Kirjoittaja Aihe: Kirkon kritiikkiä  (Luettu 74636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8243
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #135 : 30.08.13 - klo:09:30 »

   Virkaa säätelevät lait. Lakien tulkinnan ja voimaansaattamisen oikeus on tuomiokapitulilla. Myös kirkkoyhteisö voi rankaista aisan yli potkijaa.



Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #136 : 30.08.13 - klo:10:47 »
   Virkaa säätelevät lait. Lakien tulkinnan ja voimaansaattamisen oikeus on tuomiokapitulilla. Myös kirkkoyhteisö voi rankaista aisan yli potkijaa.




Älä nyt sekoita aitaa ja aidanseipäitä. Asian ydin oli siinä, että väitit kirkon kritiikin tulevan aina ulkoa. Jos kirkkoon kuuluva kritisoi kirkkoa, niin silloin kritiikki tulee kirkon sisältä.

   Kohupastori oli asettunut ulkopuolelle ja pysyi siellä. Siksi kaikille oli hyväksi, että hänen asemansa määriteltiin. Hänelle itselleen sen vuoksi, että hän sai haluamansa leiman, so. virallisen kirkon kieltäjän. Kirkolle siksi, että toimintarauha säilyy. ---



Huomaatko, että käytät tässä samaa logiikkaa kuin eräässä herätysliikkeessä. Jos arvostelet sitä sisältäpäin, niin sinulle käännetään selkä: "Et kuulu enää joukkoon, en tunne sinua, olet itse kangennut itsesi tämän joukon ulkopuolelle."

Huomautan vielä, että tässä en kritisoi mitenkään Imatran papin potkuja, koska saamieni tietojen perusteella olen saanut sen käsityksen, että hän ei ole aivan terve.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8243
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #137 : 30.08.13 - klo:16:13 »

 Älä nyt sekoita aitaa ja aidanseipäitä. Asian ydin oli siinä, että väitit kirkon kritiikin tulevan aina ulkoa. Jos kirkkoon kuuluva kritisoi kirkkoa, niin silloin kritiikki tulee kirkon sisältä.



   Kyllä - muodollisesti
  


 Huomaatko, että käytät tässä samaa logiikkaa kuin eräässä herätysliikkeessä. Jos arvostelet sitä sisältäpäin, niin sinulle käännetään selkä: "Et kuulu enää joukkoon, en tunne sinua, olet itse kangennut itsesi tämän joukon ulkopuolelle."



   Ei jonkun ryhmän keskuudessa tapahtuvaa toimintaa ja tapoja pidä niputtaa ja leimata. Yleisvaikutelma syntyy tosin yksittäisistä ratkaisuista. Yksittäistapaukset ovat kuitenkin aina enemmän tai vähemmän ainutkertaisia.


Korjannut Seppos
« Viimeksi muokattu: 30.08.13 - klo:16:28 kirjoittanut seppos »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10157
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #138 : 01.09.13 - klo:10:27 »


Aivan hyvä ja pysättävä huomio - mutta miten pitkälle tässä on mentävä? Miten kirkko "hoitaa" Paavalin synodia ja Luther-säätiötä? Ymmärrän, että ehtoollisyhteys on universaali: kenellekään yksilölle ei koskaan tulla sulkemaan ovea. Mutta koskeeko tämä tosiaan organisoituja liikkeitäkin, jotka tietoisesti toimivat kirkkoa vastaan?


