Kirjoittaja Aihe: Kasvit 2  (Luettu 32412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #60 : 27.06.14 - klo:18:41 »
Ka, ku miun eno (sellainen joka on kuollut, ku mie oon ollu muutaman kuukauen ikänen) on ollu töissä Kolun kanavalla. Se yhdistää Nilakan ja Rasvangin. Toinen eno eleli siinä likellä. Olen joskus pikkutyttönä päässyt veneretkelle Rasvangille.  :023:

Joo en muista enoasi, mutta kysäisin siskolta ja se sano että Juho Vartiainen oli kanavakasöörina ja kuoli kun hän oli pikkutyttö. Paikka oli ennen tosi kaunis, mutta uuden sillan rakentamisen jälkeen meni vähän piloille. Tukkejahan hinaajat siitä kanavasta vetivät ja joskus parkkeerasivat tukkinippuja yhden saaren luo, johon sitten tietysti soudimme veljen ja naapurin pojan kanssa onkimaan. Nipuilta sai hirmu hyvin ahvenia. Lienen molskahtanut monesti järveen tukeilla kiipeillessäni. Muistan vieläkin sen hyvän tuoksun, joka tukeista ja vedestä lähti.




Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #61 : 03.07.14 - klo:10:32 »
Joku lienee saanut ns joulukaktuksen kukkimaan toistamiseen. Minä pelastin kaksi kappaletta ns jouluasetelmista ja ne kasvavat komeasti mutta mitä niille pitää tehdä jotta ne kukkivat. Kiristys ja uhkailu on käytetty. Miten ne lahjotaan?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #62 : 03.07.14 - klo:10:34 »
Joku lienee saanut ns joulukaktuksen kukkimaan toistamiseen. Minä pelastin kaksi kappaletta ns jouluasetelmista ja ne kasvavat komeasti mutta mitä niille pitää tehdä jotta ne kukkivat. Kiristys ja uhkailu on käytetty. Miten ne lahjotaan?

Sinulla on väärät konstit. Joulukaktus on valoon reagoiva kasvi ja kun sitä on sille oikea määrä niin se ryhtyy kukkimaan ja tekee sen samaan aikaan joka vuosi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #63 : 03.07.14 - klo:10:38 »
Juu, ei minun eno ollut johtoporrasta, vaan ihan työmies. Vartiaisen poika toimi sittemmin Helsingissä lääkärinä. Nyt todennäköisimmi eläkkeellä. Hän kävi joskus meillä kylässä samaan aikaan kuin enon perhe. Tämä toinen enoni asui Kantosalon talossa. Tuli siihen kotivävyksi. Serkku siinä asuu edelleen, siis hyvin lähellä kanavaa.

Jotta en liikaa poikkeaisi otsikosta: Joulukaktuksen voi viedä kesäksi ulkoilemaan. Näin sateisena kesänä se kannattaisi pitää katoksen alla, ettei ihan märkäne. Kun syksyllä alkaa yöt kylmetä, otetaan kaktukset sisälle. Silloin ne alkavat lykätä nuppua. Ulkosallakin niitä täytyy kastella ja lannoittaa.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #64 : 03.07.14 - klo:13:10 »
Sinulla on väärät konstit. Joulukaktus on valoon reagoiva kasvi ja kun sitä on sille oikea määrä niin se ryhtyy kukkimaan ja tekee sen samaan aikaan joka vuosi

Jeps, minä totean nyt ettei puhe tehonnut, joten he muuttavat valon äärelle nyt oitis kun paistaa.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #65 : 03.07.14 - klo:13:29 »
Eilen huomasin ensimmäisen haperot. Se oli vaaleanvihreä koivuhapero. Tosin se oli ison kuusen alla. Myös omassa pihassa oli pieniä kanttarellin alkuja, mutta niin vaikeassa paikassa, että ne tallautuvat siinä polun laidassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #66 : 03.07.14 - klo:13:32 »



Jotta en liikaa poikkeaisi otsikosta: Joulukaktuksen voi viedä kesäksi ulkoilemaan. Näin sateisena kesänä se kannattaisi pitää katoksen alla, ettei ihan märkäne. Kun syksyllä alkaa yöt kylmetä, otetaan kaktukset sisälle. Silloin ne alkavat lykätä nuppua. Ulkosallakin niitä täytyy kastella ja lannoittaa.

