C. Pyhä Henki vaikuttaa kasteessa uskon ja uudestisyntymisen.
Mielestäni uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen voimasta kasteessa. Uskoa ei voi perustaa sisäiseen todellisuuteen eikä Kristuksen sisäiseen tuntemukseen, vaan usko tulee perustaa ulkoiseen todellisuuteen. Ihmisen uusi tila, usko, on itse se sisäinen tila. Uusi elämä perustuu sisäiseen tilaan, mutta sisäinen tila ei perustu itseensä, vaan ulkoiseen toimintaan. Ihmisen sisäinen tila ei siis ole hänen uudestisyntymisensä, vaan sen tuote.
Käsittääkseni puhdasoppisen luterilaisen uskon mukaan vauva syntyy tähän maailmaan perisynnin turmelemana, perkeleen alaisena&liittolaisena, ja valmiiksi kadotettuna helvettiin. Pyhän kasteen sakramentin kautta Jumala kuitenkin tekee vauvasta uuden luomuksen, eli synnyttää hänet uudesti Jumalan lapseksi, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden. Kaste vaikuttaa siis uudestisyntymisen, koska Jumalan Sana Raamattu nimittää sitä uudestisyntymisen pesoksi. Kaste on siis väline, jolla Pyhä Henki synnyttää syntisen ihmisen uudesti. Kaste ei sinänsä pelasta, vaan Jumalan Sana liittää pelastuksen kasteeseen. Usko taas, joka luottaa tähän Jumalan Sanaan, omistaa ne kasteesta itselleen. Eikö niin?
”Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.”
(Joh.3:5)
”Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.”
(Tit.3:5)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa: "Kristillinen elämä on oikeastaan vain päivittäistä kastamista, joka kerran on aloitettu, mutta jota ehtimiseen harjoitetaan. Mielenmuutoksessa eläessäsi sinä siis vaellat kasteessa, joka ei vain kuvaa tätä uutta elämää, vaan myös tuottaa, alkaa ja edistää sitä. Jokaisen tulee pitää kastetta jokapäiväisenä pukunaan, jossa hänen on alituisesti kulkeminen, ollakseen lakkaamatta uskossa ja uskon hedelmissä, tukahduttaakseen vanhaa ihmistä ja kasvaakseen uuden ihmisen puolesta."
Käsittääkseni puhdasoppisen luterilaisuuden mukaan osa uudestisyntyneistä kastetuista ei pelastu, vaan joutuu helvettiin. Suurin syy, miksi helvettiin joutuu myös uudestisyntyneitä kastettuja lienee siinä, että monet heistä jäävät vaille opetusta tai muuten luopuvat kasteensa liitosta. Se on surullista, että helvetissäkin tulee olemaan kastettuja uudestisyntyneitä Jumalan lapsia.
Kiitos Jumalalle, Hän on armollinen, ja jokainen Pyhän kasteensa liiton rikkonut saa palata siihen takaisin. Jumala on armollinen ja uskollinen, ja Hänen puoleltaan Pyhän kasteen liitto pysyy vahvana voimassa. Armossaan Jumala kutsuu Pyhän kasteensa liiton rikkoneita palaamaan takaisin Pyhän kasteen armoliittoon. Mikään ei ole Jumalalle sen suurempi ilo kuin se, että syntinen palaa hänen tykönsä. Eikö niin?
”Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, minä parannan teidät luopumuksestanne! "Herra, me tulemme luoksesi, sillä sinä olet meidän Jumalamme.”
(Jer.3:22)
”Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää.”
(2Tim.2:13)
”Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.”
(Jes.54:10)