät. Meillähän on demokratia ja saamme semmoiset päättäjät kuin itse haluamme.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
Eihän kirkossa helvetillä tms. uhkaile nykyään kukaan muu kuin juurikin Sadinmaa:

"Sinä päivänä Herra vaatii tilille maan hallitsijat. Heidät kootaan yhteen ja samaan vankikuoppaan, samaan tyrmään heidät teljetään."

Hyvätuloiset on saaneet nauttia taivaasta jo maan päällä, joten saman pituinen aika helvettiä on heille sopiva rangaistus  :kieli:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Hyvätuloiset on saaneet nauttia taivaasta jo maan päällä, joten saman pituinen aika helvettiä on heille sopiva rangaistus  :kieli:
Miksi olla kateellinen ja katkera. Ei se tulojen määrä ole synti, vaan se miten ne on hankittu. Paljonko on tehty vilppiä ja vilunkia vai onko ansiosta kertyneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Sadinmaa uhkailee tässä helvetillä ainoastaan päättäjiä ja hallitsijoita, ei meitä, jotka valitsemme päättäjät. Meillähän on demokratia ja saamme semmoiset päättäjät kuin itse haluamme.

Kyllä se koko puheessaan uhkaa koko rahavaltaa, jota en  minä ainakaan tunnusta olleeni kaikkea valitsemassa. Ja eiköhän me useimmat eletä aika yltäkylläisyydessä, noin maailmanlaajuisesti ajatellen?

Pointti oli kuitenkin siinä, että kyllä niitä helvetillä pelottelijoiita edelleen löytyy. Ei niin siinä, ketä ja miksi pelotellaan.

Lainaus käyttäjältä: seppos
Miksi olla kateellinen ja katkera. Ei se tulojen määrä ole synti, vaan se miten ne on hankittu. Paljonko on tehty vilppiä ja vilunkia vai onko ansiosta kertyneet.

Mistäpä tiedät, onko myyrä kateellinen? Onko kysymys siitä, että hän haluaisi itselleen saman, mitä noilla rikkailla on (se olisi kateutta), vai haluaisiko edes murusen noilta rikkailta niille, joilla on vielä vähemmän kuin häneltä itseltään? Ehkä hän tuntee paljonkin väkeä, joka on irtisanottu "tuotannollisin ja taloudellisin perustein", ts. jotta saataisiin lihotettua omistajien pussia siirtämällä tuotanto halvempiin maihin, joissa sitten vaikka työsuojelu laiminlyödään?

Ansion "omuuskin" on vaikea mitata. Kenen ansio on periä valmiiksi rahaa sijoitettavaksi, oma yritys, tarpeeksi älyä, sosiaalisia taitoja ja suhteita, mahdollisuus kouluttautua hyvään asemaan? Ja mikä kaikki on vilppiä? (Minä kyllä myönnän olevani kateellinen tässä työpaikassa niille, joilla on vakituinen työsuhde ja parempi palkka ja mielenkiitoisemmat tehtävät, vaikka minulla on parempi koulutus ja pidempi työkokemus. Mutta pidetäänkö minua vilpillisesti pätkäduunarina yhä edelleen? Ammattiliiton juristikin taitaa olla sitä mieltä että ei, kyllä tämä on ihan oikein.)

Valmiiksi katettuun pöytään synnymme kaikki, sanoi jo Augustinus. (Ja tämän opin Kansan Uutisten Viikkolehdestä  :).)
« Viimeksi muokattu: 21.10.13 - klo:10:38 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Kateus voidaan määritellä monin tavoin.
Tämä on varsin osuva:  Kateus on ennenn kaikkea tuhoava tunne.  Kateus tahtoo pois toiselta sen, minkä näkee tällä olevan.  Kateus siis kirjaimellisesti haluaa kerjäläiseltä paidan päältä, koska se on tuolla toisella.  Kateus voi hyvin vain nähdessään kärsimystä (Melanie Klein).  Kyseessä ei lopulta ole edes halu saada sama itselle, se ei riitä - kateellinen haluaa nähdä onnellisen onnettomana, oppineen tyhmäksi osoitettuna,  löytäneen tyhjiin riistettynä, iloisen keskellä murhetta.  Vaikka itse voisi löytää, saada rahaa, omistaisi mitä, josta voisi itse olla onnellinen ja tyytyväinen. Kateus vie  kalat vedestä, siis riistää arvon kaikelta, millä pelkää sitä olevan.  Kateus pieksee suutaan, kunnes kasdehdittu varmasti on joko pahoillaan tai vuorenvarmasti poissa näköpiiristä.  

