Kirjoittaja Aihe: Ei turisteille!  (Luettu 6336 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #15 : 23.02.12 - klo:09:55 »
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskus jopa tv-kamera lähietäisyydellä. Luvatta kuvaaminen tuntuu ilkeältä.

Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, ajatellut ainakin hyvinkin usein. Minä en pidä ollenkaan kuvatuksi tulemisesta ja olen sen kuvaajille sanonutkin ja pahoittanut mieleni kun mielipidettäni ei kuunnella eikä kunnioiteta ollenkaan. Olen tästä syystä jättänyt menemättä tilaisuuksiin ja tilanteisiin, joissa tiedän kuvaajien vaanivan. Mutta sekään ei tunnu mukavalta kun haluaisi olla mukana.

Onko niin että osallistuessaan johonkin julkiseen tapahtumaan (myös esim. foorumitapaamiseen) antaa samalla luvan kuvata ja myös luvan kuvien julkaisemiseen??  :icon_confused:

P.s. Ymmärrän tai ainakin yritän ymmärtää sellaisia ns. yleiskuvia mutta en lähikuvia ja/tai rajauksia ja zoomailuja ilman lupaa.

« Viimeksi muokattu: 23.02.12 - klo:09:59 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #16 : 23.02.12 - klo:10:02 »
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskus jopa tv-kamera lähietäisyydellä. Luvatta kuvaaminen tuntuu ilkeältä. Voisiko ratkaisuna olla kyltti, jossa ilmoitetaan, että hartaus menossa, hiljaisuus, valokuvaaminen kielletty tilaisuuden aikana? sinänsä turisteille voi olla todella kiintoisaa päästä seuraamaan kristillistä tilaisuutta - käymmehän mekin mielellään vierailla mailla temppeleissä, moskeijoissa ja katedraaleissa.

Kannatan ehdotusta. Olen nähnyt sitä käytettävän myös ulkomailla. Vaikka turisti olisi paikoillaan niin salamavalot häiritsevät. Monissa kirkoissa on salamavalokielto, mutta usea turisti ei osaa ottaa kameransa automaattisalamaa pois päältä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #17 : 23.02.12 - klo:10:14 »
Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, ajatellut ainakin hyvinkin usein. Minä en pidä ollenkaan kuvatuksi tulemisesta ja olen sen kuvaajille sanonutkin ja pahoittanut mieleni kun mielipidettäni ei kuunnella eikä kunnioiteta ollenkaan. Olen tästä syystä jättänyt menemättä tilaisuuksiin ja tilanteisiin, joissa tiedän kuvaajien vaanivan. Mutta sekään ei tunnu mukavalta kun haluaisi olla mukana.

Onko niin että osallistuessaan johonkin julkiseen tapahtumaan (myös esim. foorumitapaamiseen) antaa samalla luvan kuvata ja myös luvan kuvien julkaisemiseen??  :icon_confused:

P.s. Ymmärrän tai ainakin yritän ymmärtää sellaisia ns. yleiskuvia mutta en lähikuvia ja/tai rajauksia ja zoomailuja ilman lupaa.


Moi Toiveesi on kuultu ja lähetyskirkon zoomatuista kuvista on sinut poistettu verkosta. Emme halua loukata ketään. Yleiskuviin ei luonnollisesti ole kajottu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #18 : 23.02.12 - klo:10:41 »
Muuten ulkomailla tuo on vakiotapa. Messun aikana ei turisteja hortoilemaan kirkkoon. 20 sisäsiistiä japanilaista ei todellakaan ole ongelma, mutta pari bussilastia muunmaalaisia kuvailemaan kirkkoon on häiritsevää varsinkin, jos niitä on enemmän kuin kirkkoväkeä.

Riipuu kai ulkomaista. Mm. Palermossa (Sisilia) menimme paikallisoppaan johdolla kirkkoon, jossa oli meneillään häätilaisuus. Suomalaiset tietenkin alkoivat parveilla ulko-ovelle, "mennään nyt äkkiä tästä häiritsemästä", mutta joku järjrestävän tahon edustaja tuli toivottamaan tervetulleeksi -- myös hääjuhliin.
Kirkossa oli tosin ehdoton kuvauskielto, mikä on mielestäni hyvä asia. Kuvaaminen on todella häiritsevää.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #19 : 23.02.12 - klo:11:50 »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #20 : 23.02.12 - klo:12:36 »
Kuten tuossa Sadettan erinomaisessa tekstistä ilmenee on kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen sallittua. Toinen asia on, että kuvaaja voi käyttäytyä hienotunteisesti ja jos joku pyytää, ettei häntä vaikka foorumitapaamisessa kuvata, niin kuvaaja ottaa yleensä toiveen huomioon. Isommassa joukossa ollessa voi joutua kuvatuksi yhtenä ryhmän jäsenenä halusi tai ei. Lupaan parhaani mukaan olla kuvaamatta niitä foorumitapaamisessa, jotka sitä pyytävät.

