Kirjoittaja Aihe: Uskonto on oopiumia kansalle.  (Luettu 7944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #45 : 05.02.13 - klo:18:04 »
Lestoilla maallikot eivät saa edes lukea Raamattua, kun kuuntelevat vain kiltisti, mitä saarnamiehet selittävät. Turha heidän on omia aivojaan käyttää kun ylhäältä luetaan mitä saa tehdä ja mitä ei.

Tarkoitin tässä maallikoilla tavallista seurojen kuulijakuntaa. Minäkin tiedän, että heikäläisillä (tavallisilla maallikoilla) on hyvin ohut raamatuntuntemus. Saarnamiehet eli useinmiten maallikkosaarnaajat (ei naiset) siellä selittävät Raamattua ja siinä on sen liikkeen laki. Olen kuullut, kun toimittaja on kysynyt saarnamieheltä, onko heillä ehkäisykielto. Vastaus on aina tyyliin: "Eihän toki, mutta jos Jumala näkee parhaaksi antaa lapsen, niin ei ihminen voi sitä estää." Niinpä niin, ehkäisykieltoa ei ole, mutta vaikka olisi 16 lasta ja äiti yliväsynyt ja hengenvaarassa, niin ehkäistä ei kuitenkaan saa. Tunnen henkilökohtaisesti muutaman tämmöisen äidin. Täytyy sanoa, että lapset ovat suorastaan heitteillä, hirveää katsottavaa, mutta vaikea siihen on puuttua. Isät ehtivät kummasti silti harrastamaan. Käyvät toki töissä, elättävät perheensä ja maksavat veronsa kiltisti. Ja ovat hyvin mukavia.

Vähän noiden saarnamiesten tyyliin Jampe selittää Lutherin ajatuksia. IHAN KAIKKI tuntemukset ovat ihmisestä, MITÄÄN merkkejä Jumala ei anna ihmisille.  Ei voi edes myöntää, että toisen täysin pyytämättä saatu merkki voisi olla Jumalalta. Ihan kuin Jumala ei pystyisi millään tavalla toimimaan ihmistä vahvistaakseen. Eri asia on uskoa ilman merkkejä ja sitten taas saada Jumalalta kokemus, joka auttaa kestämään tulevan raskaan tapahtuman. Vähän samaa, kuin jotkut väittävät, että kaikki ruumiillisuus on likaista eikä sillä ole Jumalan kanssa mitään tekemistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16082
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #47 : 05.02.13 - klo:18:52 »
Anteeksi sekoiluni. Olet Pirska aivan oikeassa. Kiitos kommentista. Ryhmä, jolla ei ole ollenkaan pappeja on tietysti esikoislestadiolaiset. Onko dementia iskenyt noin pahasti. Rauhan Sanalaisilla on useita pappeja, myös naispappeja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #48 : 06.02.13 - klo:16:58 »
...   ...   


Asiasta on varmaan turha väitellä.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6402
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #49 : 07.02.13 - klo:15:44 »
Tunnen mielestäni kohtuullisen hyvin vanhoillislestadiolaisuutta. Pirskan esittämä väite ei pidä paikkaansa että he eivät saisi itsenäisesti lukea Raamattua. Kyllä heidän keskuudessaan ihan kehotetaankin Raamatun tutkimiseen, mutta kulttuuri on siellä sellainen että enemmän on totuttu luottamaan saarnamiesten tulkintoihin jotka edustavat yhteistä linjaa. Raamatun tutkiskeluun heidän keskuudessaan kyllä kehotetaan, vaan ei individualistisiin tulkintoihin. Vanhoillislestaiolaisuudessa ei ole sellaista itsenäistä Raamattupiiri- ym. kulttuuria kuten onissa muissa liikkeissä. Tämä on liikkeen ominaispiirre aivan samoin kuin körttiläisyyden ominaispiirre on se, ettei ole samanlaista rukoilukulttuuria kuin vaikkapa viidesläisyydessä.