Ei  mielestäni tuo mitä Öppiäinen kutsuu kateudeksi, vielä sitä ole.  Se on oikeutettua vihaisuutta epäoikeudenmukaisuudesta.  Vaikka sitä on totuttu nimittämään kateudeksi, ei saisi - se on sitä laastareilla puoskarointia, kun tarvittaisiin kirurgin veistä.
Tuon vihaisuuden ilmituonti oikeutettuna antaisi voimia muuttaa yhteiskuntaa oikeudenmukaiseksi.  Siis,   kun aina ei selitettäisi kaikkea kritiikkiä kateudeksi!!
Sen jälkeen kateus etsii uuden kohteen, voidakseen hyvin.
Ennen kaikkea kateus on kiitollisuuden vastakohta.  

Kateellinen ei ymmärrä kiitollisuutta.

Harva piirre ihmisessä saa yhtä paljon pahaa aikaan.  Kriittistä on helppoa kutsua kateelliseksi, mutta vaikeaa erottaa, onko hän kumpaa.  No - joskus sitä tunnistaa, jos se pitäisi työn puolesta osata...  Pitäisi, siis.
......................................................

Mitä tekemistä tällä on puhujiksi valittaviuen kanssa?  
Näköjään ei mitään.  
Joskus voi miettiä, miksi ei joku ehdotus kelpaa.

Tiedähäntä, onko tuo rikkauden vaaroista varottaja niin epäkelpo?  Jeesuksen suuhun nekin sanat on pantu, että rikkaan on vaikea päästä Taivasten Valtakuntaan.

Luukas eriototen näyttää mieltyneen tähän ja kerännyt nämä puheet huolella.   Meillä siis kokonainen evankeliumi paasaa tätä aihepiiriä. Jos Sadinmaa tästä puhuu,  ehdottomasti äänekkäästi kannalla!

« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:10:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa

Minusta tossa ei ole seppos katkeruutta, vaan sarkasmia ja hyvää huumoria.

Mistä ihmeestä toi kateellisuuskin tuli tohon, en löytänyt sitä pätkääkään myyrän kirjoituksesta.

Olen kyllä seppoksen kanssa samaa mieltä, että vilppi ja vilunki vie helvettiin,.

Toivotttavasti myyrä ei pahoittanut mieltään,
Itsenikin lasken helvettiin joutuvaksi, vaikka olen suht ookoo tuloinen, mutta en tulojeni takia sinne kuumaan paikkaan ja onneksi mun teologian mukaan sit todellisuudessa helvettiin ei joudu ne joiden nimi on ajassa kirjoitettu elämän kirjaan.
« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:18:24 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Viisveisaajan 'nimikkovirsi' Siionin virren 5 viides säkeistö sopinee näin kaamoksen tuloa kauhistellessa.

myyrä

• Vieras
Minusta tossa ei ole seppos katkeruutta, vaan sarkasmia ja hyvää huumoria.

Mistä ihmeestä toi kateellisuuskin tuli tohon, en löytänyt sitä pätkääkään myyrän kirjoituksesta.

Olen kyllä seppoksen kanssa samaa mieltä, että vilppi ja vilunki vie helvettiin,.

Toivotttavasti myyrä ei pahoittanut mieltään,
Itsenikin lasken helvettiin joutuvaksi, vaikka olen suht ookoo tuloinen, mutta en tulojeni takia sinne kuumaan paikkaan ja onneksi mun teologian mukaan sit todellisuudessa helvettiin ei joudu ne joiden nimi on ajassa kirjoitettu elämän kirjaan.

Juuh...ei se kateutta ole. Oon vaan varmaan jo äidinmaidosta asti ollut sellanen, että asetun aina näiden vähäosaisten puolelle ja se saa sitten kirvoittamaan sellaisiakin puheita ja kirjoituksia, joita voisi vähän harkita. Mutta minkäs teet kun joskus kiehuu ja leiskuaa... :003:

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa

Puhujan / puhujien nimellä ( nimillä ) näö (i )llä tai sukupuolella ( Lapuan herättäjäjuhlilla ) ei ole väliä, mutta tärkeää on, että ainakin muutama puhuja pystyy ihan oikeasti sisäistämään ja sisäistyksestään myös ulkoisesti riittävän selkeästi ja väkevästi kertomaan Lapuan lähes 200-vuotisesta herännäisyydestä. Muutaman puhujan täytyy siis olla lähes 200-vuotias!