He muuttavat aurinkoon juuri näillä minuuteilla. Minun terassilleni juuri ja juuri mahtuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #67 : 03.07.14 - klo:13:36 »
Jotta en liikaa poikkeaisi otsikosta: Joulukaktuksen voi viedä kesäksi ulkoilemaan. Näin sateisena kesänä se kannattaisi pitää katoksen alla, ettei ihan märkäne. Kun syksyllä alkaa yöt kylmetä, otetaan kaktukset sisälle. Silloin ne alkavat lykätä nuppua. Ulkosallakin niitä täytyy kastella ja lannoittaa.
Kun en ole meillä se pääasiallinen kasvien hoitaja, niin unohdin tuon. Meillä ne oli aina ulkoilemassa kesä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #68 : 15.07.14 - klo:09:04 »

   v Horsma on kasvi.
   .
   .
   .


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #69 : 15.07.14 - klo:15:27 »
Mainittakoon että ilolla on todettu toisessa joulukaktuksessa kaksi kukkanuppua.  Toinen saattoi sijoittua liian suoraan auringonvaloon, sen lehdistä katosi kiilto eikä tehnyt nuppuja. Siirtyivät suojaan suoralta valolta kumpikin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #70 : 15.07.14 - klo:16:04 »
Luin Leenan Puutarhajutut ja heräsin kiinnittämänn huomion myös omiin kasveihini oikein googlen avulla. Nyt olen hoksannut latvoa petuniat. Ne olivat suotuisan kevään ja sopivan kastelun johdosta venyneet aika pitkiksi. Kaikki ovat ruukuissa, ei amppeleissa, joihin rönsyily kyllä sopisi. Nyt toivon niiden tuuhenevan. Värejä on useita, yksivärisiä ja kirjavia.
Petunioita ja pelakuita ovat hoidokkini enimmäkseen. Yksi valkoinen koristetupakka on saanut seurakseen lobeliaa ja pienikukkaista , petunian näköistä hentovartista. Kuulin sen nimen ostaessani taimet, olisiko vaikkapa muurikello. :102:  Ei ole. ( kirj.huom. )

Tomaattini on pukannut muutamia raakileita. Enimmäkseen se vielä kukkii. Olen ottanut osan lehdistä pois jotta raakileille riittää valo ja juotava.
Jos jokaisesta kukasta kehittyy tomaatti saan toista sataa hedelmää kolmesta taimesta.

Lohenpunainen pelakuu kukkii komeasti. Yhdessä taimessa on kymmenisen kukkavanaa ja liki sama määrä kukkapalloja.

Syreenipensaamme ovat vanhoja. Syksyllä ne leikataan alas.
Ruusunmarjoja on luvassa runsaasti. Aita kukkii komeimmillaan.  Lehtikotilot syövät kuunliljojen lehdet reille, myös vuorenkilpi saa osansa mokomista lieroista. :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #71 : 16.07.14 - klo:23:15 »
Suosittelen leikkaamaan syreenin alas vasta keväällä. Asiasta löytyy ohjeita, kun kuuklettaa: syreenin leikkaus.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #72 : 17.07.14 - klo:07:15 »
 :109: Kiitos siulle !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #73 : 22.07.14 - klo:21:48 »
Mitä mahtoi auringonkukka tuumata kun oli kääriytynyt jo kokonaan siementensä ympäri kodaksi, oleskellut siten päiväkaudet,  ja kiersin sen irti. Sivulla kun kolme nuppua kysyi tilaa kukkia. Tietääkö kukaan. Kuoleeko tämä yksilö nyt?  :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #74 : 28.07.14 - klo:10:08 »
Mikähän kukka on samannäköinen kuin kuvan vuorikaunokki? Ihan kuin olisin nähnyt tuon näköisiä jossain.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/53339-uimaharjun-ratapihalla-paljon-erikoisia-kasveja