Kirjoittaja Aihe: Näkemisestä  (Luettu 7276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Näkemisestä
« : 21.06.12 - klo:19:12 »

Herättäjäjuhlillakin puhunut toimittaja Heli Karhumäki kirjoitti Kotimaan juhannusnumeroon ( 2012 ) skeptisesti ja ylitieteellisesti ennustamisesta. Omakohtaisesti haluan kertoa, että minä olen tavannut monta mainioita näkijää. Voi sitä kyetä sitä paitsi näkemään paitsi toisille, myös itselleen. Olen ollut ymmärtävänäni, että jokseenkin 2000 vuotta sitten pallollamme kuljeskeli väkevä henkis-fyysinen ihminen ( ja tosi olemus ), joka tiesi tasan tarkkaan sen kuinka hänelle itselleen eri vaiheissa tulee käymään.

Jotain tuo mies tiesi toisistakin. :kahvi:

Seuraavaksi voinemme kai keskustella sitten seitsemästä lihavasta ja seitsemästä laihasta vuodesta ja siitä miten niihin tultiin.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
Vs: Näkemisestä
« Vastaus #1 : 21.06.12 - klo:20:55 »
Ihan lähipiirissä on ihmisiä, jotka ovat nähneet asioita ennalta. Nämä asiat ovat tapahtuneet joskus viikon, toisinaan vasta vuosien kuluttua.

Jokainen käsittelee ja arvioi näitäkin asioita omista lähtökohdistaan käsin. Se on fakta, se on elämää.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #2 : 21.06.12 - klo:21:18 »
Minulla oli aikoinaan kirkkoherra (Voitto Viro), joka oli erikoistunut parapsykologiaan ja unissasaarnaajiin. Kävi jopa Filippiineillä katsomassa kirurgia ilman veistä, mutta se paljastui huijariksi. Kävin joitakin kertoja katsomassa seurakuntasalissa näitä unissasaarnaajia ja bluffareita olivat järjestään. Ei ennaltanäkeminen ole mahdotonta, mutta suhtautumiseni siihen on erittäin varauksellinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 22.06.12 - klo:00:36 »

Herättäjäjuhlillakin puhunut toimittaja Heli Karhumäki kirjoitti Kotimaan juhannusnumeroon ( 2012 ) skeptisesti ja ylitieteellisesti ennustamisesta. Omakohtaisesti haluan kertoa, että minä olen tavannut monta mainioita näkijää. Voi sitä kyetä sitä paitsi näkemään paitsi toisille, myös itselleen. Olen ollut ymmärtävänäni, että jokseenkin 2000 vuotta sitten pallollamme kuljeskeli väkevä henkis-fyysinen ihminen ( ja tosi olemus ), joka tiesi tasan tarkkaan sen kuinka hänelle itselleen eri vaiheissa tulee käymään.

Jotain tuo mies tiesi toisistakin. :kahvi:

Seuraavaksi voinemme kai keskustella sitten seitsemästä lihavasta ja seitsemästä laihasta vuodesta ja siitä miten niihin tultiin.

Urho Kekkonen oli myrrysmies! :kahvi:

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 22.06.12 - klo:00:55 »
Minulla oli aikoinaan kirkkoherra (Voitto Viro), joka oli erikoistunut parapsykologiaan ja unissasaarnaajiin. Kävi jopa Filippiineillä katsomassa kirurgia ilman veistä, mutta se paljastui huijariksi. Kävin joitakin kertoja katsomassa seurakuntasalissa näitä unissasaarnaajia ja bluffareita olivat järjestään. Ei ennaltanäkeminen ole mahdotonta, mutta suhtautumiseni siihen on erittäin varauksellinen.

Ehkäpä joku muu Lauttasaaren kirkossa/seurakuntasalissa mukana ollut sai Voitto Viron järjestämistä tilaisuuksista paljon enemmän irti kuin mitä sinä seppos. Kaikki on yksilöllistä. Toisaalta: toki tietäjissä ja näkijöissä on tasoeroa - kuten on eroavuutta vaikkapa pappien kesken.  :kahvi:

Mutta osa meistä tietää missä mennään. Ja mitä tuleman pitää.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 22.06.12 - klo:08:44 »
kalistajan isä oli näkijäsukua. Olen tutustunut siihen sukuun jo kohta kolmekymmentä vuotta. Olen jälkirationalisti, mutta en pysty nähtyjä asioita järkiperäistämään.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 22.06.12 - klo:09:12 »
kalistajan isä oli näkijäsukua. Olen tutustunut siihen sukuun jo kohta kolmekymmentä vuotta. Olen jälkirationalisti, mutta en pysty nähtyjä asioita järkiperäistämään.

Totta tuo: Rannan ( s. Iskala ) Sanna-mumma näki kyllä. Asioista ja ihmisistä. Jopa joskus sen kuka tulee seuraavaksi käymään. ( Tuolloin ei vielä tietenkään kännyköity - ei usein edes soiteltu - että oletko kotona, tultiin vaan). Muistan nuo mumman esille ottamat etukäteisasiat hyvin ja toistuvasti kun olin hyvin usein mumman luona Lapuan Leivontiellä etenkin 1970-luvulla. Ja se kyllä se Iska-paappakin...! :kahvi:

Toisaalta, myös äitini suvussa... Mutta se on eri kertomuksen väärti...! :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 22.06.12 - klo:11:50 »
Minä en tiedä että suvuissani olisi ollut ketään varsinaista näkijää. Itsestäni olen tällä foorumilla jo aiemmin kertonut, että minulle sanottiin että minulla olisi "tiedon sanat".  Kielilläpuhuja profetoi myös suurta tulevaisuutta. Tässä sitä ollaan suurehkon suvun kanta-äitinä.
Hyvin herkkä sielunelämäni antaa minulle kyvyn lukea ihmisten näöstä myös ajatuksia. Myös tiedän edeltä määrättyjä toisarvoisia asioita, esim. kuka voittaa urheilukilpailussa. Miksi ???
En veikkaa, lottoa, enkä ole ottanut "kykyäni" mihinkään käyttöön. Ompahan itselleni ihmettelyn ja joskus lievän pelonkin asia.   :taistelu:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 23.06.12 - klo:15:34 »
Minä en tiedä että suvuissani olisi ollut ketään varsinaista näkijää. Itsestäni olen tällä foorumilla jo aiemmin kertonut, että minulle sanottiin että minulla olisi "tiedon sanat".  Kielilläpuhuja profetoi myös suurta tulevaisuutta. Tässä sitä ollaan suurehkon suvun kanta-äitinä.
Hyvin herkkä sielunelämäni antaa minulle kyvyn lukea ihmisten näöstä myös ajatuksia. Myös tiedän edeltä määrättyjä toisarvoisia asioita, esim. kuka voittaa urheilukilpailussa. Miksi ???
En veikkaa, lottoa, enkä ole ottanut "kykyäni" mihinkään käyttöön. Ompahan itselleni ihmettelyn ja joskus lievän pelonkin asia.   :taistelu:

Minä uskon että kyse on kuitenkin pelkästä intuitiosta. Ihminen joka ajattelee paljon erilaisia vaihtoehtoja, osuu pakostakin silloin tällöin oikeaan.

Sitä paitsi "tiedon sanat" eivät ole mikään ihmeellinen, maagis-mystillinen taito vaan yksinkertaiosen paljaasti sillä on "tiedon sanat" joka tietää paljon ja osaa tuoda sen esille.  Profetoiminen taas tarkoittaa Raamatun selittämistä. Ei niissä sen mystillisempää.

Todellisuus on tarua ihmeellisempää.  Tulevaisuudesta ei kukaan meistä, teistä tai heistä voiu sanoa että pystytäänklö sitä ennustamaan. Kaikki perustuu pelkkiin uskomuksiin, faktatietoa ei ole olemassa asiasta. Sitä paitsi, me emme ole jumalia,emmekä edes Paavaleita.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 24.06.12 - klo:00:26 »
Uskon että "oikeaa näkemistäkin" voi olla olemassa, sen ehkä tietää ja kokee vain ihminen itse.
Sellainen voi olla vaikeaa ja pelottavaakin. Jumala pitää kuitenkin omistaan huolta.
"Väärää näkemistä" ja sellaisen väärää ja jopa "kaupallista" hyväksikäyttöä on aivan liikaa.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 24.06.12 - klo:10:22 »
Muuta en voi kuvitella kuin että pitää olla vähintään Kaikkivaltias pystyäkseen näkemään tulevaisuuteen. No, nyt tietysti tulee kristinuskon sanomassa se, että Jeesus näki/näkee tulevaisuuteen koska on yhtä Kaikkivaltiuden kanssa.

Lisäksi Raamatussa sanotaan että Jeesuksen seuraajat näkevät näkyjä ja ennustavat. Tämä lienee mahdollista siten, että ovat yhtä Kaikkivaltiuden kanssa. Uskon kuitenkin että kyseessä täytyy olla kohtuullisen harvinainen tapahtuma, erikoistilanne vaikkapa jonkin harvinaisen suuren koettelemuksen, vainon tms. yhteydessä. Olisin voinut uskoa että vaikkapa Luther, koska oli kristinuskon kannalta tärkeässä asemassa, -olisi saattanut ennustaa jotain mutta en muista sellaista koskaan lukeneeni. Paavalit ja apostolit olivat erikoistapauksia erityistilanteessa.

Me taas istumme sohvalla mukavassa maailman ajassa ja kuvittelemme kaikenlaisia ennustuksia yms. Pitää ottaa huomioon että kyse ei ole leikkimisestä eikä tunnelmoinnista. Kuvittelisin jopa niinkin että sitten jos OIKEA ennustus tulee, niin sen sanoja ei ole enää itsestään lainkaan epävarma että "olikohan se nyt unta, luulottelua vai omia ajatuksia..."

Yleensäkin me AIVAN LIIAN HERKÄSTI uskottelemme itsellemme yliluonnollisuuden ja tunteellisuuden nälässämme kaikenlaista. Pitäisi ryhdistäytyä, elää normaalia elämää vältellen mielikuvitus-tunteellista kuulostelua ja sitten kun/jos mojahtaa niin sitten mojahtaa niin kunnolla että jalat menee alta eikä epäilystä asiasta jää, kuten Mooseksen kanssa kävi kun ei voinut edes katsoa sinne päin.

Siihen asti jättäkäämme kaikenlaiset tunteelliset kuulostelut ja haikailut. Jos joku meistä nostetaan uudeksi Lutheriksi tai Paavaliksi, niin sitten saattaa jotain tällaista tapahtua, tai vaihtoehtoisesti joku mökin mummo joka on elänyt 90 vuotta Kittilässä erämökissä eristyksissä muista ihmisistä eikä koskaan ole kuullutkaan mistään hurmahengistä, sairastaessaan vakavaa sairautta, saa yksinäisyyteensä ja kipuunsa lohdutusta mutta ei halua sitä kenellekään mainita sillä ei ole kerskailevaa sorttia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 29.06.12 - klo:23:18 »
Entisaikaan ainakin Kainuun salomailla kuultiin etiäisiä (suksien asettaminen seinää vasten ennen kuin henkilö oikeasti tuli kotiin yms.) ja "tiedettiin" asioita, esim. Amerikassa tapahtunut kuolemantapaus, viikkoja ennen kuin oikea tieto asiasta tuli.
Kysymys ei taida varsinaisesti olla "näkemisestä", mutta jonkinlaisesta epätavallisesta tiedonkulusta kuitenkin.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 29.06.12 - klo:23:28 »
Entisaikaan ainakin Kainuun salomailla kuultiin etiäisiä (suksien asettaminen seinää vasten ennen kuin henkilö oikeasti tuli kotiin yms.) ja "tiedettiin" asioita, esim. Amerikassa tapahtunut kuolemantapaus, viikkoja ennen kuin oikea tieto asiasta tuli.
Kysymys ei taida varsinaisesti olla "näkemisestä", mutta jonkinlaisesta epätavallisesta tiedonkulusta kuitenkin.

Tai sitten on kyse samasta asiasta kuin monien pörssi- ja talousasiantuntijoiden ennustuksissa. Onnistuneet ennustukset muistetaan, pieleen menneet unohdetaan. Satunnaisella nopanheitolla voi päästä yhtä hyvään tai parempaan tulokseen.

Nuoruuden työskentely perinnearkistossa ja kenttätöissä haastattelijana antoi näkökulmaa asiaan. Esimerkkinä laajalti tunnetut kello pysähtyi -tyyliset kuolemanilmoitukset. Muistanpa yhden yön 70-luvulla, kun herättiin herätyskellon vieterin rämähdykseen. Jonkin päivän päästä tulikin sukulaisilta tieto kuolemantapauksesta. Selvä peli, S. kävi kertomassa, että olenkin nyt oikosääristen pataljoonassa. Kumma kyllä sen jälkeen on kuollut sakkia lähipiiristä viljalti, yhtenäkin vuonna kymmenkunnat hautajaiset, mutta kellot sen kun tikittävät. Paitsi keittiön seinäkello, joka räpsähti talvella, mutta ei ole tullut kutsua hautajaisiin.

Mummovainaa kertoi kyllä etiäisistä, niin kuin moni muukin. Niiden aika taitaa olla ohi digitaaliviestinnän myötä. Hupshei, keksin juuri tuotteen: Facebook-etiäinen...

Mt

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 30.06.12 - klo:19:06 »

Kello pysähtyi huoneessani Vaasassa, kun Liisa-mummuni kuoli. Tiesin heti sisäisellä ymmärrykselläni mistä on kysymys ja sen kuka läheisistäni oli siirtynyt toiseen ulottuvuuteen eli mennyt niin sanotusti ovesta ulos.

Mutta mitäs näistä: jännää on sekin kun täällä painaa kuvanappia ja kuva on hetkessä jossain Japanissa.

Tietokoneissa on tietty eroa - ja toki myös nahkaisissa päätietokoneissa! :kahvi: :002:

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 30.06.12 - klo:22:28 »
Lintu sisällä huoneessa on myös tulkittu ennakkoviestiksi kuolemantapauksesta lähipiirissä. Toimi taas muutama viikko sitten sukulaisten kohdalla. Voi kuitenkin olla niin kuin Mt arveli, että ne kerrat unohdetaan, kun lintu on käynyt mutta kuolo ei olekaan ketään korjannut.