On tärkeää, kun Lapualla ollaan, niin ainakin yksi puhuja pystyy munaskuitaan ymmärtämään Lapuan ( lapualaisten ) paradoksaalisuuden monessa asiassa - esimerkiksi siinä, että harvalla paikkakunnalla on niin aitoa noin kaksituhatta vuotta sitten tapahtuneiden asioiden tajua, mutta harvalla muulla paikkakunnalla kiroillaan niin usein että voi Krist...! Harvalla muulla paikkakunnalla yksi on monta ja moni on yksi, samanaikaisesti.

Ainakin yhden puhujan on riittävän selkeästi pystyttävä sanomaan kaikelle kansalle, että moni herännäisyydessä yhä totta oleva asia on tehty ja käynnistetty Lapualla jo 1800-luvun loppupuolella ja /tai 1900-luvun alussa. Me tänäiset jossain määrin ( tai mahdollisesti ) heränneet olemme tulleet monilta osin valmiiseen pöytään.

Ainakin yhden puhujan on tajuttava se, että Lapualla ( ja lapualaisille ) ei kelpaa mikä tahansa. On mentävä rohkeasti, pelkäämättä ja kaihtelematta ytimeen. Herännäisyyden parissa on jo sukupolvia sitten ollut herkänväkeviä ja kohtikäyviä virsiä ja hyvää kahvia  :kahvi: ja kunnon tupakkaa; herännäisyydessä on siis muutakin kuin liki kaikkiallla nyt kuultua gospelia ja harrasta viiniä. On siis ( vähän joskus sivuraiteelle jäänyttä ) virsiä, kahvia ja tupakkaa. Hyviä puheita ja huomioita myös ( on siis ainakin ollut )

Lapualla puhujan ei parane viisastella, eikä psykologisoida. Puhujan on Lapualla varauduttava myös painimaan. Siis kovin arkamainen, pelkuri ja heikko ei puhuja ( eivät ainakaan kaikki puhujat ) voi Lapualla olla. Eikä puhuja voi Lapualla selitellä. Selitykset nähdään Lapualla läpi. Puhujalta Lapualla vaaditaan enemmän kuin siltä joka puhuu jollain muulla paikkakunnalla. Miksikö? Siksi kun Lapualla on jo monta sukupolvea sitten käsitelty ne asiat, jotka muualla on löydetty muutama vuosi tai jokunen vuosikymmen sitten. :001: :002:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
Kyllä hyvin analysoit. Lapua on körttimaata, se on tangomaata, se on tulvamaata ja vain 131 metriä korkeasta Simpsiövuoresta on pitäny ylpeillä.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
 Aamulla keskustelin keskeisen körttisuvun eläkerovastin kanssa, kun hän muisteli serkkujaan.....Kirkkoherra toisensa perään, vitsailin, jotta oliko yhtään kappalaista?   Yksi oli pitkään sosiaalisdiakonisella uralla, mutta hänkin viimein hakeutui kirkkoherraksi, jotta on Simpsiön mäeltä lähdetty laajalle... Kysykää nyt sitten vaikka nuorempaa Tatua Kaarinasta. :icon_rolleyes: :icon_lol:

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
Jospa sitä ensi kesänä pääsee kuulemaan ensi kertaa niitä Suomen suurimpia urkuja, äänikerraltaan.
Luulen Pohojanmaalta löytyvän puheiden pitäjät.
Tarvitseeko niitä muualta "tilata?"

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa

Yksi Savosta vois tehdä kutaa.

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
   ... ja toinen pääkaupunkiseudulta. Täällä maakuntien parhaat ovat sekoittuneet ja jalostuneet. Lapua tietenkin puolustaa paikkaansa edellämainituista syistä, ja "alkuseurakunta"-mielessä. Ja ainahan järjestävän seudun puhujilla sekä esiintyjillä on enemmistöedustus luonnostaan.

🇫🇮

Poissa 1944

• ystäväkansaa
Muttei liikaa ylivaltaa puhujissa, se ei ole sopivaa. Mitäs sitten seuraavana vuotena Sotkamossa? Jos mennään perinteen mukaan.