Kirjoittaja Aihe: Tänään 5d  (Luettu 44960 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
Vs: Tänään 5d
« Vastaus #90 : 12.01.12 - klo:23:18 »
Sinulla tiedossasi
on matkan vaivamme
Paranna armollasi,
vie kotiin, perille.
              SV 300:8

H-Y:n adressi
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 12.01.12 - klo:23:45 »
Kuinka taipuu oikiaoppisesti sana lampi genetiivis? Enoni Eino Lampi kualeentui ja pitääs adressi täyttää. Lampin Eino ei tunnu oikialta, kun on aina tottunu puhumahan Lammin Einosta. Lammi on taas eri sukunimi ku Lampi. Lammen :017:

Kiitos! Kiriootan sitten heti Lammin, kun se on puhekiäles aina nuan sanottu. Adressin viän huamisis Kuurtaneelle.

ps kiriootin sittenkin Eino Lammen.

Viime syksynä julkaistiin asiasta uudet ohjeet.
"Pääperiaate on, että sukunimiä taivutetaan samoin kuin vastaavia yleissanoja, esimerkiksi Kirves : Kirveen, Varis : Variksen. On kuitenkin joukko nimiä, johon yleissääntöä ei voi soveltaa tai joiden taivutuksessa on muuten epäselvyyttä."

Juuri Lampi-nimeä käytetään asiasta kertovassa tiedotteessa esimerkkinä:
"Jos nimeä on yleisesti ja tunnetusti taivutettu murteissa toisin kuin yleiskielessä, silloin
murteellista muotoa voi käyttää myös yleiskielessä: Närhi : Närhen tai Närhin;
Lampi : Lammen tai Lammin."

Näillä perustein voi todeta, että valintasi - kumpikin niistä - vastaa kielenhuollon nykyistä kantaa.

Mt

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 12.01.12 - klo:23:52 »
Kalautin tiistai-iltana pääni, eikä se parane. Ei sunkaan pidä mennä lääkäriin, en mitenkään haluaisi. Se tärskähti portaaseen, kun liukkailla kengillä kaaduin ihan heittämällä selälleni. Pamahti vaan.  Onneksi olen peto menettelemään puolitajuttomuuden kanssa, ja pääsin hyvin kotiin. Nyt takaraivossa on paineluarka alue, oikein kovasti kipeä, ja päätä särkee niin ettei mikään rohto auta. Edes kodeiini+parasetamoli+viisi aspiriinia.  Jopas nyt jotakin. En minä muuten, mutta päävikaa on entuudestaan tarpeeksi.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 13.01.12 - klo:00:00 »
Kaksois s eli ß tehdään tietokoneella pitämällä alhaalla alt-näppäintä ja samanaikaisesti numerot 0223. Eihän se helppoa ole ja vielä vaikeampaa on muistaa, milloin sitä käytetään.

Hei kiitos!  Olenpa todella iloinen! Olen tyytynyt elämääni ilman saksan kielen tuplaässää, eikä tarvitsekaan!   :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 13.01.12 - klo:00:12 »
Äitini soitti eräänä aamuna klo 9 ja kyseli että mihinä oon. Pyysi tulemahan, kun ei päässy lattialta ylähän omin voimi. Oli jo pari tuntia istunu lattialla eikä ollu onnistunu nousemaan ylös. Puhelin oli onneksi niin lähellä, että voi soittaa mulle. Kaatuessaan oli lyäny myäs päänsä ja komian kuhumun oli hankkinu. Nostin hänet istumahan ja hain pakasteesta vihannespussin, jolla oli kuhumua hyvä jäährytellä.
Iskut päähän on aina vaarallisia ja kannattaa aluksi tarkkaalla vointia hualella.
Leenalle paranemista!  :056:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 13.01.12 - klo:09:07 »
Tänään on Joensuussa hyvät seurat!

:icon_biggrin: :eusa_angel: :kahvi: :023: :109:

Vain vip-kortilla pääsee  :102:
Herra armahda.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 13.01.12 - klo:09:41 »
^Junalla pääsemiseen ei ainakaan kannata luottaa, nimim. "Pieksämäelle taannoin juuttunut".
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 13.01.12 - klo:09:47 »
Lainaus

^Junalla pääsemiseen ei ainakaan kannata luottaa, nimim. "Pieksämäelle taannoin juuttunut".

junalla junalla - elä öppiäinen pelottele :icon_eek:
Herra armahda.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 13.01.12 - klo:09:54 »
^Sitten voimme vain sanoa "rukoilkaamme"  :eusa_pray:

Onnistuisikohan muuten virtuaaliseurat? Ota junaan läppäri, nettitikku ja mikrofonilliset luurit, vielä parempi jos on veppikamerakin. Sitten vain jollain kokousjärjestelmällä seuroja pitämään, vaikka joku olisi vasta junassa. Itselläni on niistä (siis kokousjärjestelmistä) ihan hyviä kokemuksia viime opiskeluajoilta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 13.01.12 - klo:10:22 »
Lainaus
Onnistuisikohan muuten virtuaaliseurat? Ota junaan läppäri, nettitikku ja mikrofonilliset luurit, vielä parempi jos on veppikamerakin. Sitten vain jollain kokousjärjestelmällä seuroja pitämään,

mielenkiintoinen visio  :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 13.01.12 - klo:10:54 »
Ota junaan läppäri, nettitikku ja mikrofonilliset luurit, vielä parempi jos on veppikamerakin.

Suosittelen myös Siionin virsiä. Veisaaminen kirjasta on komeamman näköistä kuin sanojen tihruaminen netistä. Muut matkustajatkin saavat paremman käsityksen siitä, mistä on kysymys. Varmuuden vuoksi kirjoja voisi olla muutama ylimääräinen, ei sitä tiedä vaikka olisi joku muukin körtti junassa.

Käy Joensuuta kohti ain
rautatien matkalaiset,
he ovat myöhäs' tunnin vain
virsiä veisaavaiset.

Mt

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 13.01.12 - klo:11:10 »
Äitini soitti eräänä aamuna klo 9 ja kyseli että mihinä oon. Pyysi tulemahan, kun ei päässy lattialta ylähän omin voimi. Oli jo pari tuntia istunu lattialla eikä ollu onnistunu nousemaan ylös. Puhelin oli onneksi niin lähellä, että voi soittaa mulle. Kaatuessaan oli lyäny myäs päänsä ja komian kuhumun oli hankkinu. Nostin hänet istumahan ja hain pakasteesta vihannespussin, jolla oli kuhumua hyvä jäährytellä.
Iskut päähän on aina vaarallisia ja kannattaa aluksi tarkkaalla vointia hualella.
Leenalle paranemista!  :056:

Kiitos!!  Yhä päätä vaan särkee.  En millään viitis lääkäriin, aikaa tuhrautuu. Pakko on kohta mennä. Kyl se komea tärsky oli. Tervehtymistä äidillesi samoin!

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 13.01.12 - klo:11:23 »
Suosittelen myös Siionin virsiä. Veisaaminen kirjasta on komeamman näköistä kuin sanojen tihruaminen netistä. Muut matkustajatkin saavat paremman käsityksen siitä, mistä on kysymys. Varmuuden vuoksi kirjoja voisi olla muutama ylimääräinen, ei sitä tiedä vaikka olisi joku muukin körtti junassa.

Käy Joensuuta kohti ain
rautatien matkalaiset,
he ovat myöhäs' tunnin vain
virsiä veisaavaiset.
Ø

Mt

Wau, hienoja ideoita!  :eusa_clap:

Voisi toteuttaa myös herättäjäjuhlaperjantaina, kun kansa eri suunnilta virtaa kohti juhlapaikkakuntaa. Mahtaisi muun kansan facebook-päivityksissäkin näkyä päivittelyä, että keitä nämä ihme tyypit oikein ovat... Ai että muissakin junissa... Ai että Seinäjoelle menossa... Ai että veisaavat kovaa...  :102:   :017:   :icon_biggrin:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #103 : 13.01.12 - klo:12:39 »
Tänään on Joensuussa hyvät seurat!

:icon_biggrin: :eusa_angel: :kahvi: :023: :109:

Vain vip-kortilla pääsee  :102:

Tervetuloa Länsi-Siperian tuuleen ja tuiskuun niin etelästä kuin lännestäkin saapuvat kaidan  :icon_cool: tien matkalaiset.

Ryhmä Rymy kokoontuu ensin hyvässä, intiimissä ruoka/juomapaikassa... :eusa_angel:

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 13.01.12 - klo:13:50 »
Öppiäinen hoooiii !
Kävikö sulle näin ?
http://www.youtube.com/watch?v=CzKX4S-HBro       :kahvi: