Kirjoittaja Aihe: Uskonnoton kristitty  (Luettu 28425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #45 : 31.03.13 - klo:20:55 »

---On sanottu että vastasyntyneen ensimmäinen parkaisu on hänen ensimmäinen tekosynti, mutta se on liian siloitellusti sanottu.  Jo ensimmäinen hengenveto on ensimmäinen tekosynti ja sitäkin edeltää perisyntisyys josta kaikkia johtuu. Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään hyvää. Ihminen näes syntyy luontojaan pimeyden valtakuntaan, pimeyden lapsena. ---



Tuo taitaa olla jostain Lestadiuksen kirjasta. Aloin joskus lukea jotain hänen kirjoittamaansa ja hän kirjoitti, kuinka se ahneuden piru on jo pikkulapsessa, joka hamuaa ruokaa. En muista sanamuotoa, mutta lukemiseni loppui siihen. En halunnut edes tietää jatkoa.

Toki ihmisessä on perisynti, sitä en kiellä, mutta silti en allekirjoita tuota lainausta.

Muutaman lestapapin suusta kuulin, että uskovaisten (siis lestojen) lapset ovat Jumalan lapsia ja uskottomien (ei lestojen) lapset ovat perkeleen lapsia. Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun pirut olivat mielessä kyseisen papin saarnatessa ja eniten tuli seurattua kelloa, milloin saarna loppuu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #46 : 31.03.13 - klo:21:01 »
Jampe määritteli kilvoittelun tosi hyvin tuolla edellä. Jotain tuommosta minäkin puhuin, kun kilvoittelua yritin jollekin selittää. Ensin puhuin tuosta "pyhään elämään pyrkimisestä", ja sitten tajusin, että eihän siinä voi olla kaikki, muuten mentäisiin aika juutalaiseksi tai buddhalaiseksi tai miksi nyt vaan sellaiseksi, missä ei armosta olla juuri kuultukaan. Huomasin, että kilvoitteluhan tarkoittaa yhtä aikaa kahta asiaa, juuri niitä mistä Jampe puhui. Kilvoittelu taivastiellä on omavoimaisuudesta pois pyrkimistä ja kilvoittelu maailmassa on Jumalaa, Jumalan tahtoa ja toisia ihmisiä rakastaen elämään pyrkimistä.

Ei tule silti ajatella, että jälkimmäinen ei onnistu kuitenkaan niin aletaanpa vain ensimmäistä. Elämä kun on paljon helpompaa, jos on suurin piirtein väleissä Jumalan lain ja toisten ihmisten kanssa. Vaikka suruton elämä vaikuttais kivalta niin ei se sitä sitten loppujen lopuksi oikeasti oo, vaan kaikenlaista murhetta vain tuottaa.

Minusta ihmisellä on sen verran omaa "ratkaisuvaltaa", että kykeneekö sulkemaan korvistaan pois omantunnon äänen, joka ahdistaa kirkkoon ja seuroihin silloin kun siemen on sieluun kylvetty. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tuntuu aika mahdottomalta sitä vastustaa, ellei sitten ole jotenkin valtavan paatunut tyyppi tai ellei lähipiiri ole sellainen, joka pystyy omalla mölinällään tuon omantunnon äänen peittämään.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #47 : 31.03.13 - klo:21:03 »

---Jos ei koko maailmaa koskettavaa armoa olisi, olisimme kaikki automaattisesti tuhon omat.

Niinhän me olisimme. Vertasit vain toisessa ketjussa armoa rahaan, joka on pantu kunkin ihmisen tilille. Minä taas vertaan armoa siihen, että meille on järjestetty pidot, joihin meitä kutsutaan. Me voimme joko hyväksyä tai hylätä kutsun.

Samaa olen ihmetellyt itsekin. En tiedä mitä se tarkoittaa ja koska en tiedä/ymmärrä asiaa niin noudatan hyväksikoettua luterilaista raamatun tulkintaperiaatetta jonka mukaan "epäselvät" kohdat selitetään selvien kohtien valossa mutta ennenkaikkea vapaa armo ja evankeliumi säilyttäen.

Tästä johtuen (ymmärrän) niin, että mikään synti ei voi olla niin suuri etteikö sitä voi katuva saada anteeksi. Jos toisin olisi, mielestäni evankeliumi olisi ristiriidassa itseään vastaan ja sitä en usko.

Mainittu epäselvyys johtuu joko siitä että emme ymmärrä epäselvää asiaa/halua ymmärtää selvää asiaa  tai  siitä että kyseinen kohta on kirjoitettu Raamattuun ilman oikeutusta tai epäselvästi.

Voi se johtua jostain muustakin mutten käsitä mistä.

Edellä sanotusta johtuen en halua pysähtyä tähän kohtaan vaan joudun toistaiseksi ohittamaan sen nöyrän kunnioittavasti ja epävarmana. En tämän  takia kuitenkaan ole valmis luopumaan evankeliumista, ainakaan vapaaehtoisesti.

Jos sinä et ymmärrä, mitä Pyhän Hengen pilkka tarkoittaa, niin se ei tarkoita sitä, ettei sitä kukaan ymmärrä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #48 : 31.03.13 - klo:21:07 »
Tuo taitaa olla jostain Lestadiuksen kirjasta. Aloin joskus lukea jotain hänen kirjoittamaansa ja hän kirjoitti, kuinka se ahneuden piru on jo pikkulapsessa, joka hamuaa ruokaa. En muista sanamuotoa, mutta lukemiseni loppui siihen. En halunnut edes tietää jatkoa.

Toki ihmisessä on perisynti, sitä en kiellä, mutta silti en allekirjoita tuota lainausta.

Muutaman lestapapin suusta kuulin, että uskovaisten (siis lestojen) lapset ovat Jumalan lapsia ja uskottomien (ei lestojen) lapset ovat perkeleen lapsia. Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun pirut olivat mielessä kyseisen papin saarnatessa ja eniten tuli seurattua kelloa, milloin saarna loppuu.

Mulla on juuri totiset kilvoituksen ajat menossa, kun opiskelukavereistani 80 % on lestadiolaisia ja körttiseuroihin ei täällä ole oikein tunkua (paitsi opiskelijaseurat pyörii ihan mukavasti). Eniten mua ihmetyttää niitten seurakuntaoppi ja kasteoppi. Mulle on sanottu (ja googlettamalla pääsee näköjään samaan lopputulokseen), että he uskovat ihan päinvastoin: jokainen lapsi syntyy uskovaisena ja kaste on joku "hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa", sillä siis ei heidän mielestään ole mitään todellista merkitystä. Ja lapsi joka kasvaa lestadiolaisessa kodissa, pysyy siinä "syntymäuskossa", kun taas muiden lapset eivät.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #49 : 31.03.13 - klo:21:51 »
Mulla on juuri totiset kilvoituksen ajat menossa, kun opiskelukavereistani 80 % on lestadiolaisia ja körttiseuroihin ei täällä ole oikein tunkua (paitsi opiskelijaseurat pyörii ihan mukavasti). Eniten mua ihmetyttää niitten seurakuntaoppi ja kasteoppi. Mulle on sanottu (ja googlettamalla pääsee näköjään samaan lopputulokseen), että he uskovat ihan päinvastoin: jokainen lapsi syntyy uskovaisena ja kaste on joku "hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa", sillä siis ei heidän mielestään ole mitään todellista merkitystä. Ja lapsi joka kasvaa lestadiolaisessa kodissa, pysyy siinä "syntymäuskossa", kun taas muiden lapset eivät.

Ei ole herkkua siellä. Jos vähän mietit niin huomaat, että koko opin tarkoitus on pitää joukko kasassa ja kuuliaisena johtokunnan miesten päätöksille. Nyt siellä ovat jotkut naiset ottaneet uusia vapauksia kuten Rebekka Naatus ja muutama muu täällä etelässä. Rukoilemme sinulle sitkoa ja kestoa sekä voimia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6354
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #50 : 01.04.13 - klo:03:05 »
Oletko sitä mieltä, ettei Jumala anna ihmisen itse valita?

Ei minulla ainakaan ole mitään mahdollisuutta valita, uskonko vai en.

Ihmettelen suuresti niitä uskovia, jotka kuvittelevat, että ateistit ja agnostikot ihan omasta tahdostaan ovat uskomatta. Jos on niin virheellinen näkemys ihmisen psyykkisestä rakenteesta, miten voi edes evankelioida?

Korkeintaan jos jo valmiiksi uskoo kaikki Jumalat ja armot ja pelastukset sun muut, voi (ehkä) vapaasti päättää, että ei kelpaa ja menenpä mieluummin helvettiin. En kylläkään tiedä, onko tällaisen päätöksen tekeviä ihmisiä olemassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6354
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #51 : 01.04.13 - klo:03:09 »
Jos ei koko maailmaa koskettavaa armoa olisi, olisimme kaikki automaattisesti tuhon omat.

Nyt olemme tuhon omia vain me, joille ei ole suotu uskoa jolla tarttua siihen armoon?

Miten käy armoon tarttumattomille?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #52 : 01.04.13 - klo:08:36 »
Nyt olemme tuhon omia vain me, joille ei ole suotu uskoa jolla tarttua siihen armoon?

Miten käy armoon tarttumattomille?

Matt. 7:7
   
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.

Ei ole ennalta määrättyä, että tuolle ja tuolle ei anneta uskoa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #53 : 01.04.13 - klo:09:13 »
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #54 : 01.04.13 - klo:10:22 »
 :082: :031:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #55 : 01.04.13 - klo:16:59 »
Meidän tulisi katsoa Jeesukseen, pyytää ja rukoilla että Hän saisi pelastaa meidät, että Hän saisi
osoittaa meille tien mitä tulisi kulkea, Häneltä voimme pyytää tienviittoja matkallemme.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #56 : 01.04.13 - klo:18:37 »
Olen paljon keskustellut vanhoillislestadiolaisten kanssa näistä asioista, kasteesta yms. Mielestäni Seppo sanoi kyllä oikein todetessaan että koko oppi heillä on rakennettu silmämääränä joukon kasassa pysyminen.