Sekään ei pidä paikkaansa etteivät siellä maallikot saa puhua, vaan asia on aivan päinvastoin; vanhoillislestadiolaista maallikkovaltaisempaa herätysliikettä tuskin löytyy. Papisto edustaa heillä saarnaajista hyvin pientä osaa kaikkien saarnaajien joukosta. Sama koskee perinteistä esikoisuutta. Viisveisaaja vahvistanee näkemykseni?

Juu vahvistan.

Mites tää keskustelu onkin kääntynyt lestadiolaisiin?
Noista hurmoksista, niin Lutherin aikaan hänen saarnatessa oli paljonkin, niin sanottuja ihmeitä ja merkkejä ja sairaiden parantumisia.
Vanhoillislestadiolaisilla on liikutuksensa ja esikoislestadiolaisilla se kaunis sovinnon halaus, lisäksi siellä kyllä paljon itketään seuroissa.
Jotenkin tosi sympaattisia nämä esikoislestadiolaiset, kun kokoontuu Puistolassa pääkaupunkiseudulla.

Itse en kaipaa näitä hurmoksia niinkään paljoa, mutta ei mitään vastaan, mutta tulisi kait olla niin että ihmeet ja merkit seuraa niitä jotka uskovat, eikä uskovat seuraa ihmeitä ja merkkejä.
Sempä takia olen tykästynyt pieniin körttiseuroihin missä ei ole merkkipuhujia ja muita tärkeitä heppuja.

Kuten jossain aikasemminkin kirjoitin herätyksestä, niin näkisin sen olevan jotain muuta kuin kääntymisiä. Enempi sellaista että ihmiset alkavat kiinnostua hengellisistä asioista ja käydä kirkossa messuissa ja muualla.
Jotenkin tämä hurmoksellisuus on kuitenkin aika iso asia kaikenlaisissa uskonnollisissa porukoissa.

Lestodiolaisten kurista ja synnyttämisistä olen sitä mieltä, että se tiukka oppisuus on jäämässä heiltäkin vähemmälle.
Aina tietysti on tiukkoja ja oikea oppisia, mutta ne taitanee olla vähemmistöä.
Jos ajattelee expontetiaaliin lestoja, niin jos nyt joka perhe jos niitä on vaikka 1000 koko liikkeessä ja niden lapset saa jokainen 10 lasta, niin se on jo 10 000 j jos he taas 10, niin 10 X 10 000 olisi satatuhatta ja ne kertaa, niin todellisuudessa lestadiolaisia tulisi jo olla miljoonia mutta tosi asia on, että noin 2 kymmenestä pysyy liikkeessä ja muut jouksee maailman teillä kuka minnekkin turmioon tai jonnekkin.
Koko maailma ei tajua ja olen varmaan ainoa tervejärkinen maapallolla.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #50 : 07.02.13 - klo:18:11 »
 :icon_wink:

Lestadiolaisiin tämä taisi kääntyä, kun kerroin lukeneeni rovasti Laestadiuksen kirjoituksia todeten  hänellä olleen mielestäni terve näkemys liikutuksista että ne ovat ihmisen reaktio armoon. Tosin olen lukenut myös muita LLL:n teoksia kuten Huutavan ääni korvessa ja Hulluinhuonelaisen, mutta Hulluinhuonelaisessa arvostettu rovasti vai liekö vielä siihen maailman aikaan nuori pappismies, sijoitteli ihmisen luonteenpiirteitä/alkukantaisia himoja erilaisiin ruumiinosiin ja sisäelimiin. Minun oli vaikea tätä käsittää mutta mietiskelen yhä asiaa. Kasvitieteilijänäkin Laestadius teki merkittävän työ, paitsi että tunnettiin pohjoisen kansan herättäjänä. Laestadiuksen perintönä on Lapissa ja muuallakin väkevää ja juurevaa hengellisyyttä. Kaikkine  karvoineenkin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.13 - klo:18:14 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6402
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #51 : 07.02.13 - klo:18:20 »
 :)
Ilmeisesti Lars Leewi oli Lutherin jäljillä.

Muistan joskus nuorempana lukeneeni Lutheruksen esseen tai jonkun ihmisen nenästä.
Kuinka tämän haisevan onkalon on Jumala asettanut keskelle ihmisen naamaa, että pysyisi nöyränä.
Tämä limainen ja haiseva uloke naamassa suun ylä puolella silmien alapuolella pisäisi saada ihmisen ylpeys karisemaan.

Ikävä kun en muista mistä sen luin, mutta siihen aikaan kun sen luin jätin Lutterin kirjoitukset kyllä kauas.
Luin sitten kulttuurisesti sivistävää kirjallisuutta, kuten "kuinka myydä hankalille ihmisille".
Koko maailma ei tajua ja olen varmaan ainoa tervejärkinen maapallolla.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #52 : 07.02.13 - klo:18:50 »
Saman Lutherin tekstin olen lukenut mutten liioin muista missä se mahtoi olla. Luther oli esitystavaltaan värikäs ja suorasukainen eikä kristillisyys ollut hänelle leikkiä, kuten ei Laestadiuksellekaan. Sanoihan Luther mm. että naisella on leveä lantio että hän istuisi kotona eikä huonosti sanonutkaan!  :003:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16082
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #53 : 07.02.13 - klo:18:59 »
Saman Lutherin tekstin olen lukenut mutten liioin muista missä se mahtoi olla. Luther oli esitystavaltaan värikäs ja suorasukainen eikä kristillisyys ollut hänelle leikkiä, kuten ei Laestadiuksellekaan. Sanoihan Luther mm. että naisella on leveä lantio että hän istuisi kotona eikä huonosti sanonutkaan!  :003:

Varo ettei vaimo lue foorumia salaa. Tuosta tulee korville. Lyyli oli äitini nimi, eikä hän voinut sietää laulua "Lyyli leväperä"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3896
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #54 : 17.04.13 - klo:22:02 »
:)
Ilmeisesti Lars Leewi oli Lutherin jäljillä.

Muistan joskus nuorempana lukeneeni Lutheruksen esseen tai jonkun ihmisen nenästä.
Kuinka tämän haisevan onkalon on Jumala asettanut keskelle ihmisen naamaa, että pysyisi nöyränä.
Tämä limainen ja haiseva uloke naamassa suun ylä puolella silmien alapuolella pisäisi saada ihmisen ylpeys karisemaan.

Ikävä kun en muista mistä sen luin, mutta siihen aikaan kun sen luin jätin Lutterin kirjoitukset kyllä kauas.
Luin sitten kulttuurisesti sivistävää kirjallisuutta, kuten "kuinka myydä hankalille ihmisille".






Pöytäpuheista...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #55 : 19.04.13 - klo:23:32 »
Jumala antaa merkin tai ihmeen, ihminen muodostaa kokemuksen.
Fariseusten kokemus oli, että merkin pitäisi olla jotakin suurta ja mahtavaa, mutta Jeesus vastasi heille: "Illalla te sanotte: 'Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa', ja aamulla: 'Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.' Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä. Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki."

Suurien ja mahtavien kokemusten kalastelu on epäjumalanpalvelusta.
Jumalan merkkejä ja ihmeitä me emme usein edes huomaa.
Kun huomaamme, muodostamamme kokemus on toivottavasti uskoa vahvistava.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #56 : 20.04.13 - klo:13:46 »
Suurien ja mahtavien kokemusten kalastelu on epäjumalanpalvelusta.
Jumalan merkkejä ja ihmeitä me emme usein edes huomaa.
Kun huomaamme, muodostamamme kokemus on toivottavasti uskoa vahvistava.