Eräs kysymys herää, miten hoitaa jotakin joka kuin tappelee vaastaan ja kiljuu että " itte tahtoo". Kai kuten toisiakin, rukoilemalla heidän puolestaan. Ja luulisi että jos homo vain huvittelisi niin tulisi ksi viimeistään Raamattuun tarttuessaan sitten heteroksi. Inklusiivisuus kuuluu Jumalan rajanvetoihin. Tuomiopäivän kuvauksessa meiltä pyydetään kohtuullisuutta ja niiden auttamista, joilla on vähemmän kuin itsellämme. Mutta rakastaen, Paavalin 1 Kor 13 vastaa joskus esitettyyn kysymykseen, että pitäisikö minun jaella kaikki omistamani pois ja viettää elämäni happamana tyytymättömänä yksiönkopperossa...  Jos minulla ei olisi rakkautta, ei se mitään minua hyödyttäisi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4211
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #139 : 01.09.13 - klo:13:20 »
pitäisikö minun jaella kaikki omistamani pois ja viettää elämäni happamana tyytymättömänä yksiönkopperossa...  Jos minulla ei olisi rakkautta, ei se mitään minua hyödyttäisi.

Tuo onkin kysymys, jota olen miettinyt. Jos oikein vakaasti uskoo, että tämän elämän jälkeen pääsee Taivaan iloon jossa on kaikkea kivaa tarjolla yllin kyllin, niin kyllähän vuodet yksiönkopperossa menee ihan hilpeästi odotellessa.Vaan kenellä se näin vakaa usko olisi? Ei minulla ainakaan!

Voisin ajatella, että parhaassa tapauksessa käy niin että kun seurustelet Kristuksen kanssa niin hän onkin kaveri, joka osaa esittää sen yksiönkin sisällön niin mielenkiintoisena ja rikkaana, että siinä riittää ihmeteltävää ja ihasteltavaa loppuelämäksi. Ja sitten vielä jos lähdette pikku kävelylenkille ulos. Että olisi jokin lupaus siitä, että opimme tyytymään vähään.

Omaisuuden pois jakamista voisi kyllä suositella niille, jotka pitävät asianaan nipottaa muiden synneistä. Mikä siinä on, että kristityltä kyllä vaaditaan vaikka sukupuolista pidättyvyyttä, mutta omaisuutta saa haalia miten lystää? Miksei sama "jos minulla ei olisi rakkautta, ei se mitään minua hyödyttäisi" -ehto ei päde kumpaankin? (Ulkoisesta koreilusta on kyllä kristillisissä piireissä varoiteltu, mutta pankkitilin saldon kartuttamisesta ei?)

(Tämä ei varmaan liittynyt mitenkään keskustelun alkuperäiseen aiheeseen, kunhan kommentoin viimeistä viestiä. Rönsyäähän nämä muutenkin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15274
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #140 : 02.09.13 - klo:12:39 »
Jos oikein vakaasti uskoo, että tämän elämän jälkeen pääsee Taivaan iloon jossa on kaikkea kivaa tarjolla yllin kyllin, niin kyllähän vuodet yksiönkopperossa menee ihan hilpeästi odotellessa.

Kuvittelen, että yksiönkoppero-uskovaiset kävisivät murjussaan vain nukkumassa ja muuten eläisivät Taivaan iloa odotellessaan hilpeästi teillä ja aitovierillä ihmisten parissa - satoi tai paistoi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4211
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #141 : 02.09.13 - klo:13:52 »
^Miksei sielläkin. Joka tapauksessa jossain sellaisessa paikassa, johon matkustamisesta ei tarvitse maksaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5966
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #142 : 06.09.13 - klo:19:48 »
Tuo onkin kysymys, jota olen miettinyt. Jos oikein vakaasti uskoo, että tämän elämän jälkeen pääsee Taivaan iloon jossa on kaikkea kivaa tarjolla yllin kyllin, niin kyllähän vuodet yksiönkopperossa menee ihan hilpeästi odotellessa.Vaan kenellä se näin vakaa usko olisi? Ei minulla ainakaan!

Voisin ajatella, että parhaassa tapauksessa käy niin että kun seurustelet Kristuksen kanssa niin hän onkin kaveri, joka osaa esittää sen yksiönkin sisällön niin mielenkiintoisena ja rikkaana, että siinä riittää ihmeteltävää ja ihasteltavaa loppuelämäksi. Ja sitten vielä jos lähdette pikku kävelylenkille ulos. Että olisi jokin lupaus siitä, että opimme tyytymään vähään.

Omaisuuden pois jakamista voisi kyllä suositella niille, jotka pitävät asianaan nipottaa muiden synneistä. Mikä siinä on, että kristityltä kyllä vaaditaan vaikka sukupuolista pidättyvyyttä, mutta omaisuutta saa haalia miten lystää? Miksei sama "jos minulla ei olisi rakkautta, ei se mitään minua hyödyttäisi" -ehto ei päde kumpaankin? (Ulkoisesta koreilusta on kyllä kristillisissä piireissä varoiteltu, mutta pankkitilin saldon kartuttamisesta ei?)

(Tämä ei varmaan liittynyt mitenkään keskustelun alkuperäiseen aiheeseen, kunhan kommentoin viimeistä viestiä. Rönsyäähän nämä muutenkin.)

Aika fiksusti tämä nainen miettii syntyjö syviä.
Öppiäinen osaa laittaa asioita tärkeysjärjestyksiin.

Musta omaisuutta saa haalia, tai siis talenttinsa laittaa likoon, mutta se ei tarkoita, että talentit tai omaisuus tulisi olla itsetarkoitus, vaan että ihminen kasvaisi anteliaaksi ja sääliväksi ja muihin hyveisiin, jotka eivät ole haalimisia vastaan.
Niin rikkaat kuin köyhät ovat samalla viivalla ja omaisuuden suuruuden mukaan en usko, että ketään tuomitaan.

Sukupuolisesta pidättäytymisestä en osaa sanoa, kuin uskollinen tulisi olla ja muutenkin varovainen,. Oli kesä oli kumi laulun mukaan, mutta en osaa siihen aihealuueeseen ottaa kantaa.

Kaiken kaikkeaan summasummarummi en tiedä, mutta annan oman mielipiteeni, kun minun opillinen isäni sanoi, että se ei ole mies eikä mikään, siis ei hiiri, ei tarkoittanut naista sillä eikä mikään, mutta tähdensi siis, et omamielipide tulee aina sanoa.

Avaruusolentojen tutkija.
Ufologi.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5966
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #143 : 10.06.14 - klo:23:54 »
 :) :-\ >:(

Tämä on otettava vakavasti.

Itse pidän uskon asioita kuoleman vakavina asioina ja asioina, kuten nuorempana ja kapinallisena terrorismia.
Jotenkin silloin kun olin radikaalien parissa milloin Malmössä milloin Köbenhavinissa ja milloin Neuvostaliitossa ja entisissä sen sateliitti maissa, niin meillä oli huumoria hirveästi, kumma kun se ei sovi edellisen kirjoittaneelle kriitikolle.

Edes rikollisten jotka yleensä on synkkiä kuin kuolema ei huumori oli kielletty asia, miksi se tulisi olla meille armahdetuille.?

Kun puhutaan vakavista aiheista, kuten kirkonkritiikki, niin miksi huumori on kielletty tai sen varjolla tuodut kipeät asiat?

Kirkkoa kritikoivat yleensä ns, herätyskristilliset pienestä suppeasta näkökulmastaan elämää katsoen, mun mielestä joka olen useasti väärässä ja moneen viallinen.
Jotenkin jos teillä on joku parempi juttunne, niin tehkää sen mukaan, mutta miksi nähdä vaivaa kritisoida kirkkoa?
Avaruusolentojen tutkija.
Ufologi.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #144 : 13.06.14 - klo:10:41 »
:) :-\ >:(



Jotenkin jos teillä on joku parempi juttunne, niin tehkää sen mukaan, mutta miksi nähdä vaivaa kritisoida kirkkoa?

Hyvä!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15137
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #145 : 13.06.14 - klo:11:45 »
Kirkon kritisointi jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi