Kirjoittaja Aihe: Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai perinneyhdistys?  (Luettu 26363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai perinneyhdistys?
« Vastaus #60 : 19.02.12 - klo:22:29 »
Emilia Karhu lupasi jo tehdä niistä blogin Kotimaa24 sivustolle. Kun se tulee laitan linkin sinne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 19.02.12 - klo:22:49 »
Eikös tämä Karhukin ole jonkin sortin käännynnäinen? Kotimaan blogistoa olen aina joskus lukenut ja mieltä lämmittäviä juttuja on hän kirjoittanut (siinä missä jotkut muut blogistit suorastaan tunteitani kuumentavia).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 20.02.12 - klo:09:38 »
Olet oikeassa. Karhu on käännynnäinen, mutta niin on Seppos ja Simo Juntunenkin tai toisin sanoen emme ole syntymäkörttejä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 20.02.12 - klo:09:43 »
Tuskin kumminkaan ihan vain perinnettä ylläpitääksenne olette kääntyneet? Joten, jos otsikon vaihtoehdoista olisi valittava, herätysliike-tulkinta voisi saada tukea.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 20.02.12 - klo:09:49 »
Olet oikeassa. Karhu on käännynnäinen, mutta niin on Seppos ja Simo Juntunenkin tai toisin sanoen emme ole syntymäkörttejä

Kaapppauksesta ei kai kuitenkaan voi puhua?! :icon_wink: :002: :icon_lol:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 20.02.12 - klo:10:40 »
Kaapppauksesta ei kai kuitenkaan voi puhua?! :icon_wink: :002: :icon_lol:

Kaappauksesta ei voi puhua kun olen tullut nöyränä oppiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 20.02.12 - klo:11:24 »
Kaappauksesta ei voi puhua kun olen tullut nöyränä oppiin.

Mutta löytynee kumminkin vuosi/ vuodet, jolloin herännäisyyden löysit. Taidat kumminkin olla jo ikikörtti?!

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 20.02.12 - klo:12:20 »
Kotimaan sivuilta löytyy myös Juhani Huttusen blogikirjoitus. Lainaan siitä muutaman katkelman:

Lainaus
Yhdessä vaiheessa ikävöivä kanta alkoi herännäisyydessä tarkoittaa, että körttiliikkeeseen mahtuivat kaiken maailman epäilijät ja agnostikot ja heidät otettiin avosylin vastaan, kun eivät muille kelvanneet eivätkä kelpaa.

Tämän takia minäkin kai koetan roikkua mukana. Mutta mihin ajankohtaan mahtaa sijoittua tuo "yksi vaihe", ja onko se herättänyt mitä (rajoiltaan toki epämääräisen) liikkeen sisäistä keskustelua?

Lainaus
Mystiikan ja körttiläisyyden vastaus on, että Jumala on lähempänä ihmistä silloin, kun ihminen itse vähiten niin tuntee tai ajattelee tai varsinkaan tietää. Jumala voi olla kaikkein lähimpänä jotakuta ateistia.

Lainaus
laitoskirkon virkamies tekee jotain virkamiessuunnitelmia, ”miten kirkko tavoittaa seurakuntalaisensa”.

Tätä olen vähän ns. kirkon toiminnassa ihmetellytkin, eli tuota ylhäältä päin lähtemistä, seurakuntalaisten näkemistä jonkinmoisena työkenttänä, joille tarttis tehdä jotakin. Vaikka eikös ne ole Jumalan sylissä kaikki? Mitä se mahtaa olla, mitä "seurakuntalaisiaan tavoittava kirkko" heille koettaa tarjota? Pitäisikö niiden esimerkiksi tajuta olevansa siellä Jumalan sylissä? Vaikka ehkä tätä pitäisi kysellä muualta.

Jos Huttusen kirjoituksessa on mitä perää, niin ainakin uudistusliikkeestä voisi puhua. Pari pykälää kirpeämpää suhtautumista kirkkoon kuin joissakin tämän foorumin puheenvuoroissa. En ihmettele, jos vaikuttaa myös omahyväiseltä.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 21.02.12 - klo:12:47 »
Istuin jo ennen sotia äitini ja isäni keskellä körttiseuroissa Suomen Sievin Järvikylän suurissa maalaistuvissa. Sotien ajalta muistan samat tuvat muistoseuroista, kun joku talon miehistä - milloin isäntä tai poika - oli laskettu sankarihautaan.

