Taisit lukea vastaukseni hieman huolimattomasti. Ei nimen omaan ole tarkoitus ketään loukata, ei ketään tai mitään teemaa sitoa, tuo vain on minun oma havaintoni muutaman vuoden ajalta. "Mitä kristillisyys on?" johtaa - tältä minusta näyttää - liian nopeasti tukkanuottaan "oikeasta" ja "väärästä" tavasta uskoa,. vaeltaa, jopa tarkoittaa jollakin sanomallaan sitä tai tarkoittaa tätä. Käytän äkkiä jotakin ilmausta toisen mielestä "väärin" eikä saada kuin suuri suru molemmin puolin. Ihmiset vastaavat, itsekin vastaan, mutten milloin hyvänsä enkä milloin vain kun joku haluaa. Se ei ole aina tarkoituksenmukaista.
Usko on toisaalta jaettavinta, toisaalta yksityisintä mitä on, sillä se on vaellusta Kristuksen opetuslapseudessa. Pidän Bonhoefferin ajattelussa juuri siitä, kuinka hän havainnoi, miten meille syntyivät käsitteet "oikea" ja "väärä" syntiinlankeemuksessa. Ne ovat välttämättömät - nyt. Sitä ennen elimme sen kaltaisessa Jumalan yhteydessä, että me emme niitä tarvinneet. Niitä tarvitaan jo juridiikan perusteiksi,. mutta juuri kun jokin "kristillisyyttä" kyselevä teema halutaan framille, tulen varovaiseksi. Oikea ja väärä ovat aivan liian nopeasti esillä. Ja juuri sitä kavahdan ja jätän Jeesuksen ja kunkin hänen seuraajansa kahden kesken selvitettäväksi. Joka näkee tehtäväkseen toimia toisin, hän toimii.
Kuitenkin voimme tietää sen vain itsestämme. Se mikä on kristillisyydessä minulle oikein tai koko sanan merkityssisältö, ei toiselle ehkä vain ole, ja sen tähden ainakin itse olen mieluummin hiljaa. Muistan, että tuo ajattelu on ensinnäkin kirjaimellisesti syntiinlankeemuksen nimi, tulla Jumalan tavoin tietämään oikea ja väärä, -- toiseksi, kun langennut ihminen sitä alkaa käyttää, hän saa surullista jälkeä aikaan. Itse luotan siihen, että täällä on jokainen tuon kysymyksen jo selvittänyt, mutten millään tavoin halua asettua keskustelun tulpaksi. Kerron vain oman näkemykseni, ja kun nyt olen sen kertonut, ajattelin olla tähän puuttumatta.
Mutta se kirja ("Etiikka", löytyy englanniksi ja saksaksi) kannattaa itse lukea. Sen alle kannattaa katsella "Schöpfung und Fall" niin se avautuu paremmin. Tuo käsitteenmuodostus ja tapa ajatella on toisaalta erittäin periuluterilaista sillä Bonhoeffer saattoi mätkiä muita teologeja ja mätkikin, muttei koskaan Lutheria. Toisekseen pidän hänen ihan omanlaisesta raikkaudestaan.
No jaa... täytyy myöntää että hänen asemassaan oli oikein pitää meteliä "väärästä" kristillisyydestä, sillä ei se voi tunnustaa uskoa Saksan kansaan tai arjalaisen rodun ylemmyyteen jne jne Pidin siitä että hän eli niin intensiivisessä uskonsuhteessa, ettei toiminut ellei ollut vakuuttunut siitä että valtakirja tuli Yläkerrasta. Eikä ikinä sanonut niin vaan että täytyyb käyttää tässä järkeään nyt vaan. Hän muuten rukoili ja luki Raamattua kovasti paljon. Niin Leena ajattelee...