Edes vähän kun ymmärtäisin Jumalan ihmeistä ja Hänen antamastaan huomiostaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #57 : 21.04.13 - klo:14:03 »
Suurien ja mahtavien kokemusten kalastelu on epäjumalanpalvelusta.

Niin on, mutta samoin on pienten ja vaatimattomien ns. "rauhallisten" merkkien tavoitteleminen. Moni luulee että kun hiniöi kokemuksia ja merkkejä, niin rauhallinen ja vaatimaton kokemus/merkin toivominen olisi jotenkin hyväksyttävämpää.

Kun esim. psalmeja lukee niin luomakunta on täynnä merkkejä joita käsketään tarkkailemaan. Ensimmäinenhän on tietenkin, kuten aina on sanottu; Jumalan sana, mutta myös nämä luomakunna merkit ja ihmeet.

Vanha kansa on tavannut sanoa että myös kansojen vaiheet ja ihmiskohtalot sisältävät merkkejä.

Kun luomakunta on täynnä merkkejä, on irvokasta tavoitella kokemuksia ja lisämerkkejä. Hengellinen kokemusholismi on kaikkein irvokkain elämisen laatu.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4915
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #58 : 21.04.13 - klo:16:21 »
Niin on, mutta samoin on pienten ja vaatimattomien ns. "rauhallisten" merkkien tavoitteleminen. Moni luulee että kun hiniöi kokemuksia ja merkkejä, niin rauhallinen ja vaatimaton kokemus/merkin toivominen olisi jotenkin hyväksyttävämpää.

Kun esim. psalmeja lukee niin luomakunta on täynnä merkkejä joita käsketään tarkkailemaan.

Mitä on hiniöiminen? (Tämä on puhtaasti kielikysymys; en muista koskaan kuulleeni tuollaista sanaa, eli voi olla vaikkapa murretta jota en tunne.)

Olen saanut kirjoituksistasi sen käsityksen, ettet hyväksyisi edes koko luomakunnan merkkinä pitämistä (tai sellaiseksi kokemista). Olen sitten tainnut käsittää sanasi väärin?

Miten niitä merkkejä edes voisi tavoitella? Eivätkö ne ole koko ajan?
Kokeeko psalmirunoilija luomakunnan ihmeellisyyden jotenkin liian voimakkaasti, niin ettei opetus enää ole raikasta?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #59 : 21.04.13 - klo:16:30 »
Mitä on hiniöiminen? (Tämä on puhtaasti kielikysymys; en muista koskaan kuulleeni tuollaista sanaa, eli voi olla vaikkapa murretta jota en tunne.)

Etelä-pohojammaan murretta. Hiniöörä= haluta, tavoitella


Lainaus
Olen saanut kirjoituksistasi sen käsityksen, ettet hyväksyisi edes koko luomakunnan merkkinä pitämistä (tai sellaiseksi kokemista). Olen sitten tainnut käsittää sanasi väärin?


Käsitys ei todella vastaa omaa näkemystäni.


Lainaus
Miten niitä merkkejä edes voisi tavoitella? Eivätkö ne ole koko ajan?

Toivomalla salaisesti että omalle kohdalle osuisi joku merkki, jonka omavanhurskas sievistelynperkele selittää ihmiselle "viattomaksi avunpyynnöksi"



Lainaus
Kokeeko psalmirunoilija luomakunnan ihmeellisyyden jotenkin liian voimakkaasti, niin ettei opetus enää ole raikasta?


Minusta ei. Oikeastaan en ole/olisi mikään edes arvioimaan moista asiaa.  Sitäpaitsi, pidän psalmeja Jumalan sanana, enkä niinkään psalmirunoilijan omina näkemyksinä/kokemuksina vaikka ne varmasti sitä(kin) ovat. Runoilija on ollut  välikappale. Minusta siis psalmien sanoma on tarkoitettu omaksuttavaksi, ei arvioitavaksi.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-