Johan rupesi keittämään, kun luin iltalehdestä, että vanhempainliitto penää kärsivällisyyttä: Opettaja ei saa provosoitua ja aikuisen pitää pysyä aikuisena kaikissa tilanteissa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041016884026_uu.shtmlSiis mitä? Eipä tarvitse ihmetellä, että häirikköoppilaat osaavat käyttää tilannetta hyväkseen. Minulla oli lukiossa saksan opettaja, joka sanoi, että hän on oppinut hillitsemään itsensä. Juu juu, olipa tosiaan oppinut. Ei korottanut ääntään, mutta ihmisen koko olemuksesta paistoi semmoinen kireys, että pahempaa saa hakea. Valitettavasti hän oli onnistunut tukahduttamaan itsessään myös ilon.
Jos oppilaat saavat koulussa tahallaan härnätä opettajaa ja opettaja ei saa reagoida siihen, niin mitä siitä seuraa. Kun koulut on käyty, niin ketä nämä entiset oppilaat saavat sitten härnätä. Kyllä minusta aikuinen pysyy ihan aikuisena niin, että jos toinen riittävästi härnää, niin aikuinen ottaa penskalta luulot pois. Mitä ihmeen munattomia nössöjä opettajien pitäisi olla? Minusta aikuismaista käytöstä on nimenomaan se, että tilanteeseen puututaan. Jos raja ei tule vastaan siinä, että sanotaan, niin sitten tartutaan kiinni.
Olen huomannut ihan käytännössäkin, että jos ylipäätään toisen ihmisen antaa kävellä ylitseen, niin tämähän kävelee. Jos tekee kerralla selväksi, että nyt riittää, niin kummasti se auttaa. Tietääpähän seuraavalla kerralla, että minulle et ilmaiseksi kettuile.
Itselläni on ollut fiksut opettajat, mutta olen minäkin kuullut joistain entisajan kauhu-opettajista. Toivoisin, että tässä keskustelussa ei nyt puhuttaisi niistä vaan ihan näistä nykyajan opettajista, jotka on pantu puun ja kuoren väliin.