Tämän päivän Kotimaassa Johanneksen kirkon yleisöstä oleva kuva oli rajattu juuri niin, että vaimoni ja minä putosimme yli laidan kuvan oikeasta reunasta. Emme tienneet tulevamme kuvatuiksi eikä minun naamastani ole niin väliä.

Joskus kuvasta voi olla hyötyäkin. Tuomiokirkossa minut tunnistettiin parin minulle vain nimimerkkeinä tutun foorumilaisen toimesta. Kiitos heille rohkeudesta koputtaa olkapäähän ja kysyä olenko Seppos. Tunnustin heti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #21 : 23.02.12 - klo:20:20 »
Tuota esille otettua juttua naurettiin kirkkokahveilla, jäin nyt miettimään,  olisiko kysymys tästä:  Jostakin syystä tuo kyltti on paikoillaan aina,  kun  saapuu Tuomiokirkon pyhäaamuiseen messuun.  Se on suosittu nähtävyys, eikä jokaiselle vieraasta kulttuurista saapuvalle ole niin selvää, ettei sinä ajanhetkenä tämä  härmäläinen jurottajakansa tykkää, jos kuljeksitaan edestakaisin ja räiskitään valokuvia.  

--------------------------------

Ellen muista aivan väärin, täällä on joskus kirjoiteltu siitä, kuinka konfirmaatiomessussa juuri vaikka nyt valokuvaus kiusaa, samoin levottomuus, kun kansaa vaeltaa edestakaisin, on vähän piinallista.   Kuitenkin siinä otetaan  vastaan oman  seurakunnan nuoriso uudessa statuksessa,  kirkollisessa täysi-ikäisyydessä, mitä lieneekin.  Ennen se oli vielä isompi juttu kun se merkitsi ensimmäistä pääsyä Ehtoolliselle.  

-------------------------------

Ehkä oivaltavampaa olisi kirjoittaa vaikka:  For the tourists to be taken on account:  the christian holy mass at 10.00- 12.00., please take on account.    Muistelen joskus himmeästi ihmetelleeni, ekö niitä turisteja voisi päästää hiljaa seuraamaan juttua... no sitten taas mietin niitä syitä.  Joskushan tuo kyltti sinne ilmestyi.  Entä se, etten saanut mennä lapsena kirkkoon jos oli H.P.E.  Piti viedä lehti vanhemmille kun pyysi luvan.  He eivät kai luottaneet siihen että osaisin käyttäytyä, hämmentyisin ja pelästyisin, vaikka tuo H.P.E.  oli tietysti selitetty. Itse messu turistille saattaisi olla vaikka kuinka arvokas kokemus, mutta edellyttää selvitystä siitä mitä milläkin kohtaa tapahtuu.  

On sitten myös liikaa vaatia, että ryhmä vaikka nuoria hongkongilaisia  tietää noiin vain automaattisesti suomalaisten kokoontuneen johonkin juttuunsa juuri silloin.  Se lappuhan on siellä joka pyhä.  Kuka lie unohti mainita, että nyt sitä ei tarvi laittaa. Oli monta syytä poiketa suntioiden käyvästä käytännöstä;  yksistään väkimäärä ilmaisi että on jotakin meneillään.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #22 : 23.02.12 - klo:20:47 »
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.
Pyryharakka

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #23 : 23.02.12 - klo:22:16 »
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.

 :icon_lol:
Hervoton juttu. (*hihittelee ääneen*)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #24 : 24.02.12 - klo:09:54 »
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.

 :icon_biggrin:  Jos siis kastettuja mainittiin vain yksi oli ehkä hyvä... proudly presents....
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Ei turisteille!
« Vastaus #25 : 28.02.12 - klo:19:12 »
Kuten tuossa Sadettan erinomaisessa tekstistä ilmenee on kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen sallittua. Toinen asia on, että kuvaaja voi käyttäytyä hienotunteisesti ja jos joku pyytää, ettei häntä vaikka foorumitapaamisessa kuvata, niin kuvaaja ottaa yleensä toiveen huomioon. Isommassa joukossa ollessa voi joutua kuvatuksi yhtenä ryhmän jäsenenä halusi tai ei. Lupaan parhaani mukaan olla kuvaamatta niitä foorumitapaamisessa, jotka sitä pyytävät.

Kiitos, minulla se on kestotoivomus ja koskee kaikkia kuvaajia  :039:

Ja olisi ihan inhimillistä jos se todella huomioitaisiin (tuttujen/ystävien kesken) ilman että lakipykäliin vedoten todistellaan toista.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)