Kirjoittaja Aihe: takas  (Luettu 9993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

• pienellä paikalla
takas
« : 16.02.12 - klo:20:25 »
Palasin sitten tänne, hiljaa hipsien takapenkkiin, nolona mutta kotitienoille kai.

Muualta kyselin, lukuisilta tutuilta ja tuntemattomilta papeilta ja ties keiltä uskonoppineilta, ei ainuttakaan vastausta, ei edes: "En tiedä." Täydellinen hiljaisuus kaikkialla.

Siitä hiljaisuudesta etsin vastauksia kysymyksiin, joita en osaa enää edes kunnolla muotoilla. Suurin osa niistä on muotoa "miksi"? 

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
Vs: takas
« Vastaus #1 : 16.02.12 - klo:20:45 »
Miksi-kysymykset on vaikeita. Niihin voi antaa mielipiteensä se, ken uskaltaa. Oikeaa totuutta niihin on vaikea antaa, ainakaan meidä vajavaisten.

Tervetuloa takaisin!  :039:
Pyryharakka

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #2 : 16.02.12 - klo:20:52 »
Lämmin kiitos, Pyryharakka.

En kaipaa niinkään edes vastauksia kuin sitä, että joku kuulee kysymykset.

Minä olen yrittänyt (arkielämässä) kuuunnella kysymykset, vaikka tiedän harvoin vastauksia. Joissakin käytännön asioissa ehkä, harvemmin niissäkin. Mutta olen huomannut, että usein kysyjä tarvitsee eniten sitä, että joku kuuntelee, pysähtyy hetkeksi, välittää tovin.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 16.02.12 - klo:20:54 »

Minä olen yrittänyt (arkielämässä) kuuunnella kysymykset, vaikka tiedän harvoin vastauksia. Joissakin käytännön asioissa ehkä, harvemmin niissäkin. Mutta olen huomannut, että usein kysyjä tarvitsee eniten sitä, että joku kuuntelee, pysähtyy hetkeksi, välittää tovin.

Totta
Pyryharakka

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 16.02.12 - klo:21:03 »

tervetuloa takaisin!

Aivan. Ja parempi on kuuntelijan olla hiljaa tai yhdessä kysellä "miksi", kuin yrittää antaa liian heppoisia vastauksia tai yrittää vaientaa kysyjän (usein sen vuoksi, että ei itse osaa tai uskalla kysyä samoja kysymyksiä). Mutta Jumalalle saa aina esittää vaikka kuinka kinkkisiä ja kuinka kiukkuisia kysymyksiä, silloin on kysyjä monesti aidoimmillaan.

Joskus itsellä ollut kirjahyllyssä Jobin kirjaan liittyvä joku "miksi"-kirjanen, valitettavasti en muista tekijää mutta on saattanut tarttua mukaan herättäjuhlilta aikoinansa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.02.12 - klo:21:04 »
Vastaus miksi kysymykseen synnyttää aina uuden miksi kysymyksen.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 16.02.12 - klo:21:10 »
Joskus itsellä ollut kirjahyllyssä Jobin kirjaan liittyvä joku "miksi"-kirjanen, valitettavasti en muista tekijää mutta on saattanut tarttua mukaan herättäjuhlilta aikoinansa.

Johannes Kuhn: "Miksi? Kyselevä Job". On Herättäjä-Yhdistyksen kustantama. Minullakin on tuo joskus ollut, mutta olen tainnut viedä divariin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 16.02.12 - klo:21:11 »
Miksi synnyttäisi?

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #8 : 16.02.12 - klo:21:12 »

Se on hyvä, elämää ja ihmettelyä. Selän kääntäminen ei mielestäni sitä ole. Jos joku kysyy minulta "miksi?", enkä tiedä, vastaan etten tiedä, mutta mietitään yhdessä tovi. Usein vastausta ei löydy, mutta jo kysymyksen vastaanottaminen ja kuuleminen on tärkeää.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 16.02.12 - klo:21:20 »
'Miksi' avaa näkökulman molempiin suuntiin, menneeseen ja tulevaan. Mistä syystä ja mitä varten?

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 16.02.12 - klo:21:23 »
Johannes Kuhn: "Miksi? Kyselevä Job". On Herättäjä-Yhdistyksen kustantama. Minullakin on tuo joskus ollut, mutta olen tainnut viedä divariin.
varmaan juuri tuo!

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #11 : 16.02.12 - klo:21:36 »
Itse asiassa olisi alun perin kaivannut vain arkista sielunhoitoa (mitä se sitten lieneekin, ei toistaiseksi ole käytännön kokemusta), kun kolme läheistä oli juuri kuollut. Kyselin useampaan otteseen seurakunnasta (ehkä väärältä taholta), ei vastausta. Ei edes: "En nyt ehdi." Muualtakin kyselin, jopa netistä (noloa), ei vastausta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 16.02.12 - klo:21:45 »
^Miksi netistä kyseleminen olisi noloa?

Itse tässä joskus kokeilin sivulta http://www.facebook.com/kirkkosuomessa löytyvää mahdollisuutta chattailla papin kanssa, kyllä siitä minulle oli apua. Mutta ehkä chattaily ei ole kaikkien juttu.

Seurakunnastakin on pappi löytynyt, onkohan resurssit sitten niin epätasaisesti jakautuneet, että sinulle ei valitettavasti ole liiennyt...

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 16.02.12 - klo:21:49 »
Itse asiassa olisi alun perin kaivannut vain arkista sielunhoitoa (mitä se sitten lieneekin, ei toistaiseksi ole käytännön kokemusta), kun kolme läheistä oli juuri kuollut. Kyselin useampaan otteseen seurakunnasta (ehkä väärältä taholta), ei vastausta. Ei edes: "En nyt ehdi." Muualtakin kyselin, jopa netistä (noloa), ei vastausta.
ikävää kun noin kävi sielunhoidon kanssa.
Ja ei netin kautta tai netistä kyseleminen ole noloa, se on vain yksi yksi mahdollinen tapa ihmisten kohtaamiseen. Lisäksi moni uskaltaa/osaa avautua kirjoittamalla enemmän kuin keskustelemalla. Jossakinhan on joku nettipastorikin.

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #14 : 16.02.12 - klo:21:54 »
Jossakinhan on joku nettipastorikin.

On toki, eivät näemmä vastaa kaikille.