Vanhoillislestadiolaiseen uskoon ei kuulu sellainen perinteinen käsitys perisynnistä kuin luterilaisuuteen. Vanhoillislestadiolainen ei näet usko lapsen syntyvän syntisenä maailmaan. Tämän he perustelevat sillä että Kristus on lunastanut koko maailman synnit.

Äkkiseltään voisi luulla että juuri tuotahan minä itsekin olen koko ajan paasannut tässä ketjussa, mutta ollakseni tarkka kyse ei ole ollenkaan samasta asiasta. Nimittäin heillä menee sekaisin yleinen ja henkilökohtainen vanhurskauttaminen. (aina vaan opillisemmaksi menee...)

Yleinen vanhurskauttaminen on se että Jeesus on maksanut kaikkien maailman ihmisten synnit ja julistanut ne anteeksiannetuiksi ja kun evankeliumia saarnataan, saarnataan juuri tätä yleistä, koko maailman autuutta.

Henkilökohtainen vanhurskauttaminen taas on sitä kun kasteessa Jumala pukee kastettavan henkilökohtaisesti autuuden vaatteeseen ja Kristuksen synnittömyyteen.

Palstamme pappis-teologis-oppineet henkilöt voinevat tarvittaessa vahvistaa että näin asia on evankelisluterilaisessa tunnustuksessa.


Lestadiolaiset siis sekoittavat kasteopissaan yleisen ja henkilökohtaisen vanhurskauttamisen. He pukevat vauvalle autuuden vaatteet yleisen vanhurskauttamisen perustalla. Juuri sen takia he eivät voikaan hyväksyä että kirkkomme liittää kasteeseen niin suuren merkityksen. Heidän kasteensahan (oman oppinsa mukaan) on lähes merkityksetön ja sisältöä vailla oleva rituaali jonka merkitys kilpistyy korkeintaan seurakuntaan liittämiseen. He kuitenkin kutsuvat oppiaan "luterilaiseksi" mutta varmaa on että Luther kasteineen joutuisi heidän joukossaan alta aikayksikön jonkinlaiseen pannaan.

Raamattu ja kirkko kuitenkin opettaa että "mikä on lihasta syntynyt, on liha". Vaikka siis lapsi syntyessään onkin syntein anteeksiantamuksen "uhri" ja kohde (vailla mahdollisuutta paeta sitä kohtaloa), niin hän on kuitenkin vielä ulkopuolella Jumalan valtakunnan joka hänelle lahjoitetaan nimenomaan KASTEESSA. Kaste on uudestisyntymisen paikka ja siinä synnit pestään henkilökohtaisesti pois, pukien kastettavan päälle Kristuksen puhtaus.

Siksi ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, Hengestä koska liha on synnin turmelema.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #57 : 01.04.13 - klo:18:40 »
Kerrotaan tarinaa miehestä, joka saarnasi Puhujan Kulmalla Lontoon Hyde Park'issa ja joka saarnassaan sanoi, että jokainen, joka ei usko Jumalaan, on hullu. Mies kuuntelijoiden joukossa huusi:
"Minä olen ateisti. Jos voitte osoittaa, että minä olen hullu, niin julkaisen sen lehdissä ja me ajamme teidät ulos kaupungista!"
"Ettekö todellakaan usko Jumalaan?"
"En takuulla! Olen taistellut Jumalaa vastaan koko ikäni!"
"Sanokaapa minulle", vastasi saarnaaja, "jos mies, joka tuhlaa elämänsä taisteluun jotakin olematonta vastaan, ei ole hullu, niin kuka sitten on?"

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #58 : 01.04.13 - klo:18:51 »
Mielestäni uskonnollisuus on sana, joka liittyy jokaiseen ihmiseen. Ja jokaisessa uskonnossa on jokin jumala tai niitä on useita. Ateistin jumala on ihminen.

Ainoastaan eläin ei ole ole uskonnollinen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #59 : 01.04.13 - klo:20:46 »
Kerrotaan tarinaa miehestä, joka saarnasi Puhujan Kulmalla Lontoon Hyde Park'issa ja joka saarnassaan sanoi, että jokainen, joka ei usko Jumalaan, on hullu. Mies kuuntelijoiden joukossa huusi:
"Minä olen ateisti. Jos voitte osoittaa, että minä olen hullu, niin julkaisen sen lehdissä ja me ajamme teidät ulos kaupungista!"
"Ettekö todellakaan usko Jumalaan?"
"En takuulla! Olen taistellut Jumalaa vastaan koko ikäni!"
"Sanokaapa minulle", vastasi saarnaaja, "jos mies, joka tuhlaa elämänsä taisteluun jotakin olematonta vastaan, ei ole hullu, niin kuka sitten on?"

Fiksusti lausahdettu
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi