Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 11.  (Luettu 49239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Linnut osa 11.
« Vastaus #60 : 14.02.12 - klo:10:41 »
Lähiöni mustarastas on selvinnyt pakkaskaudesta  :023:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 14.02.12 - klo:13:07 »
Tästä voi kuunnella lyhyitä laulunäytteitä. Vasemman puoleinen luettelo: Turdus merula on mustarastas ja Parus montanus hömötiainen.

http://www.virtual-bird.com/birdsounds.htm

Tuo oli aarre.  Se oli kuin Parus Montanus, jos jättää pois alun ää-ään.  Siis, kun jäljessä tulee hyvin vieno ii-ii.  Sellainen ääni.  Muutoin kuin mustarastas, mutta laulaa vain yhtä säveltä ainakin toistaiseksi.  Niitä jäin ikävöimään länsi-hesaan, sillä Keskuspuiston läheisyys oikein keräili mustarastaita.  Keväinen kauppareissu - mustarastaan huilu - yhtäkkiä tuli käsittämätön, tajuton onnentunne!   :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #62 : 16.02.12 - klo:21:24 »
Naputtelen vanhoja havaintojani Tiiraan. Olen tehnyt tätä jo varmaan pari vuotta, talvisin. Hidasta ja tarkkaa touhua. Olen nyt tulossa vuoden 2000 loppukesässä. Kelpuutan vain sellaiset havainnot, joista olen merkinnyt havaintovihkoon varman lajin ja paikan. Lisäksi tarkistan, onko samasta haviksesta muita ilmoituksia. Jos paikalla on ollut muita esim. pidempään staijaamassa, niin en laita sitten ollenkaan koneelle. Ja muitakin syitä taitaa vielä olla.

Täällä ei lintuyhdistyksen toimesta tehdä mitään massakirjauksia, kuten joissakin yhdistyksissä, vaan jokainen saa laittaa omansa jos haluaa. Keski-Suomessa hommaan oli palkattu lintuhenkilö ilmeisesti työllisyysvaroilla ja Turun yhdistys oli tehnyt oikein todella suurtyön (monessakin mielessä) siirtämällä havaintoja jopa 1700-luvulta Tiiraan. Niitä on poimittu museoista, ikivanhoista lintukirjoista yms.

Joskus jään pitemmäksi aikaa muistelemaan menneitä. Ensihavaintoa jostain linnusta, hyviä muuttoja tai muita mieleenjääneitä sattumuksia. Näin kävi äsken: 16.7.2000 kävelin hiljalleen pitkospuita pitkin suotornille kun riekkopoikue säikähti ilmeisesti askeleita ja pakeni mustikkavarvustoon ihan pitkosten vieressä. Siinä oli molemmat emot ja ainakin kuusi pientä poikasta. Mukava ja harvinainen näky, vaikka sen itse kirjoitankin ja hyvin on jäänyt muistiin tapahtuma. 

myyrä

• Vieras
« Vastaus #63 : 16.02.12 - klo:21:31 »
Niin, Tiira ei ole ollut vielä kovin montaa vuotta käytössä.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #64 : 26.02.12 - klo:18:20 »
Lapinpöllön bongaus onnistui viimeinkin. Ihan Pyhäselän rannan tuntumassa koivussa nökötti rahtisatamaa vastapäätä selkä mielenosoituksellisesti yleisöön päin, tosin välillä päätään käännellen 180 astetta, niin kuin vain pöllöt osaavat. Välillä se lenteli kauemmaksi ja näkyi lopulta parkkipaikaltakin. On se hieno ja iso. Huuhkajan jälkeen toiseksi isoin pöllö. Naama on kuin kirveellä halkaistu, siivet leveät ja pyöreäpäiset. Lento taysin äänetöntä. Lapinpöllö on hyvä saalistaja ja ottaa pikkujyrsijöitä jopa puolimetrisen hangen sisältä. Sillä on erittäin hyvä kuulo, jolla se paikantaa saaliin. Vesimyyriäköhän tuolta löytänee?

Oli toinen havainto lajista ja molemmat on näköhavaintoja.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 26.02.12 - klo:18:40 »
Täkäläinen käpytikka on keksinyt, että katulampun metallinen kuuppa muodostaa oivan kaikukopan rummutukselle.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #66 : 26.02.12 - klo:19:02 »
Täkäläinen käpytikka on keksinyt, että katulampun metallinen kuuppa muodostaa oivan kaikukopan rummutukselle.

Sähköpylväiden metallisuojukset on myös suosittuja.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #67 : 26.02.12 - klo:19:19 »
Sähköpylväiden metallisuojukset on myös suosittuja.

Tarkoittanet pylväshattuja
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #68 : 26.02.12 - klo:19:37 »
Tarkoittanet pylväshattuja

Niitä juuri.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #69 : 28.02.12 - klo:07:38 »
Odotan innolla lintujen kevätmuuton alkamista. Sitä ennen pari pöllöretkeä sopivan sään vallitessa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #70 : 29.02.12 - klo:17:40 »
Tuttava oli laskenut tänään suolla 36 teertä soitimella. Tienneekö aikaista kevättä? Tosin kyllä ne voi pulista ympäri vuoden, mutta harvemmin talvikuukausina.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #71 : 01.03.12 - klo:21:41 »
Joitakin muuttajia on tullut parin viime päivän aikana etelä- ja lounaisrannikolle. Muutama kiuru ja uuttukyyhkyjä ainakin. Lisäksi Kökarissa on nähty töyhtöhyyppä ja Utössa muuttohaukka.

Täällä on havaittu kaksi nuorta maakotkaa tiukasti pohjoiseen. Vanhat maakotkat on pääasiassa paikkalintuja, jotka viettävät talven reviireillään.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #72 : 01.04.12 - klo:14:43 »
Retkeilyähän sitä tulee harrastettua näinä aikoina. Tänään mm. 5 paria joutsenia ja yksi yksinäinen, 2 paria telkkiä, harmaalokkeja monessa paikassa, pieni parvi pulmusia ym. Hieno aurinkoinen sää (aamulla oli -16 astetta pakkasta, mutta aurinko lämmittää nopeasti ilman). Lunta täällä on vielä paljon.

Tässä yhtenä päivänä pellolla oli yli puolimetrisellä hangella töyhtöhyyppäparvi. Taisivat miettiä hölmistyneinä, että meniköhän tämä muuton ajoitus ihan nappiin? Paljoa en itse ole vielä muuttolintuja näiden lisäksi nähnyt, komeita merilokkeja kaksi kappaletta joella jään reunalla. Kyllä tänne on tullut muitakin; mm. kottaraisia ja isokoskeloita ja muuttavia maa- ja merikotkia on nähty, samoin pari hiirihaukkaa. Täällä nähdyt merikotkat muuttavat yleensä naapurin puolelle Vienanmerelle.

Alkavan viikon kylmä sää jarruttaa muuton etenemistä, mutta toivottavasti pääsiäisen jälkeen edes alkaa tapahtumaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 01.04.12 - klo:16:10 »
Kyselisin taas punarinnan kuulumisia.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #74 : 01.04.12 - klo:16:45 »
Kyselisin taas punarinnan kuulumisia.

On se ollut tänäänkin paikalla. Itse en nähnyt, vaikka siellä kävinkin. Vihervarpuspari oli.

Mulla on naama ihan punainen auringosta.