Isoisäni joutui joutunut tehtävänsä puolesta (Pappilan "arenttimies") kuljettamaan suruviestiä talosta taloon. Hevosella liikkunutta pappia seurattiin talojen ikkunoista - kenen pihaan hevonen nyt mahtoi kääntyä?

Joskus (hyökkäysvaiheen aikana) kirkon pihalla oli useitakin valkoisia arkkuja rivissä. Kunnianlaukausten saattelemana arkut laskettiin hautaan. Äidit ja lesket/lapset olivat itsekin vähällä pudota hautaan, sillä niin lähelle haudan reunaa heidän oli päästävä.

Suuremmissa taloissa sankarihautaan laskemisen jälkeen järjestettiin muistotilaisuus. Se aloitettiin ruokailulla, jossa tarjottiin usein limppisopaa ja jälkiruoaksi kotimaan viljasta valmistettua puuroa sopan kera. Kahvia ei ollut, eikä kahvin korviketta tarjottu. Joskus ja varsinkin köyhimmissä talouksissa tarjoamiset olivat vaatimattomia, vaikka kyläläiset osallistuivatkin hautajaisten järjestelyihin talkoohengessä.

Suru oli raastavaa. Itkettiin ja rukoiltiin. Pappi ja usein maalliko piti puheen ja lohdutti surevia. Joskus pappeja oli muistotilaisuudessa useinpia. Välillä joku aloitti Siionin virren. Äidille tai leskelle ojennettiin vapaudenristin muistoristi tai mitalli. Mustan suruharson takaa saattoi erottaa surun murtamat kasvot.  Nämä surujuhlat yhdistivät minun mielestäni körttikansaa - suru oli yhteinen ja käsinkosketeltava. Elämä kuitenkin jatkui tämänkin jälkeen.

Sota tuli ja meni. Elämä helpottui. Moni vaikeaksi kokema asia ei enää yhdistänyt körttikansaa. Syntyi erilaisia näkemyksiä. Moni ajatteli herännäisyydestä eri tavalla kuin ennen.

50-luvulla körttinuoret kokoontuivat vielä seurojen jälkeen omiin tilaisuuksiinsa. Kesällä usein oltiin ulkona ja talvella jossakin talon kamareista. Monet körttinuoret kävivät kansanopiston, jossa opetettiin monenlaisia taitoja tulevaa elämää varten. Itselleni opiston käynti oli tärkeä merkkipaalu elämässäni.

60-luvulla herännäisyys koki jonkinlaisen murroksen. Siitä on tehty myöskin tutkimusta. En tiedä oliko se jonkinlaista maallistumista kun körttinuorten askeleet suuntautuivat aivan toisin. Ns. pirskeet eli nuorten kokoontumiset kotipitäjässäni loppuivat ja tilalle tuli tanssiparketti. Toki jossain vaiheessa aloitettiin kokoontuminen herättäjäjuhlilla nuorten tapahtumiin, mutta niihin olin itse jo silloin liian vanha.

Empä ole liiemmälti häirinnyt körttifoorumin rauhaa, joten sallittaneen minulta tällainen muistelo?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa armonkerjäläinen

• armon kerjäläinen
« Vastaus #69 : 21.02.12 - klo:13:06 »
Empä ole liiemmälti häirinnyt körttifoorumin rauhaa, joten sallittaneen minulta tällainen muistelo?

Hieno muistelo. Omakin sukuni noilla seuduilla asustellut. Palautti vanhoja muistoja mieleen..

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 21.02.12 - klo:13:35 »
   Nyt vielä 'vaivainen mato' tänne, niin vanha jengi on koossa taas.    :icon_wink:

🇫🇮

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 21.02.12 - klo:13:39 »
Katselinkin, että on palannut jonkin aikaa vaiti olleita kirjoittajia, joiden kiinnostavia tekstejä olen kohdannut vanhoja ketjuja plaratessani  :eusa_clap: Odottelisin kyllä myös mm. llwydin paluuta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 21.02.12 - klo:13:54 »
  llwyd on tosiaan huippu.

Ja satman oli aikoinaan terässä, missä lie nyt?   :icon_wink:

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 21.02.12 - klo:16:32 »
Täällä  tapaamme hänet taas tänään  !!!  :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 21.02.12 - klo:16:48 »

Täällä  tapaamme hänet taas tänään  !!!  :eusa_clap:

Satman on herännyt ja muuttanut Lahteen ja odottaa nyt perinteistä Mukkulan kirjailijakokousta alkavaksi, -ko?

🇫🇮