Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 34622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
Vs: Pyhitys
« Vastaus #45 : 24.03.11 - klo:21:14 »

Lainaus
Tuosta erikoisesta sielutieteestä kertoo Köysti ja Pirska. 
  :icon_eek:

Hyvänen aika - sielutiede on vanhempaa kuin kristinusko.
Herra armahda.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #46 : 24.03.11 - klo:21:17 »
Löysin linkin aiheesta ruumis, sielu ja henki:

http://www.karikuula.com/135
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 24.03.11 - klo:22:58 »
Muuten luulen ymmärtäväni mitä Köysti sanoi ja luullakseni olen jopa samaa mieltä mutta tuo ihmisen kokonaisolemuksen jaoittelu "hengelliseen, psyykkiseen ja fyysiseen" olemukseen on vähän outoa enkä ymmärrä mihin sielutieteeseen ko. freudilaisuus kuuluu mutta laskettakoon se oppimattomuuteni piikkiin.

No mitenkä sinä et konevenemiehenä ymmärrä selvää asiaa?

Ajattele nyt vaikka vanhaa maamoottoria.
Fyysinen = Rauta, rasva, öljyt ja palavat nesteet.
Psyykinen = Toimintaperiaate, vivut, nesteet, kaasut, palaminen, momentti ym.
Hengellinen = Se että se käy; on siinä taidettu joskus hallelujaakin huutaa.

Mt

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 25.03.11 - klo:07:29 »
Muistaakseni Urpo Karjalainen on joskus rippikoululaisilleen sanonu että luterilaisilla on vaan sielu ja ruumis (vai henki ja ruumis?) ja että tää sielun, hengen ja ruumiin kolmiyhteys on olikohan ortodoksinen vai katolinen määritelmä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 25.03.11 - klo:07:41 »
Tuli ajatus että kun Jumala on kolmiyhteinen, eikö luomansa ihminenkin?
Ruumis=Jeesus
Henki=Jumala
Sielu=Pyhä Henki             :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #50 : 25.03.11 - klo:07:51 »
Hieman askarrutta tuo hengen ja sielun välinen ero. Miten se on selitettävissä. Itse olisin sen kannalla, että ihmisellä on sielu, psyyke ja keho.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 25.03.11 - klo:07:57 »
Itse olisin sen kannalla, että ihmisellä on sielu, psyyke ja keho.

Mutta jos psyyken suomentaa niin eikös siitä jotain tuon tapasta tuu.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #52 : 25.03.11 - klo:08:00 »
Mutta jos psyyken suomentaa niin eikös siitä jotain tuon tapasta tuu.

Mitä siitä sitten tulisi? Henki? Sielu?
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 25.03.11 - klo:08:19 »
Selvää tekstiähän tuo Köpi kirjoitteli - viimeisen virkkeen tosin olisin editoinut turhana pois, jos teksti olisi tullut pöydälleni toimjitukselliseen käsittelyyn.

Mt

Pitipä oikein käydä katsomassa, mikä se viimeinen virke oli.
Ja rupesi naurattamaan.
Ehkäpä se huvitti, kun ajattelee, että jos mt tai joku muu lehtijuttunsa olisi tuolla tapaa lopettanut, olisi se kyllä herättänyt varmasti sen verran huomiota, että itse asia olisi jäänyt sen varjoon.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 25.03.11 - klo:08:24 »
Olen ymmärtänyt, että kristinoppi opettaa ihmisen kolminaisuutta: ruumis, sielu ja henki.
Jos asia tuntuu täysin vieraalta, niin ehkä on olemassa tärkeämpiäkin asioita kristinopissa, joihin ennen tuota kannattaa tutustua.

1.Tessalonikalaiskirje:
5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Lainaus käyttäjältä: Kyösti
Itse olisin sen kannalla, että ihmisellä on sielu, psyyke ja keho.

Sielu ja psyyke ovat kyllä aivan sama asia.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #55 : 25.03.11 - klo:08:52 »
Olen ymmärtänyt, että kristinoppi opettaa ihmisen kolminaisuutta: ruumis, sielu ja henki.
Jos asia tuntuu täysin vieraalta, niin ehkä on olemassa tärkeämpiäkin asioita kristinopissa, joihin ennen tuota kannattaa tutustua.

1.Tessalonikalaiskirje:
5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Sielu ja psyyke ovat kyllä aivan sama asia.

Kiitos ylimmälle Raamatun asiantuntijalle.

Acta, non verba.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #56 : 25.03.11 - klo:09:17 »
Mitä se pappi sanookaan ehtoollisen päätteeksi. Eikö se ole jotenkin näin ..."kätkeköön teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne iankaikkiseen elämään".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 25.03.11 - klo:11:41 »
Kiitos ylimmälle Raamatun asiantuntijalle.

Ole hyvä.
Ja kysy vaan jatkossakin minulta, jos jokin asia on epäselvä.
Yritän vastata, jos osaan.

Lainaus käyttäjältä: Pirska
Mitä se pappi sanookaan ehtoollisen päätteeksi. Eikö se ole jotenkin näin ..."kätkeköön teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne iankaikkiseen elämään".

Jumalan kolminaisuus ja usko ihmisen kolminaisuuteen taitavat olla esillä joka ikisessa sunnuntain päiväjumalanpalveluksessa.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 25.03.11 - klo:15:28 »

Jumalan kolminaisuus ja usko ihmisen kolminaisuuteen

Tuskinpa sitä tuosta sentään johdetaan eli "koska Jumalalla on kolme persoonaa niin ihmisellä on kolminainen olemus"...

Kyllähän kirkossa tosiaan hoetaan tuota "kätkeköön teidän ruumiinne, sielunne ja henkenne..." mutta tuollaista asiaa ei voida päättää yksin teologian piikkiin. Jos voitte näyttää kiistämättömän tutkimuksen jonka ovat yhdessä laatineet ryhmä johtavia psykiatrian asiantuntijoita, oppineimpia luterilaisia teologeja sekä lauma yleislääketieteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja ovat kirjoittaneet tästä yksissä tuumin kirjan jossa todistavat että ihminen on henki.sielu ja ruumis niin sitten palataan asiaan.

Siihen asti voitte olla kuten minäkin eli suhtaudutte asiaan skeptisesti.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 25.03.11 - klo:15:38 »
Jos voitte näyttää kiistämättömän tutkimuksen jonka ovat yhdessä laatineet ryhmä johtavia psykiatrian asiantuntijoita, oppineimpia luterilaisia teologeja sekä lauma yleislääketieteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja ovat kirjoittaneet tästä yksissä tuumin kirjan jossa todistavat että ihminen on henki.sielu ja ruumis niin sitten palataan asiaan.

Mielelläni järjestän sinulle nuo tutkimukset vaikka kymmenenä kappaleena, jos ennen sitä hankit minulle vastaavien tahojen tai vähintään yhtä luotettavien tahojen todistuksen siitä, että Jumala on olemassa tai että pelastus on yksin armosta taikka että pelastus ei ole yksin armosta tai että pelastusta yleensäkään on olemassa.

Tuo ihmisen "henki" kuuluu käsitteen "uskonto" alle, kuin "Jumalakin", tai "pelastus", tai "armo".
Maallisessa kielenkäytössä sille ei ole vastinetta eikä sitä voi oikein millään mittarilla mitata taikka todentaa.

Alanko jo kopioida sinulle näitä pyytämiäsi tutkimuksia?