Kirjoittaja Aihe: Uskonnoton kristitty  (Luettu 28172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #60 : 01.04.13 - klo:21:55 »
Kaste on uudestisyntymisen paikka ja siinä synnit pestään henkilökohtaisesti pois, pukien kastettavan päälle Kristuksen puhtaus.

Siksi ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, Hengestä koska liha on synnin turmelema.

Joidenkin mielestä seuraava menee heresian puolelle, mutta en malta olla kirjoittamatta sitä, mitä henkilökohtaisesti olen löytänyt Uudesta Testamentista. Ja totean olevani "harhaoppinen" kaikkien tuntemieni uskonsuuntien virallisten oppikäsitysten kanssa, mikäli ne on määritelty.

UT erottaa selkeästi vesikasteen ja ns. henkikasteen. Itse samaistan henkikasteen siihen hetkeen, kun ihminen uudestisyntyy. Pietari julisti ekahelluntaina: "Tehkää parannus(1) ja ottakoon kukin teistä kasteen(2), niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(3)." Kannattaa painaa mieleen tuo järjestys.

Samariassa tapahtui niin, että ihmiset ottivat vesikasteen ja Pyhä Henki tuli vasta myöhemmin.

Korneliuksen kodissa tapahtui päinvastoin, ensin tuli Pyhä Henki ja vesikaste tapahtui vasta sitten.

Voi hyvin olettaa, että ekahelluntaina joissakin tapauksissa saattoi olla niin, että vesikaste ja Pyhän Hengen saaminen tapahtuivat samanaikaisesti.

Paavali kirjoitti, että jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa (Room. 8:9).

Kun nuo edelliset vedän yhteen, niin tulen siihen johtopäätökseen, että opetuslapseus ja Jumalan lapseus ovat kaksi eri asiaa. Siihen on viittauksia Raamatussa (esim. Joh. 6:66 ja Matt. 18:3).

Lähetyskäskyssäkin käsketään tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla (Matt. 28:19, 20). Eihän ihminen voi tehdä Jumalan lapsia, mutta kylläkin opetuslapsia. Totean tähän lopuksi vielä senkin, että esim. ev.lut. kirkossa on ollut ainakin yksi huomattavia julistaja, joka on tullut samaan johtopäätökseen. Ehkä joku jo arvaa, ketä tarkoitan.

Joillekin vapaiden suuntien ihmisille edellinen on sietämätöntä, koska se merkitsee sitä, että alkuseurakunta kastoi pääosin uudestisyntymättömiä, eli niitä, joilla ei vielä ollut Pyhää Henkeä. Jos tämä käsitykseni saisi kristikunnassa enemmän tilaa, niin se merkitsisi kasteriitojen loppumista suurelta osin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #61 : 02.04.13 - klo:08:14 »
Kääntyminen (parannuksen teko), kasteelle tuleminen ja Pyhän Hengen saaminen voivat tarkoittaa samaa. Ihminen suostuu siihen, että seurakunnan palvelija kastaa hänet ja saa näin Jumalalta lahjana osallisuuden Pyhään henkeen. Toimijoita on kolme, jokaisella on oma osuutensa, mutta tapahtuma on yksi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #62 : 02.04.13 - klo:08:37 »

   Onesimusta on kiittäminen harvennetuista riviväleistä. Lukukokemus jopa mahdollistuu.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #63 : 02.04.13 - klo:10:13 »
Kaste ei sinänsä vaikuta sitä, että Pyhä Henki tulisi ihmisen sydämeen. Siitä on UT:ssa esimerkkinä noita Simon. En usko, että maailmanhistoriassa Simon olisi ollut ainoa sellainen tapaus.

Eikä tarvitse kummoistakaan näkökykyä sen havaitsemiseksi, että kaikissa kastetuissa ei asu Pyhä Henki.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #64 : 02.04.13 - klo:10:32 »
Kaste ei sinänsä vaikuta sitä, että Pyhä Henki tulisi ihmisen sydämeen. Siitä on UT:ssa esimerkkinä noita Simon. En usko, että maailmanhistoriassa Simon olisi ollut ainoa sellainen tapaus.

Eikä tarvitse kummoistakaan näkökykyä sen havaitsemiseksi, että kaikissa kastetuissa ei asu Pyhä Henki.

Näin minäkin sen näen.

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #65 : 02.04.13 - klo:10:40 »
Usko on yksi, uskontoja on monia.
Usko on yksi, teologia on fariseuksille sopivaa näpertelyä...
:icon_biggrin:
Acta est fabula, plaudite

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #66 : 02.04.13 - klo:10:52 »
Suomen kristikunnan pahin tuomio, usein jaettu ja pelätyin sana alkaa f-kirjaimella?
Mutta se riski on otettava jos suunsa haluaa aukaista.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #67 : 02.04.13 - klo:10:56 »
Usko on yksi, uskontoja on monia.
Usko on yksi, teologia on fariseuksille sopivaa näpertelyä...

kuten myös "ylivalistuneille", niitäkin kun aina mahtuu joukkoon.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #68 : 02.04.13 - klo:13:43 »
Olen pahoillani, mutten ole ymmärtänyt keskustelusta mitään. Jo lähtökohta on käsitteellisesti mahdoton. Uskonnotonta kristittyä ei voi olla olemassa. Ensimmäinen kaataa toisen määritelmän, ja toinen kaataa ensimmäisen määritelmän.  :icon_cool:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #69 : 02.04.13 - klo:13:56 »
Mikä on uskon ja uskonnon ero? Jos uskonnolla tarkoitaan ulkoista järjestäytymistä ja siihen kuuluvia tapoja, voisi uskonnoton kristitty olla mahdollinen. Uskon laita on joskus heikko, mutta kuuluuhan sen kanssa kilvoitteleminen kristittynä olemiseen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #70 : 02.04.13 - klo:14:02 »
Eikö kristillisyys olekaan enää uskonto?
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #71 : 02.04.13 - klo:14:22 »


 Eikö kristillisyys olekaan enää uskonto?


   Sikäli ei, että jos, rinnastuisimme muihin uskontoihin. Olemmehan ainutlaatuisia. Jumalamme on yksi, muut ovat jumalia.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #72 : 02.04.13 - klo:16:44 »
Eikö kristillisyys olekaan enää uskonto?

On tämä sitäkin. Uskonto on se paketti, jonka sisällä on kristillinen usko.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #73 : 02.04.13 - klo:17:09 »
Mikä on uskon ja uskonnon ero?

Voisiko aihetta lähetyä hieman toisin? Ehdotan, että sana "usko" korvataan sanalla "evankeliumi". Nyt sitten voitaisiin sanoa, että uskonto on sitä, mitä ihminen tekee "Jumalan hyväksi", mutta evankeliumi on sitä, mitä Jumala on tehnyt ihmisen hyväksi.

Australialainen teologi Robert D. Brinsmead on sanonut mielestäni aika osuvasti:

"Ihminen voi olla todella inhimillinen vain tietäessään, että hänen asiansa on oikein, että hän on vanhurskautettu. Kaikki ihmisten käyttäytyminen on suhteessa vanhurskauttamiseen. Ihmisen käyttäytyminen kumpuaa joko vanhurskautumisen yrittämisestä tai vanhurskauttaminen tuomasta lohdutuksesta."

Eli tässäkin ihmiset jaetaan kahteen joukkoon, jokainen meistä kuuluu toiseen niistä. Sanoisin, että ei-kristitty voi olla syvästi uskonnollinen. Hän voi olla kallistunut mihin tahansa uskontoon. Kuitenkin kristinuskoon kallistunut on todella surkuteltava, ellei häntä ole vanhurskautettu. Hän on lähellä, mutta kuitenkin liian kaukana.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #74 : 02.04.13 - klo:17:22 »
Ehkä jotenkuten ymmärrän mistä täällä keskustellaan.
Kaikissa ajatuksissa on varmasti oikeaa sisältöä, asiaa voi tietysti perusteellisesti miettiä.
Edelleen korostaisin yksinkertaista lapsen uskoa.
Jos ihan kaikkea ei ymmärrä, niin Jumala kyllä pitää hulluistaan huolen.
Mielestäni ihminen tietää jossain sisimmässään, omassatunnossaan, sydämessään...onko pelastettu ja
kulkemassa elämän tietä (taivastietä, ristin tietä)...vai eikö ole tällä tiellä, pelastettujen joukossa.
Luullakseni Pyhä Henki tämän meille osoittaa.